Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

Du vet at Oslofjorden er "Norges beste ørretvann" ? Det er store mengder sjøørret, som svømmer rundt holmer og skjær ? Rekorden min er ca 1000stk på ett år, imellom Langesund og Helgeroa. 

Og det er fortsatt endel fisk i fjorden her, bare man vet hvor of hvordan man skal fiske :) 

@Eika Alt jeg hørte om Oslofjorden er at den er blitt fiskefri nærmest, når det gjelder sjøørret så får jo garminbåten dette også rundt Langesund. Og virkelig storfisk rundt 10 gradern ute på Skagerrak.

Det skulle vært inkludert fiskeplasser i prisen på Garmin sitt beste ekkolodd :giggle: Når de sponser jo garmin båten for reklame, så hadde de hatt ett ekstra salgsargument for å selge ting til 50 000 og mer at man får med fiskeplassene om man kjøper det beste :lol:

PS. Det minnet meg om fiskehistorie fra Alicraften hvor onkeln kasta spinning istedet for å pilke og skulle ha sjøørret og trodde han fikk det også helt til det viste seg å være en usedvanlig svær makrell på ca. 1kg.

XardasKSP skrev 57 minutter siden:

Men altså ikke en steinholme som man skal fortøye til, pleier jo å være mulig å gå på grunn da vel og masse annet strevsomt.

Mulighet for å gå på grunn??

97.6% av båtfolk på Østlandet legger til blant holmer og skjær, det er derfor de har båt.. Skagerrak blir brukt til transportetapper.

De fleste dieselmotorer synes ikke noe om å gå konstant på putre fart og skal du tenke på lommeboka bør du nok holde deg under 10knop, helst under 8 også.

Du bør ha råd til å "blåse" motor ren engang iblant, men med et budsjett på 500` i året som du legger opptil bør ikke det være noe problem. 

Jeg bruker normalt 4timer fra Langesund til Skagen, det er passe for det er gørr kjedelig ute på havet.

@Eika Oslofjorden er jo ikke der jeg bor da så måtte jo reist spesielt for å besøke ett sted som er kjent for å ikke ha fisk. Men boka kan jeg gjerne kjøpe om det er noe om Skagerrak kysten ved Langesund der også.

@Førstefender Altså om det er badeferie man skal ha så var jo ideen å dra over til Polen der er det litt varmere og litt sandstrender og slikt om sommern. Norge har vakker natur å besiktige og flotte fisk å fiske opp men det frister ikke så utrolig meget å bade i kaldt hav.

Engang iblandt er noe helt annet enn å kjøre den hele tida for fullt så den ikke "dævver" slik jeg forstod det som @Chilli Solbris skrev siden han ikke utdypet noe mer om hvor ofte det betyr. Så da forsøker jeg å ikke misforstå det feil.

Ellers er jo deplasementfart på en båt på 80 fot større enn om den er 50 fot så antar 10 knop er deplasementsfart for 80 foter utifra formeln. Ellers 500 000 går på ett blunk om man skulle ha planende 80 foter i full fart overalt, den spiser jo sikker bedre enn Storebro 500 i full fart så da blir det ikke 300 men 500 liter timen kanskje. Så blir ikke mange timene før drivstoffet har spist budsjettet. Longsideplass til 39 000 var jo også mye dyrere enn 12 500 for plass som rommer Princess 55 hos Wector. Ellers så er det jo tenkt at ting dævver for brorparten av denne summen og ikke at alt skal kun til diesel :lol:

Den handler om hvordan du skal fiske etter spesifikke arter, hva men skal se etter på kartplotteren osv osv osv.

Er du fiskeintressert noe som det virker som siden du absolutt skal ut på Skagerak for å fiske, så er den boka en bok som vil gi deg 100x mer kunnskap enn det du har, etter det jeg leser her inne 

@Eika Takk skal nok kjøpe den og se om det er noe nytt der, var størst hjelp de tipsene som mannen i fiskeutstyr butikken gav i Langesund. De fra garmin hadde ikke så lyst å bortgi plasser, ellers ser jo på hvor det er mye endring i dybden av og til er fisken på skråningen.

Skal jo ikke ha noe budsjett ekkolodd til 10 000 denne gangen heller men drar til med samme som garminbåten har selv om det koster 50 000 eller mer.

3 hours ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Er alle GM motorer for båt lignende eller er det som med CAT at det finnes dårlige og gode modeller? Tenkte hver motor modell var forskjellig så at alle var ikke som på selvbygger båten? Må de kjøres for full fart hele tiden eller er det sånn "i 5 minutter engang per 10 timers bruk" som holder?

De som heter GM Detroit og er 2 takts diesel er vel ganske generelt. GM/ DD solgte vel noen 4T motorer under sitt navn etter 2 takt forsvant men det ble aldri noen hit.

2 hours ago, XardasKSP said:

Jeg vet ikke hva du mener med å legge til en holme, altså jeg pleier å havne manøvrere inn i en båtplass og kan se for meg manøvrering inntil en longside plass. Men storsett er det en eller annen familiemedlemm eller to som hopper ut for hjelpe å fikse til med fortøyning.

Da bør du definitivt vurdere båt med hekkport. Det er stort sett flytebrygger rundt omkring og det er høyt ned ok kronglete med fortøying/ folk hoppe av og på uten. P55/ 45 og 415 har ikke dette originalt bortsett fra noen av de siste modellene på 415 og 55. Den 415 i Sverige samt den 55 i Stvg hadde dette ombygget (dyrt/ tidkrevende)

1 hour ago, XardasKSP said:

Tenkte mer da ved en cruise å finne gjestehavner, men forestilte meg også en øy i middelhavet hvor man kunne ankre opp båten nærme om sommern da. Men altså ikke en steinholme som man skal fortøye til, pleier jo å være mulig å gå på grunn da vel og masse annet strevsomt.

Det er stort sett slik man fortøyer i uthavn i norge. Eller på svai.

Og nei, de fleste går ikke på grunn i forbindelse med dette. Man velger ut en fin og dyp (nok) plass om man skal ligge longside.

Men skal du cruise helt til Middelhavet da? Prioriter i så fall en båt i meget god teknisk stand.

2 hours ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Altså det hadde vært prisen i Norge for å fikse lekkasjer og råte i deler av rekka altså 5-10 mill? Det virker helt usannsynlig høyt selv om verksted skulle gjort det i Norge med MVA og sjefens fortjeneste involvert (altså ikke privat deltids ansatt håndverker med kun arb.giver avgift og skatt)

Nei, men kjøper du en 80 foter til 2 mill er det garantert mye teknisk/ mekanisk/ elektronisk som må byttes/ fikses/ overhales i tillegg til alt det optiske. Jeg tør påstår at det aldri blir verdt noe i nærheten av pengene man legger inn. Antagelig ikke halvparten en gang.

Det er en grunn til at den 80 foteren ikke blir solgt. Flere har sett den og snudd i døra. Antagelig ville man slite med å selge den for halvparten også. 

Mvh. SAP

Siden fiske på åpent hav er det noe uvanlige hovedbruksområdet, og sunn fornuft og magamål ikke er noe tema, så hvorfor ikke installere stabilisatorer i den kommende båten? Dette vil jo dramatisk øke både komfort og sikkerhet, og gjøre det lettere å få med polske familiemedlemmer som ikke er så sjøsterke.

De aller fleste yachter på 50 fot+ som leveres i dag blir fra fabrikk utstyrt med effektive stabilisatorer.

Norske Sleipner Motor i Fredrikstad er markedsleder worldwide på slikt utstyr:

https://www.sleipnergroup.com/knowledge-hub/stabilizers/what-are-yacht-stabilizers-and-how-do-they-work

Indy skrev 25 minutter siden:

Siden fiske på åpent hav er det noe uvanlige hovedbruksområdet, og sunn fornuft og magamål ikke er noe tema, så hvorfor ikke installere stabilisatorer i den kommende båten? Dette vil jo dramatisk øke både komfort og sikkerhet, og gjøre det lettere å få med polske familiemedlemmer som ikke er så sjøsterke.

De aller fleste yachter på 50 fot+ som leveres i dag blir fra fabrikk utstyrt med effektive stabilisatorer.

Godt tenkt, men ut fra trådstarters investeringsfilosofi blir i så fall sluttproduktet økonomisk sett å betegne som "Stabilisatorer med påmontert båt".

image.png.b930e4c9c17b2b7d28cbe7ac08f358cf.png

Så kommer installasjonen i tillegg:

image.png.c6c4c9f9708e2dfd71988f1d05c4b590.png

2 hours ago, TideRace said:

Godt tenkt, men ut fra trådstarters investeringsfilosofi blir i så fall sluttproduktet økonomisk sett å betegne som "Stabilisatorer med påmontert båt".

Ja og de prisene som nevnes er endel av det man trenger, men ikke alt da det er myntet på nye båter i produksjon hvor enten aggregat oppgraderes voldsomt eller girkasser bestilles med kraftuttak hvis hydraulisk.

Et forsiktig estimat på ettermontering "all inclusve" på en eldre båt hvor det drar med seg mye annet, vil jeg tippe havner på nordsiden av 1,5 mill "nøkkelferdig".

Jeg har sett noen slike jobber og det dro med seg mye mer enn det man tror. Ombygging av dørk/ interiør i en kabin, frase ut game strengere og støpe nye fundamenter, osv osv i tillegg til det tekniske.

Blir i så fall dyr skagerrak-torsk det her.

Mvh. SAP

Altså jeg bruker heller 1,5 mill ekstra på båt så den blir større enn å bruke de på stabilisatorer for å si det sånn. En 55 foter burde jo holde for bølger under 1 meter til å være stabil nok til at man kan pilke etter verdens dyreste brosmer, langer, torsk m.m :giggle: eller forsøke å finne makrellstørjen.

@sap_2000 Altså ifølge det @Chilli Solbris skrev så var det noen han kjenner som så på båten og motorene var bra det var noe råte og lekkasjer som ikke var bra. Men det er godt mulig det hadde kosta 10 mill om den skulle se "nybåt" ut som denne på bilder: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=301657005

Uansett til syvende og sist betalte noen 2 mill men jeg mener å huske at båten starta ett sted ved 4 mill og fortsatt virka det ikke skyhøyt i forhold til størrelsen (er jo flere likegamle båter til 10 mill i den størrelsen og ser ikke så nybåt ut som den til 6 mill i linken).

Ellers skal ikke til middelhavet med det første heller ikke til Sørøya. Men altså kanskje om noen år? Når jeg har skaffet meg litt Skagerrak erfaring og Østersjø erfaring osv. Det er jo derfor gjerne båten skal være så stor som mulig, så kan man jo bruke penger på vedlikehold til å oppgradere den imens man tjener inn nye penger. Altså større blir ikke båten men ting kan fikses i den om de ikke er spesielt bra.

Ellers det store spørsmålet: Hva mente folk egentlig med at GM motor måtte på høyt turtall. Var det hele tiden eller engang i 10 minutter per 10 seilte timer? Altså man kan ikke putre avsted i deplasement fart og må gå i plan hele tiden, eller holder det å gå litt i plan av og til?

PS. Den siste eksamen i D5L ble lite minnverdig men gikk helt fint med Skipslære. Altså ingen parkeringsbot, ingen kjørte i meg.... måtte jo se på speedometret på vei hjem siden tenkte at nå kommer de kanskje med fartsbot når ikke noe annet skjedde :lol: Men kom faktisk frem uten noe eventyr.

Så nå gleder jeg meg til @Chilli Solbris sin Storebro den 12te Februar eller senere om været ikke er med på det. Om det er lovlig med bilder så vil jeg ta noen for forumet.

Ellers siste greia blir D5LA teori i mars så er i hvert fall lappen der.

TS Detroit kan kjøres på tomgang men selvfølgelig ikke hele tiden,det gjelder generelt for alle dieselmotorer og du må ikke bli skremt av alt som skrives her inne Detroit er et velkjent og utprøvd merke og står i titusenvis av båter og all slags maskineri men ingenting varer evig 

@ohio Vel noen ting har de jo rett med da her på forumet, fyren som kjøpte Princess 414 kom jo ikke hjem engang før akslingen "dævva". Nå hadde det jo ikke noe med deler til motor å gjøre, men ting dævva rimelig raskt.

Nå hadde kanskje bekjent "mekaniker" oppdaget noe under prøvetur men trolig så hadde jeg hatt akselen "dau" nå. Men han hadde sikkert visst hvordan det kan fikses. Blir jo fint å se at noen fra forumet kjøpte noe som jeg vurderte og høre hvordan det går med det.

PS. Altså du mener det kan gå på lav RPM med GM motor i flere timer for å så gå i plan i 10 minutter? Slik at jeg ikke misforstår igjen?

Antar det er vel 10 knop eller noe under der som er økonomifart på 80 fots båt men den jeg snakket om ble jo solgt til høsten for 2 mill. Den som megler sendte til meg hadde ikke flybridge, var bare lys på bildet som brøt slik at jeg så det ikke ved første øyekast.

Får vel vente til noe nytt dukker opp, det er godt mulig 55 fot holder. Men hvor stas hadde det vært med mer da men sikkert ikke stas med tanke på pris av vedlikehold. Ellers kan det hende jeg ikke vil vente 1 år til som det sikkert ender opp med og går for noe mindre som Princess 415.

I hvert fall så var ideen med Princess 414 kanskje ikke så god når nye eiern ikke kom hjem men blir jo virkelig spennende å følge vedkommende for å se hvordan det gikk med båten. Er jo ikke ofte man får en slik mulighet til å være etterpå klok om det var bra eller dårlig kjøp.

@Okkaby Om jeg hadde lyst å vente i 4-5 år til så hadde dette kanskje vært ett veldig klokt valg, men da hadde man jo ikke vært meg om man valgte kloke ting til "forlystelses sløsing" akkurat som bilen min er heller ikke veldig "klok valg".

Hadde nok heller kjøpt denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=333920524 om ikke dette er en av de CAT motorene som er dårlig. Men den er i hvert fall A-klasse så er vel den mest sjødyktige.

Likevel om jeg hadde så mye penger så hadde det sikkert blitt noe slikt siden det ser "flott ut": https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=301657005

Ja Flott Fleming med Cat 3208 motorer med 2500 timer som noen påstår skal være dårlig motor Må ikke høre på alt som skrives her inne Cat motorer er like solide som Volvo ,Detroit, man, mtu, cummins etc men når motorer uansett merke er 25/ 35 år gamle er jo risiko for brekkasje større.Vedlikehold er en god ting! 

@ohio Hvis det er de motorene som ble omtalt her tidligere så hadde jeg aldri i verden kjøpt det selv om jeg hadde penga nå og ikke om 4 år f.eks, hvorfor ikke kjøpe ting som folk ikke sier er spesielt dårlig når man har jo valg hva man kan kjøpe.

Da er det bedre med tradisjonell VolvoPenta enn noe spesielt som folk sier ikke er bra (aktuell modell). Ellers tror jeg prisen på denne Fleming er ikke basert på motorne siden båten er jo betydelig dyrere enn å putte inn splitter nye motorer med montering og tilbehør.

Ellers har hørt også fra bekjent "mekaniker" at MAN er veldig bra om det ikke er "mishandlet for meget".

Altså som en person uten erfaring vil jeg helst ikke kjøpe ting som erfarne folk sier er dårlig.

Gammel man er like dårlig/god som alle andre motorer og er ikke mye forskjell når man snakker om 25/35 år gamle Man deler er også ekstremt dyre og ikke mye og velge imellom som brukt til feks Volo / Detroit, Detroit er vel den motoren det er enklest til da det vel nærmest er en av verdens mest solgte motorer med stort og smått 

ohio skrev 17 minutter siden:

Ja Flott Fleming med Cat 3208 motorer med 2500 timer som noen påstår skal være dårlig motor

Dette er 210hk utgaven uten turbo. Den @sap_2000 advarte mot var 375hk varianten. Han presiserte også at samme motorer med lavere effektuttak kunne være meget driftsikre. 

ohio skrev 17 minutter siden:

Må ikke høre på alt som skrives her inne

Forsiktig med steiner i glasshus. Minns en som anslo 200.000,- i diesel for å flytte en P55 til Polen. 

ohio skrev 1 time siden:

TS Detroit kan kjøres på tomgang men selvfølgelig ikke hele tiden,det gjelder generelt for alle dieselmotorer og du må ikke bli skremt av alt som skrives her inne Detroit er et velkjent og utprøvd merke og står i titusenvis av båter og all slags maskineri men ingenting varer evig 

Det er ingen tvil om disse maskinene har gjort en formidabel jobb rundtomkring. 
Men man kommer heller ikke unna støynivået. 
Fraktet en Tarquin 62 fra Tyskland til Fredrikstad og motorene gikk som bare det. Men du verden for et spetakkel. Det opplevde jeg som det største drawbacket. Og i togverden er de beryktet for sitt vedlikeholdsbehov og dieselforbruk. 
Det er helt riktig at de kan kjøres på tomgang. Men de må kjøres på turtall nok til å brenne ut eksosen eller soten om du vil som dannes ved lavt turtall. Og de er jo ikke akkurat rentbrennende. Men du verden. Det er klart de går. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

@Chilli Solbris + @ohio Jeg har fortsatt ikke forstått om disse GM motorene kan f.eks brukes i 2 timer på 7-10 knops hastighet også putter man på i 10 minutter sluttetappe litt planfart også er alt greit med motorn? Eller om man skal til Polen at de går i 3 timer i sakte fart 10 minutter planfart så 3 timer saktefart osv. ? Kan dere forklare det så noen med så lite forståelse som meg ikke misforstår?

For øvrig hvis det er greit med bilder ved praksis biten om du ikke har noe imot @Chilli Solbris så foreviger jeg noen bilder av D5L opplæring i båten din for forumet.

Ellers er dette rent teoretisk siden 80 fots båten til 2 mill er solgt og jeg har ikke sett slik båt til en slik pris noensinne på finn. Så det blir mest sannsynlig en mye mindre båt og helst med noe velkjent som VolvoPenta eller MAN som er vel anbefalt av førstemann som skal gi "motorreddende førstehjelp" om noe dævver altså "mekaniker" som jeg kjenner.

PS. Det er jo sikkert mulig å bruke 200 000 om noen gir bånn gass med Princess 55 ned til Polen eller kanskje mye mer om motorne finner bånn gass døgnet rundt var i meste laget og bestemmer seg for "å dævve" :giggle: Men altså jeg planlegger å "seile" båt i saktefart ikke noe fartsrekorder :lol:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...