XardasKSP Svart 18.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2024 @Dykker Når jeg startet tråden gjaldt det en helt annen båt og det fikk jeg kjøpt etter 3 måneder. Tråden er gjenopplivet i Oktober 2023 da jeg skal ha en flybridge båt. Ellers skrev jo folk her at en 56 fot President ikke gikk i noe container og da enda mindre oppå en trailer med normal veibredde i Europa. Det var en slik båt som var i Italia i Desember. Ellers flott båt din kamerat har men altså de som står ved siden av på første bilde må jo være stooore når denne er 46 fot. @Førstefender Altså jeg har sett på 2 båter over 40 fot. Princess 414 i Sandefjord og Princess 55 i Skien. Sett før veldig mange "små" båter da jeg skulle ha Alicraften. Altså en "delikat eim av motor" er noe helt annet enn "stinket olje og diesel". Men antar da at du mener båten er fullstendig fri for noe lukt. Link to post
Chiefengineer Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 XardasKSP skrev for 19 timer siden: @Chiefengineer Den prosessen gikk over 3 måneder fordi det ikke kosta i millioner. Tiden en kjøpsprosess tar har ingen ting med kjøpesum er nå min efaring. Alle mine båter har vært i høyere prisklasse enn det du ser på og skulle jeg brukt din filiosofi hadde jeg fortsatt vært fri for båt. Kjøpene har vært gjort fortløpende etter besiktigelser og prosforhandlinger og slikt er gjort på en dag. Link to post
XardasKSP Svart 19.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 @Chiefengineer Nå står det ikke i signaturen din hva slags båt du har, men antar av nicket at du kan fikse og sjekke alt med motor selv så det gjør vel at motor vedlikehold blir uten arbeidskostnad for deg. Og "mekaniker" sjekken gjør du selv. Du har kanskje også vært helt sikker på hvilken båt du vil ha og sett veldig mange båter ikke bare på bilde eller ute på brygga/"seilende" på sjøen. Jeg har bare vært inni Princess 414 og Princess 55 siden jeg valgte da å ikke reise landet og Europa rundt hvis jeg ikke haster så meget med båtkjøpet. Altså med bil var "drømmen" mye mer konkret: 7 serie med max motor så da var det ikke så mye forskjellig å velge mellom Med båt så skulle det være stor flybridge båt, det var ikke mer jeg fikk med meg som 6 åring enn at de var store flotte og gjerne hvite Men det passer jo for kanskje 20-30 båtmodeller eller enda mer av forskjellige merker. Så er det jo også noen som man aldri visste fantes engang som den Scanden noen hadde i Sandefjord ved brygga. Link to post
Komodo Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 Chiefengineer skrev for 4 timer siden: Alle mine båter har vært i høyere prisklasse enn det du ser på Har du aldri hatt en båt til mindre enn 1,5 mill? At TS ønsker å bruke mer tid på et kjøp i en høyere prisklasse synes jeg er helt logisk. Det handler jo bla. om å finne ut hva man vil ha, samt å gjøre seg kjent i markedet. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chiefengineer Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 XardasKSP skrev 4 minutter siden: @Chiefengineer Nå står det ikke i signaturen din hva slags båt du har, men antar av nicket at du kan fikse og sjekke alt med motor selv så det gjør vel at motor vedlikehold blir uten arbeidskostnad for deg. Og "mekaniker" sjekken gjør du selv. Du har kanskje også vært helt sikker på hvilken båt du vil ha og sett veldig mange båter ikke bare på bilde eller ute på brygga/"seilende" på sjøen. Jeg har bare vært inni Princess 414 og Princess 55 siden jeg valgte da å ikke reise landet og Europa rundt hvis jeg ikke haster så meget med båtkjøpet. Altså med bil var "drømmen" mye mer konkret: 7 serie med max motor så da var det ikke så mye forskjellig å velge mellom Med båt så skulle det være stor flybridge båt, det var ikke mer jeg fikk med meg som 6 åring enn at de var store flotte og gjerne hvite Men det passer jo for kanskje 20-30 båtmodeller eller enda mer av forskjellige merker. Så er det jo også noen som man aldri visste fantes engang som den Scanden noen hadde i Sandefjord ved brygga. Jeg arbeder med skipsmaskineri til daglig, såpass mye at jeg ikke har noen interresse av å bruke fritida mi på det samme da båtlivet for meg forbindes med kos og rekreasjon. Prøver derfor å få unne all service og vedlikehold på intensive kampanjer mens båten ligger i hjemmehavna mi eller står på land for årlig puss. Derfor har jeg holdt meg til nyere fritidsbåter der jeg forhåpentlig slipper annet enn rutinemessig service og vedlikehold. Men det er uansett alltid noe å ta tak i, en båt er ikke som en bil der alt fungerer i mange år. Og ja, jeg har gått gjennom båtene mine før kjøp selv. Kan ikke se at jeg har avdekt noe kritisk på noen av de i slike besiktigelser men har heller aldri kjøpt båt eldre enn 5 år. De største problemene jeg har hatt er med spiller ny båt, det tar gjerne et års tid å få en båt opp på det nivået den burde vært den dagen den er ny forutsatt at man bruker den såpass mye at man finner ut av feilene. Dette er et byggverk satt sammen på frihand av menneskehender og man finner til dels mye rart og også slurv som resulterer i oppat-arbeid. Link to post
Chiefengineer Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 Komodo skrev 7 minutter siden: Har du aldri hatt en båt til mindre enn 1,5 mill? At TS ønsker å bruke mer tid på et kjøp i en høyere prisklasse synes jeg er helt logisk. Det handler jo bla. om å finne ut hva man vil ha, samt å gjøre seg kjent i markedet. Jo jeg har da en mindre båt på henger men ut over det har båtlivet dreid seg om nytere fritidsbåter. Mest for å slippe å bruke både tid, penger og irritasjon på skruing, mekking og uforutsette ting i løpet av den forholdsvis korte båtsesongen som man ønsker skal være mest mulig forutsigbar. Når man arbeider turnus er man også avskåret fra helgeturer etc. halve båtsesongen og de er det greit med noe som er litt nyere. Skjønt noen garanti mot havari vil det aldri være. Alt blir jo en prioritering, jeg har ikke prioritert hytte eller bobil som en del andre gjør men heller valgt å holde meg til sjøen og litt nyere båter. Men det kan jo bli en endring på det. Link to post
XardasKSP Svart 19.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 @Chiefengineer Hvis du har handlet kun båt som er i garantiperioden på 5 år så skjønner jeg hvorfor det går raskere, altså hvis du ikke fant noe med engang så kunne du jo bare reklamere til produsenten at det er feil, blir jo som med bil som har garanti. Men det største verdifallet på båt skjer vel når motorne nærmer seg 5 år merket og går forbi det. Da blir jo verdifallet i million klassen på store båter slik jeg så på finn.no Jeg synes da det er fint å lære nye ting som man ikke kan, derfor når "mekaniker" hjalp meg med Alicraften jeg fant forberedelsene til å sette den ut veldig spennende og prøvde å lære det jeg kunne. Nå hjelper det ikke så veldig at jeg har lite manuelle skills så det tar vel for meg å f.eks koble en kabel 10 ganger så lenge som det tar for "mekaniker" og blir ikke like pent, men det er veldig morro å lære ting. Så har jeg også noen folk i familien som en onkel som har masse manuelle skills og ville hjelpe med ting. Ting som jeg får til som er simpelt som å fjerne gammel bunnstoff/begroing, male båten med nytt bunnstoff osv. det gjør jeg gjerne selv eller med familie medlemmer. Så det er det teknisk kompliserte som "mekaniker" behøves til. PS. For meg er det sesong når det er flatt på Skagerrak det kan gjerne være vinter så lenge båten får lov å stå i isfri havn. Link to post
Komodo Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 Chiefengineer skrev 6 minutter siden: Jo jeg har da en mindre båt på henger ... Ok, da misforstod jeg deg. For du skrev jo at du kun har hatt båter som er dyrere enn det TS ser på. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 19.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 @Eika Fikk svar i dag fra Wector, det var veldig bra tips fordi de hadde veldig greie priser (altså ikke noe kapital 400 rikeste priser) med 12 500 kroner for båtplass for sesongen og noe ekstra for vintern (men det er vel fryst fast der sa de så det er kanskje ulempen at det ikke er noe plass uten is der for å ha båt om vintern). Det var også helt greie priser for løft og opptak av båt samt utsetting og en uke på land var inkludert i prisen og ikke mye ekstra per dag. De mente da også at til og med en Princess 55 får plass i en 5 meters plass som de har mange av og hvis jeg finner en båt så er det bare å komme med den og fikse en avtale, når det ikke var is der da. Så veldig bra tips, de hadde bra priser og man trengte ikke å kjøpe ut plassen, så får jeg eventuelt sette båten over til Sildeberget betongbrygge om det er isfritt dersom hele Wector fryser fast for vintern og jeg ønsker å bruke båten på vindstille vintersdager. Ellers deres megler skulle være der til neste uke så får spørre om han har noen inbytte båter som ikke er annonsert. Link to post
Eika Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 Det går båter og lektere til ragnsells ganske ofte, som er 20m fra ytterste punktet på flytebrygga til wector, så bare legg deg ut der på vinteren, så kommer du deg ut. En 50fots plastbåt knuser lett 10cm is, men hvis du er litt smart, så har du en ispropell hengende under båten, så legger ikke isen seg rundt selve båten, da er det bare og kjøre i 1-2knop de 20m bort til råka på ragnsells Link to post
Chiefengineer Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 XardasKSP skrev for 4 timer siden: @Chiefengineer Hvis du har handlet kun båt som er i garantiperioden på 5 år så skjønner jeg hvorfor det går raskere, altså hvis du ikke fant noe med engang så kunne du jo bare reklamere til produsenten at det er feil, blir jo som med bil som har garanti. Men det største verdifallet på båt skjer vel når motorne nærmer seg 5 år merket og går forbi det. Da blir jo verdifallet i million klassen på store båter slik jeg så på finn.no Det er ikke 5 års garanti på en nybåt. Det er 1 år. Reklamasjonsretten må du ikke blande sammen med garanti, det er to helt forskjellige ting. Hva gjelder motorer så er det motorskadeforsikringen man nok må sette sin lit til om noe kostbart skulle oppstå, den gjelder i visse tilfeller fram til 15 år men med en rekke forbehold og fratrekksmuligheter. Nybåt har jeg forøvrig bare kjøpt en gang og det kommer jeg ikke til å gjøre flere ganger. Enkelt og greit fordi det koster uforholdsmessig mye jamført med å kjøpe en 2-5 år gammel, pent og lite brukt båt som har tatt et brydelig verdifall. Link to post
XardasKSP Svart 19.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 @Eika Da tar jeg kontakt med dem på Wector og finner ut av dette når jeg har fått kjøpt båt, det er i hvert fall godt å vite at det er bare å kjøpe og det finnes hele tiden plass til båten for en helt grei pris. Så håper jeg de vet hva de sier angående 5 meters bred plass. @Chiefengineer Antok at EU har tvunget også båt og båtmotor produsenter å følge samme veien som bilprodusenter, selv i Polen nyttet det ikke å protestere for bilsalonger. Selv om de likte å gi 3 års garanti på bil for bilsalong. De måtte stå for ting som ikke var slitedeler så nå gir de bare rett ut 5 års garanti. Så er det selvfølgelig bruksbegrensning for hvor mange km eller i båtens tilfelle timer "tingen er ment å vare". Uansett blir vel aldri rik nok til å kjøpe båt i den størrelsen som jeg ønsker meg og som er yngre enn 5 år, og om jeg som gammel og grå skulle bli rik nok så vil man jo alltid ønske noe "mer vilt, fantasifylt, større og mindre rasjonelt" enn hva man egentlig har råd til Altså hadde man forsøkt å finne en fornuftig 5 år gammel båt om man hadde 6 mill eller kjøpt noe slik https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=301657005 (på bilder ser det ut som nybåt innvendig og ikke som 1998 båt). For min del så vet jeg jo hva svaret hadde blitt når ideen med båt er uansett å "hive penger ut vindu på noe kjempegøy" da må det jo ikke være klokt valg, man forsøker bare at det ikke blir et superdumt valg Link to post
Gullfisk Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 XardasKSP skrev 59 minutter siden: Altså hadde man forsøkt å finne en fornuftig 5 år gammel båt om man hadde 6 mill eller kjøpt noe slik https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=301657005 (på bilder ser det ut som nybåt innvendig og ikke som 1998 båt). For min del så vet jeg jo hva svaret hadde blitt når ideen med båt er uansett å "hive penger ut vindu på noe kjempegøy" da må det jo ikke være klokt valg, man forsøker bare at det ikke blir et superdumt valg Hadde jeg solgt båten 4-5 ganger, hadde jeg kunnet kjøpt en slik og startet den hver gang jeg fikk feriepenger? Link to post
ohio Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 TS er ikke der han leter etter stor båt til Max 1.3 mill men om det kommer noen 55/60 foter til den prisen til salgs er vel lite sannsynlig Link to post
Martine29f Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 Regner med at TS har lagt inn annonse på Finn om ønsket båt. Ikke alle som er på BP. Ihvertfall ville nå jeg gjort det. Link to post
XardasKSP Svart 19.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 @ohio Det spørs hva jeg skal kjøpe avhengig av hvor lenge jeg ønsker å vente, slik som f.eks Princess 55 var helt grei pris med rabatt på den fra utgangspris men ikke for i dag men for f.eks april. Men jeg betaler altså ikke 1,5 mill for Princess 45 for å si det sånn. @Martine29f Legger ikke ut annonse før jeg eventuelt har venta i 1 år og har råd opptil 2 mill++ slik at jeg kan slå til på all slags tilbud. Link to post
Førstefender Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 En Princess 55 er ifølge annonsen på finn 4,87m bred, den får ikke plass i en 5m båtplass.. men det har en del brede plasser der borte på Wector, lå der i fjor vinter, men hvor mange det er ledig på sommeren er jeg usikker på. Ytterst på betongbrygga er det ikke anbefalt å ligge, ingen pullere der. Link to post
XardasKSP Svart 19.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 @Førstefender Vel han som tok telefonen sa at det går lett som bare det å få den inn der, så da har kanskje plassene mer plass enn 5 meter egentlig. Aner ikke, men han vet vel best, går den ikke inn så ringer jeg jo fyren som solgte plassen og ber om hjelp til å finne ut av hva man skal gjøre nå. Det er jo ikke privat leid plass så eier kan ikke bare stikke av dersom tingen ikke oppfyller det som ble lovet, så blir jo enkelt å kunne kontakte den ansatte ved Wector om det han fortalte ikke stemmer med virkeligheten dersom jeg kjøper en Princess 55 og plass hos dem som de sier holder fint. Link to post
ohio Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 Men den er ikke mer en 445 i vannlinja og går fint inn på 5 metter plass om det er lysåpning Link to post
Førstefender Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 ohio skrev Just now: Men den er ikke mer en 445 i vannlinja og går fint inn på 5 metter plass om det er lysåpning En normal 5m plass har lysåpning 4,75m i bestefall, så med 18cm klaring på hver side blir det stas å få bakket inn den båten i litt sidevind.. Så at den går fint inn må bli dine ord. Min er bare 4,32m, har lysåpning 5,5m, det er egentlig passe, når man skal gå på utriggere ved siden av båten. Nå har Wector mange plasser over 5m, jeg bare skriver dette så ikke TS tror han kan handle en 5m plass et annet sted og tro det er plass. Link to post
XardasKSP Svart 19.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 @Førstefender Klart at plassene er forskjellig hos Sildeberget var 5 meter plass muligens for liten til Princess 414, hos Wector skal det gå bra ifølge den som jeg snakket med i telefonen med Princess 55 i 5 meter plass. Og de sa at det er største plasser de har ellers er det longside. Men det er jo vel ett seriøst firma, så går ikke båten inn så finner de vel en longside plass til den hvis de lovet at det er plass og den ikke går inn i plassen som de sa holder fint. Link to post
Eika Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 Førstefender skrev 14 minutter siden: En Princess 55 er ifølge annonsen på finn 4,87m bred, den får ikke plass i en 5m båtplass.. men det har en del brede plasser der borte på Wector, lå der i fjor vinter, men hvor mange det er ledig på sommeren er jeg usikker på. Ytterst på betongbrygga er det ikke anbefalt å ligge, ingen pullere der. Er det din båt som hadde noen flekker på dekk, som jeg sleit noe jævli med ? Link to post
Førstefender Svart 19.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2024 Eika skrev 16 minutter siden: Er det din båt som hadde noen flekker på dekk, som jeg sleit noe jævli med ? @Eika nei det var ikke min . Jeg reiste derfra rett før påske, pakka sammen presenning i snødrev ;) Link to post
Kallethekid Svart 22.Januar.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2024 Her har du båten din! https://www.facebook.com/reel/345667335011184 Link to post
XardasKSP Svart 22.Januar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2024 @Kallethekid Altså den virket litt baugtung men motor fungerte ser det ut som, ser ingen line for slep Ellers fikk jeg en båt på mail fra megler i Stavanger den var ikke spesielt "vakker" på bilde (Princess og Fairline er vakrere) men virkelig rimelig 1,2 mill + henting fra Gøteborg og skal være 20 meter altså kan brukes og vedlikeholdes også av sjøskole i Polen eventuelt. Men jeg aner ikke hva slags båt det er og det gjør ikke google heller, ifølge melger er merket "Lepard" (altså prøvde Leopard også men da får jeg opp seil katmaraner) og har 2x GM Detroit 870 HK motorer. Vet ikke om disse er kjent for noe spesielt (var jo bra tips at den ene modellen av CAT ikke var bra). Dette er bilde om det måtte hjelpe finne ut av hva slags båt det er: Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn