Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@pipe Høres jo ikke så grusomt ut da ikke noe 100 000 per år i forsikring. Ellers så tror jeg de gir bra rabatt når man har så mange andre forsikringer der i hvert fall EIKA.

@Førstefender Da høres det bra ut med tanke på motor finnes sikkert deler og alt mulig rart i tilfelle det dævver.

Ellers så fikk ringt selger, men båten ligger foreløpig i Sverige da. Så skal kanskje besiktige den om en måned dersom den ikke blir solgt for da skal selger ha den tilbake til Porsgrunn. Fikk også vite at den stod tidligere hos Wector og siden i Sildeberget. Så godt mulig jeg så den på vannet i 2017 siden det pleiede å "seile" en Princess der men var ikke sikker på modellen. Men altså fra Alicraften så det ut som fin båt om det var denne eller veldig ligndende.

Så godt mulig det passer som "midlertidig båt" om prisen vanderer litt nedover slik den gjorde på Princess 414 før den ble solgt. Den er jo mindre enn Princess 45 så burde jo koste litt mindre også.

Link to post
Share on other sites

@ohio Altså selger sa man kunne bli enig om pris altså det var ikke noe ferdigpris. Ellers annonserer man vel ikke ting med å avertere det som "sabla dyr båt, men jeg vil gjerne få mye penger" :giggle: Princess 435 er også annonsert av megler der som kupp til 1,19 mill samtidig som det er 50 000 billigere på Yachtworld for altså den samme båt.

Princess 414 ble faktisk nedsatt 40 % så å si, men får jo se hva som skjer her da. Kanskje flere båter dukker opp nå som våren nærmer seg og folk vil bytte båt eller tror på en kjøper rush.

Link to post
Share on other sites

Hvis du er en snev av seriøst intressert så tar du turen bort til Tanumstrand, ganske sikker på det er der den ligger.

Det er ikke akkurat lange turen, den 7serien du skryter om takler vel et par timer på motorvei?

Da kan du danne deg et bilde knytte kontakt og evt foreta deg noe hvis selger skulle få bud fra andre kjøpere.

 

Har møtt båten på "skjæra" et par ganger,virker pent holdt til å være en 88 model, men kjenner ikke til teknisk tilstand ellers.

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Altså jeg bruker bilene til foreldra i Norge det var derfor jeg måtte betale parkeringsbot for eksamen i Sandefjord :giggle: 7-serien står i garasjen i Gdańsk, måtte kjøre tilbake bilen til foreldra etter at de var på Polen besøk.

Men altså ikke noe problem å kjøre der men hva er vitsen hvis det er kanskje noen som vil betale 850 000 kroner, en måned er jo perfekt tid om ingen vil kjøpe den og selger kommer hit med denne. Da er tiden inne for å komme med noe startbud som selger kan tenke på istedet for å avslå det med engang, imens han venter på en kjøper som betaler mer.

Ellers så blir det rimelig å ha med mekaniker fra Skien til Porsgrunn, om mekaniker skal bruke hel dag + gjerne overnatting (så det blir tid til sjekk) på tur til Sverige og tilbake igjen, så blir det jo som å dra med mekaniker til Stavanger uten å ha noe klart prisbilde foran seg.

Men om selger "seiler" båten over Skagerrak så antyder det jo at den fungerer da, så kan jo hende jeg kan betale litt mer enn 40 % mindre :lol:

PS. Princess 414 kunne jeg få kjøpt til det jeg tenkte å betale men altså når folk skrev at det ikke finnes deler til motorn så mista jeg lysten på å kjøpe den + 415 har bedre tilgang bak om man skal fiske med stang.

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Altså det er veldig logisk: 1. Jeg er ikke interessert til 850 000 så hvis noen vil ha den til den prisen så bør de jo kjøpe. 2. Hvis ingen kjøper så får jo selger beskjed at det kanskje ikke blir lett å selge til den prisen 3. Selger får ett bud på båten som han ikke er fornøyd med men det er en mulighet 4. Det kommer ikke bedre bud på båten og når man kommer med ett nytt litt bedre så tenker selger "kanskje jeg skal bare selge det istedet for å vente lenger, det koster jo å vente og tenk om noe "dævver" på båten".

Det var hele logikken og ellers så må jeg også tenke om det er det jeg virkelig vil ha, siden den er jo passe til midlertidig båt men litt liten sånn med store planer fremover om å cruise ned til Polen osv. Også med tanke på 250 000 - 300 000 per år i kostnader (som @Tom Rør skrev om på lignende størrelse båt, men plass i Oslo er nok mye dyrere en båtplass her og vet ikke om han separerte kostnader for havn og fornøyelser osv. på langturer) + ekstra kostnader siden båten er jo mye eldre så mye mer skal dævve og må byttes så blir det kanskje aldri penger til større båt.

Men det frister jo med "båt her og nå" og bare cruise ut på havet på en stilleværsdag slik man hadde i det siste.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, XardasKSP said:

Her kom det forresten en båt jeg skal se på: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=336130829 da den ligger like i nærheten selv om jeg synes prisen var jo i meste laget med TAMD 63b motor når en Princess 45 kosta 795 000 utgangspris med TAMD 71a.

 

2 hours ago, ohio said:

63P er nyere motor enn 71A 63P kom på markedet i ca 1994 Motoren før det het 62 og før det igjen 61

2 hours ago, XardasKSP said:

@ohio Takk for forklaring altså motor er nyere enn båten. De kunne jo fått det på i annonsen som salgsfremmende info :giggle:

 

Du har en finurlig evne til å veldig raskt treffe konklusjoner som er så feil som de kan få blitt :giggle:

 

63P Eksisterte fra ca 1995-2005 og var siste generasjon av "de gode gamle" før common rail tok over og motorene startet benevnelsen med "D-XX".

 

De første P415 ble levert i 85/86 med 60C motor - Gammeldags forkammerdiesel på 255 hk.

så kom 61A i 1986 med direkteinnsprøyting og 306 hk. Disse er også ansett som rimelig utraderte o dag og visse deler er vanskelig/ dyrt.

fra ca 89 ble 71A motorer et alternativ. Tilsvarende generasjon som 61A, men større og 357 hk.

De siste par årgangene var TAMD 71B på 380 hk et alternativ, men det er meget få av disse.

 

60 og 61 er for slapt i disse. I dag gjør de vel knapt 18 kn i real life. 

 

P415 er en stor båt det også. Hadde den vært laget i dag hadde den nok blitt kalt 45-47 fot og hatt lengre plattform og baug.

Den har forøvrig samme bredde som P435 og jeg tror de delte skrog som ble modifisert til P435.

 

En slik 415 med nyere OG gode motorer taler positivt gitt at tilstanden er grei på resten av båten også. Prisene på de har jeg i mange år observert som knapt over P35, så de er undervurderte. Det finnes også langt færre av disse enn P35/P45 og til og med P55.

 

Denne så greit holdt ut, modernisert med hekkport og litt nyere trekk her og der. Verdt en kikk, men det er fortsatt en gammel båt som garantert ikke gjør eieren eller hans lommebok arbeidsledig.:giggle:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Altså det er jo ikke noe hemmelig i taktikken avhenger jo bare av andre kjøpere om de vil ha båten og om selger satser på om det lønner seg å f.eks vente lenge siden bedre pris gjør opp for eventuelle kostnader til vedlikehold og risiko for at noe sier takk for seg og må repareres for at båten skal være salgbar som fullt fungerende.

På Princess 414 ble jo selger lei og satte ned prisen drastisk og den ble solgt med engang, jeg tenkte å kjøpe til den prisen faktisk men ble skremt av "det finnes ikke deler lenger til motor".

@sap_2000 Takk for en god forklaring angående motortypene. Antar denne har bra nok slagvolum til båtstørrelsen. Med 63P så klarer den altså å "løfte seg i plan" (om man en sjelden gang føler for å bruke 300 liter timen) siden det er sterkere enn de motorene som klarer 18 knop (blir vel noe aka halvplan da? )

Link to post
Share on other sites

 

XardasKSP skrev 17 minutter siden:

På Princess 414 ble jo selger lei og satte ned prisen drastisk og den ble solgt med engang, jeg tenkte å kjøpe til den prisen faktisk men ble skremt av "det finnes ikke deler lenger til motor".

Det du skriver her er jo et argument for at den P415 er vesentlig mer kurant, og bør ha en vesentlig høyere salgsverdi enn den 414 som du tittet på. 

 

P415 er som @sap_2000 skriver en stor båt, noe helt annet enn den Alicraften du hadde. Jeg kan ikke forstå annet enn at dette bør være en stor nok båt for deg. Med den kan du farte rundt i Skagerak med fiskestanga, og du kan seile til Polen om du ønsker det. Ikke bare det, men i motsetning til en P414 så er faktisk dette en båt det kan egne seg å fiske fra med stang. Her kommer du vesentlig nærmere sjøen. 

 

De 63P motorene som sitter i den båten gjør den faktisk ganske attraktiv så vidt jeg kan forstå. Dette er populære motorer, som har et godt rykte. Får du havari på disse kan de repareres. 

 

XardasKSP skrev 17 minutter siden:

Med 63P så klarer den altså å "løfte seg i plan" (om man en sjelden gang føler for å bruke 300 liter timen) 

Vet ikke hvordan den båten oppfører seg med de motorene, men det med 300 liter i timen gjaldt vel for båter på rundt 50 fot, slik som Storebroen til @Chilli Solbris og P55. Vil vel tro at en P415 med 63P motorer bruker vesentlig mindre i marsjfart. Kanskje halvparten?

 

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 3 minutter siden:

Kommer jo an  på hva man mener med marsj fart 

 

Hva som er marsfart for den båten avhenger vel av hvordan den oppfører seg med de motorene. Jeg vet ikke om den kommer helt ut av vannet eller om den blir stående å stange? Men det er vel underforstått at det er opp i full fart, deretter litt ned på pådraget. 

 

Snart 108 sider nå...

Link to post
Share on other sites

Tenker at hvis selgeren av den 415 ikke er på baatplassen, så skjønner han sikkert lite av at statistikken på finn.no viser at det er veldig mange forskjellige som er inne å kikker på den (fordi de har trykket på linken her for å sjekke) …. Således tenker han sikkert at dette er en båt som svært mange potensielt er interessert i, så her er det bare å ha litt is i magen.

 

Til TS så tenker jeg at du måler båtglede svært kvantitativt. Mange av de beste opplevelsene i båt, har vært i en mindre båt enn jeg har nå. Båtlivet har mange sider, størrelse er kun en av dem. 


Sett opp en liste over krav til båten f.eks:

- skal kunne kjøres til Polen.

- skal kunne fiskes med i Skagerak

+++

 

Tipper du også ønsker noen som:

- skal ikke havarere midtfjords mellom Skien og Skagen.

- skal ikke bruke de neste 4 sesongene ( som er relativt korte i Norge) til å skru på båten, men å bruke den osv, osv.

 

Sett en pris for hva du er interessert i å betale for dine ønsker og start deretter å se på båter som kan fylle disse uavhengig av størrelse. 
 

Lykke til med båtkjøp :thumbsup:

 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

@Tom Rør Altså med andre ord antar at det bekrefter vel at ideen om at man må ha penger til en nybåt kontant for å ha råd å eie bruktbåt ikke helt stemmer. Antar vel du ikke har 10 mill liggende (https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=321445561 for Princess 45 nybåt da) ellers så hadde du vel gått for Nordhavn båten.

Ellers er de 250 000 - 300 000 med diesel & båtplass, vedlikehold og reparasjoner men uten havne avgifter og hele pakka man må betale ekstra om man drar på langtur?

Her kom det forresten en båt jeg skal se på: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=336130829 da den ligger like i nærheten selv om jeg synes prisen var jo i meste laget med TAMD 63b motor når en Princess 45 kosta 795 000 utgangspris med TAMD 71a.

Altså ser fint ut og nærme for en midlertidig båt, men altså måtte blitt en gedigen rabatt på den :giggle:

Jeg tror 300k er realistisk også med havneleie i 2 mnd på sommerferie.  Du har helt rett i at jeg ikkemhar 10 mill liggende, for som du sier hadde jeg da hatt en N47 istedenfor den jeg har. Jeg tenkte på deg da jeg så den Princess 415. Den har de klassiske linjene som gjør eldre Princessbåter vakre i mine øyne. Det vil aldri bli en "døv" båt. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

@Førstefender Altså det er veldig logisk: 1. Jeg er ikke interessert til 850 000 så hvis noen vil ha den til den prisen så bør de jo kjøpe. 2. Hvis ingen kjøper så får jo selger beskjed at det kanskje ikke blir lett å selge til den prisen 3. Selger får ett bud på båten som han ikke er fornøyd med men det er en mulighet 4. Det kommer ikke bedre bud på båten og når man kommer med ett nytt litt bedre så tenker selger "kanskje jeg skal bare selge det istedet for å vente lenger, det koster jo å vente og tenk om noe "dævver" på båten".

Det var hele logikken og ellers så må jeg også tenke om det er det jeg virkelig vil ha, siden den er jo passe til midlertidig båt men litt liten sånn med store planer fremover om å cruise ned til Polen osv. Også med tanke på 250 000 - 300 000 per år i kostnader (som @Tom Rør skrev om på lignende størrelse båt, men plass i Oslo er nok mye dyrere en båtplass her og vet ikke om han separerte kostnader for havn og fornøyelser osv. på langturer) + ekstra kostnader siden båten er jo mye eldre så mye mer skal dævve og må byttes så blir det kanskje aldri penger til større båt.

Men det frister jo med "båt her og nå" og bare cruise ut på havet på en stilleværsdag slik man hadde i det siste.

Til info: Jeg betaler nok mindre for sommerplassen min i Oslo enn du må betale i en kommersiell havn i Grenlandsdistriktet :wink:

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør Takk for at du avkrefter pesimistiske teorier som forsikring til 100 000 eller at man må ha penger på konto til verdien av en nybåt for å ha råd å eie en bruktbåt :giggle:

Ellers aner ikke hva båtplass koster i Oslo, men i Stathelle tror jeg det kom på 24 000 NOK for helt år noe mindre ved Sildeberget om man kjøpte plass til 60 000 (engangsbetaling).

@VegJoh Vel om ikke flere folk ringer så tror jeg heller selger tenker finn gjør en god jobb med reklame :giggle: Når jeg kjøpte Alicraften (den var prisa til kupp pris i utgangspunktet da) var det 2 andre kjøpere på brygga. Men jeg tok altså å sa at jeg kjøper overfører penga nå om selger vil og de andre hadde jo ikke prøvd den når forrige eier solgte den så de var ikke så raske :lol: Når jeg solgte den oppgradert med gode kabler, batterier (ingen spaghetti), ny kartplotter med ekkolodd og ny kalesje så var det i 2020 også flere som ville ha til 120 000 NOK (opp 30 000) til tross eller kanskje pga. COVID.


@Komodo Den holder for Skagerrak fiske, men jeg er nok ikke "modig nok" som @Tom Rør til å dra med 42 foter over havet hvor det kan bli vesentlig lengre til havn enn fra 10 gradern (om været plutselig nekter å følge værvarselet). Det var derfor jeg tenkte på å spare meg opp til en skikkelig stor båt slik at den senere kan brukes når jeg har fått mer erfaring til en langtur til Polen. Og kanskje enda senere til en langtur mot Middelhavet. Er jo flere fisk å fiske i verdenshavene enn kun de i Skagerrak :giggle:

Skulle også dratt til Nord-Norge som er kjent for svære fisk, men der skal visst bølgene være så ekstreme at det er ikke noe å tenke over.


Men som sagt det frister med "båt her og nå" da, men det kommer kanskje enda mer å velge mellom nå som våren nærmer seg.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

@Tom Rør Takk for at du avkrefter pesimistiske teorier som forsikring til 100 000 eller at man må ha penger på konto til verdien av en nybåt for å ha råd å eie en bruktbåt :giggle:

Ellers aner ikke hva båtplass koster i Oslo, men i Stathelle tror jeg det kom på 24 000 NOK for helt år noe mindre ved Sildeberget om man kjøpte plass til 60 000 (engangsbetaling).

@VegJoh Vel om ikke flere folk ringer så tror jeg heller selger tenker finn gjør en god jobb med reklame :giggle: Når jeg kjøpte Alicraften (den var prisa til kupp pris i utgangspunktet da) var det 2 andre kjøpere på brygga. Men jeg tok altså å sa at jeg kjøper overfører penga nå om selger vil og de andre hadde jo ikke prøvd den når forrige eier solgte den så de var ikke så raske :lol: Når jeg solgte den oppgradert med gode kabler, batterier (ingen spaghetti), ny kartplotter med ekkolodd og ny kalesje så var det i 2020 også flere som ville ha til 120 000 NOK (opp 30 000) til tross eller kanskje pga. COVID.


@Komodo Den holder for Skagerrak fiske, men jeg er nok ikke "modig nok" som @Tom Rør til å dra med 42 foter over havet hvor det kan bli vesentlig lengre til havn enn fra 10 gradern (om været plutselig nekter å følge værvarselet). Det var derfor jeg tenkte på å spare meg opp til en skikkelig stor båt slik at den senere kan brukes når jeg har fått mer erfaring til en langtur til Polen. Og kanskje enda senere til en langtur mot Middelhavet. Er jo flere fisk å fiske i verdenshavene enn kun de i Skagerrak :giggle:

Skulle også dratt til Nord-Norge som er kjent for svære fisk, men der skal visst bølgene være så ekstreme at det er ikke noe å tenke over.


Men som sagt det frister med "båt her og nå" da, men det kommer kanskje enda mer å velge mellom nå som våren nærmer seg.

 

Jeg vet ikke om jeg fremstår som en tomsing som ikke bryr meg om høy sjø, men på disse langturene vi har tatt de siste årene, er det svært få dager man må ligge og vente på været. Hvis man skal langt, og ikke har et par tre dager slakk, så man faktisk kan vente på været, har men for dårlig tid. Det er ikke det at vår båt er for liten (13,48 m.), som gjør at vi noen ganger blir liggende, men at det ikke er spesielt hyggelig der ute når det blåser og bølger mye. En annen faktor som er minst like viktig, er at i høysesong kan det være en utfordring å få plass i gjestehavnene båt folk ikke forflytter seg. Vi lå f.eks. et par dager ekstra i Nynäshamn i sommer nettopp pga.at jeg ikke ville komme inn i smekkfull gjestehavn hvis vi hadde valgt å gå ut. En båt på 15 meter er ikke nødvendigvis vesentlig mer sjødyktig eller komfortabel i relatit høy sjø, og definitivt ikke lettere å plassere i en full gjestehavn. Ihvertfall ikke i kuling:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...