Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?

XardasKSP

Recommended Posts

1 hour ago, XardasKSP said:

PS. Hadde den ikke vært såpass "urgammel" og bygget i glassfiber og ikke stål så hadde det nesten vært verdt en vurdering: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=339211834 det er jo ikke akkurat noe spesielt "fritidsbåt" men man får følelsen av at det skroget kunne takla mer bølger enn "targa båt" og ser faktisk mer "båt ut". Men det hadde igjen kun blitt "sportsfiske båt" og lite fritidsbåt ellers slik den ser ut. Men hadde den ikke vært helt opp i Tromsø og i glassfiber og ikke så urgammel.... da hadde den vel sikkert kosta 3 mill om ikke helt 5 mill som Fleming A-klasse båten fra 1991. Så da hadde det heller ikke blitt noe av.

Den minner veldig om forløperen til Severn class redningsskøytene i UK.

Således antagelig noe v det mest sjødyktige som finnes og kan kjøre videre etter et rundkast eller to. Det at en båt har "greid seg heeelt opp til Trømsø" er ikke noen bragd. Det klarer stort sett alle båter (i god stand) og med en besetning ombord som skjønner hva vær og værmeldinger betyr.

Fant en video av Severn class som drev søk etter en som hadde blitt feid på sjøen i en storm. Ingen av de båtene du vurderer hadde kunnet gjøre dette på en noenlunde sikker måte.

Men som sagt 100 ganger, med eldre båter må hver enkelt båt vurderes nøye. Det at en båt var verdens sikreste som ny for x antall timar siden betyr  ikke at man kan kjøpe en hvilken som helst i dag og sette ut i en orkan..

44 minutes ago, XardasKSP said:

Det er vel enda mer potensielle bølger utpå Nordsjøen enn det er på Skagerrak det er jo klart. Men det blir litt annerledes når man går f.eks langs land i hvert fall psykisk for skipper, det er sikkert samme for båten :giggle: Men når man kan bare "komme i land" så føles det ikke det samme som helt utpå havet.

Men blir jo noe helt annet når f.eks @Tom Rør krysset Østersjøen med båten sin enn turene langs land som er i de forskjellige bildetrådene av fantastiske turer. @sap_2000 har vel ikke så mange bilder av å krysse Skagerrak tvers over men mener å ha lest en tråd hvor båt ble hentet fra Danmark/Sverige.

Cluet er været og værmeldingene samt bedømmelsen av de. Skagerrak som Nordsjøen og andre steder kan sette stopper for 200 meters skip under visse forhold, men kan også forseres trygt med en 15 foter under andre forhold. 

Jeg har krysset skagerrak endel ganger i egen båt og på oppdrag. Som regel "walk in the park" fordi man velger rett tid og vær.

I sommer var jeg på vei fra København til Vestlandet med Sargo 45. Lå "værfast" noen dager syd i danmark, dvs båten hadde tålt det, men hadde ikke noe stress så bedre å vente litt å ta de samme strekkene på noen timer under behagelige forhold fremfor å banke seg frem og bruke 4 ganger så lang tid.

Fant riktig smutthull mellom to vindbelter en dag og gikk fra  Skagen i rett linje til Lindesnes og videre opp til Stavanger på noen få timer med beina på dashen.  Ikke mer sjø enn at en brusflaske hadde kunnet stått på bordet hele veien.

Så det å vurdere været og finne riktige forhold, samt en båt i teknisk god stand er mye viktigere enn hva båten man kjører teoretisk måtte tåle av uvær.

Bildet under er tatt ca midtveis over av Superspeed. Kvelden før og neste natt var det helt andre forhold der ute.IMG_4643.jpg.a7f7c55440c4c540cfba14ad9f0d946f.jpgIMG_3405.JPG.2295285cce1017e041ca7735c40f833a.JPGIMG_3402.jpg.1268431fcd34be85b42cc5a7582321dc.jpg

Mvh. SAP

@sap_2000 Det var akkurat den turen jeg tenkte på av dine flotte turer, ble jo også derfor tenkende litt over hvorfor "førerhus båten" ikke var "god nok" til å bare krysse og den skal på en måte være mer sjødyktig enn flybridge båtene som jeg forstod. Men det var fordi det rett og slett var triveligere i god vær og ikke at den ikke hadde "klart seg".

Men har du opplevd det slik at det er virkelig så få fine dager på Skagerrak i løpet av året at man kan komme seg ut til 10gradern? Jeg mener at under det kalde høytrykket i Januar så viste bølgeprognose fra dmi helt flatt Skagerrak så det er vel også mulig om vintern å komme seg på tur om båten har en plass som ikke fryser fast slik at den må ut.

Ellers så ble jeg vel misforstått. Det med Tromsø mente jeg ikke at båten kom seg dit fordi jeg vet jo at mye mindre båter kommer seg dit på eget kjøl langs land i god vær. Det jeg mente at det er sabla langt borte og dyrt å hente båt derfra og hit. Blir vel jo som fra middelhavet nesten. Om man skulle på eget kjøl og inn til havner osv. så hadde det vel blitt fort 1000 nm eller nesten, men kanskje lasteskip er rimeligere enn fra middelhavet.

Men båten på bilder så ut som en stålbåt men skal ringe og spørre om den virkelig er glassfiber, men den er jo enda mye eldre enn de "gamle" som er 30 år den er jo snart 50 år. Men 30 år gammel av samme typen (og fritidsbåt innredning) koster jo 5 mill om det skal være super sjødyktig deplasementsbåt som trawlere med A-klasse.

Før øvrig den filmen som du linket det var noe aka sånne bølger i Østersjøen hvor 417 foter "hoppa" så folk ombord ble troende så fort at ikke paven hadde greid det bedre :giggle:. Men det var en som ble bygget før fergene skulle bare ha mest mulig plass til lastebiler og folk. Og den ble heller ikke ombygd til å kunne ta mer "cargo" og folk som alle andre som allerede er hogd opp.

PS. Var det spesielle med Biscaya at værprognoser ikke er til å stole på? Siden har foreløpig ikke helt funnet svar hvorfor folk som er ikke redde for noe som helst, plutselig mente at "man omkommer på veien" om båt "dævver".

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

Ellers skal sjekke hva som må tas av eksamen/kurs (vil spørre på D5LA siste teorien i mars).

Lykke til på kurs, kunnskap er gull!

VHF er ikke inkludert på kurset, men som sagt veldig enkelt å fikse. Har VHF både til vanns og i luft (:

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

XardasKSP skrev for 11 timer siden:

@index Man betaler vel bare MVA av fra hvor i EU den ble importert til Norge.

Om du har kvittering på båten fra Italia tror jeg du skal slite med å hevde at du egentlig har hentet den i Hirtshals. Tollvesenet har oppegående folk, de har nok opplevd denslags før...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
11 hours ago, Eika said:

Jeg og pappa kjørte ut til 10gradern med en yamarin 490 med 50 mercury for 25år siden, halvtimes tur i 30knop fra hytta 

3 timer om det hadde blåst opp! :rolleyes:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

11 hours ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Det var akkurat den turen jeg tenkte på av dine flotte turer, ble jo også derfor tenkende litt over hvorfor "førerhus båten" ikke var "god nok" til å bare krysse og den skal på en måte være mer sjødyktig enn flybridge båtene som jeg forstod. Men det var fordi det rett og slett var triveligere i god vær og ikke at den ikke hadde "klart seg"

Båten hadde klart seg fint og trygt da den er bygget for røffe forhold og er i 100% teknisk stand (ny).

Men det er slitsomt og ubehagelig for personen ombord og demotivernede å holde 7-12 kn og dra av på gassen hver gang det kommer en større eller krappere bølge. Når det ikke brenner på dass med å komme frem er det mye bedre å roe ned i en havn og slenge seg på sofaen og så bykse videre i 25-30 kn når forholdene er bare og gjøre unna samme strekket på en brøkdel av tiden.

Når det gjelder elger så er høyden egentlig det som betyr minst. Det er hvor krappe de er, samt hvor de kommer fra (relativt til hvor man skal) som betyr noe. Motsjø i en eller annet vinkel er verst, og jo krappere jo lavere fart og mer stamping/ hiv/ kast og smell i båten. 

Hadde jeg skullet andre veien nede i danmark hadde det bare vært å kjøre relativt behagelig, men bølgene kom fra den retningen jeg skulle og grunt som det er i danmark er bølgene veldig krappe og ubehagelige når det blåser mye.

en har du opplevd det slik at det er virkelig så få fine dager på Skagerrak i løpet av året at man kan komme seg ut til 10gradern? Jeg mener at under det kalde høytrykket i Januar så viste bølgeprognose fra dmi helt flatt Skagerrak så det er vel også mulig om vintern å komme seg på tur om båten har en plass som ikke fryser fast slik at den må ut.

Det er relativt få dager det er helt flatt, men mange dager det er helt ok og ikke noe problem med å dra med en 20 foter ut til "10 graderen" som jeg aldri har hørt om selv om jeg krysser den noen titalls ganger hvert år.

Man må følge med på vær og bolgeprognoser samt kunne tolke de og ta rette avgjørelser. Er mye strøm i det området og ofte går vind og sjø mot strømmen, så under visse forhold er det ikke noe hyggelig sted å være.

Når jeg kjører mellom vest og østlandet ser ofte mindre båter ligger ute å fisker. typisk +- 20 fotere. Alt fra åpne båter, styrehus med utenbords, snekker med og uten overbygg.

Ser ut som de ofte har det mer behagelig ombord enn meg i dobbelt så stor båt som prøver å holde 10-20 knop.

Større båter har fordelen av de er mer behagelig når man er underveis enn små båter, men mindre båter kan virke som det faktisk er mer behagelige å ligge stille med i litt sjø da de flyter mer opp og ned i bølgene som en dupp kontra en større båt som "passer inn" i bølgene og kan få noen ordentlige hiv og krenginger når bølgene "passer".

Som damene sier, størelse er ikke alt :giggle:

Men båten på bilder så ut som en stålbåt men skal ringe og spørre om den virkelig er glassfiber, men den er jo enda mye eldre enn de "gamle" som er 30 år den er jo snart 50 år. Men 30 år gammel av samme typen (og fritidsbåt innredning) koster jo 5 mill om det skal være super sjødyktig deplasementsbåt som trawlere med A-klasse.

Den ser ut som glassfiber for meg, og de fleste slike båter var og er bygget i glassfiber. Slike båter er ofte vedlikeholdt og oppgradert (teknisk) gjennom årene på en helt annen måte enn en vanlig båt. Så det teller positivt, men det er jo fryktelig gammelt og enda et eksempel på at stor båt antagelig blir dyr selv om den er "billig". Stor båt er for store lommebøker.

PS. Var det spesielle med Biscaya at værprognoser ikke er til å stole på? Siden har foreløpig ikke helt funnet svar hvorfor folk som er ikke redde for noe som helst, plutselig mente at "man omkommer på veien" om båt "dævver".

Nei. Prognosene er somalle andre steder og er rimelig bra i år 2024. Men prognosene er ikke alltid enten storm eller flatt vann. Ofte er det noe lavtrykk på gang, som hvis endrer seg totalt kan snu prognosene relativt kjapt.

Problemet er at det tar 2-3 dager over og man kan få seg en overraskelse hvis man går på halvgode prognoser ogting plutselig endrer seg. Med andre ord om man strekker strikken. Ligger man å venter til det er stabile og gode prognoser en uke frem i tid vil man sjelden oppleve noe annet en ca det som er meldt.

Det som er sikker med Biscaya og andre steder er (som nordsjøen, nord norge) er at det ikke steder man ønsker å befinne seg utenfor kysten i en fritidsbåt uansett størrelse og klasse når det virkelig blir uvær slik vi så i nordnorge og nordsjøen forleden. 

Mvh. SAP

@Blouberg Takk, er ferdig med all D5L teori og eksamen er bare igjen praktiske biten på mandag på Storebroen som jeg gleder meg til å få prøve. D5LA teorien er i mars siden jeg synes det var enklere å forstå og mer "ekstra info" i forhold til boka på forelesninger av tidligere kaptein i sjøforsvaret. Skal benytte anledningen til å spørre om det er noe mer enn eksamen man skal ha om maritim VHF.

@index + @ohio Alle må betale MVA med engang med mindre de er utflyttet Norge og vært det i over 3 år så de er skattemessig utflyttet også: https://www.toll.no/no/varer/bat/lagring-utanlandsk-fritidsbat/

Så man må ikke betale øyeblikkelig MVA og har egentlig 2 år på det om man melder ifra alt riktig. Men om man har penger er det jo fint i tilfelle å få det unnagjort siden da kan båten eventuelt også bli brukt av noen mot f.eks arbeid med ting ol. (det finnes vel noen båtkyndige som kunne tenkt seg en ferie med "stor gammel driter" men ikke tenkt seg å betale vedlikehold, båtplass, "dævva ting" og alle andre utgifter + innkjøpspris, da blir å fikse på den med eget arbeid rimelig løsning som ikke medfører f.eks "at kona kommer med skilsmisse papir når det på regnskapet fremstår brukt 200 000 - 500 000 i året på båt" :lol: Så har man noen flere enn bare "mekaniker" som får ekstra deltidsjobb i tilfelle mange ting dævver.

Så er neste punkt da https://www.toll.no/no/varer/bat/import-fritidsbat/ da er det enkelt at om noen er norsk statsborger og bosatt Norge så kan de jo si at båten skal til Norge fordi han bor jo i Norge. Men om det er en både norsk statsborger og EU land statsborger bosatt i EU og utflyttet Norge som innfører en båt. De kan vel ikke påstå at båten ikke ble kjøpt og deretter brukt til fritidsformål i Danmark eller Polen for å så deretter komme på eget kjøl til Norge. Så får de det jo enkelt med siste kjøpesum på kontrakten. Fordi man kunne jo f.eks fått ett ønske å fortolle den i Norge rett etter at noe "dævva" og bedt dem finne ut av verdi med noe som har "dævva" også få det fiksa etter at den allerede er fortollet og i Norge med norsk MVA.

Men håper jo slippe hele greia hvis båt kan kjøpes allerede i Norge så blir det så mye enklere og man slipper å streve hvordan lovlig subsidiere minst mulig av "rumpemaling", "doktorgrader i bruk av luftgitar",  "betale milioner for festivaler som ikke blir arrangert", "sponse private finansinstitusjoner med skatt"  https://twitter.com/Sloseombudsmann

PS. Jeg er helt for at folk med virkelige problemer hjelpes og at man betaler skatt for det, samme med syke (men la det være som i Sverige hvor plutselig halvparten så mange er syke om man ikke får 100 % lønn) og uføre osv. osv. Men staten bruker jo mer penger på tull enn på å hjelpe folk for å ikke snakke om miliarder i hjelp til private korporasjoner og finansinstitusjoner. 

XardasKSP skrev 2 minutter siden:

Men staten bruker jo mer penger på tull enn på å hjelpe folk for å ikke snakke om miliarder i hjelp til private korporasjoner og finansinstitusjoner. 

Om du ikke vil at tråden skal bli stengt bør du holde deg unna politiske uttalelser her.

Ellers er det rart å se hvordan nordmenn bosatt i utlandet er de som er mest kritiske til velferdsgoder i Norge. Selv om det ikke berører dere på noe vis...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@sap_2000 Takk for god forklaring som vanlig. Jeg tror faktisk havet er mer krapp litt utenfor Langøytangen fyr enn litt lenger ute i Langesundsbukta. Men jeg har ikke hatt opplevelsen av at det skulle være mindre bevegelse i en mindre båt.

Har vel sett det tvers motsatte, muligens det var nettopp Princess 415 jeg så men den virket som at den nesten ikke sjanglet i det hele tatt imens Alicraften sjanglet veldig. Så muligens denne størrelsen er "stor nok" selv om antar enda litt større og bredere blir enda mer stabil.

Ved deplasementsbåter betaler man vel mer for selve båten og mindre for motor med tilbehør eller det er slik jeg forstår priser på f.eks A-klasse trawlere som Fleming (som er litt mer fritidsbåt innredet) men hadde altså bitt på en slik båt som den i Tromsø om det var 1991 (man kan jo endre innvendig innredning ettersom nye penger kommer inn) men da hadde vel prisen ikke vært å bite på.

Ellers blir det jo spørsmål hvor mye man kjøper båten inn for, forstod det som at 500 000 i året kunne holde til å vedlikeholde og bruke slik båt. Så man trenger ikke være miliardær vel.

Så det var ikke noe mer spesielt med Biscaya (annet enn at det er sabla langt) eller var det også noen grunner til at man ikke kunne gå langs land slik man kan f.eks i Nord-Norge også "gjemme seg i havn" om noe endrer seg?

@index Er jo ikke politisk vel skriver jo ikke om noe parti eller støtter noe parti. Det er vel "almmennting" med mindre man mener da det er ett velferdsgode å ta doktorgrad i bruk av luftgitar. Jeg kunne jo tenkt meg doktorgrad i kostnader og bruk av stor fritidsbåt finansiert av staten da flytter jeg tilbake altså :giggle:

Ellers er vel alle berørt av dette, f.eks folk som vil være selvstendig næringdrivende men må gjøre det i utlandet, eller norsk båtproduksjon (jeg betviler at engelskmenn er så mye flinkere med båt, antar de har hatt andre regler fra staten) at det ikke er noe "Fjord" f.eks på linje med Princess/Fairline/Sunseeker osv. Det hadde jo ikke vært norsk sjøfart heller om ikke staten endret reglene.

Om morra mi har betalt 15 mill minst i skatt om ikke mye mer siden 1997 osv. berører jo også meg alt berører jo folk. Og det er jo ikke politisk ment som støtte til noe parti eller kritikk av noe annet. Er bare litt surt hvis det ikke er nødtrengende men doktorgrader i luftgitar penger brukes på. Men skal ikke utdype noe mer så det ikke blir politisk :giggle:

XardasKSP skrev 17 minutter siden:

@index Er jo ikke politisk vel skriver jo ikke om noe parti eller støtter noe parti. :giggle:

Det kan være politisk uten å være partipolitisk. Dette er et båtforum, der det diskuteres båt og båtliv!

@index Antar at det ikke finnes et ikke politisk emne på den måten uansett hva det gjelder om det er båt, bil, fly eller tur i skogen (er jo forskrifter og ting og tang om det også). Men skal prøve å unngå å putte slike på "spissen" ting, selv om det hadde vært gøy å lese om noen "prøvde seg" med doktorgrad i bruk av lystbåt :giggle::lol: (dette er ment som humor).

Ellers tilbake til gjeldende regelverk så virker det jo ganske klart fra tolletaten sin side også har de ofte faste satser på frakt fra diverse land som kan benyttes uten hensyn til hva frakten virkelig kostet (veldig lave for Danmark, Tyskland, Sverige og de har vel ikke listet opp flere land). En EU båt er jo EU båt f.eks var jo båter i Italia registrert i Polen men det forutsetter jo ikke at staten beregner frakt fra Polen selv om man har kjøpt "Polsk båt".

Dersom det blir akutelt å hente båt fra utlandet så skal jeg som vanlig ringe tollvesenet og få mail fra dem skriftlig hvor alt er klart så de ikke endrer mening senere eventuelt. Blir jo som med penger som hentes kontant til Norge, best å ha deres ord skriftlig da går alt veldig fint.

Fikk for øvrig mer info fra Stavanger megler angående denne 1989 Taiwan Trawler 46 båten med bilder. Motorene skal være 2004 med kun 830 timer. På den måten så virker det som båten er bedre pris med 925 000 inklusive MVA, selv om Princess 415 ville vært utrolig mer praktisk i bruk så hadde den til 850 000 litt eldre motorer.

Vet noen muligens noe om disse båtene eller er eneste ulempen at det ser ut som mer tungtvindt å komme til ute for å stangfiske enn ved Storebro 500 ol. Siden vurderer jo å se på den og reise helt til Västerås med "mekaniker", men vil vel ikke kunne hente den om jeg bestemte meg for den, før enten mekaniker eller den gode hjelper om ikke begge har tid til langsom hentetur fra Sverige. Siden dette går jo ikke "på en helg" som fra Stavanger f.eks. Antar at "profesjonelle hentere" ikke ønsker å hente såpass gamle båter.

Virker som bra tilbud selv om jeg egentlig tenkte på noe mer klassisk aka Storebro/Princess/Fairline/Sealine eller President (de så mer hvit stor flybridge båt ut) siden får vel ikke råd til "A-klasse trawler" selv 30 år gammel med mindre jeg sparer i noen år til.

Taiwan17.jpg

Taiwan1.jpg

Taiwan2.jpg

Taiwan3.jpg

Taiwan4.jpg

Taiwan5.jpg

Taiwan6.jpg

Taiwan7.jpg

Taiwan8.jpg

Taiwan9.jpg

Taiwan10.jpg

Taiwan11.jpg

Taiwan12.jpg

Taiwan13.jpg

Taiwan14.jpg

Taiwan15.jpg

Taiwan16.jpg

Taiwan18.jpg

Taiwan19.jpg

Taiwan20.jpg

Taiwan21.jpg

index skrev for 7 timer siden:

Om du har kvittering på båten fra Italia tror jeg du skal slite med å hevde at du egentlig har hentet den i Hirtshals. Tollvesenet har oppegående folk, de har nok opplevd denslags før...

Den må nok omsettes en gang til i Polen. Selge den til en kompis og kjøpe den tilbake.

sap_2000 skrev for 5 timer siden:

Større båter har fordelen av de er mer behagelig når man er underveis enn små båter, men mindre båter kan virke som det faktisk er mer behagelige å ligge stille med i litt sjø da de flyter mer opp og ned i bølgene som en dupp kontra en større båt som "passer inn" i bølgene og kan få noen ordentlige hiv og krenginger når bølgene "passer".

Akkurat det der har jeg litt erfaring med. Når vi ligger oppankret ute i åpent farvann for å dykke så merker vi dette veldig godt. Er du ombord i ei skøyte så føler du deg veldig trygg selv i stor sjø, men det kan bli veldig mye rulling selv om båten er stor. Er man i en gummibåt/rib på 15 fot så går den bare opp og ned med sjøen som en kork, ikke noe rulling.

Dette blir selvsagt annerledes hvis det er så grov sjø at det bryter over rekka og inn i båten. Har ikke hatt den erfaringen på dykkerturer, med slikt vær har vi ikke dratt ut. Men har hatt slike turer for å trekke hummerteiner. Med brytende sjøer som skyller inn i båten så føler man seg tryggere i en større båt. Derfor litt enig i det TS stadig skriver om her med større båter. 

sap_2000 skrev for 5 timer siden:

Som damene sier, størelse er ikke alt :giggle:

De har forsøkt å trøste deg med det ja, det der får aldri jeg høre :lol: :lol: :lol:

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

Ved deplasementsbåter betaler man vel mer for selve båten og mindre for motor med tilbehør

Jeg vet ikke om du misforstår eller bare generaliserer dette ut i det feilaktige. En desplacementsbåt er i prinsippet ikke dyrere enn en planende båt eller en halvplaner. Det er utstyrs- og luksusnivået i Fleming, Nordhav, Selene osv. som gjør disse dyre. 

@Komodo Vel den eneste "billige" var jo fra 1975 og fortsatt da koster det som "vanlig båt" fra 1991. Ellers er det vel ikke noen andre eldre "trawlere" enn Fleming ol. som kommer til salgs.

Ellers er det ingen som har hørt noe om Taiwan Trawler 46 eller har noe mening angående båt på bilder om dette kan være bra kjøp dersom ting er vedlikeholdt der?

XardasKSP skrev for 20 timer siden:

PS. Hadde den ikke vært såpass "urgammel" og bygget i glassfiber og ikke stål så hadde det nesten vært verdt en vurdering: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=339211834 det er jo ikke akkurat noe spesielt "fritidsbåt" men man får følelsen av at det skroget kunne takla mer bølger enn "targa båt" og ser faktisk mer "båt ut".

Denne synes jeg du skal vurdere seriøst!

Som du selv har vært inne på mange ganger nå så er det to ting som er viktig for deg: Det er skrogets og motorenes tilstand. Her har du et proft fartøy som mest sannsynlig har fått proft vedlikehold. I følge annonsen er motorene nylig overhalt. Hva tror du det kostet? Når disse store Cat motorene går med moderat effektuttak kommer de mest sannsynlig til å leve ut din tid. Dette er jo også motorer som er "innkjørt", og mest sannsynlig har de ikke de barnesykdommene som @sap_2000 har beskrevet tidligere. 

Se også på øvrig utstyr og komponenter i denne båten. Dette er en båt det har kostet litt å bygge. Ser du på dørene i denne båten så er de av den typen som brukes i marinefartøy og havgående skip, ikke skyvedører ala Princess eller Viknes. Se på vinduer, førerstol, vindusviskermotorer, alt i denne båten er mest sannsynlig kvalitetskomponenter fra øverste hylle som er ment å vare, og som ofte kan repareres. 

Om skroget er støpt i glassfiber eller sveist opp i stål behøver ikke bety noe for deg. Er det et stålskrog må du ha den på land for kontroll av undervannsskroget, og når det er behandlet med de riktige malingssystemene så står ikke dette tilbake for et glassfiberskrog, tvert imot. Hvorfor tror du yrkesfartøy bygges i stål?

Når det gjelder innredning av denne båten så er det noe du tar over langen. Ta den med til Polen og engasjer noen håndverkere på å bygge innredning etter ditt ønske. Det kan gjøres over flere vintre. Gjør du dette på en profesjonell måte tipper jeg at denne båten har potensiale til å stige i verdi. For ikke å snakke om bruksverdi. 

XardasKSP skrev 12 minutter siden:

Ellers er det ingen som har hørt noe om Taiwan Trawler 46 eller har noe mening angående båt på bilder om dette kan være bra kjøp dersom ting er vedlikeholdt der?

Jeg synes den så fin ut. Og med motorer fra 2004 høres det jo unektelig ut som et godt kjøp! Men for din del burde jo arbeidsbåten i Tromsø være en soleklar favoritt. Den har alt du ønsker av sjødyktighet, fiskemuligheter og plass. Flybridge er det jo også. Med denne kan du kjøre turer til tigraderen med havfiskere som kan stå langs hele båten langs rekka og fiske. Her kan selv rullestolbrukere rulle rundt med havfiskestanga :lol: Makan til sikkerhet som du får i denne båten skal du lete lenge etter. Ingen bråttsjø før denne båten til å synke (ref Sunseeker 62 om gikk til bunns), og i tillegg har den redningsflåte dersom den mot alle ods skulle havarere. 

@Komodo jeg tenkte jo på den båten men det avskrekkende er 1975 når på en måte 1991 var gammelt nok i massevis allerede med spådommer om at alt skal dævve hele tida. Men 1991 hadde vel kosta 5 mill elns.

Om det er stålskrog så vil jeg ikke ha det fordi av en eller annen grunn så ender slike båter altfor ofte som sunket i havn eller andre forskjellige uhell og ekstra vedlikehold. Glassfiber er vel mest vedlikeholdsfritt skrog.

Så var problemet at den er i Tromsø, nå vet jeg ikke om lasteskip koster derfra som fra middelhavet men å "seile" båten nedover hadde jo tatt sikkert lenger tid enn verken mekaniker eller den gode hjelper kan ha tid til. Hvis man skulle gjemme seg unna for hver gang det ikke er noe topp vær på veien.

Men det frister med at båten ser ut til å tåle litt bølger så man kan føle seg trygg på turen utpå Skagerrak, bølgene får vel ikke "kverket den" så lett selv om motorene skulle "dævva". Så på den måten føles det fristende men det må jo planlegges eventuelt hvordan det skal hentes. Så blir jo sluttsummen på "kassalappen" nærmere 1,5 mill når den kommer seg til Wector/Sildeberget med mindre man får noe rabatt på utgangspris. Er ikke lett å si hva den skal være verdt fordi det finnes ikke lignende som med andre båter å søke opp på finn eller yachtworld.

PS. Så blir det vel 1-2 mill selv i Polen om den skal se ut i fremtiden som en "fritidstrawlerbåt" og fortsatt vil den være 1975.

4 hours ago, XardasKSP said:

kk for øvrig mer info fra Stavanger megler angående denne 1989 Taiwan Trawler 46 båten med bilder. Motorene skal være 2004 med kun 830 timer. På den måten så virker det som båten er bedre pris med 925 000 inklusive MVA

når det gjelder motorene så kan det teoretisk ikke bli bedre.  2004 var siste året for de gode mekaniske  63 og 75 motorene før D6 og D9 overtok. Og under 1000 timer er ingenting.   Det har vært langt mer problemer med tidlige D motorer enn sene TAMD motorer og hadde jeg valget mellom to like båter med motorer fra 2004/5 så hadde jeg valgt den med TAMD 63 eller 75 10 av 10 ganger.  

båten ser bra ut og ikke noe billigbygge, men vi trenger mer info.   Taiwan Trawler Tor jeg er et kallenavn fremfor merkenavn.   Verftet som har bygget disse har garanter er navn som står på reg papirer og hvilket verft det er er det som er interresant da båtmerke og verdt ikke alltid følger hverandre ei østen og et verft kan ha produsert modeller for flere båtmerker.  
gjerne også historien på båten.  importert og solgt i Europa av hvem? 

jeg synes linjene ser kjente ut men gruer ikke komme med noe navn.   
eneste jeg stusser Iver er prisen som virker å være alt for billig til at det ikke noen «hake» ved den.   

6 hours ago, XardasKSP said:

Har vel sett det tvers motsatte, muligens det var nettopp Princess 415 jeg så men den virket som at den nesten ikke sjanglet i det hele tatt imens Alicraften sjanglet veldig.

jeg snakker om båter som ligger stille å fisker utaskjærs i havsjø.   Ikke båter i fart eller som får bølger fra passerende båter i beskyttet farvann når de ligger stille

2 hours ago, Komodo said:

Med brytende sjøer som skyller inn i båten så føler man seg tryggere i en større båt. Derfor litt enig i det TS stadig skriver om her med større båter

.  
ved brytende sjø så stikker jeg i le, selv i 40-50 fotere.  Brytende sjø er noe man ikke bør oppsøke for mye av med fritidsbåt da det fort kan gå veldig galt om noe annet svikter.  Spes nære land.  
havsjø, fjerne stor med såpass frekvens at servile bryter er noe helt annet.   
ekslemolene jeg nevnte er typisk utenfor Lista og oppover langs Jæren.  Ligge flust med 15-29 forere og fisker som ingenting mens vi i 40-50 fotere synes det begynner å bli frisk i  12-20 kn.   

2 hours ago, Komodo said:

Med denne kan du kjøre turer til tigraderen med havfiskere som kan stå langs hele båten langs rekka og fiske

eneste med den er at den mangler biten i drømmen med «jeg er rik på 80-tallet faktor» når man entrer havna hjemme i Polen.   

rekkeme er veldig lave på sidene litt foran akter.   Det er der de frombord folk som lå i vannet, sp den har gode forutsetninger for åndes ombod storfisken.  

ja slike båter har som regel fått godt vedlikehold i perioden de var aktive, men det har gått mange år siden det sp man bør påregne betydelig mengde arbeid og kostnads med en slik skute.   
men setter man den helt istand så har man røffere båt enn 99,9% av alt annet.    

Mvh. SAP

sap_2000 skrev 13 minutter siden:

når det gjelder motorene så kan det teoretisk ikke bli bedre.  2004 var siste året for de gode mekaniske  63 og 75 motorene før D6 og D9 overtok. Og under 1000 timer er ingenting.   Det har vært langt mer problemer med tidlige D motorer enn sene TAMD motorer og hadde jeg valget mellom to like båter med motorer fra 2004/5 så hadde jeg valgt den med TAMD 63 eller 75 10 av 10 ganger.  

båten ser bra ut og ikke noe billigbygge, men vi trenger mer info.   Taiwan Trawler Tor jeg er et kallenavn fremfor merkenavn.

Var det Volvo motorer i den? Var det ikke MAN?

Sikkert ok å ha denne tråden å kose seg med også da. TS skal ha god kred for at han er en skikkelig natteravn. Og kanskje blir det båt etterhvert. Lykke til på ferden både til TS og alle andre som sørger for at denne tråden ikke "dør" på lenge, lenge. Skal forøvrig ut å fiske torsk imorgen...med stang

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...