Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Martine29f Da får du nyte havet bare husk ikke for mye vodka utpå havet siden båter gjerne dævver om de havner altfor brått og uplanlagt oppå land :giggle::lol: Det florerer jo av merkelige bilder hvor man undrer seg over hvordan i all verden havna båten i sin helhet oppå en stein utpå land det burde jo ikke være mulig. Men som de sier "red bull med vodka gir vinger" og i tilfelle for mye hos båtfører så kan det gi båten vinger antar jeg fra diverse bilder man ser :lol:

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Du gjentar stadig at motoren dævver og blir verdiløs. Hvor vanlig tror du dette er? 

Akkurat dette er det vel ikke TS som har kommet på, men det har opprinnelig blitt skrevet av andre i tråden. Da gjerne i forbindelse med gamle motorer som man kanskje ikke får deler til, noe som i praksis vil gjøre båten nesten verdiløs. Så akkurat dette er vel et eksempel på at TS har tatt til seg de rådene han har fått. Andre har påpekt at det er sjeldent at motorer tar kvelden, og at det meste kan repareres. Da blir det jo ikke så lett å vite hva man skal tro. 

 

ohio skrev for 2 timer siden:

TS burde oppsøke doktoren da dette blir bare sprøyt 

Sprøyt og svada har vel du kommet med også. Kanskje en ide å trekke fram hva du mener er sprøyt, og ikke bare komme med slike generelle negative meldinger?

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo De fleste her var jo enig om at @sap_2000 er en av de aller mest erfarne om ikke den mest erfarne på forumet så jeg stoler jo på ting som han forteller. Men han har også innrømmet at det er den pesimistiske visjonen imens den optimistiske får jeg også fra mekaniker som jeg kjenner. Så da er det godt mulig ting ikke blir så ille som i de mest pessmistiske scenarioer men det blir heller ikke så billig og bra som i de optimistiske.

Men man må jo være foreberedt at det kan gå dårlig så man ikke får ny emosjonell tragedie av å ha spylt 2 mill  +++ ned dass da på kort tid om mot all formodning motorer skulle dævva. Det blir jo ikke det samme som å bli forlatt av damer man har investert masse emosjoner og kapital i, men likevel sabla surt om det første som skulle skje ville være dævving av motorer. Hadde nok "gått berserk" nesten om det viste seg at  jeg brukte 2 mill på å komme tilbake på PCe rommet for å nå spare i 3 år til nye motorer med montering og gjerne gi tilbake foreldra penga deres også.

@ohio Er ikke det forumet er til for å prate om båter og båtrelaterte ting? Som sagt mange ganger før det er jo ikke lese tvang om du ikke liker denne tråden.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 10 minutter siden:

@Komodo De fleste her var jo enig om at @sap_2000 er en av de aller mest erfarne om ikke den mest erfarne på forumet så jeg stoler jo på ting som han forteller.

Fortsett å hør på SAP. Han er dyktig og grundig, og har enormt med innsikt i det segmentet du vurderer, det er gull verdt!

Men vær også klar over at han er en tellekantperfeksjonist, der skiller han seg nok fra deg. Les de trådene han har hatt om den trawleren han hadde, da skjønner du hva jeg mener. Årsaken til at han måtte selge den båten var vel at han var i ferd med å polere vekk all gelcoaten :giggle: 

 

XardasKSP skrev 10 minutter siden:

Det blir jo ikke det samme som å bli forlatt av damer man har investert masse emosjoner og kapital i, men likevel sabla surt om det første som skulle skje ville være dævving av motorer.

Leser litt mellom linjene her at du har litt dårlig erfaring med damer...

 

Link to post
Share on other sites

@Komodo

Quote

Les de trådene han har hatt om den trawleren han hadde, da skjønner du hva jeg mener. Årsaken til at han måtte selge den båten var vel at han var i ferd med å polere vekk all gelcoaten :giggle: 


Du får gjerne linke for jeg har bare sett turtrådene. Antar noen kjøpte den trawlern med glede etter å ha lest hvor i vare tatt den ble uten å behøve å teste engang, blir jo som å lese @Chilli Solbris tråd om oppfiksing av Storebroen. Men de fleste båter har jo ikke slik dokumentasjon så da er det fint at erfarne folk kan finne ut av faktisk tilstand.
 

Quote

Men vær også klar over at han er en tellekantperfeksjonist, der skiller han seg nok fra deg.


Det er helt riktig men når det gjelder motor er det vel verdt det å heller overbetale for perfeksjonisme enn senere ha den dævva med totalhavari. Andre ting kan jo båten leve med selv om de er langt fra perfekte og polering er sånt som man gjør engang imens man eier båt også er det ikke morro lenger å gjøre det flere ganger, så skjer det kanskje igjen hvis den skal selges :giggle:
 

Quote

Leser litt mellom linjene her at du har litt dårlig erfaring med damer...


Har vel skrevet før at jeg har gitt opp å stifte familie og derfor synes det er en glimrende idee å bøtte på med penger i peisen..... det vil si kjøpe en drømmebåt :giggle: Har jo beveget meg fra å bruke bittelitt på en Alicraft til å bruke mye mer enn hva tidligere drømmebåter kosta (nå har de aktercabin da) men Princess 45 er vel Princess 435 versjonen uten elns.

Men blir jo ikke så glimrende om den båten ikke fungerer litt lenger enn bare litt etter kjøpet, i det minste får man jo ikke emosjonelt vondt annet enn å måtte sitte på rommet og spare i 3 år til for å kunne fikse på nye motorer f.eks. Så det kan jo bli ille med båt også men ikke SÅ ille.

@ohio Det blir nok enda mer skrik og enda mindre ull om man forhaster seg og kjøper "halvdau gris" som utånder dagen etter :giggle:

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 2 timer siden:

Men vær også klar over at han er en tellekantperfeksjonist, der skiller han seg nok fra deg. Les de trådene han har hatt om den trawleren han hadde, da skjønner du hva jeg mener. Årsaken til at han måtte selge den båten var vel at han var i ferd med å polere vekk all gelcoaten :giggle: 


Dagens :lol: Brøt nesten ut i latter foran et fullsatt SAS fly :giggle:

denne kommer jeg til å ramme inn @Komodo 😜

 

XardasKSP skrev 1 time siden:

Antar noen kjøpte den trawlern med glede etter å ha lest hvor i vare tatt den ble uten å behøve å teste engang,


Han var første som ringte 30 min etter annonsen var online og kom etter et par timer. Etter visning  spurte han om vi kunne prate pris.  Jeg sa at det kunne vi etter at de 3 neste som ville komme samme dag hadde vært der …:wink: 

Han sa at den sjanse tok han ikke og tok meg i handa og sa båten var solgt 😜

 

han ringer ca 1 gang i året.  Ingen ting har dævva ennå.  Men fyren er spik spenna gal.  Får meg til å fremstå som en slurvepetter 😅 

 


nå er det take-off her

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Om nokre år når folk søker på "båtplassen" på nettet,  så er det rasande morosamt at denne tråden kjem til å kome på toppen av søkeressultata....

Ellers så synes eg at mange av refleksjonane til trådstarter er merkelige, kanskje spesielt med tanke på at han er jurist. Kven som helst kunne kalle seg jurist før 2021 eller 2022, ikkje veit eg. Ville i alle fall ikkje hatt trådstartar som advokat i ei sak som hadde noko med båt eller økonomi å gjøre. 

 

Magasinet til RS skriv i siste utgave om verdien av å starte med liten båt. Kanskje noko å lese?

 

Få deg ein båt i fornuftig storleik, klipp av navlestrengen så er du i gang.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@sap_2000

Quote

Han var første som ringte 30 min etter annonsen vsr online og kom etter et par timer. Ham spurte om vi kunne prate pris.  Jeg sa at det kunne vi etter at de 3 neste som ville komme samme dag hadde vært der …:wink: 

Han sa at den sjanse tok han ikke og tok meg i handa og sa båten var solgt 😜


Jeg foreslo jo å kjøpe Storebroen til forslag om pris fra @Chilli Solbris før den var tenkt annonsert engang bare når ideen ble luftet litt på tull på forumet :lol: Så det gjelder å være raskt når båten er dokumentert velfikset :giggle:

Men vedkommende hadde sikkert sett tråden om båten på båtforumet. For hadde du annonsert den anonymt uten at noen visste det var din båt og hva du gjorde med den så tror jeg ikke det ville gå like raskt bare av noen bilder og beskrivelse og folk måtte undersøkt om det faktisk stemmer med virkeligheten.

@sunnmøre Jeg var jurist i ett annet liv da jeg var kontorrotte i Norge. Dette er stort sett glemt nå og det juridiske gikk utpå hvor folk hadde garasjer eller om noen har rett i klagen sin på for lite penger fra NAV. Siden jeg jobbet hos NAV og hos Fylkesmannen. Altså ingen "unformert politiadvokat med sheriff stjerne og "KGB hatt" " :lol::giggle:

Heldigvis var jeg glad i økonomi så jeg kan ha ett annet liv nå. Du kan gjerne mene hva du vil men jeg kan gi deg eksempel på en fyr som hørte på meg imens vi begge enda studerte i Oslo og vipps har han 600 000 istedet for 100 000 han hadde den gangen. Han kjøpte bare ett fond jeg rådet han for folk som ikke skal gjøre noe selv og bare holde penga der. Nå skal jo den norske stat barbere han med over 30 % når han engang selger men fortsatt bedre enn masse annet han kunne kjøpt for den summen.

Angående båter så har jeg lekt tanken om å bare kjøpe "ny Alicraft" var jo en sånn liten Princess 33 rett utenfor husdøra på auksjon, men da dundret denne Princess 56 tilbake på finn med redusert pris og oppfordring til å gi bud så det må vel være ett tegn ovenifra om å realisere drømmen istedet for å kjøpe en midlertidig minidriter bare for å kjapt og billig komme seg på vannet. Av en eller annen grunn får de heller ikke solgt den Princess 35 med 2019 motorer, kanskje det er fordi den har drev og drev behøver ikke 30 år for å dævve de klarer det fint før de blir 10 år gamle såvidt jeg har lest og er bare problemer noe jeg merket litt ved Alicraft også. Men jeg synes det blir jo så lite båt til over 700 000 etter man har sett på Fairline 50 og Princess 45 så har man jo lyst på litt større.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 51 minutter siden:

Men vedkommende hadde sikkert sett tråden om båten på båtforumet. For hadde du annonsert den anonymt uten at noen visste det var din båt og hva du gjorde med den så tror jeg ikke det ville gå like raskt bare av noen bilder og beskrivelse og folk måtte undersøkt om det faktisk stemmer med virkeligheten


igjen så tar du så feil som det er mulig å gjøre.  Fyren hadde aldri sett eller lest noen tråd.  Visste ikke engang om BP.   Han hadde til og med aldri hørt om båtmerket eller sett en slik båt.  Selv på bilder.  
 

men han skjønte raskt det var høy byggekvalitet og at den var godt over snittet vedlikeholdt og dullet med som en bortskjemt unge.   
han sa det selv at han trodde ikke han ville få en slik sjanse igjen.  For så vidt sant da det var den eneste av denne modellen i Europa.  

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sunnmøre Fordi det var det jeg var en kontorrotte (jeg kaller ingen andre for dette folk får snakke for seg selv jeg snakker om meg personlig) som spiste av andre folk sine penger (folk som har skapt verdier og blitt ranet med skatt og avgift av disse) for å få lønn. I min kapitalistiske perfekte verden eksisterer kun som offentlig: politi, rettsvesen, fengselsvesen, barnevern og militæret eventuelt ett "fattignemd" så man slipper at uteliggere får dårligere liv enn kriminelle i fengsel og dermed blir kriminelle selv. Men altså i min verden er det ikke 3roms for Breivik med Playstation og PC.

Jeg har ikke bare brukt penger av juristutdannelsen (men den var sabla billig hvis man deler prisen for foreleser på alle studenter, er vel mye dyrere med fagutdanning eller legeutdanning, yrkesfag er også dyrere på VGS nivå)  jeg har brukt masse penger for å få lønn imens jeg forsøkte å få jobb som politijurist og gjøre noe nyttig. Til mitt forsvar har jeg at mora og faren (som ble utdannet i Polen) har betalt flertallig ganger så mye skatt som all den lønna jeg fikk og det jeg selv har betalt inn fra fonds og akjsegevinst imens jeg enda bodde i Norge gjør opp nesten for den lønna. Man kan si at resten gikk til avgifter som dristoffavgift ol. så den norske stat har bare tjent på min familie ikke tapt. Jeg skal jo heller aldri få noe pensjon eller annet fra staten.

Beklager om dette ble litt politisk men måtte jo svare på ett innlegg som la opp til politiske vurderinger som at staten har betalt utdanninga.

@sap_2000

 

Quote

igjen så tar du så feil som det er mulig å gjøre.  Fyren hadde aldri sett eller lest noen tråd.  Visste ikke engang om BP.   Han hadde til og med aldri hørt om båtmerket eller sett en slik båt.  Selv på bilder.  
 

men han skjønte raskt det var høy byggekvalitet og at den var godt over snittet vedlikeholdt og dullet med som en bortskjemt unge.   
han sa det selv at han trodde ikke han ville få en slik sjanse igjen.  For så vidt sant da det var den eneste av denne modellen i Europa.  


Men da først og fremst kunne fyren båt og ikke trengte noen eksperter derfor merket han alt dette og for det andre så var dette en veldig spesiell modell og derfor gikk det også så raskt. Hadde det f.eks vært en Princess 45 eller noe annet som man kan få kjøpt i forskjellige eksemplarer så tror jeg ikke det hadde gått så fort med mindre den som kom var en båtekspert.

Jeg som meg selv har ingen mulighet til å merke slike ting om jeg ikke kan lese det i en tråd som f.eks @Chilli Solbris sin. Og derfor om jeg ikke visste om båten fra forumet så hadde den muligheten raskt gått meg forbi fordi jeg ville ikke kunnet raskt nok reagere eller få mekaniker til å sjekke dette. For øvrig så hadde jeg ikke hatt peiling at båten er unik så bare derfor hadde vel aldri ringt tidsnok. Prisen var jo sikkert ikke lav heller antar jeg så eneste noen som meg ville se er at båten ser sabla fint ut på bilder noe Princess 56 også gjør tatt alder i betraktning. Men mer vet jeg jo ikke.

@Martine29f

Quote

For det er jo mye "svada" enig?


Alt kan jo ikke bare være båtstoff av høyest faglig, teknisk og markedskompetanse :giggle::lol: Må jo ha litt "svada" i mellom så det blir litt gøy og ikke bare tørt fagstoff :giggle:

Link to post
Share on other sites

@sunnmøre Hvorfor skulle den bli avslutta? Fordi jeg bla. svarte på ditt inlegg hvor du anklaget meg for å ha fått sponset utdanning av staten, jeg må vel kunne svare for meg? Og fordi du sa at jeg mente alle folk var "kontorrotter" imens jeg mente kun meg alene og personlig. Jeg snakket om meg selv.

Men jeg kan lukte sosialisme på avstand "sensurer, lukk, avslutt, fjern" :wink: Kapitalister som meg er for å "åpenhet, ytringsfrihet, frie diskusjoner og frie mennesker uten preventive forbud fordi kanskje en eller annen ikke klarer den friheten".

Link to post
Share on other sites

Så for å gjøre opp status pr idag: Du venter til kontoene er fylt opp med kr 2450000(uffa meg mye penger) og så tar du kontakt med eier av Princess på Lepsøy. Og da blir det full mobilisering med øyeblikkelig tur med på forhånd utpekte eksperter. Korrekt?🙃

Link to post
Share on other sites

@Martine29f

Quote

Så for å gjøre opp status pr idag: Du venter til kontoene er fylt opp med kr 2450000(uffa meg mye penger) og så tar du kontakt med eier av Princess på Lepsøy. Og da blir det full mobilisering med øyeblikkelig tur med på forhånd utpekte eksperter. Korrekt?🙃


Har ikke tenkt å betale 2,45 hvis det står bud ved rask handel og den blir sabla rask med 15 min overføring. Det som går sakte blir eventuelt biten med skipsregisteret men der har jo eier registrert båten selv (eller forrige eier osv.).

Kontoene er nesten fylt opp (men faren min skal enda en tur til Polen) det som skjer nå er kartlegging av hvordan foreldra ska få tilbake penger fra meg og forklaring til dem hvor sakte det vil gå siden det skal jo koste sabla dyrt for å kunne bruke båten og vedlikeholde motorene og hele resten + enorm forsikring og enorm drivstofforbruk og masse diesel om det skal være henetur i marsjfart men det er jo verdt å få ekspertvurdering av hva som bør snarest fikses på så lenge eksperten tørr turen i såpass gammel båt :giggle:

I mellomtiden er det litt "kaldsvetting" med "er det virkelig det jeg vil ønsker jeg å eventuelt i verste fall hive disse penga ut vindu, ønsker jeg i beste fall å låse dem for lang tid fordi å selge slik båt er ikke noe som skjer raskt selv om man setter den ut til rimelig lavpris" Men ideen er å reise 30 Juni/1 Juli med hotell så det skipsregisteret kan ordnes på mandag dersom båten er i riktig tilstand og kan bare kjøpes. Om jeg kjøper den så kan jeg vel etterpå tilbringe litt tid i den der borte men vet ikke helt om jeg tørr havnemanøvrering alene der borte for å sjekke om det er fisk i Bergen :giggle:

Så planen er at når @sap_2000 har tid for dette så får jeg beskjed om det er mulig for han å ringe eier og kanskje av forhåndsprat finne ut av litt mer info om relevante ting ved båten. Deretter spørr jeg @sap_2000 om når han har tid for besiktigelse og prøving av båten og om det er biletter på fly for den perioden. Deretter spør jeg hvilke av disse datoene kan passe mekaniker for å reise dit. Så når den datoen kommer reiser jeg med mora og mekaniker til Bergen med bil imens @sap_2000 flyr inn med fly. Så plukker vi opp @sap_2000 fra flyplassen og kjører til båten hvor den blir undersøkt først ved kai og deretter om det blir enighet med selger så skjer det en prøveseiling. Om alt er som det skal være eller om eventuelle feil ikke er katastrofale og eier inkluderer avslag i prisen så blir det signert kjøpekontrakt og enten eier får penga overført på 15 min ellers så skjer dette hos skipsregisteret eller en advokat i Bergen hvor penga kommer samtidig med eiers underskrift om at båten går over på min mor f.eks (siden da kan hele tas med for gratis EU MVA om litt mindre enn 2 år når hun skal utflytte til Polen). Da vil båt ha både norsk og EU MVA.

Så dette er den kortfattede planen.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 23 minutter siden:

@Martine29f


Har ikke tenkt å betale 2,45 hvis det står bud ved rask handel og den blir sabla rask med 15 min overføring. Det som går sakte blir eventuelt biten med skipsregisteret men der har jo eier registrert båten selv (eller forrige eier osv.).

Kontoene er nesten fylt opp (men faren min skal enda en tur til Polen) det som skjer nå er kartlegging av hvordan foreldra ska få tilbake penger fra meg og forklaring til dem hvor sakte det vil gå siden det skal jo koste sabla dyrt for å kunne bruke båten og vedlikeholde motorene og hele resten + enorm forsikring og enorm drivstofforbruk og masse diesel om det skal være henetur i marsjfart men det er jo verdt å få ekspertvurdering av hva som bør snarest fikses på så lenge eksperten tørr turen i såpass gammel båt :giggle:

I mellomtiden er det litt "kaldsvetting" med "er det virkelig det jeg vil ønsker jeg å eventuelt i verste fall hive disse penga ut vindu, ønsker jeg i beste fall å låse dem for lang tid fordi å selge slik båt er ikke noe som skjer raskt selv om man setter den ut til rimelig lavpris" Men ideen er å reise 30 Juni/1 Juli med hotell så det skipsregisteret kan ordnes på mandag dersom båten er i riktig tilstand og kan bare kjøpes. Om jeg kjøper den så kan jeg vel etterpå tilbringe litt tid i den der borte men vet ikke helt om jeg tørr havnemanøvrering alene der borte for å sjekke om det er fisk i Bergen :giggle:

Så planen er at når @sap_2000 har tid for dette så får jeg beskjed om det er mulig for han å ringe eier og kanskje av forhåndsprat finne ut av litt mer info om relevante ting ved båten. Deretter spørr jeg @sap_2000 om når han har tid for besiktigelse og prøving av båten og om det er biletter på fly for den perioden. Deretter spør jeg hvilke av disse datoene kan passe mekaniker for å reise dit. Så når den datoen kommer reiser jeg med mora og mekaniker til Bergen med bil imens @sap_2000 flyr inn med fly. Så plukker vi opp @sap_2000 fra flyplassen og kjører til båten hvor den blir undersøkt først ved kai og deretter om det blir enighet med selger så skjer det en prøveseiling. Om alt er som det skal være eller om eventuelle feil ikke er katastrofale og eier inkluderer avslag i prisen så blir det signert kjøpekontrakt og enten eier får penga overført på 15 min ellers så skjer dette hos skipsregisteret eller en advokat i Bergen hvor penga kommer samtidig med eiers underskrift om at båten går over på min mor f.eks (siden da kan hele tas med for gratis EU MVA om litt mindre enn 2 år når hun skal utflytte til Polen). Da vil båt ha både norsk og EU MVA.

Så dette er den kortfattede planen.

Har vert borte fra tråden 1 uke.

skummet fort gjennom masse sider

nå er båtkjøp på gang ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...