Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Ville ikke bli solgt mye båter om alle skulle tenkt som TS å familien hehe

 

Hadde stengt båten å kjørt hjem om jeg skulle selge å kjøper hadde stilt med det følget.

 

Blir jo bare mer å mer komplisert dette opplegget. Kjøpe alene. Kjøpe med mamma. Kjøpe med pappa eller kjøpe i lag med både mamma å pappa. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Altså vi fikk jo råd fra @sap_2000 angående mulig verdi det var ikke bare vår egen idee at båten ikke er helt verdt satt kjøpesumm.

Og selger har jo tatt kontakt igjen med utgangspunkt i det 1 mill budet men forventer da noe mer penger så jeg må jo snakke med familien engang til og det må eventuelt til en "prøveseiling" med @sap_2000 når han har tid + mekaniker så mekaniker kan fortelle hva han tror han klarer å fikse ved den båten og vil ha tid til.

Kanskje da kommer man nærmere riktig verdi som kan bys og det båten er faktisk verdt.

 

Quote

Hadde stengt båten å kjørt hjem om jeg skulle selge å kjøper hadde stilt med det følget.


Du har jo en mye mindre båt som folk ofte kjøper alene. Men om f.eks de som selger båter til 4 mill eller enda mer skulle stenge båten fordi det kommer ett følge i form av familie som skal kjøpe og bruke den så hadde det faktisk ikke blitt solgt mange dyre båter. Siden det ofte er flere enn 1 person som skal bruke eller være med på båten og da vil vel gjerne alle se ikke sant?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 4 minutter siden:

Og selger har jo tatt kontakt igjen med utgangspunkt i det 1 mill budet men forventer da noe mer penger ...

 

Benytt anledningen til å strekke deg til 1,1, og gjør det klart at det er ditt siste bud. 100.000 fra eller til på en slik båt spiller liten rolle.

 

Blir det handel da har du fått deg en stor båt med gode motorer til lav pris, og du har et godt utgangspunkt for å sette den i den standen du ønsker, og utstyre den med det du trenger for å pilke torsk utenfor Jomfruland. 

 

Det kan være smart å kjøpe en båt i denne prisklassen for det bruket du ser for deg. Hvis du handler inn en Princess 57 til 5 millioner og begynner å bore hull og montere stangholdere vinsjer for å ankre opp på 200 meters dyp, så har du gjort en premium yatch usalgbar. Da snakker vi om å bruke penger. Mest sannsynlig vil ungkarsfyllefester i gjestehavner i Polen slite mer enn normalt på båten også. Da er det greit å ikke ha en båt som er alt for kostbar. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 31 minutter siden:

 

Benytt anledningen til å strekke deg til 1,1, og gjør det klart at det er ditt siste bud. 100.000 fra eller til på en slik båt spiller liten rolle.

 

Blir det handel da har du fått deg en stor båt med gode motorer til lav pris, og du har et godt utgangspunkt for å sette den i den standen du ønsker, og utstyre den med det du trenger for å pilke torsk utenfor Jomfruland. 

 

Det kan være smart å kjøpe en båt i denne prisklassen for det bruket du ser for deg. Hvis du handler inn en Princess 57 til 5 millioner og begynner å bore hull og montere stangholdere vinsjer for å ankre opp på 200 meters dyp, så har du gjort en premium yatch usalgbar. Da snakker vi om å bruke penger. Mest sannsynlig vil ungkarsfyllefester i gjestehavner i Polen slite mer enn normalt på båten også. Da er det greit å ikke ha en båt som er alt for kostbar. 

 

 

Høres ut som et godt råd som kan føre frem til båtliv for @XardasKSP

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser hva Sap skriver om følget ditt. Så er det nok til å skremme bort mange selgere.

 

Om jeg skulle kjøpe båt på 27 eller 45 fot, så hadde jeg komt alene eller med maks en god erfaren kompis. Mamma, pappa, kjerring, ongar hadde ikke komt med på noen første visning nei. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Okkaby Hva om du skulle f.eks kjøpe en virkelig dyr stor båt på 50+ fot hvor flere i familien skulle bruke den og betale for den og dens vedlikehold? Hvordan kan du vite da om de andre skal betale om de ikke får sett den?

Hvordan kan du by penger til selger om du ikke vet om du får betalt øyeblikkelig med overføring ved eventuell enighet og kjøp?

@Komodo + @Gullfisk Må vel snakke med mine foreldre eller rettere sagt mora mi for faren min vil ikke ha den, han vil heller ha den som koster 4 mill og betale 2,7 selv på den til høsten.

Så må vel mora mi høre fra @sap_2000 at det han mente var at han selv ikke ville ha slik båt og ikke at den overhodet ikke er verdt en krone mer enn 1 mill. Men uansett bud blir jo med forbehold om "prøveseiling" og da sjekk av motorer med både @sap_2000 og mekaniker ombord. Også må jeg høre fra mekaniker om han mener han klarer å fikse på ting som kommer til å dævve i den båten eller eventuelt få med noen andre som kan noe dersom det er noe han ikke kan. Siden hvis ikke mekaniker sier han klarer dette så går det jo ikke uansett siden om båt må på verksted til fullpris så vil man ikke eie den lenge før man har betalt ny million i fiksing.

Så må jeg i tilfelle bestille plass i Langesund så det er noe sted å hente båten til når den er kjøpt og finne ut av når den gode hjelper kan hjelpe meg med turen så båten er like hel etter at den er fortøyd i Langesund.


 

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe båt i lag med andre, å da spesielt stor dyr båt, er roten til masse krangel å problemer.

 

Så kunne aldri falle meg inn å kjøpe noe, som ikke er 100% mitt eget. Ikke vil jeg ha andre folk til å bruke en stor dyr båt heller.

 

Så det vil enkelt å greit aldri komme på tale.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 14 minutter siden:

Så må vel mora mi høre fra @sap_2000 at det han mente var at han selv ikke ville ha slik båt og ikke at den overhodet ikke er verdt en krone mer enn 1 mill. Men uansett bud blir jo med forbehold om "prøveseiling" og da sjekk av motorer med både @sap_2000 og mekaniker ombord. Også må jeg høre fra mekaniker om han mener han klarer å fikse på ting som kommer til å dævve i den båten eller eventuelt få med noen andre som kan noe dersom det er noe han ikke kan. Siden hvis ikke mekaniker sier han klarer dette så går det jo ikke uansett siden om båt må på verksted til fullpris så vil man ikke eie den lenge før man har betalt ny million i fiksing.

Og der dukket det opp to nye momenter som blir spikeren i kista for svær gammel driter.

 

Punkt 1:

@sap_2000 må komme med en personlig uttalelse til mora di om at det er ok å høyne budet til 1,1.

 

Punkt 2: 

"Mekaniker" må bekrefte at han kan påta seg alt vedlikehold til evig tid slik at du slipper å betale markedspriser for det vedlikeholdet og de reparasjoner som måtte komme. 

 

Har faktisk fram til nå trodd at du på din noe eiendommelige måte skulle klare å realisere drømmen om en stor båt, men nå mistet jeg trua også. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo

1. Altså mine foreldre tror jo på en fagmann og de forstod det som at en fagmann mente båten var max verdt 1 million. Så da har de misforstått, så det er fint at de får med seg at de har misforstått det @sap_2000 har sagt.

Det er jo ikke nødvendig å krangle med foreldra at jeg ikke hører på eksperten dersom eksperten har ikke sagt det som de har forstått?

2.

Quote

kan påta seg alt vedlikehold til evig tid


Nei det er absolutt ikke det man spørr mekaniker om. Man spørr om han vet hvordan man fikser slike ting når han har tid til det og om han ikke vet noe om han vet om andre som kanskje kan dette. Ikke noe til evig tid.

For øvrig det er ikke bare det med markedspris fordi mange verksteder tar høye priser og gjør dårlige jobber noe som @sap_2000 har også fortalt om her i tråden. Og det er ikke mekanikere som blir betalt men sjefen, verkstedesbygningen og de "tomme timene".

For mekaniker så er det mer enn dobbel makredslønn den tiden han bruker på å fikse ting så er absolutt ikke skadelidende og alt er i tråd med lover og regler. Man slipper bare å betale for tomme timer til ett helt verksted, sjefslønninga, administrasjonen av verkstedet og MVAen siden det er MVA fritt kun arb.giver avgift dersom man overskyter 60 000 i lønn.

Det er flere fagfolk som liker å utføre en deltidsjobb for dobbel lønn dersom de av og til har behov for ekstra arbeid. Poenget er at folk har skrevet det kan være ting som mekaniker ikke klarer å fikse/ bytte ut så det er fint å høre hva han selv mener om det og tilstanden på båten og motorene generelt. 

PS. Det er også stor fordel for noen fagfolk at de kan gjøre jobben akkurat når de selv har lyst til det og ikke når sjefen sier det er nå og at de ikke er bundet til noe tidsramme osv. osv.
 

Quote

Har faktisk fram til nå trodd at du på din noe eiendommelige måte skulle klare å realisere drømmen om en stor båt, men nå mistet jeg trua også. 


Jeg kommer til å realisere den før eller senere. Eneste måten det ikke skjer er at jeg "dævver" plutselig. Ellers om jeg så må spare i bøtter og spann og om det skal til slutt koste 5 mill og foreldra må ristes tomme for penger. En "stor gammel driter" skal det bli jeg er utrolig sta i livet på ting jeg drømmer om.

Og vidunderlig fungrerer den staheten på all slags materielle ting til og med til å starte bedrift. Det funker bare ikke med damer alt annet funker det på er man bare sta nok og har ett realistisk mål altså ikke "driter til 40 millioner kroner". Men til 5 er det absolutt ikke umulig det kan ta bare litt tid.

Men om det er mulig å få en båt til 1 mill og nyte havet og ha det gøy raskere så er det jo å foretrekke fremfor å skrape sammen penger og betale enorme summer enten om mange år fra egen lomme eller raskere med foreldras lommer. For jeg tror ikke man får det 4x så gøy eller 5x så gøy på havet bare fordi dritern er halvgammel og koster 4 eller 5 mill. Men det kan jo hende man sparer inn mye penger fordi den dævver mindre, men så får man verdifall som motvekt.

@Okkaby
 

Quote

Så kunne aldri falle meg inn å kjøpe noe, som ikke er 100% mitt eget. Ikke vil jeg ha andre folk til å bruke en stor dyr båt heller.


Nå vet jeg ikke om du har familie eller ikke men ville jo antatt at dersom du har f.eks kone så eier dere hus sammen ol. Men det er godt mulig du bor alene og eier alt selv. Men trodde du nevnte noe sted at du hadde barn så antok da du hadde familie.

I Polen er det vanlig at fritidsting eies av familier.

En fritidsbolig kan f.eks eies av hele slekta eller gård utpå landet. Det er faktisk mye færre banklån enn i Norge men ofte eies ting av familier men de eies uten banken i bildet.

For meg er det naturlig å eie en fritidsobjekt sammen med foreldre.


PS. Fikk forslag fra @sap_2000 å be eierne se om de kan fikse strømgeneratorn så kunne man by mer om man vil ha båten. Men jeg blir helt lost i det siste hva som er riktig om det virkelig vil være "alt" som vil "dævve" på stor gammel driter og om man trenger å gå opp til 4-5 mill for "stor halvgammel driter". Eller om man da bare vil muligens tape enda mer siden det er jo 4 mill og ikke 1 mill å tape om noe "dævver virkelig feil".

Siden om det koster 1 mill eller 2 mill så lenge motorn er like bra får man jo mye av det samme. F.eks Stavanger megler selger Princess 55 i Sverige til litt under 2 mill + eventuell MVA dersom den skulle være registrert i Norge. Båten er finere å se på men man får jo ikke spesielt noe annet enn "stor gammel driter" og det er alltid ting som er verre selv om båter er dyrere.

https://no.yachtworld.com/yacht/1989-princess-princess-55-61-fly-9373429/

 

Jeg vet ikke om jeg ser feil på bilde men ser ut som f.eks sofaene er ikke montert i veggen men putta inn rett fra butikken så f.eks om man ruller i bølger så vil de fly fritt rundt omkring i salongen. Eller ser det bare sånn ut men det er fastmontert i veggene.

Prøvde å finne alternativer men det virker som alternativet er å måtte ut med minst nesten 4 mill og helst opp til 5 for at man skal få noe vesentlig annerledes og bedre i samme størrelse.

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør Det er den samme båten som har vært annonsert før. Og trolig ville den fått den samme opionen som de fleste eldre båter av @sap_2000 at dette kan fortsatt bli veldig dyrt når det er såpass gammel båt.

Så om det skulle vært en Storebro 500 med aktercabin så i hvert fall en "tøff en" med MAN motorer som den @Chilli Solbris har og han har jo ment verdien er 1,5-1,6 mill etter alt han har allerede fikset i båten. Det er vel eneste aktercabin båten som jeg kunne tenke meg fordi den har blitt slik oppgradert og fikset, ellers håper på båt med badeplatform slik at man lett kommer seg ut bak siden det er vel eneste løsning som på noe som helst måte kan brukes også til stangfiske uten at det skal bli ekstremt problematisk.

Angående Fairline 50 så har jeg foreslått høyere bud for selgerne men med forbehold at innenfor den høyere prisen så blir generator fikset som "trengte service" men antar den er "dævvet" hvis det ikke er interessant om generator skal være fikset så da blir 1 million budet. Har ellers hatt flere opplærings samtaler med @sap_2000.

Håper det ikke blir avslørt altfor mye privat samtale offentlig ved å si at rådet er å bruke mer penger og skaffe mindre båt til 2-3 millioner men da blir det jo like greit å slenge på 1 ekstra million og få den størrelsen man vil ha selv om da er det bare Fairline 58 Squadron som er eneste modellen å velge mellom med flertallige annonserte eksemplarer.

Fikk også ett annet råd at det kanskje er mulig noen ganger å finne en eldre båt selv med høyere pris enn øvrige men som er i en tilstand hvor det er håp at ting ikke skal "dævve" for flere millioner på rekke og rad. Uansett så skal det bli veldig dyrt om den er nyere eller eldre :giggle: For øvrig så liker jeg også å lære ting og ser på det som merverdi å være med på at ting blir fikset for å lære noe selv og kunne gjøre noe mer selv enn skrape båten og smøre den inn med bunnstoff. Liker å lære nye kunnskaper som ved Alicraft men av og til gikk det så fort i svingene at jeg har jo ikke fått med meg alt måtte prøvd på ting sakte selv og håpet jeg ikke forverrer situasjonen som er fra før på noe som skal fikses før mekaniker faktisk fikser det.

Håper disse generelle rådene fra @sap_2000 er greit å videreformidle på forumet om det er noen mer direkte råd som kan puttes her så får han skrive de siden jeg ble bedt om å ikke offentlig publisere alt.

Uansett har jo blitt litt skremt av hvor dyrt det kan bli, men man lever jo bare engang og må ha noe "mål i livet" er jo ikke et mål i seg selv å kun spare penger for å ikke bruke de på noe engang blir jo veldig kjedelig liv. Og hvis ikke båt så hva ellers bil har jeg jo og hus ville gjerne mine foreldre råde meg men hva glede får jeg av ett stort hus i Polen om jeg skal bo i det alene. Da er det like greit med leilighet i Gdańsk som de ikke bruker.

Men det kan hende det kanskje er for modig å risikere med "stor gammel driter" og kanskje burde spare enda mer egne + bruke foreldras penger så de eier stor del av båt for å få råd til "stor halvgammel driter". Sabla svinelig dyrt skal det være uansett er vel eneste sikre :giggle:

Link to post
Share on other sites

Nå begynner du jo faktisk å gjenta de rådene/tankene folk har forsøkt å gi deg gjennom hele denne tråden, så da er det vel håp for båt:giggle:.

 

-bruke mer penger og skaffe mindre båt til 2-3 millioner

- kanskje er mulig noen ganger å finne en eldre båt selv med høyere pris enn øvrige men som er i en tilstand hvor det er håp at ting ikke skal "dævve"

-kanskje er for modig å risikere med "stor gammel driter"

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Det er sikkert det enkleste og godt mulig klokeste, selv om jeg har litt av en oppfatning at @sap_2000 har møtt på flere dævva ting i båt enn det som er "fair share". Eller som flykaptein på flyskolen i Polen sier og ler at det skjer den som klarer å takle det. .

Men det blir jo selvfølgelig noen andre statistikker for sannsynlighet om noen bruker fly eller båt i 20 000 - 30 000 timer og noen andre i 100 eller 1000 timer. Er jo 300x eller 30x sjanse for å oppleve noe for den som har f.eks 30 000 timer i fly.

Blir vel litt som båten hvor slangen sprakk og fylte det med vann selv om dette "ikke pleier å skje" men er uhyre sjeldent og båten skulle være i veldig bra stand slik som @sap_2000 fortalte likevel så skjedde det akkurat da @sap_2000 skulle flytte den selv om sjansen var jo mye større at det skulle skjedd når den ble brukt av eier eller på noe som helst annet tidspunkt.

Men jeg ser også for meg en annerledes båthold enn at båten skal vinterlagres i hall og at verksted tar 100 % av all jobb med den. Båten er ment å være en totalhobby hvor det å lære å kunne noen ting selv er en del av opplevelsen noe man ikke får om ett verksted skal gjøre alt. Da blir jo båten fort som bilen i garasjen i Gdańsk den står der og får ikke gjort 5000 km i året engang så mesteparten av året er som om den ikke var der siden den brukes til og fra butikken og noen ganger til å besøke fettere og øvrig familie. Nå var det en annen historie når jeg hadde dame da ble det fort 40 000 km i året men som sagt jeg gidder ikke 500 000 på å få sparken etterpå da er det mye mindre vondt å putte de 500 000 i å fikse på en båt om det er det som må til men ikke for at den skal stå i ett verksted og kun komme ut av "garasjen" noen få dager i året det er flatt Skagerrak.

Problemet med nyere båt blir jo også 1. enten masse penger fra foreldre eller spare i 2-3 år uten båt eller både og dersom den skal helt opp i 5-6 mill i pris og ikke "kun 4 mill". Så er det jo slik at da må man fikse absolutt alt hele tida inklusive "puter og pynt" og alt som ikke har med teknisk tilstand å gjøre ellers så faller den raskere i verdi enn hva reparasjoner på eldre båt koster. Så mister man verdi om man har båten ute om vintern for å bruke den på pene dager osv osv. Det hørtes mer ut som man får en pyntegjenstand enn en båt til å bruke.

Også er det jo en finale tanke "Du taper ikke mer penger enn de pengene du bruker" altså har man kjøpt en båt for 1 mill så kan man tape 1 mill, har man kjøpt en båt til 4 mill så kan man tape 4 mill, en til 6 så er det 6 å tape osv. Men jeg skjønner også sannsynligheten for at ting dævver blir mye mindre jo nyere båten er. Men det blir jo også slik at man nesten ikke tørr å gjøre noe selv eller lære noe.

Altså på båt til 6 mill hadde jeg nesten vært redd for å skrape bunnstoffet, skraper man av ved uhell en bit av glassfibern eller lakken så kan det jo fort bli 100 000 eller mer i regning siden den må være perfekt ellers "verditap, verditap, verditap".
 

Quote

så da er det vel håp for båt


Det blir litt omvendt man blir skremt bort fra båt eller må spare i lang tid før man får råd til riktig båt :giggle: Men håpet er jo å finne en eldre båt i unik bra tilstand ved hjelp av både @sap_2000 og mekaniker på visning og sjekk. Slik at man kan kanskje starte båtlivet tidligere og uten at hele båten dævver for mer enn den er verdt øyeblikkelig.

Ellers hvis motorer og utgangspunktet er fungerende og man får det til riktig pris (dævva generator er fort 150 000 fikk jeg høre) så kan det jo hende den Fairline 50 kan være brukbar. Skulle også gjerne lakka den toppen av den hvit siden den er grå. Om båten er helhvit ser den så mye finere ut også på avstand (som Princess 55). Man får jo fort gjort mye ting for 1 mill så en like gammel båt til 2 mill måtte vel være i eksepsjonelt unik tilstand for å være verdt det og da mener jeg unik teknisk tilstand ikke unik interiørmessig.

Det er jo ikke alltid at fint interiør for øvrig betyr at det som er under er fint noe som har blitt funnet ut av på flere båter at noen har fikset kun utseendet siden det er jo rimeligere enn å fikse tekniske ting og båten ser tilsynelatende veldig pen ut.

Båt blir på en måte også litt filosofisk hvor man tenker over "meningen med livet" når man hører om de enorme summene å tape på dette. Men noe må man vel tape masse penger på blir jo ikke ett morro liv av å sitte og spare hele livet, da blir det bare morro liv for eventuelle slektninger som lever den dagen man "dævver".

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha fokusert så mye på hvor mye man kan tape og hva man risikerer at "dævver". Hvis det som er viktig for en selv ser ut til å være i grei stand og godt vedlikeholdt, så er det bare å hoppe på karusellen og satse på at det holder i din eiertid også. Mest sannsynlig så endrer dine ønsker og behov seg over tid, slik det gjør for andre folk. Så om fem-seks år er det kanskje andre som skal overta båten, og om du har vedlikeholdt den rett er den nok ikke i dårligere stand da. Og du får pengene dine tilbake. Pluss eller minus noen prosent.

 

Ellers ville jeg gjort som @sap2000 anbefaler: Ta med en person som kan båt som maksimum, ikke hele slekta og diverse kjæledyr. Og ikke plag selger med hvordan båten skal betales, dere inngår avtale om kjøp og så overfører du penger når alt er klar. Selger har ikke noe behov for å vite at pengene blir fraktet i en gammel gymbag fra en vekslesjappe i en mørk bakgate et sted i Polen. Sånt skremmer bare folk vekk. Du betaler før båten blir hentet, enkelt og greit. Fortrinnsvis fra konto til konto, ikke med to bæreposer med krøllete sedler. :giggle:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror du har en relativt fornuftig tilnærming egentlig i forhold til lav kjøpesum, men ikke strekke det helt til ytterpunktene størst mulig, billigst mulig. Du har den fordelen at du har mulighet og vilje for å bruke endel penger på en stor båt etter kjøpet, så det forsvarer å kjøpe større gammel båt. Det er værre med de som bruker alle pengene på kjøp av gammal driter, og sitter blakk igjen. Men jeg tror du med fordel skal se bort fra de billigste. Kuppet tror jeg ligger i å finne den båten som en "idiot" (som deg, meg og sikkert mange her inne som tar vare på greiene sine) har brukt altfor mye penger på som han ikke får igjen. I stedet for å kjøpe billigste gammelt ræl og bli den "idioten" selv som må bruke alt for mye penger. Den vil sannsyneligvis tilsynelatende være priset altfor høyt ettr din smak, langt unna den billigste, men kupp i form av alt det du slipper å koste på det billigste rælet. Så gjelder det å kjenne igjen disse mulighetene når de kommer, og komme seg avgårde.

Link to post
Share on other sites

@hanto1 Uhm 1,35 mill for en "nyere Alicraft" (som står i Lofoten og ikke i nærheten av Langesund)..... nei det står jeg nok over. Da er det betydelig rimeligere med gammel Alicraft siden slike båter koster jo ikke så mye i reparasjoner og i verste fall kan man hive dem.

Jeg tror også risikoen er større for at ingen vil betale 1,35 for en "mini båt" og man taper mer i verdifall enn om man skulle "hivd på søppeldynga" en gammel båt til 30 % av prisen dersom den "dævva fullstendig".

Jeg har forstått det som at det er på 40+ fot båter at det begynner å bli ekstreme "dævvinger" og ekstreme regninger for ting som skal fikses. Mindre simple båter som Alicraften blir jo ikke så verst selv om de er gamle. Man trenger jo heller ikke en kran til å få ut f.eks motorn som Alicraften hadde om noe hadde dævva. Det var bare det å ikke ha drev. På Alicraften var det også mulig å lære ting siden man ikke var redd for "å ta på noe så det ikke dævver av mislykket forsøk på vedlikehold og man mister 1 mill i verdi".

@index Det er jo planen min å ikke kjøpe noe før @sap_2000 + mekaniker har tid til å se på det og sjekke det. Og som sagt betaler jeg gjerne for sjekken, nå var jo @sap_2000 så utrolig snill å gi masse gratis informasjon og gratis besiktigelse av Fairline 50 men det er ikke meninga å utnytte noen sin snillhet.

Nå var det i tilfelle Fairline også 2 selgere + kona til en av dem om jeg forstod det riktig så det var nok bare "kjæledyret" som var unødvendig ellers var følgene nesten like store, skal vel bare finne ut av hvordan det kjæledyret (som har helt vill separasjonsangst) kan bli igjen hjemme og da ikke alene med nesten 90 år gammel bestemor. Ellers er det fint å ha med foreldra hvis de har lyst å være med på båten så er det jo fint å kunne si "Noe har dævvet i båten, kan dere betale en bit av det" :lol::giggle:

Nå unngår jeg jo å fortelle dem at hele "gamle dritern" kan dævve fullstendig og en mill blir spylt ned i dass eller at "halvgamle dritern til 4-5 mill" må kanskje vedlikeholdes for 500 000 hvert år for å ikke tape masse i verdi. Da hadde de gått vrange og jeg hadde aldri skaffa båt eller fått dårligere familieforhold. Men det er de som vil spare penger "til graven". Jeg finner ikke mål og mening i å spare på alt når man ikke selv har familie og barn samt mener det viktigste er at de får noen flere millioner engang når de selv er 60 år gamle og ikke opplevelser på veien.
 

Quote

Fortrinnsvis fra konto til konto, ikke med to bæreposer med krøllete sedler. 


Om det gikk greit med koffert med rette og pene sedler tollklarert og med kvittering hvor de er ifra så hadde vel kunnet midt i Juni dukke opp for en Fairline 58 til 4 mill :giggle::lol: Siden faren min synes jo båten var fin der den stod ved brygga :giggle:

PS. Personlig gjorde en enorm Azimut 66 mest visuelt inntrykk på meg, selv om det var kanskje det dyreste (over tid) man kunne noensinne kjøpt som jeg fikk beskjed om og fiksing og millioner til det ville ha ingen ende tatt :lol: Men enorm var den så det ordrett så ut som om en oligark hadde båten sin der, så om Princess 65 er nesten like stor så må det ha vært helt sinnsyk enorm båt også.

@Gullfisk

Quote

Det er værre med de som bruker alle pengene på kjøp av gammal driter, og sitter blakk igjen


Det er jo nesten det som vil skje om jeg kjøper båt uten foreldre :giggle::lol: Altså "blakk" form av likviditet ikke i form av "blakk, blakk". Siden du kan jo eie eiendeler for 1 mill euro men så lenge de er ditt "arbeidsverktøy" som tjener penger for deg så er det pengene man har i lommeboka man kan bruke. Men det gode er at det kommer jo alt fra 100 000 til 200 000 hver måned spesielt om sommern (om de så kommer den 20-25 og ikke 10ende) så da har man fort penger til fiksing men håpet er at ikke båthistorien starter med "motor har dævva, kom med ny 1 mill"  (som sannsynlgvis ikke er nok).

 

Quote

men kupp i form av alt det du slipper å koste på det billigste rælet


Det er vel dette jeg trenger mekaniker og ekspert som @sap_2000 for å kunne gjenkjenne. Men dersom billigste er 1 mill og dyreste 2 mill og motorer er bra så er antagelsen at den til 2 mill er overpriset fordi det er ikke så mye bedre som 1 million bedre.

Jeg stoler i hvert fall på ekspertens verdivurdering av ting selv om jeg ber til de høyere makter at alt ikke dævver som i de mest pessimistiske scenarioene hvor man skal ut med 500 000 per år hele tida i kun mekanisk fiksing.

PS. Av dyrere eldre båter tenker jo fortsatt om f.eks kanskje den 1996 Princess 56 ved Bergen kunne vært så bra som den ser ut på bilder selv om den er jo også så å si nesten like gammel. Men om jeg skulle reist til den så må jo ha (alt fra 2,2 til 2,5 mill avhengig av tilstand) liggende på konto (og ikke i en koffert) i tilfelle da denne eier er ikke veldig glad i om ting ikke blir overført 15 minutter fra det blir bestemt at båt skal kjøpes og var heller ikke glad i ideen prøveseiling før man har en foravtale i det minste.

P.PS.

Quote

Mest sannsynlig så endrer dine ønsker og behov seg over tid, slik det gjør for andre folk.


Jeg er en "sabla raring" jeg pleier å like det samme som jeg likte da jeg var barn om det er snakk om bil (sedan), båt (mini skip med flybridge, kan gjerne være trawler men da koster det jo 5 mill selv om det er 1993 modell), hus (herregård ut på landet langt fra byen og med en stil fra for minst 100 år siden). Når det gjelder behov så har jeg jo ikke behov for noe som helst av dette.

Det er jo hobby jeg vil anskaffe meg ikke behov, vi har ikke behov for egentlig mer en mat og søvn og litt bevegelse i kroppen :giggle::lol: Men da er man tilbake til å filosofere "hva er meningen med livet". Men det kan jo hende hvis prislappen på fiksing av båt vil bli i løpet av noen år flere millioner og båten funker fortsatt ikke og dævver "rundt hvert hjørne" at jeg gir opp båt på samme måten som jeg har gitt opp dedikerte forsøk på å stifte familie (når man har brukt enorme summer på dame og fortsatt får sparken). I det minste så blir jo båt bare finansielt tap i verste fall og ikke vond emosjonelt :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

Nei , det vil jo være dumt å bruke penger på en nyere populær båttype som ikke har neveverdig verdifall, er egnet for  fisking og har lav risk for reperasjoner de neste  3 år om man skal ha en midlertidig  båt.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@hanto1 Det er jo sikkert klokt selv om det har jo noen haker. For det første får man jo en "Alicraft" i størrelse og da hadde jeg nesten betalt mer for å få en som folk har skrevet er meget sjødyktig (selv om den sikkert aldri blir like behagelig i bølger som en mye større 50 foter) https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=352028198 


Ulempen er f.eks ved den båten du linket som lå i Lofoten er at hvis den skulle hentes (og dersom den er liten nok til lastebil) så har man allerede nesten brukt "en Alicraft" på å hente den ned til Langesund. Og vedlikehold må man jo gjennomføre uansett selv om ting ikke dævver og være ekstremt påpasselig siden om båten bare faller 10 % i pris så er det samme kostnaden som "å hive en Alicraft til 160 000 på søppeldynga".

Så det er noen haker ved det økonomiske aspektet + blir som med førerhus båt man kjøper liten båt som ikke er den typen båt som vekker emosjoner og ønske om å bruke masse penger og å tape masse penger. Blir litt som om du kjøper en avensis og taper penger på den, du blir jo mye mer sur enn om du kjøpte en "bentley" og tapte mer penger. Siden du har jo ikke hatt gleden av å ha det du ønsket men kun en "avensis" og likevel betalte masse penger selv om det ble billigere.

Altså hvis det er en hobby så er det liten trøst at sluttsummen på kassalappen ble billigere men du har ikke fått det du ville ha. Blir jo som om du ville se kamp i premier league men så tippeliga kamp og betalte billigere bilett. Men lagene som spilte var jo ikke av interesse siden du ville se på noe annet.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 59 minutter siden:

Om det gikk greit med koffert med rette og pene sedler tollklarert og med kvittering hvor de er ifra så hadde vel kunnet midt i Juni dukke opp for en Fairline 58 til 4 mill :giggle::lol: :lol:

 

Den tiden er nok forlengst forbi der du kan gi noen en koffert med 4 mill og dra av gårde med ny båt. Full sporbarhet via bankoverføring er nok det eneste som fungerer for både selger, kjøper og myndigheter om du skal unngå bråk. Men om du gir kofferten til banken i stedet og ber dem om å overføre pengene til selger, så er nok selger mer samarbeidsvillig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

@index Før Mai 2023 hadde dette fungert utmerket men da hadde man jo bare overført penga til fullpris også. Det er den norske staten som har bestemt at banker ikke må ta imot fysiske kontanter dersom de ikke har lyst men de skal ha lyst til å ta imot minst 50 000 per uke per person.

Fordelen er at om man tjener penger eller selger noe i en annen valuta så får man kroner 14 % billigere enn ved bankoverføring. Alt er med kvitteringer, tollklarering full sporbarhet osv. problemet er at du har kontanter og det ville tatt 80 uker for en person å få inn 4 mill på konto. Så å få inn 2,7 mill tar en person 54 uker og 3 personer kan gjennomføre dette på 18 uker. Altså sånn ca. slutten av September så er det inklusive de som allerede er her kanskje 4 mill. Men da er 2,7 faren sine om det skulle bli noe til 4 mill og dersom det skulle være Princess så ville det vært til neste år når jeg hadde også tjent en ekstra mill så det var 5 til sammen.

Derfor tanken at kanskje det er noe mening med "stor gammel driter" fremfor "stor halvgammel driter" dersom man finner en i veldig bra stand eller dersom prisen gjenspeiler aktuell stand og de viktige elementer som motor med tilbehør er bra slik at kostandene ikke blir enorme.

Så har man også "midt i mellom løsning" til ett sted mellom 2,2 og 2,5 altså "stor gammel driter" som ser utrolig bra ut på bilde som den Princess 56 men der må det jo til grundige undersøkelser om det er faktisk slik tilstand på motorer med tilbehør osv. eller om det bare er overflaten og det man ser som er så fint.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Blir jo feil å kalle båten "Stor halvgammel driter" om det så skulle bli litt nyere båt så tenker nok den vil fortsatt hete "Stor gammel driter" og vil bare måtte modnes litt for å leve opp til navnet :giggle::lol:

Så er jo gammel relativt for noen er det når båten er 30 år for andre er det når den er 10-20 år og for enda andre må den nesten være 100 år gammel for å være gammel :lol:

Men båt skal det i hvert fall bli før eller senere og gjerne i den stil som er i drømmene, siden det blir jo ikke til stor glede at man har betalt en lavere pris for biletten for å se fotballkamp i serien hvis man ville se fotballkamp i champions league. Blir vel det samme med alle hobbyer, kjøper man noe man ikke ønsket så er det lite trøst at man betaler mindre hvis ikke hobbyen er det man ønsket seg :lol:

PS. Grubler for øvrig over forskjellige muligheter som om f.eks den Princess 56 i Bergen som tilsynelatende ser i veldig bra tilstand ut på bilder. Om man regner med litt rabatt og regner med at tilsvarende fra 2006-2007 hadde blit rabbatert ned til 5 mill. Så er tanken om det virkelig er dævva ting i den for 2,5 mill++ prisforskjell å fikse eller kunne man f.eks kommet seg unna uten enorme kostnader så det blir "stor båt til lav pris".

Men så må det vel være en grunn til at den ikke er solgt enda. Husker i hvert fall at eier ønsket penger øyeblikkelig ved bankoverføring. Så når eventuelt penger fra leilighetssalget i Warszawa er delvis inne på norsk bankkonto så det sammen med mine er nok til å overføre 2,2-2,5 på 15 minutter og dersom det ikke blir noe av Fairline 50 så er ideen å ta med både mekaniker & @sap_2000 når begge har tid til Bergen (mekaniker kan vel bli med i bil og @sap_2000 få flybilett direkte) og ta en heldøgns sjekk av båten så finner man ut om den kan kjøpes. Verste som kan skje er jo bomtur og litt utgifter men besparelse dersom noe er dævva i den båten blir stor og dersom den er faktisk så bra er det også stor besparelse å ikke bruke 5 mill på nyere båt og håpe den lar seg vedlikeholdes uten at det koster 2,5 mill.

P.PS. Har tillat meg å fortsette påbegynt diskusjon i @Chilli Solbris sin Storebro 500 tråd.

@Komodo

 

Quote

Til det du tar opp i sitatet her så foreslår jeg at du tar det i din egen tråd og ikke her. Kan godt komme med noen innspill på dette om du ønsker.


Kom gjerne med innspill.

@Gullfisk

 

Quote

Jo dyrere båten er, jo billigere er det å kjøpe ting til den…..i prosent av båtverdien:giggle:


Dette er riktig, bare det føles mye bedre å bruke 500 000 på ca. 2,5 mill båt etter å ha betalt 2,5 mill enn å bruke 500 000 på ca. 5 mill båt etter å ha betalt 5 mill.

Så det store spørsmålet er om det virkelig er rimeligere med nyere båt selv om man trenger å ansette en spesialist til diverse mekanisk og øvrig fiksing ser for meg at man trenger jo ikke en årslønn og bruker ikke ett år selv på noe så stort som motorbytte. Dermed i hvert fall med motor så er det selve motorn og tilbehøret som er det dyre.

Så blir det også veldig varierende hvorvidt ting dævver øyeblikkelig eller litt senere siden om man putter 2,5 mill på fond så får man jo oppmot 375 000 per år i avkastning som man ikke får om man har i lomma 5 mill og bruker det på båten. 375 000 kan jo dekke litt dævving om det dævver om ett år.... dævver det om flere år så har man fort tjent inn en ny motor på bare avkastninga. Problemet er bare at man ofte kjøper 2,5 mill båten når man har 2,5 mill og venter ikke på at man har spart opp 5 mill til 5 mill båten.

Så tanken er egentlig "hvor ille kan det bli" med eldre båt og etter at noe stort "dævver" så burde vel ikke det dævve igjen snart kanskje?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 30.5.2024 at 16.23:

@Komodo

Kom gjerne med innspill.

 

Det du lurer på er egentlig umulig å svare på, men det går an å komme med noen tanker. 

 

Akkurat nå virker det som om du vingler mellom en stor gammel driter til litt over en million, eller en stor og staselig båt til rundt fire.

 

Dersom du går for en P57 til fire millioner til 4mill, så er du på en måte nødt til å holde den i strøken stand, hvis ikke vil du pådra deg et vanvittig verditap ved et salg. Installasjon av spesialvinsj for oppankring på 200 meters dyp og diverse stangholdere 

 

Hvis du går for en eldre driter til rundt en mill, så spiller dette mindre rolle.  Da kan du egentlig bare vedlikeholde det som må til for å holde båten operativ for ditt behov, og rett og demontere andre ting etterhvert som de dævver. Så må du jo definere hva du trenger av utstyr i en 50-foter for at den skal tilfredsstille dine krav. Da går det an å sette opp et budsjett over forventet kostnad for å holde dette i drift. Men det blir jo allikevel bare antagelser, for man vet jo aldri når ting ryker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...