Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

@Okkaby Antar det er "verre" enn nord-Norge om til og med folk som deg med erfaring ikke hadde lyst å "seile" der med 55 foter. Men det bringer jo meg tilbake til tanken enten "sabla dyr trawler klasse A" eller "sabla dyrt vedlikehold på 80 foter".

Men som sagt det er kanskje den tekniske tilstanden du har i tankene. Ellers ble kanskje litt "lurt" av at Astondoa båten til 1,2 mill kunne "seiles" til Norge. Men det blir kanskje noe helt annet når eier er skipskaptein med D1 så har kanskje vedkommende mer erfaring enn selv den beste av alle "yrkeshentere" eller andre erfarne med fritidsbåter. Så kjenner jo vedkommende båten trolig ganske godt da også.

Trodde man kunne også komme litt lenger enn 5 NM i et værvindu med godt pent vær men kanskje tok feil der også.

Har ikke sagt jeg ikke vil gå Biscaya med båt på 55 fot.

Men at jeg ikke vil gå Biscaya med gammel billig båt med ymse kvalitet på alt ombord. Spiller ingen rolle om den da er 40-55 eller 80 fot.

En ny moderne 55foter med alt på stell, er noe helt annet. Å den er også langt unna ditt budsjet.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

@Okkaby Er det worst case scenario som folk har i tankene eller pleier bare ting å "dævve" på rekke og rad på eldre båter. Siden jeg blir litt "dum" av den Alicraften som jeg hadde siden den dævva jo ikke men det blir kanskje mye enklere for ting å dævve på større båt.

@Eika Vet du noe om båtplassene hos Wector? Siden båtplass utleieren som tok telefonen mente 50 foter hadde veldig god plass i 5 meters plassen deres. Og at den ville passet til alt fra Princess 415 via Storebro 500 til Princess 55.

Tror du det kan være riktig eller er det mer som @sap_2000 sier absolutt umulig?

Det er plass nok at jeg fikk fortøyd båten min overalt der borte, strøm er det overalt, man får jobba på båtene selv om de ligger på brygga. Jeg vet ikke så mye mer enn det, bortsett fra at bryggene er nye og fine og at det ligger noen svære beist på ytterste rad. Så hvis de har sagt de har plass til deg, så har de plass til deg, det hadde jeg ikke bekymra meg over. Kom deg avgårde og få sett på litt båt, uke på Mallorca så tenker jeg du har funnet deg ett objekt du får ro i sjela av. 

Du har fått forklart 1000 ganger at ting både kan å vil Dævve på gammel båt. Du har fått forklart like mange ganger at på stor båt, er det sykt mange ting som kan Dævve.

Å ikke om du betalte en million, ville jeg ta turen fra middelhavet å hjem med en båt i din prisklasse. Til det har jeg livet å barna mine for kjært.

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

@Okkaby Nå har jeg jo ikke tenkt å dra til eller fra middelhavet nå da, men skipskaptein med D1 som selger Astondoa båten i den prisklassen ville jo "seile" med den til Norge. Kanskje den er i virkelig bra stand da og det er bare at den ikke ser så vakker ut som er ulempen.

Finner jo ikke ut av hvor mye som dævver før jeg har båt, men antar det ikke er håp om at det kan leve litt som Alicraften :giggle:

@Tom Rør Blir jo en virkelig omvei ja, men om det er det som skal til for å komme frem levende. Betraktet ideen som cruise. Men når ting blir presentert på den måten så vil vel verken 80 foter eller trawler med A klasse holde for min del om man skulle kryssa midt utpå for kortest vei.

Vet ikke hvor gammel du er. Men sjøl yngste gutten her hjemme på snart 15 skjønner/forstår å tar til seg mer om båt enn du er villig til. Å han klare faktisk å legge til Baljen sjøl med strøm/vind. Å den er vanskeligere å parkere enn din alikraft med drev var.

Så sorry to say, men du har en jævlig lange vei å gå, før du er egnet til noe med stor båt å åpent hav å gjøre.

Holder meg til at du burde ha båt på Mjøsa å holde deg der de neste mange år.

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

@Okkaby Nå har jeg jo ikke tenkt å dra til eller fra middelhavet nå da, men skipskaptein med D1 som selger Astondoa båten i den prisklassen ville jo "seile" med den til Norge. Kanskje den er i virkelig bra stand da og det er bare at den ikke ser så vakker ut som er ulempen.

Finner jo ikke ut av hvor mye som dævver før jeg har båt, men antar det ikke er håp om at det kan leve litt som Alicraften :giggle:

@Tom Rør Blir jo en virkelig omvei ja, men om det er det som skal til for å komme frem levende. Betraktet ideen som cruise. Men når ting blir presentert på den måten så vil vel verken 80 foter eller trawler med A klasse holde for min del om man skulle kryssa midt utpå for kortest vei.

Folk går ofte rett over, men det må være vær og føre til det. Jeg tror ikke du skjønner hvilke avstander dette er, og du sier så kjekt at hvis noe skjer så er det bare å ringe redningsskøyta. Det er ikke like lett som om man ligger utafor Jomfruland. Det er litt andre mekanismer i disse farvannene. Det stilles litt andre krav til båt og mannskap, og noen steder må du kunne dokumentere at båten er i orden før du kan reise videre hvis noe har oppstått. 

@Okkaby Jeg tror ikke alder har så mye å si for manuelle ferdigheter snarere omvendt jo yngre noen starter desto bedre blir de. Vår kapteins far hadde jo fly og var kaptein selv så han fløy som 7 åring så når han var 10 år kunne han manuelt vel mer en noen av instruktørene kan i dag. 

@Tom Rør Jeg forstår jo det er store avstander, men hvis man skal ha en laaang cruise så behøver man ikke å krysse tvers over var tanken. Men dette var jo uansett en idee for lenge i fremtiden. Med mindre det er da en skipskaptein eller noen andre super erfarne som står for turen og man bare prøver å lære noe av dette :giggle:

14 hours ago, Tom Rør said:

Lykke til med å følge land. Du burde nok sjekke litt avstander og andre viktige faktorer før du tror og antar. 

IMG_1853.jpeg

Er helt enig! Tror man kan rekne på en eller to hender hvor mange motorbåter som har gått ned til Middelhavet i de siste årene! snakker da normale båter for vanlige folk!!

Har bestandig hatt respekt for havet vær og vind, og har selv vært i åpent hav med liten båt. Sånn som forholdene kan bli utenfor f.eks Brest sev med relativt lite vind så frister det lite å ta en sånn tur. Gå langs land på en sånn tur høres veldig lite sannsynlig ut!

Her er eksempel på ekstreme forhold! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

@sap_2000 Det hadde vært fint å vite hva som er spesielt med Fairline modellen, er det noe "feil" med den eller er den bare rett og slett ikke likt av folk uten noen kjente tekniske eller sjøegenskaps årsaker?

@-morten- Er ikke det en vanlig dag i Nord-Norge som blir presentert :giggle: (det var en spøk). Vel jeg har allerede blitt overbevist at det ikke er mulig å dra ned til Middelhavet ikke engang langs land og om det skal bli en gedigen cruise/omvei. Når folk som nærmest er klare til "å dra over nordsjøen i en jolle" mener det er farlig der så hadde jeg ikke dradd der om så eurpjackpot ringte og jeg kjøpte den største nybåt 80 fot trawlern som er lov med D5LA :lol:

-morten- skrev 38 minutter siden:

Har bestandig hatt respekt for havet vær og vind, og har selv vært i åpent hav med liten båt. Sånn som forholdene kan bli utenfor f.eks Brest sev med relativt lite vind så frister det lite å ta en sånn tur. Gå langs land på en sånn tur høres veldig lite sannsynlig ut!

Her er eksempel på ekstreme forhold! 

Man skal ha respekt for havet, absolutt enig i det. Men det er jo noe som heter værmelding, og man legger jo ikke ut på å krysse Biscaya når forholdene er dårlige. Har selv krysset Biscaya i en flatbunnet trebåt, gikk helt fint det. Vi var nok mer enn gjennomsnittlig heldige med været på akkurat den turen, for de høyeste bølgene vi hadde var vel 30cm. Så det går også an. Ble litt mer skuvlpete da vi kom til den engelske kanal, krapp og ubehagelig strømsjø. 

Men det er jo greit å ikke gjøre ting verre enn det er heller. Slik enkelte legger det fram her så høres det ut som om det er mindre enn 50% sjanse å overleve en tur fra Middelhavet til Norge med lystbåt. Det er hele tiden lystbåter som går den ruta. Selvsagt aller mest seilbåter, men også motorbåter. Det som er viktig er vel først å fremst å teste skuta grundig før avgang, og i størst mulig grad gjøre seg kjent med motorer og utstyr ombord. Motorer og annet teknisk utstyr behøver ikke å være i dårlig stand selv om gelcoat og innredning er solbleket og falmet, noe som gjør sitt med prisen. 

sap_2000 skrev for 19 timer siden:

Jeg hadde 3 ganger tidligere forut for dette åpnet opp lukene ned til motorer mens jeg kjørte. Siste gangen var ca 20 minutter før dette skjedde.

Swiss cheese her var at 1: slangen revnet, 2: alarm på lensepumpe i motorrom sviktet) 3: lensepumpe med auto flottør sviktet. Heldigvis funket en annen med manuell aktivering.

Jeg vet ikke hva som gjorde at jeg oppdaget dette såpass tidlig, men på tross av at jeg nettop hadde vært å sjekket fikk jeg e føles på at jeg burde ta en kikk til.  

Så med båten på AP i 23 knop går jeg og åpner baksete like i salongulvet og blir møtt av en vannsprut i ansiktet fra ene akslinflensen som roterte og kastet opp vannet som da var godt oppå girkassene. Ergo endel tusen liter vann.

Husker godt du fortalte om den henteturen der, slike opplevelser setter sine spor!

Men samtidig så er det noe som har sviktet i vedlikeholdet, til tross for at:

sap_2000 skrev for 19 timer siden:

eksemplarisk eier og vedlikeholdshistorie (1 særdeles rik eier med egen proff mekanikker som har hatt frie tøyle til å fikse og gjøre alt han måtte ønske uavhengig av kost). Ekstremt mye var gjort og byttet selv om det kanskje ikke var nødvendig. Båten var if med salg testet og gått gjennom av et velrenommert VP forhandler, samt kjøper og megler som også er rimelig erfaren med større eldre båter). 

Jeg skal ikke påstå at jeg er noe skoleeksempel når det gjelder vedlikehold og kontroll av mine båter, men nå har jeg heller ikke satt bort alt av vedlikehold og oppgraderinger til proffe uten at penger har vært et tema som det kan høres ut som her. Det jeg derimot har erfaring med er kontroll vedlikehold av utstyr i industrien, da innenfor mine spesialfelt. Og når noen har hatt frie tøyler for å vedlikeholde og kontrollere en teknisk innretning, så ville jeg blant annet forvente at både utstyr og sikkerhetssystemer blir funksjonstestet. Det kan umulig ha skjedd her. At en slange som tilsynelatende er god ryker er noe som kan skje, men med den graden av påkostninger og kontroll som denne båten tydeligvis har vært gjenstand for så burde nivåalarm og lensepumpefunksjon ha vært testet. Siden ekstremt mye var gjort og byttet, kanskje også unødvendige saker og ting, høres det ut som om noen har hatt litt feil fokus.

Komodo skrev 17 minutter siden:

Jeg skal ikke påstå at jeg er noe skoleeksempel når det gjelder vedlikehold og kontroll av mine båter, men nå har jeg heller ikke satt bort alt av vedlikehold og oppgraderinger til proffe uten at penger har vært et tema som det kan høres ut som her. Det jeg derimot har erfaring med er kontroll vedlikehold av utstyr i industrien, da innenfor mine spesialfelt. Og når noen har hatt frie tøyler for å vedlikeholde og kontrollere en teknisk innretning, så ville jeg blant annet forvente at både utstyr og sikkerhetssystemer blir funksjonstestet. Det kan umulig ha skjedd her. At en slange som tilsynelatende er god ryker er noe som kan skje, men med den graden av påkostninger og kontroll som denne båten tydeligvis har vært gjenstand for så burde nivåalarm og lensepumpefunksjon ha vært testet. Siden ekstremt mye var gjort og byttet, kanskje også unødvendige saker og ting, høres det ut som om noen har hatt litt feil fokus.

Jeg blir mer enn skeptisk når jeg hører at alt vedlikehold er satt bort til "proffer". Det forteller om en eier med liten innsikt eller interresse i fartøyet sitt og som umulig kan ha særlig god kontroll på tilstanden.

Kanskje gjort i beste mening men med den varierende kvaliteten det er på ulike typer båtverksteder rundt i det ganske land er sannsyligheten stor for at mye er oversett eller mangler oppfølging.

@Komodo + @Chiefengineer Det blir jo helt annerledes med "mekaniker" som man kan se på fikse ting og delta på det man klarer og få en forklaring hva som gjøres og hvordan det skal fungere. Ett verksted er på en måte siste alternativet dersom det mangler verktøy som koster flere 10000 eller "mekaniker" ikke har tid.

Men det blir jo sikkert helt annerledes med eiere som ikke har tid til båttur med hjelp av en erfaren person, men sender båtene avgårde alene. De er jo ikke interessert eller ikke har tid til å deltidsansette "mekaniker" eller prøve å lære seg hvordan ting fungerer og hvordan de blir fikset.

For meg er det jo veldig morro å lære noe nytt og finne ut av hvordan ting fungerer sammen eller hvordan de fikses men det er jo bare meg da. Så liker jeg også å heller være "dummere" enn å late som jeg forstår noe uten å ha forstått ett kvekk siden det gir jo ikke noe mening annet enn at man ikke kommer til å få det mer forklart eller forstå.

Chiefengineer skrev 9 minutter siden:

Jeg blir mer enn skeptisk når jeg hører at alt vedlikehold er satt bort til "proffer". Det forteller om en eier med liten innsikt eller interresse i fartøyet sitt og som umulig kan ha særlig god kontroll på tilstanden.

Kanskje gjort i beste mening men med den varierende kvaliteten det er på ulike typer båtverksteder rundt i det ganske land er sannsyligheten stor for at mye er oversett eller mangler oppfølging.

Jeg tenker det samme. Har sett noen eksempler på hva diverse "proffer" tar betalt for å gjøre. Et skrekkeksempel var en båt jeg var med @VegJoh og besiktiget. Tror han til slutt var glad for at jeg tilsynelatende var litt i overkant pirkete med lommelykt, kamera og notisblokk da vi gikk gjennom båten fra topp til tå. Mer om det kan han fortelle selv om han ønsker. 

Men akkurat dette er jo @sap_2000 like klar over som oss, så når han i dette tilfellet stolte på at båten var spesielt godt vedlikeholdt så var det nok også en god grunn for det. Det viser bare hvor vanskelig det er å kontrollere en stor båt grundig. Det er jo en kompleks teknisk innretning. Båten jeg besiktiget sammen med VegJoh var ikke stor og kompleks. 

XardasKSP skrev 7 minutter siden:

Så liker jeg også å heller være "dummere" enn å late som jeg forstår noe uten å ha forstått ett kvekk siden det gir jo ikke noe mening annet enn at man ikke kommer til å få det mer forklart eller forstå.

Ja du holder nå iallefall ord, såvidt jeg kan se har du brukt 122 fullskrevne sider på å ikke ta til deg noe som helst.

Anbefalingene er ganske enstydige her, hold deg unna denne båtdrømmen, du har ikke forutsetninger til å gå i gang med et slikt prosjekt og virkelighetsoppfatningen din er veldig langt unna realitetene.

Det er bare velmente råd fra en masse svært erfarne båtbrukere/båteiere her inne, basert på spørsmålene du har luftet.

XardasKSP skrev 53 minutter siden:

.Men kanskje jeg har da bare misforstått som vanlig.

Det er i alle fall lurt å lese hva @Chiefengineer faktisk skriver; "Anbefalingene er ganske enstydige her, hold deg unna denne båtdrømmen", og da mener han din våte drøm. Altså 45 - 80 fot, som skal koste maksimum "minimum", hvor det meste av teknisk høyst sannsynlig er kondemnabelt, og hvor reservedelene utgikk som hyllevare allerede på den tiden da Båtplassen ble født. 

Det er mange av oss som har lagt betydelig mer penger i båt enn hva du planlegger å gjøre, men fellesnevneren er at båtene er mindre og betydelig nyere. Så kan du jo nok en gang lure på hvorfor. 

I Norge har vi et uttrykk som heter "kvalitet fremfor kvantitet". Det betyr ganske enkelt at gode egenskaper er viktigere enn mengden av noe. 

2 hours ago, Komodo said:

Kan du si litt om hvorfor den modellen er så upopulær?

Tja, vet ikke helt men den ble bare laget i 15-20 eksemplarer og forsvant relativt fort, mens Squadron 58 som har har lignende design ble produsert i over 400 eks, ett tall som ingen av konkurrentene eller fairline selv har greid å matche på noen båt i 55 fot klassen.

Ting som gjorde den upopulær tipper jeg er dårlig utnyttet planløsning. Kun 2 kabiner og buede sofaer som i tillegg er utformet slik at de spiser plass til andre ting, trang aktercockpit og liten FB hjelper heller ikke. Den falt rett og slett gjennom i forhold til andre båter i samme klasse.

Men den begynner å bli billig, så om man liker den og kan få den til en grei pris så kan det være et godt kjøp for noen.

Kvalitetet er lik som på andre fairline fra den tiden; kjent for å være bra.

1 hour ago, Komodo said:

Husker godt du fortalte om den henteturen der, slike opplevelser setter sine spor!

Men samtidig så er det noe som har sviktet i vedlikeholdet, til tross for at:

Helt klart og det er litt av poenget. Kan kan ikke kjøpe seg til alt, og det er neppe mulig å kontrollere absolutt alt med mindre man blir helt autistisk på egen båt (og har forutsetningene).

Når det gjelder denne slangen, så var det ikke mulig å se noe fra utsiden, og største VP på Vestlandet hadde aldri hørt om brudd eller solgt en slik på 30 år. Så den var lotto.

Det som hører til historien er at eier var blitt eldre de siste årene (les gammel), husket ikke div som var gjort/ endret osv. Bla lensesytemet som var en blanding av originalt og ettermontert både med tanke på styring/ varsling og plassering. Typisk eksempel på noe som har vært en bra ide, og som antagelig funket for eieren som visste om og kunne alt, men som ikke er likt noen annen båt og som i tillegg siste seg å ha fått noen feil.

Alt i alt var denne båten bedre enn 99% av tilsvarende alder/ størelse båt, men altså kom mr murphy på besøk og laget en swiss cheese rekke med feil som alle passerte gjennom hullene. Slikt skjer og vil skje.

Den går sikkert fint de neste 500 timene som de foregående 1500, men det måtte jo dukke opp noe 2 timer ut i denne turen...

I etterkant er bare glad for at jeg fikk for meg å ta en ekstra kikk ned kjelleren selv om jeg hadde gjort det sist gang 15 min tidligere.

Mvh. SAP

@TideRace Jeg betviler jo ikke at folk bruker mye mer penger på båt og vil ha mye nyere båt da, likevel har noen kjøpt ganske raskt alle de 3 båtene som jeg vurderte. Den som fikk dårligere omtale i tråden her ble jo også kjøpt bare til "skambudprisen" som jeg ikke ville kjøpe lenger for etter å ha fått forumets tilbakemelding.

Så er det jo hva folk mener er viktig om det er kun skroggjennomføringer, motor med tilbehør + det elektriske og nødvendig sikkerhetsutstyr eller om alt sammen skal være super flott i båten. Alicraften fungerte jo feilfritt i 4 år takket være bekjent "mekaniker" (møte med undersjøisk trestokk hadde jo tatt kverken på drev & propell på splitter ny båt også). Så når jeg solgte den med ny kalesje + plotter&ekkolodd + nye batterier og fiksa elektrisitet for 120 000 så var det jo noen som ikke kikka inn til motorn engang og bare konstanterte det blir for mye jobb (tenkte på interiøret da) og det var noen andre som kjøpte med engang siden "folk nr.3 skulle være neste". Har ikke hørt at den "dævva" heller. Men jeg var vel bare utrolig heldig og "mekaniker" er utrolig dyktig.

Men av en eller annen grunn ble jo alle 3 båter som jeg vurderte å kjøpe kjøpt. Folk tror de får litt båtglede ut av det ikke bare hiver alt ut vinduet. Men klart det beste er å ikke kjøpe en båt i det hele tatt og spare til man har spart seg opp til å kunne kjøpe en nesten ny båt. Men så er det jo kjedelig da å bare spare i veldig mange år.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...