Okkaby Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Å den Sveio båt, går garantert raskt. Så her må du handler raskt. Ellers blir det bare ennå en båt til grei pris å knåle om i månedsvis. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Korsfjord Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 XardasKSP skrev 18 minutter siden: Det er jo når man skal forbi Kristiansand og nordover at man virkelig ønsker å ha helst "en enorm driter" på 60++ fot det er jo verre bølger der enn på Skagerrak. Men kanskje på en helt vindstille dag om sommern så hadde det gått. Det er da flust av beskrivelser av turer i disse farvann her på forumet, med betydelig mindre båter. Og ikke nødvendigvis i vindstille vær heller. Sitér dette innlegget Link to post
tacan Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 XardasKSP skrev 9 minutter siden: @tacan Er jo som for min smak altfor liten til å komme seg rundt de utsatte områdene etter Stavanger som er jo på lista over farlige farvann. Tror det ikke bare er på lista men også heter Lista faktisk Det er jo når man skal forbi Kristiansand og nordover at man virkelig ønsker å ha helst "en enorm driter" på 60++ fot det er jo verre bølger der enn på Skagerrak. Men kanskje på en helt vindstille dag om sommern så hadde det gått. Synd det ikke går an å transportere den på veien da hadde jeg sikkert kjøpt med engang siden den fungerer faktisk sa eier på telefonen. Får finne ut av om jeg får henta den uten å måtte ut av "bølgekomfort sonen". Men det var i hvert fall riktig pris til å ikke tape mye penger om den fortsatt fungerer så burde man vel få noe i nærheten av samme summen når man skal bytte til noe større. Man kan prøve å søke til Statens vegvesen om dispensasjon og eskorte for å få den hjem med lastebil. Men det blir nok veldig tungvint og dyrt. Er null problem å passere Sletta, Jærens rev, Lista med den båten. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 18.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 @Okkaby Quote Vi andre går jo over Sletta og Jæren med gammel driter på 27 fot uten problemer. Da faktisk også med ganske store bølger noen ganger. Men var det ikke sånn "med vi andre" at folk har lang og stor erfaring. Mener å huske at du har fortalt at du hadde lang erfaring fra yrkesfiskerbåt. For meg blir det å gå rundt Lista med gammel relativt liten båt det samme som for deg å gå rundt Biscaya med gammel 55 foter, mener å huske at du skrev at du synes man hadde god sjans for å omkomme på veien og at du ikke hadde gjort det. Rett og slett min erfaring er mye mindre enn din så da blir Lista det samme for meg som Biscaya for deg. Skal nok ikke "gnåle" om denne båten siden jeg egentlig vil ha en større "midlertidig båt" helst på 45 fot minst som den i Horten var. Men den hørtes jo veldig ut som en her og nå kjapp løsning hvor man ikke taper mye penger og har båt for sommern. Så prøver å finne ut av hvordan jeg får henta den. @Korsfjord + @tacan I vindstille vær går det vel problemet er at det er jo så å si aldri vindstille der borte. Selv i morgen når dmi sier det er helflatt Skagerrak inklusive 10 gradern så er det jo prognosert bølger på 2 meter ut der. Og det betyr at det kan være noen som er 4 meter nesten. Hadde jo "dævva" med 4 meters bølge kommende mot meg i en "pocket driter" det hadde jo vært en stor opplevelse selv i en enorm 60++ fot driter med sånne bølger. Men i dag virket det som at det var bølger under 0,5 meter men i dag er det jo for seint for å fikse kjøp og henting PS. De pumper jo på med relevante båter i dag, en Princess 435 til 800 000 kom jo ut akkurat nå, men med disse motorene måtte man gitt bud på den også da om det akterdekket lot seg forene med stangfiske: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=353230916 Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 XardasKSP skrev for 4 timer siden: @Okkaby Men var det ikke sånn "med vi andre" at folk har lang og stor erfaring. Mener å huske at du har fortalt at du hadde lang erfaring fra yrkesfiskerbåt. For meg blir det å gå rundt Lista med gammel relativt liten båt det samme som for deg å gå rundt Biscaya med gammel 55 foter, mener å huske at du skrev at du synes man hadde god sjans for å omkomme på veien og at du ikke hadde gjort det. Rett og slett min erfaring er mye mindre enn din så da blir Lista det samme for meg som Biscaya for deg. Skal nok ikke "gnåle" om denne båten siden jeg egentlig vil ha en større "midlertidig båt" helst på 45 fot minst som den i Horten var. Men den hørtes jo veldig ut som en her og nå kjapp løsning hvor man ikke taper mye penger og har båt for sommern. Så prøver å finne ut av hvordan jeg får henta den. @Korsfjord + @tacan I vindstille vær går det vel problemet er at det er jo så å si aldri vindstille der borte. Selv i morgen når dmi sier det er helflatt Skagerrak inklusive 10 gradern så er det jo prognosert bølger på 2 meter ut der. Og det betyr at det kan være noen som er 4 meter nesten. Hadde jo "dævva" med 4 meters bølge kommende mot meg i en "pocket driter" det hadde jo vært en stor opplevelse selv i en enorm 60++ fot driter med sånne bølger. Men i dag virket det som at det var bølger under 0,5 meter men i dag er det jo for seint for å fikse kjøp og henting PS. De pumper jo på med relevante båter i dag, en Princess 435 til 800 000 kom jo ut akkurat nå, men med disse motorene måtte man gitt bud på den også da om det akterdekket lot seg forene med stangfiske: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=353230916 Å runde Jæren og Lista er normalt null stress! Men det krever at man legger en plan, ser ann været og tar sikkerhet på alvor. En kompis og meg hentet en Snekling 25 på Finnøy med marsjfart på 5-6knop. Vi klappet til kai 26t senere i Kristiansand.? Sitér dette innlegget Link to post
whisper Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Et godt tips til trådstarter for å ha litt lektyre å lære fra ang fisking fra båt er å anskaffe «havsfiske med surprise» av bo hall. Mye av hans fiske har skjedd fra en coronet 27, men tips rundt båt, sjømannskap og ikke minst selve fisket gjør dette svært lesbart. her fortelles historier om turer fra orust til midt i Skagerak feks i 8-10m/s vind hvor gutta rutinemessig dregger opp og får fisk. tror du skal klare deg et par år med «liten» 40 foter som kanskje det er reelt er mulig å ankre opp der ute. Sitér dette innlegget Link to post
XardasKSP Svart 18.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 @whisper Takk for tipset du mener denne: https://www.el-ge.se/havsfiske-med-surprise9968 Antar da uansett at når jeg får skaffa meg båt så blir det mest verdifulle om @Eika gidder å være med og vise praktisk ankring på 10gradern og før det gir tips om riktig vinsj osv. som passer til båten. For øvrig tenkte da at "midlertidig båt" kunne være da 45 fot i det minste og denne 38 blir eventuelt å betrakte som for denne sommern, det virket også som mye plass ble brukt der til å skaffe "soveplasser" fremfor at båten skulle være romslig. For selv midlertidig båt har jeg tenkt å bruke litt penger på riktig ekkolodd og vinsj for disse kilometerne med tau osv. Og dette er jo ting som trolig neste eier ikke vil være spesielt interessert i å betale noe ekstra for akkurat på den måten som jeg ikke er så meget interessert i å betale for at f.eks teak er som møbel og innvendig ser det flott ut. Om 2 år så flytter jo foreldra mine tilbake til Polen og det er da jeg ønsker å ha "finale båt" som blir med ned til Polen og kanskje kommer seg opp på fiskecruise noen sommerferier om det blir for kjedelig med feststrender ved Østersjøen og den "store fisken kaller" PS. For tiden holder "debatt" med foreldre om hvorvidt det skal ha noe mening å kjøpe en båt så langt borte for å så selge den og kjøpe ny båt også selge den nye for å først da kjøpe den "finale båten". Blir alltid mye forklaringer før de forstår noe og får høre at det er kanskje bedre å "overbetale" 100 000 på en av de Drøbak båtene for å slippe å enda ett "mellomsalg". Så prøver jeg å få med den 435ern på besiktigelses ruta samtidig som det ikke er tid for det der om man skal kjøpe denne 38 fotern siden den blir jo solgt raskt sikkert og å reise helt dit er jo ikke noe poeng bare for å se på da tar man med mekaniker og den gode hjelper for å kjøpe og hente med engang. Ellers går vinningen opp i spinningen om man skal reise flertallige ganger frem og tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 Kan se ut som om jeg kan tipse om en båt som ennå ikke er lagt ut på finn. Det er en kar som skal selge båten sin, og jeg skal hjelpe ham med det praktiske ved salget. Det dreier seg om en FM35, altså en midlertidig liten driter. Men mange av kriteriene dine for en midlertidig driter tikker inn: Den er billig (300.000), så pengene bør du lett kunne få igjen. Den har en knallgod motor (5,9 Cummins rekkesekser). Den er antagelig rimelig risig i innredning, så du slipper å betale for et smykkeskrin. Den ligger i Fredrikstad, kort vei for deg å hente. Ulempen er at den har aktercabin, men du kommer deg i alle fall ut i en trygg båt. Karen som eier båten har bodd i den de siste år, så det meste fungerer nok, men den er nok litt shabby innvendig. Så kommer det nesten beste. Motoren er en Cummins som ble montert inn eskeny tidlig på 2000 tallet. Den er en 95 modell, men var altså helt ny ved montasje. Den har ruslet ca 800 timer på moderat turtall siden installasjon. Dette er slitesterke og gode motorer, så her snakker vi om en motor som knapt er innkjørt. @sap_2000 kan nok si mer om denne motoren, han har vel hatt en slik. Det er kostet på en del kroner det siste år, bla ny motor og joystick til truster. Båten skal på land til uka for spyling og stoffing og litt vask, deretter skal den ut igjen. Den er som nevnt ikke lagt ut på finn ennå, men til den prisen regner jeg med at den går fort når annonse først blir lagt ut. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 18.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 @Komodo Takk for tipset det er betydelig nærmere enn der hvor Princess 38 ligger, men det er jo enda mindre og mer ukurant båt når den har aktercabin. Men fint med ekstra alternativ dersom jeg skulle drøye saken til å få med meg Drøbaks "store gamle dritere" som er da betydelig større enn "pocket driterne". Hadde det ikke vært for avstanden til Princess 38 så hadde jeg likevel heller betalt 410 000 for 2 stykk 2003 motorer siden 2 stykk er jo mer enn 1 stykk og det er ikke aktercabin så på en måte litt mer båt enn hva 110 000 ekstra skulle tilsi. Men skulle den bli solgt før jeg rekker å finne ut av om jeg skal seriøst "overbetale" 100 000 (antar at med 1 mill bud blir det veldig nærme nok penger både ved Princess 45 og Fairline 43/45 selv om ønsket pris er ikke mer enn 900 000 som denne Princess 45 i bedre drivverk tilstand i Horten kostet) og om foreldra denne gangen mener seriøst at de skal betale den ekstra biten inklusive "overbetaling på egen regning". For øvrig er en motor nok for at en 35 fots båt med aktercabin skal klare "å løfte seg" og gå i plan om man måtte ønske det av og til? Kunne jo sjekket den Princess 435 i Fredrikstads området i samme slengen dersom aktercabin ikke vil være hinder for stangfiske. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 XardasKSP skrev 21 minutter siden: For øvrig er en motor nok for at en 35 fots båt med aktercabin skal klare "å løfte seg" og gå i plan om man måtte ønske det av og til? Dette er nok en mer halvplanende båttype. Usikker på maks fart. Den Princess 38.2 ser ut til å være veldig mye båt for pengene. Også en klar fordel at den har akterdekk og ikke aktercabin. Ring og kjøp den, og få noen til å kjøre den hjem for deg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 18.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 @Komodo Tenkte på å ringe den gode hjelper, men hadde lyst å få sett disse Drøbaksbåtene siden de er jo store nok til å holde helt frem til jeg i fremtiden kjøper "enorm gammel driter". Princess 38 ser veldig lite bred på bilder er det riktig at den er smal eller ser det bare sånn ut? Det er jo bredden som gjør at man "ruller mindre" i bølger. Quote Båten skal på land til uka for spyling og stoffing og litt vask, deretter skal den ut igjen. Den er som nevnt ikke lagt ut på finn ennå, men til den prisen regner jeg med at den går fort når annonse først blir lagt ut. Har du noe kontakt om det er mulig å se på båten f.eks på søndag 26? Kan vel bare ta Bastø ferga over til Moss så reise nedover se på denne og bestille visning på Princess 435 i området for å deretter dra oppover til Drøbak og se Princess 45 og Fairline 43/45 så kan jeg tenke meg frem hvilken av dem jeg skal prøve meg på hardest. Tar med også onkeln og faren min på den turen. Siden morra mi kommenterte at han kan jo like gjerne slenge på noe etter å ha solgt en leilighet i Warszawa. For øvrig om det skulle være aktuelt så er båt på land veldig godt moment om man skulle kjøpe til å få på ekkolodd i samme slengen så sparer man nødvendigheten av å ta den opp engang til i Langesund. PS. Faren min har fått solgt en leilighet i Warszawa så kunne egentlig kjøpt "svær/enorm gammel driter" men står over dette siden med hans kjøpemetoder og ideer om rabatter (som er betydelig større enn mine) så blir det bare ett sirkus og om en Fairline 58 megler har med kamera så ville det blitt youtube mest sette "hvordan ikke kjøpe noe" film. Da han har en forståelse av at båter til 4 mill er til 3 mill. Og den som var i Sverige er jo solgt. Så venter med "enorm gammel driter" til jeg kan bruke egne penger om 1-2 år og da blir den ikke dyrere enn 2,5 om det skal være kun mine egne. Og i hvert fall må de være på konto og ikke i en koffert fordi Norges Bank har i Mai 2023 bestemt at alle sparsommelige folk bare tar med kontanter til Norge om de får penger i en annen valuta. Er jo lønnsomt men utrolig til bryderi at man må ha med kontanter for å ikke "tape" 10 % av penga. Før var det jo ikke så farlig når det ikke fantes andre muligheter enn å overføre og ta google kursen, men nå som man vet at man kan få mer så er det jo "ikke til å leve med" å tape 10 % på å ikke plundre med kontanter og innskudd. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 XardasKSP skrev 5 minutter siden: Har du noe kontakt om det er mulig å se på båten f.eks på søndag 26? Det vil jeg tro at er mulig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
XardasKSP Svart 18.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2024 @Komodo Quote Det vil jeg tro at er mulig. Spørr om du har noe kontakt så bestiller jeg i samme slengen visning på Princess 435 i området dersom ideen er at aktercabin båt kan brukes til stangfiske om man virkelig vil. Så får vel bare eierne le av meg og onkel som tripper rundt på dekket over aktercabin med havfiskestang i hånd og ser om vi finner noe passende plasseringer til at det skal gå fint og ikke altfor ukomfortabelt å få fiska Egentlig er Drøbaks båtene mest fristende men der antar jeg man må komme i hvert fall veldig nærme 1 mill for å seriøst være nærme av å kjøpe. Imens min egen tanke er at jeg måtte senere solgt for max 850 000 om det skulle gå raskere enn 1 måned å selge for å kjøpe "finale båt". Så blir litt mye potensielt tap med de prisene, men båtene er jo "slik som man vil ha" når man ikke kan kjøpe "enorm gammel driter" med engang. Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Ja da dukket det jo opp flere båter samtidig?den i Sveio var det jo en god pris på og mange utbedringer var gjort. Sikkert en ok størrelse for å trene til den stooore dukker opp om noen år. Uansett, hold tunga rett i munnen nå så blir det båt til sommeren. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 XardasKSP skrev for 22 timer siden: Er jo nesten dobbel pris per motor enn VP D13 med IPS tilbehør (der koster 2 stykk 8,5 mill) https://www.mmgmarine.se/volvo-penta/volvo-penta-d13 Blir feil å sammenligne en komplett IPS installasjon med med en motor og gir. Prisen for MAN er nok for 2. Ikke rart det selges få av de i dag og "alle" velger Volvo XardasKSP skrev for 22 timer siden: Men blir jo også som BMW og Volvo. Det blir ikke samme "freude am fahren" med Volvo. MAN motor påvirker følelser akkurat som tyske premium biler gjør Hva begrunner du dette med? Lang erfaring med de forskjellige motorene ? XardasKSP skrev for 22 timer siden: Er det noen som vet hva Ford Mermaid motor er, noe som kan fungere gjennom sommern? Koster jo lite så da vil man vel ikke tape mye heller med mindre den dævver helt: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80323601 Basert på eldre Ford lasebilmotorer. Disse motorene var veldig vanlig på 80 og første halvdel av 90 talet. Mermaid er et av firmaene som mariniserte disse. Det har vært mange forskjellige. I norge hadde vi Sabb (ikke Saab) og motorene het da Ford-Sabb. Andre var Ford, Lehman, Ford Sabre osv. Trodde ikke disse motorene ble produsert og marinisert så sent som 2003. Man har knapt hørt om de etter begynnelsen av 90 tallet. Gode grunnmotorer. Lavt turtal. 2400 mener jeg å huske. Så skikkelige slitesterke motorer og ikke lettvekts "papp" som mye er i dag. XardasKSP skrev for 22 timer siden: eller blir det sabla lang tur med altfor liten driter "Norge rundt" for å komme til Langesund? Her du helt på viddene. Haugesundstraktene til Grenland er ikke langt.. XardasKSP skrev for 18 timer siden: Er jo som for min smak altfor liten til å komme seg rundt de utsatte områdene etter Stavanger som er jo på lista over farlige farvann. Tull og tøys. Man kjøper båten og så venter noen dager til værmeldingen sier < 1 mester og <5-6 msek og så drar man. Husker du når jeg kjørte nedover der sis uke? Flatt vann XardasKSP skrev for 18 timer siden: Synd det ikke går an å transportere den på veien da hadde jeg sikkert kjøpt med engang siden den fungerer faktisk sa eier på telefonen. Får finne ut av om jeg får henta den uten å måtte ut av "bølgekomfort sonen". Men det var i hvert fall riktig pris til å ikke tape mye penger om den fortsatt fungerer så burde man vel få noe i nærheten av samme summen når man skal bytte til noe større. Kjøp den. Ikke noe problem å få denne hjem til Grenland om man venter noen dager på været... Komodo skrev for 13 timer siden: Så kommer det nesten beste. Motoren er en Cummins som ble montert inn eskeny tidlig på 2000 tallet. Den er en 95 modell, men var altså helt ny ved montasje. Den har ruslet ca 800 timer på moderat turtall siden installasjon. Dette er slitesterke og gode motorer, så her snakker vi om en motor som knapt er innkjørt. @sap_2000 kan nok si mer om denne motoren, han har vel hatt en slik. XardasKSP skrev for 13 timer siden: Hadde det ikke vært for avstanden til Princess 38 Sist uke kjørte jeg Bergen - Arendal på samme dag og satt og spiste biff på bryggerestaurant før klokka 21. Avstanden hjem for deg med P38 er kortere XardasKSP skrev for 13 timer siden: Kunne jo sjekket den Princess 435 i Fredrikstads området Undermotorisert. I praksis brukes som en deplassementbåt. XardasKSP skrev for 12 timer siden: Tenkte på å ringe den gode hjelper, men hadde lyst å få sett disse Drøbaksbåtene Ser igjen tegningen av ny nøling og somling så de gode kjøpene forsvinner... XardasKSP skrev for 12 timer siden: Har du noe kontakt om det er mulig å se på båten f.eks på søndag 26? En uke til. Har du ikke lært noe av erfaringen med de båtene som du ikke fikk kjøpt? Kom deg avgårde til haugalandet og kjøp deg billig driter med nyere motorer nå. Hjem kommer den alltids. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @sap_2000 Quote Hva begrunner du dette med? Lang erfaring med de forskjellige motorene ? Følelser skal jo ikke begrunnes vel, det er tysk premium merke motor og allerede "i hodet" brummer den med bedre lyd enn japansk eller svensk eller hva den nå skal være. I hvert fall om man er fan av tyske premium biler Er jo det fine med følelser at de ikke krever erfaring og begrunnelse, er jo også det samme som er dårlig med følelser at man gjør ting som er helt "høl i hode". Så var det jo vanlig i Tyskland å skape ting så bra som mulig selv om det ble lite økonomisk og av og til praktisk. Selv om man kunne bygge flertallige T-34 for prisen av en Konigstiger så var den tyske "tøffere" samme med skip Bismarck gikk ned men de måtte bringe en hel flåte av skip inklusive hangarskip for å få den ned siden 1 mot 1 hadde ingen sjans. Men den kostet sikkert også som hele flåten av de andre skipene. Dette har vel tyskerne dradd over til sivil produksjon av biler, motorer og annet. Det er dyrt og ikke alltid det som "aldri dævver" men det er bare "rått" altså de går for det beste samme hvor dyrt det blir. Eller det er den følelsen man sitter igjen med så da har deres markedsføring gjort en kjempe jobb. I øst europa så vil jo folk flest ha tyske biler, tyske maskiner, tyske redskaper til og med tysk husutstyr som Miele. Det er firmaer som skal tjene penger som står for kjøp av Skoda/Toyota siden de ansatte behøver ikke å ha det gøy på jobb Quote Undermotorisert. I praksis brukes som en deplassementbåt. Er vel da en sjanse da for å legge inn bud og få "full størrelse" midlertidig båt en god slant penger unna 1 mill. Det var bare det med aktercabin som må finnes ut av og det samme blir jo med den potensielle midlertidige båten som @Komodo snakket om. Quote Ser igjen tegningen av ny nøling og somling så de gode kjøpene forsvinner... Det er jo fordi jeg jaktet på ett godt kjøp i Princess 45 / Fairline 43/45 klassen og størrelsen av båt. Her blir det på en måte "stor Alicraft" med mindre det er bilder som gjør at den ser ganske smal ut. Virker som at de brede Princess båtene først ble designet av Olesinski og denne er enda deres forrige design. Men kanskje det er bildene som gjør at den ser smal ut, bredden er i hvert fall ut ifra D5L kunnskaper det viktigste for at båten er stabil i bølger. Minner meg også alltid på når jeg tenker å bruke opptil 1 mill at det bare var 300 000 ekstra for en så mye større Princess 55 med hekkport og overhalte VP122 motorer. Quote En uke til. Har du ikke lært noe av erfaringen med de båtene som du ikke fikk kjøpt? Såvidt jeg forstod var den båten i Fredrikstad ikke annonsert enda, for øvrig var den veldig billig til 300 000 men det var både med aktercabin og liten så tror ikke sjansen er utrolig stor for å kjøpe den, men er jo fint å få ett inntrykk av hvordan den er. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Bla Bla Bla Bla å ingen ting skjer. Samme knålet om å om igjen. Nå kom det noe som faktisk kan vær et kupp, men nei, må vente en uke eller 2, til en har set på diverse andre båter. Jaja lykke til med sommer uten båt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
762mm Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Okkaby skrev 1 minutt siden: Bla Bla Bla Bla å ingen ting skjer. Samme knålet om å om igjen. Nå kom det noe som faktisk kan vær et kupp, men nei, må vente en uke eller 2, til en har set på diverse andre båter. Jaja lykke til med sommer uten båt. Er vel samma faen for deg det vel? Snakker du sånn til folk du møter ute rundt omkring også? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 762mm skrev 1 minutt siden: Er vel samma faen for deg det vel? Snakker du sånn til folk du møter ute rundt omkring også? Ja om folk med totalt mangel på erfaring ber om råd, for så å prate i vei som de er proffe uten å ta til seg råd de får. En spade er å blir en spade. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
XardasKSP Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @Okkaby Poenget er jo ikke at ting skal skje men å kjøpe riktig båt slik at det helst skal holde frem til den dagen jeg har råd til "enorm gammel driter". Forøvrig er det ingen som vet hvorvidt det bare ser sånn ut eller om Princess 38 virkelig er smal? Siden ifølge heritage siden skal den være 3,96 meter bred så ikke så trang men likevel på bilde virker ikke akterdekket mye bredere enn ved Alicraft. For øvrig den båten ser "annerledes" ut enn "klassisk Princess/Fairline" sikkert fordi den ble bygget etter tidligere design. Poenget er jo ikke å kjøpe noe bare fordi det er billig dersom det ikke er det man ønsker å ha egentlig. Selv om hadde det vært nærmere så hadde det trolig blitt kjøpt i går allerede med håp om at man ikke taper mye etter å ha brukt den i ett år om den fortsatt fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 XardasKSP skrev 23 minutter siden: Såvidt jeg forstod var den båten i Fredrikstad ikke annonsert enda, Du lar P38 gå fra deg om du fortsetter å somle. De andre båtene innover i oslofjorden har du hatt uker på deg til å se på. Inkl Den F50 som ligger på en marina rett borti gata her som jeg ser dagelig. Det virker som du nøler og roter det til når det først kommer noe du selv senere omtaler som "kupp" etter at det er for sent. Hvis den P38 ikke er i vesentlig dårligere stand enn man skulle tro, så er den et meget bra kjøp og relativt sjelden sjanse. Er jo bare lommepenger også. Og dropp det tullet med avstand. Det er fullt mulig å ha den hjemme på 1 dag om man velger riktig dag. Få fingeren ut av hvor enn du har satt den fast. Er jo ikke lange bilturen heller fra Grenland og over Haukeli heller. XardasKSP skrev 1 minutt siden: Poenget er jo ikke at ting skal skje men å kjøpe riktig båt slik at det helst skal holde frem til den dagen jeg har råd til "enorm gammel driter". Men du vill jo ikke betale mer enn kuppris, og heller ikke kjøpe noe med for stort dævvepotensial selv om det er gammelt så da er utvalget særdeles begrenset. XardasKSP skrev 31 minutter siden: ølelser skal jo ikke begrunnes vel, det er tysk premium merke motor og allerede "i hodet" brummer den med bedre lyd enn japansk eller svensk eller hva den nå skal være. I hvert fall om man er fan av tyske premium biler Er jo det fine med følelser at de ikke krever erfaring og begrunnelse, er jo også det samme som er dårlig med følelser at man gjør ting som er helt "høl i hode". Så var det jo vanlig i Tyskland å skape ting så bra som mulig selv om det ble lite økonomisk og av og til praktisk. Selv om man kunne bygge flertallige T-34 for prisen av en Konigstiger så var den tyske "tøffere" samme med skip Bismarck gikk ned men de måtte bringe en hel flåte av skip inklusive hangarskip for å få den ned siden 1 mot 1 hadde ingen sjans. Men den kostet sikkert også som hele flåten av de andre skipene. Dette har vel tyskerne dradd over til sivil produksjon av biler, motorer og annet. Det er dyrt og ikke alltid det som "aldri dævver" men det er bare "rått" altså de går for det beste samme hvor dyrt det blir. Eller det er den følelsen man sitter igjen med så da har deres markedsføring gjort en kjempe jobb. I øst europa så vil jo folk flest ha tyske biler, tyske maskiner, tyske redskaper til og med tysk husutstyr som Miele. Det er firmaer som skal tjene penger som står for kjøp av Skoda/Toyota siden de ansatte behøver ikke å ha det gøy på jobb Dette er bare svada og virkelighetsfjernt. Dette er ikke bil eller tørketrommel. Både VAG og BMW prøvde seg i marineverden. Ble ikke noe suksess. Det du skriver høres mer ut som en fjortisforelskelse hvor en pubertal unggutt er blindt forelsket i dama på en reklameplakat. Like ubegrunnet og urealistisk er det hvertfall. MAN hadde knapt solgt en motor på 90-tallet om VP hadde laget motorer på mer enn 5-600 hk. I dag med VP D13, selger ikke MAN mange motorer, selv om båtene de monteres i er de dyreste, hippeste og mest luksuriøse som finnes. Likevel velger de rike, "poshe" kjøperene volvo. De fleste av de med like lite peiling på motorer som deg, og med garasjen fulle av Ferrari, Lambo og Porsche. MAN fylte tidligere opp et vakuum i markedet mellom der VP stoppet og der MTU overtok. Nå er det tomrommet borte da VP lager større motorer opp til 1000 hk og MTU lager mindre motorer. Hvis du først skal få et crush på motorer, så bør du lese litt om MTU. Sitter i endel større princess, sunseeker, større yachter, hurtigkatamaren osv. Dyrt og bra. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 XardasKSP skrev 30 minutter siden: Forøvrig er det ingen som vet hvorvidt det bare ser sånn ut eller om Princess 38 virkelig er smal? Siden ifølge heritage siden skal den være 3,96 meter bred så ikke så trang men likevel på bilde virker ikke akterdekket mye bredere enn ved Alicraft. Nå har vel du fått nok eksempler på at det du tror ut fra bilder og nett ikke stemmer med virkeligheten. Hadde du vært litt mer ute å sett med egne øyne fremfor å lage endeløse teorier basert på bilder så hadde du visst fremfor å tro så mye rart og feil. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
XardasKSP Svart 19.Mai.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 @sap_2000 Quote Hvis du først skal få et crush på motorer, så bør du lese litt om MTU. Sitter i endel større princess, sunseeker, større yachter, hurtigkatamaren osv. Dyrt og bra. Poenget er vel at MTU i tidligere tider kun laget enorme motorer som fantes i veldig dyre båter og de nyere er jo uansett for dyrt og MAN er jo også tyske selv om de ikke er MTU. Som sagt følelser ovenfor at "det er tysk motor". Quote Du lar P38 gå fra deg om du fortsetter å somle. Poenget er at jeg er ikke sikker selv om jeg vil ha Princess 38 hvis jeg har vel råd til Princess 45 her og nå. Men jeg forstår det fullstendig hvorfor folk synes jeg blir rar og dum osv. osv. fordi jeg føler meg som om jeg sitter i midten av ett "galehus" med mine foreldre og det er ikke uten grunn jeg skrev det jeg skrev om dem da jeg ikke fikk kjøpt Princess 45. Så jeg fortalte dem i går at jeg kjøper Princess 38 så "startet det". Men det er langt og liten båt osv. osv. osv. så kom det senere at de ønsket å være med på "Norge cruise" i fremtidig sommer og at de ville jo kjøpe stor båt med egne penger med. Som sagt har min far solgt leiglighet i Warszawa og får inn sånn ca. 2,7 mill NOK og selvfølgelig får jeg vite ikke kjøp en liten båt kjøp noe så vi alle kan dra på skikkelig tur men det bør selvfølgelig være salgbart. Så sier de kan du ikke bare ta en av de to i Stavanger eller Sverige så sier jeg til dem for 100 gang at de er solgt. Så sier faren min men ta en av de Fairline 2003 så sier jeg for 100 gang at de selger dem ikke verken til 2,7 eller 3,2 når det står 4 mill der nesten. Så sier de men bare vent da kjøp skikkelig båt den i Stavanger var stor og billig, så sier de hva med den her i Skien så forteller jeg dem at den har feil motorer og ikke har hekkport osv. og er ikke verdt det den i Stavanger kostet da den var bedre. Så kommer det "Hvorfor har du ikke kjøpt den i Stavanger" så kommer svaret mitt: Fordi dere da mente man ikke trengte båt og var ikke interessert i å betale egne penger, men da sier de finn en ny slik en det er jo mange annonsert.... Beklager alle sammen at det blir så rotete men det blir et galehus hjemme når man har ett godt forhold til foreldrene sine og de er med på ting man kjøper og gjør akkurat som jeg er med på hva de kjøper av hus i Polen eller investerer i. Man blir gal av og til. Og det verste av alt er at jeg er ikke sikker om de ikke gjør noe tull om jeg "finner en sånn en" og vi står der på brygga og skal kjøpe, slik de gjorde med Princess 45 i Horten. Plutselig var dette en "båt for dem sin tur" og da var den plutselig liten innvendig........... ..... ........... Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 Jeg undres på om han noensinne får kjøpt seg båt. Dette er jo bare kverulering fra hans side. Ønsker oppmerksomhet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sap_2000 Svart 19.Mai.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2024 XardasKSP skrev 19 minutter siden: Så jeg fortalte dem i går at jeg kjøper Princess 38 så "startet det". Men det er langt og liten båt osv. osv. osv. så kom det senere at de ønsket å være med på "Norge cruise" i fremtidig sommer og at de ville jo kjøpe stor båt med egne penger med. Som sagt har min far solgt leiglighet i Warszawa og får inn sånn ca. 2,7 mill NOK og selvfølgelig får jeg vite ikke kjøp en liten båt kjøp noe så vi alle kan dra på skikkelig tur men det bør selvfølgelig være salgbart. Så sier de kan du ikke bare ta en av de to i Stavanger eller Sverige så sier jeg til dem for 100 gang at de er solgt. Så sier faren min men ta en av de Fairline 2003 så sier jeg for 100 gang at de selger dem ikke verken til 2,7 eller 3,2 når det står 4 mill der nesten. Så sier de men bare vent da kjøp skikkelig båt den i Stavanger var stor og billig, så sier de hva med den her i Skien så forteller jeg dem at den har feil motorer og ikke har hekkport osv. og er ikke verdt det den i Stavanger kostet da den var bedre. Blir bare enda mer kaos, nøling og sikk-sakk av dette. Fatt en avgjørelse selv, og gjør en handling. En bonus med P38 til noen få lommepenger er at sjansen for å kaste bort mye penger er fraværende. I forhold til det du risikerer med større driter om feks en sylinder skjærer seg, så er verdien av hele P38 med nyere og antagelig gode motorer mindre enn det, og kan således bare kastes på bålet mens du griller en pølse med smil om munnen om den skulle dævve. Ut av gutterommet og bort fra PCen nå xardas. Sleng deg i bilen, sett på noe polsk housemusikk på stereoen og fis over til Haugesund. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.