Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

Du kan gjerne dele bilder. 
Du kan godt kjøre 2 timer i 7 knop og så 15 minutter på full gass. Du ser det ganske klart på eksosen når du har fått rensket opp. Det en mekaniker på disse motorene sa til meg er at hvis man kjører for lenge på lav fart og det blir koksing i eksosrør så kan man oppleve utbrenning i eksosrøret. Rett og slett brann i koksingen. Andre må gjerne forklare dette bedre enn meg.

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Okkaby skrev 14 minutter siden:

Er det motor med turbo. Så kokser turbo til. Turbo er dyrt å skiftei tide å utide.

Men er det der det også brenner?

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev 58 minutter siden:

Det en mekaniker på disse motorene sa til meg er at hvis man kjører for lenge på lav fart og det blir koksing i eksosrør så kan man oppleve utbrenning i eksosrøret. Rett og slett brann i koksingen. 

Han ordla seg nok noe forenklet, det er jo normalt. Når motoren ikke forbrenner helt rent vil det kokse i fra toppen på stemplene, ventiler eller utblåsingen i eksosportene og hele veien ut. Hvis man klarer å få opp temperaturen slik at dette brenner rent vil det ryke ekstra av eksosrøret. Men det skal vel litt til å få opp temperaturen så mye i eksosanlegget at det brenner rent der. Men der er det jo heller ikke så kritisk med litt sotbelegg, er ikke så trangt der.

XardasKSP skrev 22 minutter siden:

@Chilli Solbris + @Okkaby Men dette gjelder bare de GM motorene som er totakts (og øvrige totaktere antar jeg), altså vanlig 4-takter fra Volvo Penta eller MAN osv. kan brukes i sakte fart og kun gasses på hvis man føler for at lommeboka må bli litt lettere :giggle: ?

Det er nok ikke helt riktig. Du kan selvsagt kjøre en firetakter på sakte fart, men den kan også daukjøres. Det er egentlig ikke gunstig å ha en veldig overdimensjonert motor hvis du bare skal kjøre sakte. Har vært litt inne på det tidligere. 

@Komodo Hvor ofte bør en normal motor "gasses på" da? Altså motor er som den er, det er fint at man av og til kan gjøre lommeboka litt lettere og gå litt fortere. Men man vil jo normalt ikke haste avsted noen steder så da er det likefint med deplasementsfart og mindre forbruk.

Er det noe intervaller for når det er bra for motorn å bli gassa på etter ett visst anntall timer med sakte fart?

@Tom Rør pleier vel for det meste å gå i saktefart på turene, hvor oftes gasses motoren på da? Siden det virker som motorene hans ikke har "dævva" av å gå sakte.

XardasKSP skrev for 11 timer siden:

@Chilli Solbris + @Okkaby Men dette gjelder bare de GM motorene som er totakts (og øvrige totaktere antar jeg), altså vanlig 4-takter fra Volvo Penta eller MAN osv. kan brukes i sakte fart og kun gasses på hvis man føler for at lommeboka må bli litt lettere :giggle: ?

Min gode venn Øystein som er maskinsjef og motormann sier at etter en lang dag i sakte fart eller to dager så er et kvarter på full gass eller nesten full gass fint for turboene på firtaktsmotor. 

Mvh

Chilli Solbris

Chilli Solbris skrev for 8 timer siden:

Men er det der det også brenner?

Er jo en gjenganger at turbo soter til å slutter å yte det den skal.

Har det først sotet til i Turbo, så ville jeg ikke satset på å brenne det bort med litt fart. 

Men følger en instruksjons boka, så står det i alle fall i VP sine at motor må kjøres med høyt turtall en stund etter lengre tid på kosefart. Dette for å unngå problemer.

Men en moderne Common rail motor, er mye mer rent brennende enn gamle pumpedyse/forkammer motorer. så disse soter mye mindre å vil følge tåle lengre tid på kosefart, før dette blir et problem.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

XardasKSP skrev for 7 timer siden:

@Komodo Hvor ofte bør en normal motor "gasses på" da?

Jeg er ikke verken motormekaniker eller maskinist, så jeg er nok ikke den rette til å svare på det. Men nå har du jo fått et svar fra @Chilli Solbris som høres fornuftig ut. Svaret vil nok uansett som @Okkaby er inne på avhenge av motortypen. En moderne commonrail motor går med en mer riktig drivstoffinnsprøytning på de ulike turtall enn en mekanisk motor. Det gjør også at det blir mindre uforbrente partikler. Slike ting spiller nok inn. 

For min del har jeg en firesylindret Yanmar på 3,6 liter og 144hk. Den lever det aller meste av livet sitt i 6-7 knop, ser ikke ut til å ha tatt skade av det heller. Men jeg følger oppkriften til Chilli Solbris, og blåser stort sett rent med full gass i 10-15 minutter etter en transportetappe. Det er også for å få opp varmen i motoren og få varmest mulig vann på berederen. 

Det er vel oftest det første man får til svar hos Yanmar ved henvendelse om tapt effekt, har jeg inntrykk av. "Har du kjørt mye lav fart? Dra ut og kjør en time på full gass".

Personlig synes jeg et kvarter på høy last er litt snaut etter mye ruslefart.

Komodo skrev 7 minutter siden:

For min del har jeg en firesylindret Yanmar på 3,6 liter og 144hk. Den lever det aller meste av livet sitt i 6-7 knop, ser ikke ut til å ha tatt skade av det heller. Men jeg følger oppkriften til Chilli Solbris, og blåser stort sett rent med full gass i 10-15 minutter etter en transportetappe...

Ser i manualen til disse Yanmarene at turboen skal "vaskes"en gang i året. Merker du noen effektforbedring etter en slik vask?
Noen som praktiserer dette på sine gamle Volvoer?

933B94A8-CC6E-4DC0-9D9A-CF486850A99A.png.f8a9bb219d566277409cdda46a0b72ac.png

Okkaby skrev for 3 timer siden:

Er jo en gjenganger at turbo soter til å slutter å yte det den skal.

Har det først sotet til i Turbo, så ville jeg ikke satset på å brenne det bort med litt fart. 

Men følger en instruksjons boka, så står det i alle fall i VP sine at motor må kjøres med høyt turtall en stund etter lengre tid på kosefart. Dette for å unngå problemer.

Men en moderne Common rail motor, er mye mer rent brennende enn gamle pumpedyse/forkammer motorer. så disse soter mye mindre å vil følge tåle lengre tid på kosefart, før dette blir et problem.

Det var kun to-takterne som jeg hadde i tankene med brann i koksingen. Har ikke hørt at det skjer på firtakt. 

Mvh

Chilli Solbris

navid skrev for 2 timer siden:

Ser i manualen til disse Yanmarene at turboen skal "vaskes"en gang i året. Merker du noen effektforbedring etter en slik vask?

Har dessverre aldri utført en slik "vask".

Men jeg plukket av turboen i fjor for å reparere den. Fikk da rengjort den og inspisert den grundig. Det var neglisjerbart med sot og koks i turboen, så den har klart "gubbekjøringen" min bra. Derimot var det korrosjon i sneglehuset hvor det antagelig til slutt løsnet et flak som la seg og sperret for turbinen. Skrudde fra hverandre turboen og spente snilehuset opp dreiebenken og rendreide det for rust. Fikk faktisk opp både litt turtall og fart etter det. 1,5 knop så vidt jeg husker. 

Chilli Solbris skrev 30 minutter siden:

Det var kun to-takterne som jeg hadde i tankene med brann i koksingen. Har ikke hørt at det skjer på firtakt. 

Nei er nok kun på de gamle 2 takter det skjer. Var mer generelt på eldre motorer før common rail jeg tenkte.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Jobbet som motormann på hurtigbåt med 2x 2x8v detroit’er altså 2x v16 -takt… der hadde vi regelmessige skyllinger med vann og zalo i marsjfart inn innsuget på turboene, ble med rundt i forbrenning og løste opp sot i turboene… så tydelig svart bak i eksos i denne rutinen.

@Chilli Solbris + @Okkaby + @Komodo + @Gullfisk + @navid : Takk for svarene. Jeg vil mest sannsynlig ha en diesel firetaktsmotor (siden båten med GM til 2 mill er jo solgt om høsten og det var vel den eneste 80 fots flybridge båten på de siste 5 år som ikke så ut som ett vrak og kosta såpass lite) helst en tradisjonell Volvo Penta eller en MAN som er likt av bekjent "mekaniker".

Så jeg forstod det slik da at med firetaktsmotor så kan man "seile" i saktefart ut på Skagerrak så tilbake igjen også vil motoren ha det sunt av at man tar sistebiten på Langesundsfjorden i planfart (etter passering av max 5 knop i Langesund og før man kommer til ny 5 knop sone ved Breviksbrua) og det vil også være bra for lommeboka da diesel er rimeligere enn motor reparasjon :giggle:

Ellers om man skal på langtur så holder det å ta siste halvtimen til Polen f.eks i planfart.

@Tom Rør Siden du liker å dra på tur i saktefart, pleier du å ta noen planlagte intervaller inn i mellom i full fart eller er det bare om været er slik at du vil raskt frem? Men dine motorer er vel med commonrail så det blir ikke like meget sammenlignbart med motor fra før dette da?

XardasKSP skrev 1 time siden:

@Tom Rør Siden du liker å dra på tur i saktefart, pleier du å ta noen planlagte intervaller inn i mellom i full fart eller er det bare om været er slik at du vil raskt frem? Men dine motorer er vel med commonrail så det blir ikke like meget sammenlignbart med motor fra før dette da?

Jeg planlegger ikke å piske motorene, men jeg tar et røsk når det passer sånn. Hvis jeg stort sett skulle gå i marsjfart når jeg er på tur, ville feriepengene blitt brukt opp for fort. Jeg fører ikke statistikk på antall timer jeg går sakte og fort, men jeg kan reparere en del turboer på det jeg sparer ved å gå sakte. Som du sier, er dette commonrailmotorer, og er da ikke så utsatt for soting. En annen faktor er jo at når vi går langt, vil vi jo se noe også, og det er ikke så hyggelig i 24 knop. 

@Tom Rør Altså min idee er også å spare drivstoffet og nyte turen ellers blir det jo mye forflytting i saktefart rundt stedet hvor fisken lokaliseres å være, men har noe noensinne sotet seg til eller blitt til turboreparasjon?

Altså forslag tidligere i tråden virket jo ikke som man trengte å gå særlig lenge med raskere fart var vel bare litt som holdt. Så derav mine spørsmål angående bruk i praksis for å forhindre at ting dævver med mindre forhindring koster mer enn eventuell reparasjon. Men det hørtes jo ikke så gærnt ut med 10-15 min på marsjfart.

16 hours ago, Komodo said:

Dette er 210hk utgaven uten turbo. Den @sap_2000 advarte mot var 375hk varianten. Han presiserte også at samme motorer med lavere effektuttak kunne være meget driftsikre. 

Riktig det @Komodo, men det var 435 hk utgaven :yesnod:

Vesentlig mindre på 375 selv om vi har sett noen eksempler bare her på BP på den også, mens på 210 hk utgaven hører man "aldri" om det. 

Som vanlig forsvinner alle nyansener og detaljer, og at det er mulig å tolke/ konkludere så mye bastant og til det ekstreme som TS ofte gjør i denne tråden er godt gjort.

Ingen har sagt at CAT er dårlige motorer. Det ble referert til en utgave av 3208 med det høyeste effektuttaket som har en overeprenstert historie med havarier.

CAT 3208 er en motor som ble konstruert på midten av 70-tallet som en stor (10,4L) og lat V8 diesel på rundt 200 hk og uten turbo. Brukt i alt fra bulldosere, mindre lastebiler og båter. Den skulle være billig og solid, noe den absolutt var med effektuttak på ca 200 hk. Endel år senere ble turbo et alternativ og effektuttaket økte. 

Problemet var at selv om motoren i seg selv er stor og solid, så var den aldri tiltenkt å pumpe ut så mye krefter. Og det er ikke bare sylindervolum som spiller inn når effekt skal økes, men mange andre parametre, som varme, styrke/ dimensjon på råder, veiv og ikke minst lagre. Når det gjelder 435 så er det ofte knekte råder, rådebank/ rådelager som nevnes som utløsende årsak. 

Så en motor kan gå i en evighet med 210 hk mens marginene blir kraftig redusert jo høyere man går opp i effekt. Og som på en kjetting, skal det ikke mer til enn at ett ledd ryker før alt kollapser, som feks en råde/ rådelager. 

mer komplisert er det ikke.

Når motorene ofte ble satt i planende båter som kanskje egentlig burde hatt 100-200 hk til og dermed blir kjørt "hardt" til tider så har man en faktor til som bidrar i negativ retning. Legger man til at propellen er litt for tung, intercoolere og kjølere kanskje ikke er renset i henhold til spec oghar dårligere effekt så har man en faktor til.

Summen av disse tingene er det som kan resultere i havari. Noen motorer er mer latente enn andre, eller tåler "misbruk" ved høyere effekter bedre enn andre. Ofte bunner det ut i hva de egentlig ble konstruert og de enkelte deler dimensjonert for.

Ser det ble diskutert i den andre tråden med P414 som fikk problemer på vei hjem da flens løsnet etter giret. Fyren fikk tips til retting/ bytte aksel samt hvor man muligens kan oppdrive en flens. 

Så kommer TS og prøver seg med at forumet har sagt til han man ikke får deler til disse motorene, mens i denne tråden gies det råd om hvor finne deler.. Problemet var bare at dette ikke har noe med motorene å gjøre, men derimot en av de hundre andre tingene man må tenke på i en gammel båt utenom selve motorene .:rolleyes:

Videre har jeg ikke lest at noen har sagt man ikke får deler til disse motorene (TAMD 60 og 70 serien). Det som derimot har blitt sagt er at VISSE deler lages/ selges ikke lenger og kan være alt fra vanskelig til umulig å få tak i. En vesentlig forskjell.

Eksempler ble nevnt også. Ting som varmevekslere, manifold, deler til dielpumpe, gir (som ikke er VP) og mange andre er ikke lages/ selges lenger. Ryker en av disse har man et problem selv resten av motoren er god som gull.

I noen tilfeller kan man nok modifisere/ tilpasse/ lage visse ting, men da bør man ha godt med kunnskap og bekjentskaper.

Så får man selv vurdere hva man gjør. Mange kjører rundt med disse motorene ennå, men de er sjelden av typen lite teknisk kyndige og med ti tommeltotter som vil at ting skal funke når de skal ut å fiske....

Mvh. SAP

12 hours ago, XardasKSP said:

@Tom Rør pleier vel for det meste å gå i saktefart på turene, hvor oftes gasses motoren på da? Siden det virker som motorene hans ikke har "dævva" av å gå sakte.

Epler og bananer @XardasKSP. Moderne common rail motor @Tom Rør har. Og han blåser ut av og til etter "boka".

Se for deg en taxi i oslo sentrum som står på tomgang 95% av tiden og går på 10-30% belastning ellers uten at det nødvengvis er ideelt, men det de varer jo som regel en stund likevel. Er vel så langt unna en 2T GM DD man kan komme.

Med en moderne (CR)  motor kan man kanskje si den bør få blåse seg ren i min 10-15 min hver 10-20. time eller så.

På en eldre (ikke CR) motor, noe oftere.

På en forkammermotor enda oftere og på en DD enda oftere enn det. 

Blir litt som hvor langt er et tau...

Mvh. SAP

@sap_2000 Altså jeg spurte bare om det ikke var samme motor, det var vel @ohio som skrev at dette var samme motor som i Princess 45 og har overlevd 2500 timer, så ble dette korrigert senere at det likevel ikke var samme motor.

Altså det er uansett godt å vite hva man helst skal unngå å ha, derfor kom til at det stort sett ikke var noe katastrofe varsler angående Volvo Penta som finnes vel i de aller fleste båter til salgs ellers hørte bra ting om MAN ikke bare av forumet men også bekjent "mekaniker".

Ellers så skjønner jeg jo at feilen i Princess 414 ikke hadde noe med selve motorn å gjøre men gjerne med det som er "motor tilbehør" da i hvert fall for meg så er det stort sett motor, akslinger (drev dævver jo oftere), gir osv. osv. hele den pakka som "mekaniker" trengs til i første omgang. Så er det videre alt annet som elektrisitet og skroggjennomføringer osv. osv.

Enkle ting som bunnstoff, polering osv. osv. det fikser jeg fint selv eller med hjelp av familiemedlemmer og eventuelle fisketur lystne bekjente. Også andre ting som er enkle hvor det holder at "mekaniker" forklarer ideen hva det er som skal oppnås. Det er kun "teknisk komplisert (i praksis, teorien virker forståelig på mange ting som ikke er forståelig i praksis) båtkyndig arbeid" som det trengs "mekanikers" arbeid til ved båten.

Men altså det er noe spesielt med å kunne høre hvordan det gikk med en båt man vurderte å kjøpe så håper @Viking22 kommer med oppdateringer. Er jo ikke ofte noen fra forumet kjøper noe man har vurdert.

Utover dette så prøver jeg å forstå hvor meget en vanlig motor som var før commonrail motor trenger av "planingsfart" om det f.eks holder etter en fisketur å ta Langesundsfjorden i plan for at motor er godt nok renset. Da blir det jo ikke så superdyrt med drivstoff for 10-15 minutter. Spør jo derfor 100vis av spørsmål for å ikke misforstå igjen. Tenkte da på motorer som disse i Princess 415 eller motorer som f.eks Princess 55 hadde som ble solgt (forstod at den Princess 55 i Skien har for lite slagvolum og nå er jeg ikke sikker engang om det er verdt 1 mill når den i Stavanger ble solgt ikke mye dyrere, men eier tror den er vel verdt mye mer da).

Espen skrev for 3 timer siden:

Jobbet som motormann på hurtigbåt med 2x 2x8v detroit’er altså 2x v16 -takt… der hadde vi regelmessige skyllinger med vann og zalo i marsjfart inn innsuget på turboene, ble med rundt i forbrenning og løste opp sot i turboene… så tydelig svart bak i eksos i denne rutinen.

Har også hørt at zalo kan brukes. Hvilket blandingsforhold bruker du sånn ca?

XardasKSP skrev 41 minutter siden:

@sap_2000 Altså jeg spurte bare om det ikke var samme motor, det var vel @ohio som skrev at dette var samme motor som i Princess 45 og har overlevd 2500 timer, så ble dette korrigert senere at det likevel ikke var samme motor.

Altså det er uansett godt å vite hva man helst skal unngå å ha, derfor kom til at det stort sett ikke var noe katastrofe varsler angående Volvo Penta som finnes vel i de aller fleste båter til salgs ellers hørte bra ting om MAN ikke bare av forumet men også bekjent "mekaniker".

Ellers så skjønner jeg jo at feilen i Princess 414 ikke hadde noe med selve motorn å gjøre men gjerne med det som er "motor tilbehør" da i hvert fall for meg så er det stort sett motor, akslinger (drev dævver jo oftere), gir osv. osv. hele den pakka som "mekaniker" trengs til i første omgang. Så er det videre alt annet som elektrisitet og skroggjennomføringer osv. osv.

Enkle ting som bunnstoff, polering osv. osv. det fikser jeg fint selv eller med hjelp av familiemedlemmer og eventuelle fisketur lystne bekjente. Også andre ting som er enkle hvor det holder at "mekaniker" forklarer ideen hva det er som skal oppnås. Det er kun "teknisk komplisert (i praksis, teorien virker forståelig på mange ting som ikke er forståelig i praksis) båtkyndig arbeid" som det trengs "mekanikers" arbeid til ved båten.

Men altså det er noe spesielt med å kunne høre hvordan det gikk med en båt man vurderte å kjøpe så håper @Viking22 kommer med oppdateringer. Er jo ikke ofte noen fra forumet kjøper noe man har vurdert.

Utover dette så prøver jeg å forstå hvor meget en vanlig motor som var før commonrail motor trenger av "planingsfart" om det f.eks holder etter en fisketur å ta Langesundsfjorden i plan for at motor er godt nok renset. Da blir det jo ikke så superdyrt med drivstoff for 10-15 minutter. Spør jo derfor 100vis av spørsmål for å ikke misforstå igjen. Tenkte da på motorer som disse i Princess 415 eller motorer som f.eks Princess 55 hadde som ble solgt (forstod at den Princess 55 i Skien har for lite slagvolum og nå er jeg ikke sikker engang om det er verdt 1 mill når den i Stavanger ble solgt ikke mye dyrere, men eier tror den er vel verdt mye mer da).

Jeg legger merke til at du skriver "mekaniker", i anførselstegn. Er det for at han ikke er mekaniker eller av noen annen grunn?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...