XardasKSP Svart 6.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Med andre ord om man skulle velge å spare i flertallige år så ville noe aka en deplasements Fleming til 5 mill ol. trawler være enklere å holde på plass eller ankre over ett stort dyp? Men er det i det hele tatt mulig å ha en maskin koblet til båtens strømgenerator som kan dra opp et anker fra større dyp? Ellers må det vel være mulig med noe mekanisme for å "tape ankeret" om være plutselig forverrer seg eller det kommer et lasteskip hvor "kapteinen har sovna pga. flatt hav og for lite action" som noen beskrev tidligere hold på å renne vedkommende i senk. Det hadde jo avhjulpet meget problematikken av hvordan bruke en båt som ikke passer til oppgaven slik at man får brukt den om ikke optimalt så i det hele tatt få brukt den Link to post
Komodo Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 XardasKSP skrev 1 minutt siden: Med andre ord om man skulle velge å spare i flertallige år så ville noe aka en deplasements Fleming til 5 mill ol. trawler være enklere å holde på plass eller ankre over ett stort dyp? Det vil jeg tro. Men enkelte av de båtene har jo også en enorm høyde på overbygget. XardasKSP skrev 1 minutt siden: Men er det i det hele tatt mulig å ha en maskin koblet til båtens strømgenerator som kan dra opp et anker fra større dyp? Ja, det er ikke noe problem. Det fikser du med en hydraulisk teinehaler. Det blir som å dra en krepselenk. Og i den digre gamle driteren du skal ha så har du jo plass til ei tønne med tauverk XardasKSP skrev 1 minutt siden: Ellers må det vel være mulig med noe mekanisme for å "tape ankeret" om være plutselig forverrer seg eller det kommer et lasteskip hvor "kapteinen har sovna pga. flatt hav og for lite action" som noen beskrev tidligere hold på å renne vedkommende i senk. Det scenariet der er overhode ikke noe problem. Det er bare å binde ei diger blåse/stor fender i tampen på tauet, hive det over bord, og kjøre vekk. Bruker den metoden når vi ligger oppankret og dykker og plutselig får behov for å kjøre å hente en dykker i overflaten. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 6.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 @Komodo De må jo være en del høyde på båten om den skal ha flybridge noe f.eks Fleming har: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=333920524 nå har jeg selvfølgelig ikke sett begge båtene i virkeligheten bare på bilder men den virker noe "flatere" enn f.eks en Nordhavn og skal fortsatt i teorien ha samme A klasse sjøegenskaper. Men den er jo sabla dyr selv som "stor gammel driter" fra 1991 så man må ut med 5 mill for å få 30 år gammel båt som sikkert vil dævve på linje med andre 30 år gammle båter. Quote Det fikser du med en hydraulisk teinehaler Det hørtes jo helt perfekt ut da kan man altså få "både i pose og sekk". Altså ha en fin "stor gammel driter" og likevel få stangfisket fra den når man har ankret opp. Ellers ser jeg humoren i å kalle båten "Stor gammel driter" eneste problemet er at båter liker jo å "ha egen humor" så hadde håpet den ikke ble fornærma og "dævver dobbelt" for å leve opp til navnet . Siden "The Fling" tok jo humoren i "Exit Yachting" litt bokstavelig talt Men vet ikke om det hjelper å kalle den " M/Y Feilfri" Link to post
whisper Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Har ikke peiling på ankring av så stor båt, men du må nok ha en helvetes teinehaler for å få opp det ankeret. Anker, kjetting og tau som skal til for å holde 50-100 tonn i 1-2 knop strøm og 5m/s vind må bli forferdelig tungt. Helt sikkert noen som vet fornuftig størrelse og vekt på dette. Nevnte forhold er omtrent det du må dimensjonere for. For øvrig ikke uvanlig å ligge med hekken mot sjøen i revers om du ikke har mesan, men det krever sluregir/vridbar propell om båten er av typen som går i 5-7 knop på tomgang forover. I tillegg er det vanskelig å holde posisjon om du skal sitte ved roret og fiske samtidig. Link to post
XardasKSP Svart 6.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 @whisper Dette med å "bakke mot sjøen" har aldri fungert med mindre Alicraft siden båten beveget seg da bakover var ikke mulig å få den til å gå så sakte at den stod stille, antar samme problemet vil oppstå med større båt som har enda kraftigere motorer. Men kanskje om man kun bruker en av dem. Det er jo ofte mange ombord så får ta tur ved roret om dette var mulig i det hele tatt. Ellers båten veier jo vel ikke 50-100 tonn den skulle jo ikke være 80 foter, men "bare" noe aka 40 - 58 foter men antar det må være noe stort anker uansett da? Link to post
Gullfisk Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Komodo skrev for 6 timer siden: Angående navnevalg så holder jeg en knapp på "Svær Gammel Driter" Det blir et konge navn hvertfall Link to post
XardasKSP Svart 6.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 @Gullfisk Får vel for å holde unna uflaks putte med store bokstaver på akterenden M/Y Feilfri så litt under der ha på "Svær Gammel Driter -baatplassen.no" Må jo ikke spille sjansespill med flaksen, "Exit Yachting" var jo ikke altfor heldig selskap. Så skulle ikke ønsker om "Svær Gammel Driter" skal dævve dobbelt så ofte som eldre båter ellers må ha noe flaks amulet Link to post
Gullfisk Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 @XardasKSP har denne vært til vurdering? https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=319542672 Er jo «svær gammel driter» omtrent hjemme. Om du klarer å få 4-5 rimelige år, og fortsatt liker «dritern», har du jo 2-2,5mill å sløse bort i motorrommet. Er vel ikke langt unna nye maskiner og renovert drivline da eller? Kanskje nye tanker også. Link to post
Gullfisk Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Tipper du får mye oppmerksomhet og smil med «Svær Gammel Driter»(eller Dritær) i hekken. Fjerner ethvert snobbestempel umiddelbart. Skal ikke se bort fra at det bringer lykke også. Mer tro på det enn «Feilfri» Link to post
Martine29f Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Passende båtnavn: PRUTA NOK. Men først må det bli båt før navneforslag....? Link to post
XardasKSP Svart 6.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 @Gullfisk Denne "store gamle dritern" har jeg vært oppi og sett allerede i November vel. Den ble også diskutert her på forumet. Folk kom jo frem til at motorene var altfor små med tanke på slagvolum og at de i Princess 55 i Stavanger var mye bedre og overhalt i tillegg. Princess 55 i Stavanger ble ifølge det @ohio fant ut solgt for 1,3 mill. Så med tanke på hvor viktig motorer er og hvor sabla dyrt det er med nye eller å ta dem ut med tanke på mekaniker timer og verktøy og firma til å løfte ut og inn osv. så er vel den i Skien tvilsomt verdt 1 mill. Men da visste jeg jo ikke alt som jeg vet nå så trodde det ville vært bra pris men selger tror jo båten er bedre enn den i Stavanger. Så med den prisen blir den vel stående der for alltid. Jeg vil jo helst ha en båt med MAN eller VP 122 motor om båten skal være såpass stor og dette er det verdt å betale noen 100 000 ekstra for så i dag ville jeg tvilt på om det er verdt å risikere rimelig rask motorbytte problem om den ble så solgt for 1 mill. Det finnes jo Princess med VP 122 til salgs i utlandet også for 1,3 eneste problemet er at det er på slik avstand at hentetur på lasteskip blir 400 000. Hentetur på eget kjøl ble jeg forklart godt nok hvorfor ikke er mulig siden det er noe som heter Biscaya på veien Ellers kaller båten gjerne "Svær gammel Driter" men da håper jeg ikke det største smilet blir hos deleleverandøren eller VP forhandler av nye motorer om båten ikke liker navnet sitt Mekaniker vil heller ikke smile dersom den "dævver dobbelt" for han vil vel ha fritid til å bruke penga, selv om han skulle fått dobbelt betalt deltidsjobb bare for å få "svære gamle dritern" til å fungere om noe stort og tidkrevende dævva. Blir jo ikke mye fritid med heltidsjobb og deltidsjobb ellers Så "svære gamle Dritern" må ikke dævve mer enn at mekaniker kan ha fritid og lommeboka en pust til å bygge seg opp litt @Martine29f Nå måtte den jo være det først da Kjøper heller "stor gammel driter" upruta med vedlikeholdshistorie om noen selgere har det enn "katta i sekken" mer nedpruta. Men slikt passer jo mer som "visdomsord" på dørmatter i båten eller sitat på veggen enn båtnavn. Blir jo litt som med reklame for bruktimportert bil til Polen "Tyskern gråt når han solgte" eller "Kjørt av tysk bestefar kun til krika og butikken" (dette fordi selgere før i tida skrudde tilbake km-tellere med flere 100 tusen) Med båt kan jo alltids bestille tekst for dørmatter eller ha inne på veggen ett sitat "Selger gråt når han underskrev kontrakten" Båten må jo ha humor. Link to post
Gullfisk Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Finale båt må du vel regne med et motorbytte uansett kanskje, så lik greit å bytte litt tidlig(om nødvendig) og få mest glede av det selv. Ta med mekaniker og se da vel, så kan du diskutere på pris ut fra hva dere finner om tilstand. Trenger jo ikke reise engang. Link to post
XardasKSP Svart 6.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 @Gullfisk Jeg har jo sett på båten, men hvis det skulle være Princess 55 så vil jeg gjerne ha en med VP 122 eller MAN motor. Altså selgers mening om pris er uforenlig med at Princess 55 ble solgt for 1,3 mill i Stavanger med overhalte VP 122 motorer ifølge det @ohio fant ut. Selger tror ikke at det er noe forskjell på de motorene og at VP 122 er bare en nyere modell ifølge det selger sa og ikke at slagvolumet er mye større og motoren vil leve lenger. Så hvis selger mente en pris på 1 mill var noe helt uhørt så er det vel ikke mye å prute om. Legger på heller 300 000 for å ha en med VP 122 motorer enn muligens "snarlig" motorbytte. Men selger tror vel han får til og med mer enn 1,3 sikkert så da blir det jo ikke noe av det. Kanskje når selger har båten fortsatt usolgt til sommern (noen tror vel at det skjer mirakler om våren) så blir det noen andre tanker om pris. Men altså jeg vil helst ikke starte med snarlig motorbytte til 3,5 mill. Motorer må leve og kunne repareres i 3-4 år minst er ideen for at man skal ha råd til nye. Betaler heller 1,3 med bedre motorer enn 1 med dårligere. Ellers trenger jo så å si alle "stor gammel driter" båter nytt ekkolodd uansett så det er til lite hjelp om instrumenter er oppgradert men ikke ekkolodd. PS. Hadde sett på båten med mekaniker men selger ønsket jo noen med båtmekaniker fagbrev for å ta på motoren engang (eller rettere sagt inn i motorrommet kun noen som kan vise fagbrev). Da blir det jo en dyr affære å leie inn i tillegg noen med fagbrev når selger er interessert i en urealistisk pris noe markedet har vel vist foreløpig. Link to post
Framtia Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Vedr båtnavn så kan kanskje "Doffen" være et alternativ? Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
XardasKSP Svart 6.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 @Framtia Leste faktisk først "båthavn" og leta og leta i google men fant ikke noe Men som navn så forbinder jeg det heller ikke med noe så det hørtes ikke noe spesielt humor eller festlig ut. Link to post
pipe Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 Doffen har daua....er helt konge Link to post
XardasKSP Svart 6.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 @EiSvIn Den reklamen har jeg ikke sett før faktisk, på den måte var det jo litt genialt Men altså nå må man ikke bringe for meget uflaks på båten da, men ser humorn i å gå i båtdele butikken eller til forhander med teksten "Doffen har dævva, igjen" Får derimot ofte den Extra reklamen med den "gjerrigknark mannen" og "fint, skal det være" og kommer alltid på at det ligner tanken på å unngå altfor mye utgifter til vedlikehold/bytte av ting som ikke har noe med sjødyktighet av båten å gjøre Alicraften fungerte fint med trolig sofaer inni helt fra dengangen den ble bygd. Men det funker jo bare om noen har sett reklamen, "Svær Gammel Driter" skjønner alle uten å se den Link to post
EiSvIn Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 "Doffen har daua" var en landeplage for noen år siden. På Bislett hadde den lokale dyrebutikken en stor plakat hvor det sto "Vi har Doffen". Men jeg har mer enn nok greier som dauer i min egen lille båt, så jeg skal ikke spore av denne tråden noe mer. Store båter holder jeg meg unna. Link to post
XardasKSP Svart 6.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 @EiSvIn Er jo ikke så liten da bare 2 fot mindre enn Alicraften var (Om Nidelv 28 er aktuell båt av underskriften), men Alicraften var ganske heldig da med lite som dævva og den hadde vel ikke noe annet navn enn Alicraft. Link to post
Gullfisk Svart 6.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2024 XardasKSP skrev for 2 timer siden: @Gullfisk Jeg har jo sett på båten, Beklager, hadde ikke fått med meg at du hadde sett på den svære gamle dritærn Link to post
XardasKSP Svart 7.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2024 @Gullfisk Det var også en hel diskusjon om den hvor jeg lærte at båt må ha større slagvolum på motorene. Ellers var jo selger spesiell på den måten at inni motorrommet så måtte man ha med båtmekaniker med fagbrev altså ikke vanlig mekaniker engang med fagbrev. Så da må selger nesten ønske en helt annen pris med tanke på hva båt i Stavanger med VP 122 kostet. Siden ikke noe poeng i å betale også noen med fagbrev for å komme seg inn i motorrommet og sjekke ting med "mekaniker" og personen med fagbrev. Hvis selger tror båten er verdt mer enn den i Stavanger. Link to post
index Svart 7.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2024 XardasKSP skrev for 5 timer siden: Hvis selger tror båten er verdt mer enn den i Stavanger. Hva selger tror eller ikke spiller ingen rolle her. For den i Stavanger er solgt. Og det til en svært god pris. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Indy Svart 7.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2024 11 hours ago, XardasKSP said: noen med båtmekaniker fagbrev Det fins ikke noe fagbrev for "båtmekaniker" i utdanningssystemet i Norge. Det nærmeste du kommer er "skipsmotormekaniker" og det er ikke særlig relevant for fritidsbåter. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn