sap_2000 Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 7 minutes ago, XardasKSP said: Har du for øvrig hørt om det er noe spesielt med båtmerker som Forbina eller andre for meg ukjente at man f.eks ser en båt på 40 fot til 1,89 mill fra 2009? Er det mye dårligere kvalitet enn på "kjente båter" som Princess og Fairline? Skal ikke være for direkte, men vil si at man får det man betaler for. Forbina er lette båter, med relativt flatt skrog som er konstruert for å få grei fart med mindre motorer og dermed lavere pris. Motsjø er noe disse båtene ikke er gode på .... Var faktisk på fabrikken for noen år siden i Karlstad i sverige. Virket ikke som de produserte noe særlig lenger, men heller importerte noen mindre båter fra polen og satt eget navn på de. Tidligere var det noen som sa til deg; "se på vekten, for den betaler du for". En F40 veier vel 4-5 tonn mindre enn en princess 40. Alle de tonnene med materialer koster penger. Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 5.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 @sap_2000 Takk for svar, da ble det avklart hvor "haken" var ved tilbudet. Altså ikke bare fordi det er en ukjent merke. Så stort sett så skal båtene være Princess, Fairline, Sunseeker og Storebro om det skal være "full kvalitet" eller er det noen andre navn å legge til lista hvor man får "like mye båt" ? Link to post
Eika Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 sap_2000 skrev 34 minutter siden: Fungerende DP på fritidsbåt vil i praksis bety Volvo penta IPS fremdrifsystem av de nyere årgangene med DP som opsjon. IPS er en pakke med 2 motorer (eller flere) og podder. DP er en funksjon man kan kjøpe til disse for endel hundrelapper (den store typen) ekstra . IPS selges ikke til annet enn båtfabrikanter da skrogene må være laget for dette og kan ikke ettermonteres. Om det hadde gjort det, så hadde kostet fra ca 3,5 mill og oppover pluss montering. Ellers er vel sånn ca ingen som bruker DP i havfiske meg bekjent, så man kan jo lure på hvordan andre får til havfiske. Der du sier du vil fiske er det 3-500 meter dypt. Det finnes ikke et eneste anker som har nådd bunnen der noen gang med mindre det datt av et skip eller skiper ligger på bunnen. Du har mye meninger og kriterier på hvordan båtliv og bruk skal være til å ikke ha noe praktisk erfaring med det du snakker om. Forøvrig er det lite større påhengene som stjålet fra båter som ligger på vannet. Og de som blir stjelt ender jo ofte opp i polen og rundt der, så om du fester en airtag på motoren er det jo bare å hente den neste gang du er hjemme en tur Det er gærninger som dregger opp dypere enn det. Sportsfiskere tar ofte dreggtauet imellom en sto blåse/fender også lager de en mothake på tauet, gir gass så drar man dreggen opp til blåsa/fenderen og bare drar den enkelt inn til båten Sportsfiskere er gale Link to post
XardasKSP Svart 5.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 @Eika En maskin kobla til båtens strømgenerator hadde ikke klart å heise opp ankeret fra ett slikt dyp? Betviler at skøyta med turister brukte en slik metode? Link to post
Kallethekid Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 XardasKSP skrev 5 minutter siden: @Eika En maskin kobla til båtens strømgenerator hadde ikke klart å heise opp ankeret fra ett slikt dyp? Betviler at skøyta med turister brukte en slik metode? En turistskøyte har vel kanskje en til rors som holder båten på plass. Link to post
Eika Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 XardasKSP skrev 18 minutter siden: @Eika En maskin kobla til båtens strømgenerator hadde ikke klart å heise opp ankeret fra ett slikt dyp? Betviler at skøyta med turister brukte en slik metode? Hvorfor skal man ha en maskin som tar masse plass når det kan gjøres så enkelt de 3 gangene i året man fisker på sånne dyp. Tar typ 5min og blir ikke sliten engang Men må ha en båt som går fort nok til at blåsa henger fast i vannet når man drar dreggen opp Simpelt system, det var gutta fra NKML som viste meg hvor enkelt det kunne gjøres. Har hørt rykter om 1000m lange dreggtau. Jeg spurte Bjørn i NKML om han har noen bilder av opplegget eller ett gammelt blogginnlegg der man ser det i bruk Link to post
sap_2000 Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 Princess er uslåelige som merke i Norge. Men også dette betyr mindre jo eldre og billigere det blir, men selv på eldre båter som P415 hjelper det helt klart noe at "den er en Princess" for folk assosierer det med nyer båter. Det er mye likt i de tre engelske merkene. Bra kvalitet, gode skrog og store former som står bak og som lever i dag. Det har vært en lang evolusjon fremfor revolusjon. Storebro er litt anerledes. De lagde noe helt spesielt som virkelig ett de på kartet på 70 og 80 tallet og var vel mer ansett enn de engelske på 70-tallet. Men så ble rollene gradevis byttet om. Storebro holdt på sin tradisjonelle "svenske" stil og "no compromise" innstilling til håndverk og timer pr båt og ble vel for dyre samtidig som de engelske fremstod som mer moderne utover på 90-tallet og storebro ble mindre og mindre og brakk til slutt ryggen på at de satset på for store båter som ingen ville kjøpe. De har sin egen fanklubb spesielt i tyskland og skandinavia pga kvalteten og håndtverk, men båtene og designet (ofte med akterkabin) begynner å bli gamle så jeg er ikke overbevist om at det kommer til å holde seg slik fremover da disse båtene har særdeles mye edelt treverk både ute og inne som krever mye arbeid om det skal se strøkent ut samt ekstremt dyrt å skifte ut. 19 minutes ago, Eika said: Det er gærninger som dregger opp dypere enn det. Sportsfiskere tar ofte dreggtauet imellom en sto blåse/fender også lager de en mothake på tauet, gir gass så drar man dreggen opp til blåsa/fenderen og bare drar den enkelt inn til båten Sportsfiskere er gale Båtfolk generelt er gale Hvordan får de plass til 5-800 meter line eller kjetting i de båtene de typisk bruker ? Har sett metoden med å dra opp med fender å gi gass, men ikke fra slike dyp. Må vel være mer hensiktsmessig med sluregir og en kar bak roret, eventuelt AP. Sett denne @XardasKSP 50 fot Sunseeker "cabriolet" Med MAN V8 på 680 hk og arneson overflatepropeller. Du kommer deg ut til fiskeplassen på "no time" i 45 knop og kan rømme unna det meste av vær. Husk å handle inn en litt for stor dress, la håret gro og sett på miami vice musikk på full guffe https://www.facebook.com/share/UtFCzACtbaahWcjC/?mibextid=WC7FNe Mvh. SAP Link to post
Eika Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 sap_2000 skrev 4 minutter siden: Princess er uslåelige som merke i Norge. Men også dette betyr mindre jo eldre og billigere det blir, men selv på eldre båter som P415 hjelper det helt klart noe at "den er en Princess" for folk assosierer det med nyer båter. Det er mye likt i de tre engelske merkene. Bra kvalitet, gode skrog og store former som står bak og som lever i dag. Det har vært en lang evolusjon fremfor revolusjon. Storebro er litt anerledes. De lagde noe helt spesielt som virkelig ett de på kartet på 70 og 80 tallet og var vel mer ansett enn de engelske på 70-tallet. Men så ble rollene gradevis byttet om. Storebro holdt på sin tradisjonelle "svenske" stil og "no compromise" innstilling til håndverk og timer pr båt og ble vel for dyre samtidig som de engelske fremstod som mer moderne utover på 90-tallet og storebro ble mindre og mindre og brakk til slutt ryggen på at de satset på for store båter som ingen ville kjøpe. De har sin egen fanklubb spesielt i tyskland og skandinavia pga kvalteten og håndtverk, men båtene og designet (ofte med akterkabin) begynner å bli gamle så jeg er ikke overbevist om at det kommer til å holde seg slik fremover da disse båtene har særdeles mye edelt treverk både ute og inne som krever mye arbeid om det skal se strøkent ut samt ekstremt dyrt å skifte ut. Båtfolk generelt er gale Hvordan får de plass til 5-800 meter line eller kjetting i de båtene de typisk bruker ? Har sett metoden med å dra opp med fender å gi gass, men ikke fra slike dyp. Må vel være mer hensiktsmessig med sluregir og en kar bak roret, eventuelt AP. Sett denne @XardasKSP 50 fot Sunseeker "cabriolet" Med MAN V8 på 680 hk og arneson overflatepropeller. Du kommer deg ut til fiskeplassen på "no time" i 45 knop og kan rømme unna det meste av vær. Husk å handle inn en litt for stor dress, la håret gro og sett på miami vice musikk på full guffe https://www.facebook.com/share/UtFCzACtbaahWcjC/?mibextid=WC7FNe Her ser man noen fine bilder på bloggen til Asgeir https://www.asgeiralvestad.no/om-a-dregge-pa-dypt-vann/ Link to post
XardasKSP Svart 5.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 @Kallethekid Hvordan kan man holde båten på plass selv om noen er til rors? Man må vel ha motorene gående men da vil jo båten gå fremover og om man svinger i en sirkel så går det jo fullstendig til h**vete med alle snører fra fiskestengene og alt ender til slutt i propellene. Nå er jeg kanskje dum men jeg har ikke forstått hvordan det hjelper å være ved roret. Enten så driver båten eller så går den for motor og beveger på seg? @Eika Vel fordi det hørtes ut litt komplisert å få til imens en maskin høres veldig simpelt ut. Ellers hvorfor skal man bare 3 ganger i året? Er det såpass dårlig med været ut på Skagerrak at det blir bare 3 rimelig vindstille dager hvor en stor båt kan stoppe utpå der eller er det ment om båtene skal være små? @sap_2000 Det blir vel plass i en "stor gammel driter" til det man ikke får plass i en liten båt. Er den sunseekern med DP? For ellers er det absolutt ikke slik båt jeg har noen sinne ønsket meg og ser ut som hele båten er bygget for å være speedbåt. Jeg liker godt turen frem og tilbake i deplasementsfart, liker den turen frem og tilbake. Men det er jo fint om båten kan i tilfelle gasses opp til 20+ knop for å fjerne seg fra noe vær som uventet begynner å bygge seg opp men den behøver absolutt ikke å oppnå hastigheter over 30 knop for å ikke snakke om 40 knop. Det var kanskje derfor jeg heller aldri opfattet Sunseeker på linje med Fairline og Princess siden jeg aldri forbandt dem så meget med flybridgebåter men mye mer med akkurat slike speedbåter. Men altså med andre ord den beste kvaliteten er å finne på disse kjente merkene og det er storsett en eller annen "hake" om en flybridgebåt ikke er: Princess, Fairline, Sunseeker eller Storebro? Og "haken" er ikke bare ett "mindre kjent navn" ? Nå snakker jeg ikke om trawler merker for dette blir noe helt annet og helt annen kategori av dyrt. Link to post
Eika Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 Du har tydeligvis aldri dratt opp en svarthå fra 500+meters dyp. Den lille agntjuven er nok til og ødelegge psyken til en Navy Seal. Her kan du se film fra en liten 22foter, med 700m dreggtau ute og verdens nest største fisk som er tatt på stang Link to post
XardasKSP Svart 5.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 @Eika Nå har jeg ikke drømmer om såpass gigantiske fisk blir stort nok om den er 10 kg eller mer Og det skal jo finnes utpå havet utenfor Langesund + så har vel makrellstørje kommet seg tilbake til Skagerrak også. Link to post
Eika Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 Lykke til og møte på en makrellstørje så langt nord, uten stang/snelle/snøre til minimum 25k. De er somregel over 200kg de som kommer så langt nord. Det krever grovere utstyr enn de brukte på håkjerringa. Men det er organisert sportsfiske og merkings prosjekt på makrellstørje i Norge, blir tatt "mange" på stang hvert år Link to post
pipe Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 Er veldig fornøyd jeg nøyer meg med sjøørret slik att jeg slipper å eie en skute med 4 soverom,2 dasser,stue,kjøkken,takterrasse og kjeller der det bor to store dyr. Det er vel noen gode abbor vann rundt der XardasKSP kommer i fra så ville anbefalt bambusstang,dupp og en pøs med mark isteden for båtprosjektet han holder på med. Er mye billigere og sikkert mye mer avslapende Link to post
whisper Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 Skøyte du har sett der du har vært kan ha vært Irene fra Helgeroa havfiskeklubb. Turbåt fra Langesund kan være jera. Begge disse bruker anker så vidt jeg vet om de skal holde posisjon. Tungvint. det du kaller garmin båten bruker motorguide siste årene. Har allerede slitt ut en. har du som meg en gang ligget med 500 ankertau ute og nesten blitt rent i senk av bulklaster uten folk på broa mens du sitter fast i bunnen på to stenger kan jeg garantere at anker ikke er et tema lenger. DP er heller ikke tema ift pris du snakker om, ref tidligere svar av annen bruker. der du har sett disse båtene er det vesentlig mindre sjans til 10+ fisk enn der jeg tenker på. Har nok vært artsfiske eller dregging av småsei der du har sett de. Litt lenger øst og 10-20 mil sørover fra der du har vært kan du få noe du drømmer om. Hiv pysa i deg over ripa, skaff fiskebåt og kom deg ut. Er kanskje ti dager i året med bra føre uansett båt for å gå så langt ut. glem gamle dritern et øyeblikk og go for it. Drit i fare for tyveri av påhenger. Finnes forsikring som du er opptatt av. Etter tyveri av min påhenger sveiset jeg den fast. Stille siden. Heller oppleve stjålet motor enn stans der ute du drømmer om. evt som nevnt av andre tidligere, kjøp en 10m eller større targa om «alle» skal være med og du ikke stoler på 6-7m båter med utenbords. Du vil ikke være særlig tryggere i targa eller i hvertfall ikke i en stor Princess i vær du reelt kan tørre å gå ut å fiske i. Er du på grensen værmessig og MÅ ut, glem passasjerer og skaff erfaringer med hva som er fiskbart. Billigere å gjøre det i et båtformat du er anbefalt enn å få samme erfaring i større båt og gå tilbake… du har fått gode tips ift fiskebiten av bruken din. Ta det til deg, sjekk priser, brukbarhet og vurder. Andre med erfaring ser ikke realisme i Drømmen om Stor Gammel Driter til fiske der ute du drømmer om å få den store. Link to post
Eika Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 pipe skrev 9 minutter siden: Er veldig fornøyd jeg nøyer meg med sjøørret slik att jeg slipper å eie en skute med 4 soverom,2 dasser,stue,kjøkken,takterrasse og kjeller der det bor to store dyr. Hvorfor bry seg om noe annet enn sølv i sjøen ? Gullet finner man på fjellet :) samme art da Det groveste tallet jeg får bekrefta er 1000m dypt dreggtau og 17-18fot alubåt Link to post
XardasKSP Svart 5.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 @whisper Må vel ha et mekanisme for å "avkoble og tape ankeret" dersom man skulle holde på med å bli rent i senk av ett skip. Ellers så ønsket jeg både å realisere en barndomsdrømm og samtidig få fisket fra båten. Jeg vet dette ikke vil gå helt perfekt siden barndomsdrømmen vil bli mer tungtvindt å få ankret eller fisket i fra. Men muligens med litt forskjellig som vanligvis ikke finnes i flybridgebåt som f.eks det ankeret så vil det være mulig om ikke helt optimalt. Gevinsten blir jo at man både realiserer drømmen samtidig som man kan bruke båten i fremtiden til mye annet enn bare å fiske. Som f.eks å dra på båttur til Polen og kose seg en varm sommer utpå havet der ved havnene osv. osv. Hvis man bruker enorme penger på "svær jolle med førerhus" eller det er slik utseendet på en Targa båt appellerer til meg, så blir den eneste bruken å dra til 10 gradern for å muligens få en fisk på 10 kg eller mer en eller annen gang. Og da blir det virkelig verdens dyreste fisk om dette er eneste båten skal brukes til. For øvrig en stor båt med 2 motorer så dævver vel begge samtidig mest sannsynlig bare om det er feil med drivstoffet, men dette vil jo ramme en nybåt på samme måten som tanker noe dårlig diesel. Er jo mye som skal ellers til for at 2 motorer som er uavhengige av hverandre dævver samtidig akkurat på samme tidspunkt uten at det er noe feil med drivstoffet. @Eika Er vel mye annet som er morro enn kun sjøørret, eller så er det bare meg som synes det hadde vært festligere med en lange på 20kg enn sjøørret på 3 kg Men sjøørret har jeg fått til og med som barn fra land i Levanger, men virkelig stor fisk aldri. Største var vel torsk (begge onklene mine fikk større på over 6kg ) i Åbyfjorden i april 2017 før alle disse forbudene kom. Jeg forstår det fortsatt ikke at de ikke skiller fritidsfiske med fiskestang fra f.eks en "fritidsfisker" som setter ut garn i halve fjorden og håver inn 1000vis av fisk kanskje i løpet av flere uker. Men staten finner det akkurat som samme greia som en stangfisket torsk. Men kanskje engang så har jeg stor nok båt til å dra på tur oppover i Norge som kan gjemmes i fjordene når det blir dårligere vær, det skal jo fortsatt være bra med fisk i fjordene nordover. Link to post
whisper Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 Er da vel både pjoltertårn og plass til å sove i de store targa’ene? Link to post
XardasKSP Svart 5.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 @whisper Og de koster da 5 mill siden har ikke sett en rimeligere på 40 fot++ https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=326105488 Og til tross for kostnaden så er de fortsatt i mine øyne "like vakre" som en BMW X6 som står ved siden av en klassisk 7 serie. De er kanskje praktiske, men hvem betaler 5 mill etter å ha spart i flere år for å kjøpe noe man liker ikke synet av og som man absolutt aldri har drømt om. Hvis man for 5 mill kan få noe med "klassiske linjer": https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=318019049 Ja den er vel 100 % upraktisk å bruke til stangfiske men den er noe som gleder når man går til havna så får man vel investere i forskjellige ting som gjør det mulig å få fiska fra den selv om det aldri blir optimalt. Man betaler jo ikke digre summer for å kjøpe noe man ikke har lyst på bare fordi det er mer praktisk med mindre man skal bruke det i næring. Blir jo som å bruke 200 000 euro på en splitter ny SUV hvis man har drømt om limousin. Blir jo sikkert lettere for folk å sette seg inn i SUVen men man har ikke lyst på den likevel. Eller som å kjøpe en VAN bil fordi man skal på tur, klart man får ikke med seg like mye ting i en limousin men noe kan man få med seg i bagasjerommet. Jeg er 100 % klar over at båten aldri blir optimal eller ment for å fiske en slik båt som jeg liker utseendet av og som alltid har vært drømmebåt med flybridge. Men det betyr jo ikke at det blir 100 % umulig å stangfiske fra den hvis man optimaliserer båten litt til dette da.... PS. Hvis du ser på en gammeldags film med båt som står ved en flott sandstrand øy.... det er ikke en Targa som står der. Det er liksom noe annet som vekker følelser som får lommeboka til å "fly ut vindu sammen med fornuften" Så får man vel optimalisere det litt og ha oppoverbakke til praktisk bruk da Link to post
sap_2000 Svart 5.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 1 hour ago, XardasKSP said: Er den sunseekern med DP? For ellers er det absolutt ikke slik båt jeg har noen sinne ønsket meg og ser ut som hele båten er bygget for å være speedbåt. J .......... Det var kanskje derfor jeg heller aldri opfattet Sunseeker på linje med Fairline og Princess siden jeg aldri forbandt dem så meget med flybridgebåter men mye mer med akkurat slike speedbåter. Nei. DP finner du stort sett på nyere båter med Volvo IPS podder, og DP ble først bra med siste generasjon hvor sluregirene ble tatt i bruk i kombinasjon med bedre SW på siste generasjon ECV. I praksis vil dette si 0-2/3 år gamle båter (med IPS) og ofte over 8-10 mill. Sunseeker har som Princess og Fairline laget både flybridge og Sportscruisere som det heter. 7 minutes ago, XardasKSP said: @whisper Og de koster da 5 mill siden har ikke sett en rimeligere på 40 fot++ https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=326105488 Den er har IPS, riktignok eldre versjon som er mulig å oppgradere med DP (dyrt), men ikke ideelt da det er en mye eldre generasjon IPS og EVC (Volvo sitt styringssystem). Leser du i annonsen og ser alt som er byttet på den allerede ser du at selv 2012 modeller ikke er ny båt lenger og det har vært brukt en mill (antagelig mer) mer på den allerede i ting som har eller ville dævvet. Du som virker å ikke ville betale for mye ved kjøp, men samtidig virker å ha mindre problemer med løpende store utgifter så hadde jeg holdt meg på litt eldre båter, gjerne med nyere motorer slik som P415, og så betalt det det måtte koste i rep og dævving samt ta høyde for at båten kan bli ute av drift i perioder. Skal du ha båt hvor du med liten sannsynlig får stort mer enn vanlig vedlikehold (vask, polering, bunnstoff, service og slikt), så bør man tenke 5 år eller mindre. Helst 3. Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 5.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2024 @sap_2000 Selv om noen har råd til 3 år gammel båt av den størrelsen, blir ikke verdifallet frem til båten er 5-6 år gammel i klassen av flere millioner per år og overgår vedlikehold og ting som "dævver" ? Verdifall på ny Princess/Fairline er vel det første året større enn hva nye motorer med montering koster. Ellers så er ideen å ikke betale så mye ved kjøp fordi man kan da ha båt raskere og bruke den, så "lever den" forhåpentligvis frem til nye penger har tjent seg inn for skifting av ting. Men er dette komplett umulig så får jeg vel spare i noen år til så har jeg kanskje råd til en båt som er "bare" 15 år gammel og ikke 30 år gammel. Jeg har vel forstått allerede at Alicraften var et superheldig unntak at den levde og at mekaniker var vel også super dyktig på å sjekke og fikse de riktige tinga slik at den levde, men en mye mer komplisert båt er det ikke håp for skal "leve like bra". Skulle kanskje vært mindre gjerrig og vurdert fullpris for Princess 415 eller skrapt opp 1,3 mill for Princess 55 men foretrakk da å betale en slik sum til sommern med tanke på alle andre kostnader for å ikke snakke om at noe større hadde dævva på henteturen (har ikke akkurat fått det inntrykket at megler ville som eier av Princess 414 gitt avslag om noe dævva før båten kom seg hjem). Men kanskje det kommer i løpet av året noen båt til salgs og da seriøst og ikke som en del av "å fleipe litt i tråden" som er bra vedlikeholdt (dokumentert mer enn selgers jo alt er gjort men båten selges som den er og jeg har ikke bilder eller regninger) til en god pris. Er det dokumentert vedlikehold så blir det jo noe annet å betale "fullpris", med mindre "fullprisen" er helt vilt høyt i forhold til alder på båt og motorer med tilbehør. Link to post
Komodo Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Eika skrev for 4 timer siden: Sportsfiskere er gale sap_2000 skrev for 4 timer siden: Båtfolk generelt er gale Mulig, men det er nok enda verre stelt med dykkere kan det se ut som Disse ankret opp på 105 meters dyp ved kontinentalsokkelen utenfor Brasil, og to gutter syntes tydeligvis båten lå trygt nok til at de kunne ta seg et dykk til 170 meter langs fjellveggen mens båten lå der Ikke helt min form for risikovurdering det der Ca 7 minutter ut i filmen ser dere hvordan ankeret ligger. https://www.youtube.com/watch?v=LRH1PdXyQy0&ab_channel=LászlóMocsári Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Angående å holde båten på plass. Jeg har ingen erfaring med havfiske på dypt vann, men i min oppvekst var det vanlig å ha åpne tresnekker med dekk og vindskjerm. Disse var gjerne utrustet med en Sleipner 5-7 e.l. og vridbar propell. Når vil skulle pilke torsk la vi oss bare opp mot været og andøvet som i kalte det. Motoren gikk på tomgang, og vi brukte brukte vridningen på "vingene" for å justere kraften slik at båten lå i ro og vi fikk snøret rett ned. Om denne metoden er brukbar for å fiske på 250 meters dyp på tigraderen aner jeg ikke, men det mest nærliggende ville da kanskje vært slureventil på geraret? Vet ikke om de tåler å bli brukt kontinuerlig på den måten. Det beste er nok vridbar propell. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
navid Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Ja, vridbar propell og mesan må det være på en fiskesjark. Det brukes den dag i dag. Link to post
Gullfisk Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 navid skrev for 4 timer siden: Ja, vridbar propell og mesan må det være på en fiskesjark. Det brukes den dag i dag. Og så bør det være BÅT som er retningsstabil, og ikke et dasslokk under og høylass på oversiden. Link to post
Komodo Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Gullfisk skrev 32 minutter siden: Og så bør det være BÅT som er retningsstabil, og ikke et dasslokk under og høylass på oversiden. Det er jo en grunn til at sjarker har kjøl. En flybridgebåt med planende skrog og kjempestort vindfang i overbygget er nok ikke det letteste å holde stabilt opp mot været når man skal ha ut et fiskesnøre. Er det lite vind så kan man jo bakke, er et triks det også. Angående navnevalg så holder jeg en knapp på "Svær Gammel Driter" Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn