Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Dykker skrev 1 time siden:

Til Admin; Hvorfor stenges ikke denne tråden fra admin? Flere tråder har blitt stengt fra admin de siste 20 årene på BP pga usaklighet. Også ett av mine innlegg i denne tråden da den omtalte vår egen MD/DC flysimulatorpark, mens TS fortsetter å ytre om sitt firma med flysimulatorer/fly.

Det er vel ingen leselist. Og jeg har lest et sted at man kan blokkere tråder man ikke ønsker å lese.

 

Selv synes jeg tråden bør få fortsette og har ikke lagt merke til andre regelbrudd fra trådstarter enn st han gikk i fella du satt opp og gav linken du bad om, og det synes jeg bør være ok. At du drar inn ditt eget flysimulatorfirma i andres tråd synes jeg høres ut som et mye verre regelbrudd.

 

 Selv koser jeg meg nå i min gamle båt fra 80-tallet med to motorer. Skulle egentlig tatt en båttur igår også, men siden styringa hadde dævva (for å bruke ord som er velkjente i denne tråden) så måtte jeg istedet være mekaniker. Har forøvrig backup av alt som har med motor og styring å gjøre og helt separate systemer, så jeg kunne jo tatt en båttur likevel, men greit å ha ting i orden.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 33 minutter siden:

@19 fot Hva salgs båt har du som er 19 fot fra 80-tallet med 2 motorer? Eller har du en til som er litt større?

Skibsplast Familyship fra 1980 på 19 fot med 2 påhengsmotorer.

 

Har en båt til, hvor det står/stod i forsikringsvilkårene at forsikringa gjelder for overfart til Svalbard. Men den båten er litt mindre og har bare en motor.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 minutt siden:

@19 fot Antar den må være sabla rask om den har 2 stykk motorer og er såpass liten, med mindre de motorene er ganske små da.

Klarer ca 32 knop på en motor, bil GPS viser stort sett ca 59 km/t når jeg tester toppfart. Men nå som propellen har fått litt kontakt med en stein så har jeg mistet en knop eller 2.

 

Toppfart med minste motoren er 5 knop. Med den kan jeg klare ca 120 km på ei 20-liters kanne, så den er ganske drivstofføkonomisk, men det er ved 4 knop.

 

Lavere forbruk gjør at den motoren tjener seg inn omtrent en gang i året.

 

 Har forøvrig laget fiskesløyekasse til å henge over ripa så jeg slipper å få fiskeslog inn i båten. Men jeg får sjelden fisk, så jeg har ikke giddet å fiske hittil i år. Tar heller bare noen kjøreturer.

Link to post
Share on other sites

@19 fot Trodde det var 2 stykk motorer som gikk samtidig :giggle: Men da skjønner jeg om den ene er til økonomifart.

 

Hvor i landet har du båt at det ikke er fisk der? 

 

For øvrig er sikkert båten sjødyktig, men jeg hadde "dævva" om jeg skulle møte slik bølge som på bildet i en 19 fots båt. 

 

Nyter ikke turen om jeg må "stresse for livet" derfor kanskje ønsker om så stor og sjødyktig båt som mulig.

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Jo denne er veldig fin men selv om man barberer bort det som er over 4 mill til rabatt og klasker til alle penga fra farens leilighetssalg så blir det ikke nok for den her og nå da blir det vente til neste år. Men de Fairline 58 var ganske fine selv om jeg har hørt at tilsvarende Princess skal gjøre enda mer inntrykk av størrelse selv om de er samme størrelse så er de høyere elns. Men dyrere er de også i hvert fall 1 mill dyrere.

Da er man tilbake til spare mer og vente mer som sikkert er klokt valg men akk så kjedelig.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Da er man tilbake til spare mer og vente mer som sikkert er klokt valg men akk så kjedelig.

 

Kan du ikke låne i banken det du mangler, så får du realisert drømmen nå?

Inntrykket er at penger strømmer inn på kontoen relativt fort, så det skulle gå greit å betale tilbake.

Link to post
Share on other sites

14 hours ago, XardasKSP said:

planen var å eventuelt reise til neste helg. Men det får bli når eksperten har tid eventuelt. Jeg tørr ikke å kjøpe båt i slik prisklasse i blinde uten at den blir undersøkt.

Dersom du ikke klarer å reise og se på en båt uten at en travel ekspert kan være med, så kommer du aldri til å få deg båt. Kom deg rundt og se på båt, så øker du også kunnskapen din. Må nå snart være tomt for unnskyldninger nå. Gjør som de fleste råder deg til. Kjøp en mindre og nyere båt, og få erfaring. Med nyere båt er sjansen større for at ting og tang ombord fungerer greit med vanlig vedlikehold. Det ligger mange store gamle drømmer rundt om, som er blitt en økonomisk ruin for en eier med store drømmer og ingen erfaring.

Reis rundt og se på båter og få sammenlingningsgrunnlag, gjør deg opp en egen mening og kjøp det du anser som forsvarlig for din erfaring og økonomi. Realisme er et nøkkelord her. Båt er alltid et sjansespill, ny eller gammel. Kjøp en båt du kan seile alene, og ikke minst ha økonomi til å drive gjennom året. Billigste er å kunne gjøre litt selv, men ikke noe gale å bruke verksted til alt om man har lagt dette inn i budsjettet.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

@Jannmar Det får holde at jeg låner fra foreldra uansett, dersom man kunne så er det å låne til forbruk beste veien til at man kan glemme alle fremtidige store drømmer i liver (som båt til 10 mil f.eks) og heller starte på feil vei av finansiell spiral. For det andre når man har inntekt i Polen så kan ma låne i Polen og der er båt noe banker låner penger til enda mindre enn til fly. Man kan ta leasing med utkjøp om 5 år via en bank men da skal man være firma som driver med båt i næring. Men lån får man ikke til ting som banken ikke vet hva er med mindre dette skal koste over 10 millioner PLN (31,64 millioner NOK) og hvis man har råd til å betjene det, da sender banken en ekspert som vurderer verdien av tingen.

For øvrig etter å ha lest veldig mange råd angående båt så virker en ting klart at man bør ha mye penger til overs for å fikse båten og ikke "penge underskudd i form av lån". Så å låne til båt ville føles som å "låne penger til å spille gambling" :giggle:

@Amfea Jeg klarer å reise og se på båt alene. Men hvor er poenget med å reise til Bergen og fortelle eier at jo båten ser fin ut men jeg klarer ikke selv å finne ut av "bak fasaden" hva slags tilstand det er og da tørr jeg ikke å kjøpe den før min ekspert eventuelt har tid.

Hvis en båt skal koste flertallige mill så vil jeg gjerne ha med ekspert og mekaniker til å sjekke den. Så hvis eksperten har ikke tid nå så får man enten vente eller la være å kjøpe noe til slik pris. Hvis jeg skal kjøpe en liten båt så kjøper jeg en som Alicraft siden det er fullstendig meningsløst å "kjøpe en ny yaris" dersom det er mye billigere å "kjøpe gammel Yaris" og bare skrote den når den dævver til høyere sum enn den er verdt (mistet kapitalinntekt). Men jeg vet at mekaniker lett klarer å vedlikeholde/fikse på en liten båt som Alicraft så jeg har til og med tro på at den båten ikke vil måtte skrotes akkurat som Alicraften ikke måtte.

Akkurat nå venter jeg på melding fra eksperten om han kommer til å ha noe tid i nærmeste fremtid. Hvis ikke så får jeg heller kjøpe en "pocketdriter" hvor ingenting er skjedd om den havarerer slik at man må skrote den til tross for hjelp fra mekaniker. Eventuelt en midlertidig båt litt dyrere om noe slik som den i Horten dukker opp.

Men jeg tørr ikke kjøpe noe til flere millioner uten at det blir seriøst sjekket det blir for dumt å betale over 2 mill også få motorhavari rett etter eller noe annet superdyrt. Da skal jeg ha betydelig mer sparte penger før jeg tørr å si "jaja dævvern så dævvern det var de 2 milla++".

Link to post
Share on other sites

Og en annen ting: Du vil alltid være avhengig av å ha med mannskap, tviler på at du vil legge ut på tur alene med et slikt slagskip. Og da vil du miste friheten ved alltid å være avhengig av andre. Så hør litt på andre her inne, du vil ikke angre.

Link to post
Share on other sites

Han fikk dette rådet på side 67, så igjen side 74, 83, 87,90,97,101,104, 105 osv osv så  glem det ;)

Uansett han legger opp til et driftsbudsjett på flere 100tusen i året, så han kan fint drifte en 55 pluss/minus føtter.

TS er også verdensmester i å ikke ta til seg råd og stole blindt på enkeltpersoner, så om det blir båt på denne siden av 2025 er uvisst.

Link to post
Share on other sites

Som @Førstefender skriver så har jo @XardasKSP fått disse rådene utallige ganger på de første 199 sidene, så det er vel ingen vits i å fortsette å gnåle om dette. Han har gitt klar beskjed om at det er uaktuelt å ta opp banklån, og han er ikke interessert i en mindre og nyere båt. Så sa kan vi vel like godt la det ligge? Han må jo få lov til å kjøpe den båten han har mest lyst på med sine egne penger. 

 

Derimot er jeg ikke helt enig i at han ikke har tatt til seg noen råd. Han ønsker ikke å la seg diktere om hva slags båt han skal kjøpe, men han har tatt til seg råd om hva som er kurant eller ukurant av motorer, at gamle motorer kan dævve uten at man får tak i deler for reparasjon, og at vedlikeholdskostnader og drift på disse svære driterne kan bli et voldsomt budsjett. Men nå ser det jo ut som om han har 100.000 til overs hver måned som han kan bruke på å drifte denne drømmen, så da burde det vel være helt overkommerlig? 

 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 16 minutter siden:

Derimot er jeg ikke helt enig i at han ikke har tatt til seg noen råd. Han ønsker ikke å la seg diktere om hva slags båt han skal kjøpe, men han har tatt til seg råd om hva som er kurant eller ukurant av motorer, at gamle motorer kan dævve uten at man får tak i deler for reparasjon, og at vedlikeholdskostnader og drift på disse svære driterne kan bli et voldsomt budsjett. Men nå ser det jo ut som om han har 100.000 til overs hver måned som han kan bruke på å drifte denne drømmen, så da burde det vel være helt overkommerlig? 

 

 

Joda @Komodo noen råd har han faktisk tatt til seg, kan diskuteres på feil eller riktig grunnlag, men ja.. Men han har også fått uttalige råd om å reise å se på båter, noe han overhode ikke klarer å få gjort uten at båten ligger i klar i Skien/Porsgrunn. Makan til vegring mot å se på aktuelle objekter må være helt enestående blant folk som er interessert i båter over 50 og i prisklasse 1-4(?)mill.

 

Om han noen gang får med seg sap_2000 til å se på en båt gjenstår også å se.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Selv med båt som Alicraft eller en litt større pocketdriter om jeg skulle dratt helt alene uten en onkel, foreldre, kamerat eller til og med fjernere bekjent som vil fiske litt. Så blir denne turen ikke kosetur men til ett herk om man er helt alene i Langesundsbukta og skal løpe hele tida mellom rattet og fiskestanga. Det er gjerne da man forsøpler havet med mista havfiskestenger i havet :giggle: og annet tull istedet for å nyte dagen på havet.

Å bruke båten helt alene blir mer jobb enn kos nesten siden de fleste ting som er enkelt og lett om man er to stykk i det minste omdannes til ett "herk" om man skal klare alt alene imens ting skjer i andre enden inklusive fortøyning av båten.

@Førstefender

Quote

TS er også verdensmester i å ikke ta til seg råd og stole blindt på enkeltpersoner,


Jeg stoler gjerne på personer jeg har møtt og f.eks @sap_2000 virker det som hele forumet mener er en av de aller aller mest erfarne på forumet. Så jeg antar at å høre på han er veldig klokt og vil så meget som mulig få det til at han kan ta kikk på en sabla dyr båt siden han har en mer pessimistisk visjon også enn bare "dette skal vi klare" til mekanikern. Og da får man gjerne hele bildet om man har både en pessimist og optimist til å se på det og som kan det.

 

Quote

Om han noen gang får med seg sap_2000 til å se på en båt gjenstår også å se.


Jeg har allerede fått hjelp av @sap_2000 i Oslo til å se på en Fairline 50. Denne gangen er det jo enda viktigere om båten er over dobbelt så dyr og den faktisk ser ut til å være veldig pen i interiøret osv. så da er det jo det man ikke ser som uerfaren som blir enda viktigere å sjekke.

Jeg har allerede fått meg ett visst inntrykk av hvor store de forskjellige båtene er og annet enn det inntrykket får jeg jo ikke dum som jeg er til å sjekke båt finner jeg personlig ikke ut av det tekniske. Så å reise til Bergen bare for å se på utseendet til båten og plage en eier som ikke er veldig interessert i å bruke tid på det uten at det blir salg det høres ikke veldig lurt ut. Da er det bedre å reise med profesjonelle når de eventuelt har tid.

@Komodo

Quote

Men nå ser det jo ut som om han har 100.000 til overs hver måned som han kan bruke på å drifte denne drømmen, så da burde det vel være helt overkommerlig? 


Det er riktig men med modifikasjoner altså må betale tilbake litt til foreldra da (hvis jeg kjøper så dyr båt) jeg har jo investert penger og har ikke 2+ mill liggende for å betale. Og dersom det skal faktisk koste 100 000 per måned så blir jeg veldig trist for da går jeg i null og aldri tjener noe mer til f.eks en annen båt eller til å kunne investere mer for å tjene mer. Men 1,2 mill i året høres sabla dyrt ut i vedlikehold, virker mer som at enten så blir det en engangs regning på 3 mill ++ fordi motorene har totalhavarert eller så blir det litt mindre regninger for andre ting men ikke på 1 mill per år.

Men jeg tørr ikke kjøpe en så dyr båt uten å få den sjekka av ekspert + mekaniker fordi det blir for dumt å betale 2++ mill også finne ut av at motorene dævva før man klarte å komme seg ned til Langesund. Da er man tapt 2 mill og må spare 3 mill til motorbytte ++ få resten redda inn noe sted hvor det kan stå og bli vedlikeholdt så resten av båten ikke forfaller. Båt i prisklasse over 1 mill betaler jeg gjerne dobbelt bare jeg får den sjekka ordentlig og ikke skal kjøpe i blinde. Dette gjelder selv om jeg skulle sittet og spart i ett eller 2 år til om jeg skulle kjøpt båt til 4 mill eller mer så ville jeg enda mer ønsket @sap_2000 + mekaniker og gjerne også personen som tar målinger på VP motorer med for å sjekke båten grundig.

Jo dyrere båt desto mer omfattende og viktig er sjekken av tilstanden siden det er enorme verdier som kan tapes veldig raskt om man kjøper feil båt.

Link to post
Share on other sites

Ja da er det en ny uke og snart skal du vel til Bergen og sjekke ut drømmebåten. Betryggende at du tar med deg noen eksperter. Dette blir helt sikkert en fin opplevelse og en kjempefin tur nedover kysten. Lykke til🙂

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Om du fikk med deg de siste inleggene i tråden så har foreløpig eksperten ikke tid og skulle tenke over det når han eventuelt vil ha tid for dette. Så kan ikke noe annet enn å vente siden å kjøpe noe så dyrt i blinde er ikke aktuelt om man ikke får hjelp til å avklare tilstand.

Det er ikke en Alicraft eller noe annet til noen 100 tusen hvor dævver det så dævver det og livet går videre. Men det kan jo være år med sparing som går rett i dass om det dævver på feil måte så denne sjansen ønskes redusert ved at ekspert og mekaniker undersøker båten.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Hvis man skal ha med noen så vil man jo gjerne ha den beste da som man vet at flere mener er utrolig dyktig. Ellers så er jo ikke dette eneste båt i landet som kommer til salgs og ser bra ut på bilder. Hva om "skinnet bedrar" ? Det er jo bare å se @kdtran sin tråd hvordan Princess 45 så ut i interiøret men likevel dævva motorne så han måtte overhale motorer og drivstofftanker og hele pakka.

Så vil jo gjerne ha med folk jeg kan stole på som mekaniker + @sap_2000 og ikke en random selvutnevnt ekspert som jeg ikke vet noe om. Dette er jo ikke gratis båt akkurat og det kommer jo alltid noe interessant slik Princess 55 til 1,3 mill med overhalte motorer var hos Stavanger megler eller Fairline 52 fra 1999 til under 2 mill i Bergen eller Princess 45 til 900 000 i Horten som jeg nesten kjøpte og som hadde overhalte motorer, nye drivstofftanker, aksler, gir og tilbehør. Eller denne Princess 415 som var i Tanum istedet for Porsgrunn.

Det er rimelig mange forskjellige båter i en periode på mindre enn 1 år så det er ikke slik at hvis man ikke kjøper akkurat den ene så kommer det aldri bra tilbud igjen.

Link to post
Share on other sites

Ingen båt til flere millioner uten at den blir ordentlig sjekket og risiko redusert ved hjelp av dette.

 

Men det kan alltids bli rimeligere båt hvor man kan leve med at den må avskrives som tapt. Dette dersom denne blir solgt før eksperten og mekaniker har tid for undersøkelse.

 

Det er veldig lett og raskt å bli kvitt over 2 mill men å spare dem opp det går dessverre ikke like fort.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...