Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Martine29f Fordi jeg skal kanskje ta den turen til neste uke med mekaniker? Så da får jeg jo sett alt sammen uansett.

Hva er poenget med en lang ubrukelig krangel med foreldre som må bli igjen med en bonus hund som har separasjonsangst og vil "synge som en ulv" hele døgnet rundt, når de har "fått" en fra før av pga. COVID (gammeltysk schäfer ble igjen med dem i Norge i mars 2020 når alle grenser ble stengt) stenging? Hvis jeg skal uansett reise dit med mindre det viser seg at det er noe virkelig sabla ikke som det skal være med båten?

For øvrig hvis det blir båten så vil jo alt unødig av ting og tang man bruker penger på kuttes vekk fullstendig det er nesten så man slutter å røyke for å overleve det "hullet på over 2 mill + vedlikehold" i den flotte budsjettplanen som skal engang i fremtiden lede til at det ikke skal være problematisk med ting til 2 mill :P Det er ikke tenkt slik at nå har man skeiet ut og belønnet seg med båt så det er bare å kjøre på og bruke penger i bøtter og spann uten å tenke seg om slik at man går mot konkursen istedet for mot rikdommen :giggle: Det blir enda viktigere å unngå å bruke penger i bøtter og spann på andre ting når båten er jo ment å spise dem i bøtter og spann :lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev On 28.6.2024 at 15.38:

Har også fått tips om Storebro 500 ved Ålesund men langt unna er det og motorene er ikke så spennende da de er VP122 og trolig de med 475 HK og ikke de nyere med 610 HK. Men den skal visst være i veldig bra tilstand så det er en tredje eventualitet.

 

Hva er en "spennende" motor?

 

Er det en som har en ukjent fortid der du aldri vet om den starter, havarerer eller fungerer perfekt?

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Du får også ha en fin helg. Men jeg forstår ikke hvorfor dette pushet for å maksimalisere alle kostander selv ved undersøkelse av båt som f.eks å reise dit en ekstra gang bare for å reise selv om man skal det uansett snart.

@Chiefengineer En spennende motor er vel en som har enormt slagvolum, masse HK, stort NM moment og fortsatt får plass inni motorrommet på en båt? En som gjør at båten går mye raskere enn man kunne forvente og "akselerasjonen er brutal og tøff" den gangen man ønsker akkurat dette og tar seg råd til det.

Men har da fått det forklart at eldre motorer brukes så å si ikke på den måten som da de var nye siden dette KAN resultere i at ting betydelig raskere går i stykker. Så da ville det blitt altfor kostbar kos ved Polske kysten. Så da er det like greit om motor er ment for rolige opplevelser.

Blir jo som en 3.0 diesel i en 7 serie er jo lite spennende. Men f.eks en 6.0 V12 som er tunet av G-power og gjør 1200 HK i en 7-serie kan være sabla spennende (men denne også har stor dævve sjans da).

PS. Tyske motorer er i Polen veldig spennende, er det tyskt og fra premium merke og kraftig så er det sabla spennende så folk nesten tar bilder med motorn :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

Ts skal dra på stoooore turer med båt etter kjøp men ikke før kjøp eller titte på båt.

som du sier er det å treffe selger personlig og snakke om båten, historie til båten etc viktig men her er det kjøp utenom det normale.

Her er det kjøp via hjelpere. Og videre er det ikke godt å si hvor det går.

det blir ikke som et normalt båt kjøp.

men vi alle følgere rundt om i landet følger med videre til neste side på tråden

imorgen etter hjelper nr 2 har vurdert båt :)

kanskje blir hjelper 1 involvert og mekanikker sent på videre inspeksjon.

Boken er ikke ferdig men litt morro er det:)

blir spennende med nytt kapittel imorgen om den store jakten på båt ( stor gammel driter)

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Skal muligens dra på store planlagte turer kanskje ett år eller 2 år etter båtkjøp ja hvis man ser bort fra henteturen.

Skal jo møte selger personlig vel når jeg kommer for finaleundersøkelsen av båt. Selv om jeg antar det er klokere å la de gode hjelperne ta praten om båten og undersøkelsen av tilstanden så man ikke forbruker selgers og hjelpernes tid på å starte en lang samtale som ikke fører frem noen steder :giggle::lol: Ble jo også anbefalt at hund og kranglende foreldre ikke er beste addon for undersøkelsen heller :lol:

Ellers så tror jeg det er mer vanlig ellers i Europa at folk har med hjelpere som kan mer båt enn de kan selv om de skal kjøpe noe dyrt. Det er vel bare i Norge at "alle kan båt" og hvor kanskje de fleste om de ikke kan noe så lar de det heller smerte i lommeboka enn å smerte i selvfølelsen av å ha bedt om hjelp :giggle:

@Martine29f Er jo akkurat omvendt å unngå å bruke opp penger på tull men likevel få seg noe gøy altså en båt. Ellers som de fleste fra Øst-Europa hvor i det minste foreldra og besteforeldra har opplevd "sosialismens gleder" så ble de fleste glade om Biden ikke får det til (selv om republikanerene kunne valgt en annen kandidat som ikke er så tullete). Dette til tross for at demokratene som parti er til høyre for FrP :giggle: Men nå skal jeg ikke skrive om det mer så ikke tråden anmeldes for politikk :giggle::lol:
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 25 minutter siden:

Men har da fått det forklart at eldre motorer brukes så å si ikke på den måten som da de var nye siden dette KAN resultere i at ting betydelig raskere går i stykker. Så da ville det blitt altfor kostbar kos ved Polske kysten. Så da er det like greit om motor er ment for rolige opplevelser.

Så da er Storebroen i Ålesund aktuell igjen? 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

@enslagsgjest Foreløpig mest aktuelt med denne Princess 56 i Bergen. Siden den tross alt ikke har problemet med aktercabin og har nyere/sterkere VP motorer.

En Bentley som er vakker vil man gjerne skal også være kraftig når det gjelder og ikke ha problem med å gå like fort som Alicraft når man ønsker å bruke bøtter og spann med penger på drivstoff og har lyst å gå litt fortere. En marsjfart på 17-20 knop som også blir vel maksfart om man ikke skal risikere dævving av motorer blir sånn litt lite for en Bentley og dreper litt av opplevelsen av at selve båten er vakrere av utseende enn Princess/Fairline.

Så tenker egentlig det blir bedre med modell uten aktercabin så den blir brukervennlig til stangfiske også :giggle:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:


@Chiefengineer En spennende motor er vel en som har enormt slagvolum, masse HK, stort NM moment og fortsatt får plass inni motorrommet på en båt? En som gjør at båten går mye raskere enn man kunne forvente og "akselerasjonen er brutal og tøff" den gangen man ønsker akkurat dette og tar seg råd til det.

Og hvilken båtprodusent av de aktuelle du ser på pakket inn noe slikt for 25-35 år siden?

 

Har du referanser til noen aktuelle modeller som hadde dette på utstyrslista for en halv mannsalder siden på flybridgecruisere i størrelsen 50+ fot?

Link to post
Share on other sites

@ohio Det burde jo være innenfor pruterekkevidde når det står bud mottas ved rask handel. Handelen blir jo sabla rask om det oppnås enighet om pris så det er jo ikke mer enn 10 % unna hva en profesjonell megler har vurdert som verdi på båt uten mangler og feil allerede til våren og ellers har jeg også fått noen opinioner at dette kan være riktig prisvurdering av meglern.

Så blir det eventuelt om det er noe mer enn lekkasjer fra toppen en diskusjon om hvor mye eventuelle mangler er i avslag og hvorvidt det er innenfor hva mekaniker kan fikse. For er det noe annet som gjør at båt ikke kommer seg til Langesund så blir det trolig ikke noe handel siden å fikse den i Bergen og kjøre mekaniker frem og tilbake dit for hver helg blir jo altfor tungtvindt. Men det så jo ut på bilder som det skulle være bra så finner vel morgendagens helt @casie ut av om det ikke er noe obvious som er feil der annet enn de lekkasjene fra toppen av båten som eier har fortalt om.

@Chiefengineer Den eneste som jeg visste om var Storebro 500 med MAN V10 motorer på 820 HK hver. Det gav jo i sin tid en ganske så bra fart for en svær båt med aktercabin, men den dagen i dag har jeg hørt at eldre motorer kan faktisk dævve slik jeg trodde av å putte dem i "bånn gass" i f.eks 10 minutter eller mer. Så disse båtene var å leke med når de ikke hadde 30 års alder blev jeg fortalt.

Ellers så var dette forbeholdt større båter hvor vel størrelsen spiste ytelsen. Men Princess 65 fra 1997 modell og Princess 20M fra 1996 modell ble utstyrt med MAN motorer som hadde 1300 HK hver om noen tok MAX versjonen da de kjøpte nybåt. Antar noen gjorde det siden f.eks i dag om man har råd til 25 mill for nybåt så har man sikkert råd for 30 mill for nybåt også. Med mindre det er en 80-90 åring som skal bruke alle penga fra hele livet for å oppleve noe sinnsykt før vedkommende forlater denne verden. Da kan det hende det gjør masse forskjell om det er 25 eller 30 mill. Men ellers så tror jeg de fleste tok MAX modellen.

Ifølge annonse så var motorene 1200 HK ifølge Princess heritage var de 1300 HK. I hvert fall her var det en annonse: https://no.yachtworld.com/yacht/1999-princess-20-m-9373464/?_gl=1*6bqobd*_gcl_aw*R0NMLjE3MTk2OTY1NTAuQ2p3S0NBanc0ZjZ6QmhCVkVpd0FURUhGVmo4N1B5cE1sWGMtbF9Vb0NJOV9LYkVwTzhyT1N1VU9TaTZzSmd5ancyMnA0X2U2Y0RWVkhSb0NzX0VRQXZEX0J3RQ..*_ga*Njk1MTUwNzQxLjE3MTUyNjM.*_ga_LSXS9HPRWN*MTcxOTY5NjQ0Ny41LjEuMTcxOTY5NjU2OC4xMy4wLjA.


Men selv om man skulle klart å få barbert ned prisen til 4 mill og registrert den på seg selv så den kunne brukes i Norge i opptil 2 år og ellers ha EU MVA så har jeg etter diverse lesing om ting som dævver kommet til forståelsen at man burde i hvert fall ha 2 mill ekstra spart opp for ting som vil dævve om man skulle hatt den båten fungerende. Selv om den er fra 1999 og de 2 er sikkert mitt optimistiske estimat siden det finnes vel sikkert mye dyrere forslag til hva en slik "enorm gammel driter" kan koste å holde fungerende. Men i hvert fall motorene er råe, men sikkert også altfor gamle til at man kan få en "enorm gammel driter" i 33 knops hastighet. Dette var sikkert noe som gikk an da den var ung men i dag kunne det endt med 2 dævva MAN maskiner og såvidt jeg har lest så var vel prisforslag for nye MAN maskiner 8 mill elns dobbelt av hva VolvoPenta koster.

Ellers med 1200 HK x 2 og altfor ofte bruk av marsjfart så antar jeg det hadde vært fint å kunne tanke diesel i Qatar uten avgift og ikke i Polen, Sverige eller Norge :giggle::lol:

Men om jeg lever 45 år mer til jeg blir 80+++ hvem kan jo forby en gamling å sløse alle penga før man forlater denne verden :lol: må jo ha noe å drømme om til fremtida.

PS. Den der hadde vært noe for når man blir gærn 80 åring https://www.yachtworld.co.uk/yacht/2010-princess-72-fly-9148373/ med over 3000 HK MTU motorer. Verste som kan skje er vel avisoppslag at en gærn  gamling skremte vettet av alle i bukta med en enorm båt i over 30 knop og deretter skapte fullstendig kaos i havna siden det han ikke kunne som ung ikke ble bedre som gammel :giggle::lol: 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

@Martine29f Du får også ha en fin helg. Men jeg forstår ikke hvorfor dette pushet for å maksimalisere alle kostander selv ved undersøkelse av båt som f.eks å reise dit en ekstra gang bare for å reise selv om man skal det uansett snart.
 

Jeg tror det de fleste her prøver å fortelle deg er at du kan spare penger ved å ikke dra med fullt team med en gang. Du kan dra selv først for å utelukke båter du ikke har lyst på. Nå vet jo ikke jeg hvor snill din nyfunnete ekspert er på prisen sin, men jeg ville vel minst ha hatt 5-10 k for å bruke et par dager med overnatting. Skal du i tillegg betale fly og hotell blir det jo noen kroner. Hvis du virkelig føler deg helt hjelpeløs å vurdere en båt initialt ville jeg fulgt rådet du har fått ca 100 ganger av absolutt alle i tråden; kjøp en mindre nyere båt.

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev 16 minutter siden:

Jeg tror det de fleste her prøver å fortelle deg er at du kan spare penger ved å ikke dra med fullt team med en gang. Du kan dra selv først for å utelukke båter du ikke har lyst på. Nå vet jo ikke jeg hvor snill din nyfunnete ekspert er på prisen sin, men jeg ville vel minst ha hatt 5-10 k for å bruke et par dager med overnatting. Skal du i tillegg betale fly og hotell blir det jo noen kroner. Hvis du virkelig føler deg helt hjelpeløs å vurdere en båt initialt ville jeg fulgt rådet du har fått ca 100 ganger av absolutt alle i tråden; kjøp en mindre nyere båt.

 

Har du noen gang vært borti en polakk som ikke er avhengig ekspert eller som de liker å kalle det "zpecializt" ? Uansett hva som skal gjøres så trengs det en "zpecializt" og uansett hva de jobber med så er de "zpecializt". 'iiiii'm zpecializt, me fix your house, 50 tau-sin euro"

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid Men det er jo akkurat det jeg gjør at jeg får en forundersøkelse i morgen av morgendagens helt @casie som faktisk helt gratis tilbød seg å se på Princess 56 og sjekke om det ikke er noen obvious feil. Jeg vil jo ikke utnytte folk noe jeg også sa men han ville fortsatt hjelpe gratis og sa at han bor så nærme at han ikke trengte diesel penger heller. Så jeg er utrolig takknemlig til han for at han sjekker båten i morgen med forundersøkelse.

Og det var til dette @Martine29f foreslo at jeg skulle nå reist med bil til Bergen for å stå der og se på at @casie finner ut av om det er noe obvious feil.

Ellers er det ikke snakk om når den andre gode hjelper og mekaniker skal reise til Bergen for å sjekke båten om at dette skal ta ett par dager. Det skal være undersøkelse grundig i havn og deretter "prøveseiling". Så om alt er som det skal være og det blir kjøp så blir eventuell hentetur litt lenger. Men der er det jo bare opp til hvor mye tid folk har. Siden det er betydelig billigere å betale noen ekstra lønn for at det tar lenger tid enn å fylle ekstreme mengder diesel for at det skal ta mindre tid. Da dieselforbruket i timen på slike båter om det når 300 liter er jo mer enn selv direktør eller legelønn i timen. Så dersom det skulle være tid for dette ved eventuell henting så er det mye mer lønnsomt å gå litt tregere.

Uansett om det skulle kosta 10 000 for sjekk så er det jo verdt det om båt koster 2 mill ++

Angående mindre båt som sagt jeg har jo tenkt tanken. Men hvorfor i alle dager nyere da? Det lønner seg jo i hvert fall ikke med mindre båt. Om en liten båt skulle kosta 2 mill så kan man jo forbruke 5 slike båter til 400 000 før man er oppe i 2 mill. Mekaniker holdt jo liv i Alicraften så det er godt mulig han vil holde liv i litt større båt og hvis ikke så er det jo ikke krise å tape 400 000, krise blir å tape 2 mill. Og selv en båt fra 2011 ++ er jo ikke vedlikeholdsfri ellers så begynner den å dævve også om man ikke spanderer godt vedlikehold og service osv. osv. For øvrig båt fra 2010++ så mener jeg å huske at minste båten altså en Princess 42 kosta langt over 4 millioner om det skulle være 2010++ modell.

Så da måtte jeg brukt minst 4 mill for å få 2010++ modell flybridgebåt, da hadde jeg seriøst spart den ekstra millen eller 1,5 millen til 5,5 mill og kjøpt en Princess 58 fra 2010++. Da får man sabla mye fot/tonn og motor mer per krone enn ved å kjøpe en Princess 42 til 4 mill. Den forskjellen på 1,5 mill er jo mye mindre enn forskjellen i størrelse på Princess 42 og Princess 58.

Og som sagt for 2++ mill får man vel en stor Alicraft MAX fra 2010+++ og hvis jeg skulle ha stor Alicraft så er det vel bedre å kjøpe noe eldre til 400 000 så slipper man å tenke på hva som skjer med det imens man sover om natta :giggle::lol: Da tror jeg det var godt deal med denne Princess 35 med D4 motorer fra 2019 som har vel sunket ned i pris nærme 700 000. Eneste ulempen er vel at det ble montert drev og ikke akslinger på den ellers så hadde vel noen kjøpt den allerede til høyere pris. Siden drev er jo noe som slett ikke behøver å leve lenge. Og har jo lest historier på forumet hvor dævva drev drepte motorer også fordi det dævva og belastet ett eller annet selv om folk ikke var sikre om det var drevet som myrda motorn (ganske ny motor). Så om jeg ville ha stor Alicraft så hadde jeg i hvert fall ikke brukt 2 mill++ på stor Alicraft fra 2010++ og minste Princess/Fairline fra 2010++ er 4 mill++

@Eika Er vel mer vanlig nedover i Europa med spesialister eller eksperter. Folk er ikke så selvhøytidelige at de tørr å risikere enorme penger for å beholde følelsen "jeg kan jo det her, trenger ikke noe hjelp jeg nei". Er vel bare i Norge det er store tradisjoner med havet og båter, det er vel også derfor det ikke er inkludert praksis på båtførerbevis ol. fordi folk kan det. Men av og til dersom man føler at man ikke kan noe så er det bedre å betale for hjelp enn senere "oi sånn, jeg kunne det ikke likevel det ble en millionregning" :giggle::lol:

Men jeg mener å tro at selv i Norge i dag så vil mer og mer folk ha hjelp til å kjøpe noe dyrt dersom de er i tvil om de kan det. Samme med å betale for instruktør til å lære noe før man begår noen dyre feil.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Da har dagens helt @casie sett på den og laget videoer som jeg fikk lov å dele med forumet (når jeg får det til å laste dem opp noen sted annet enn videresende til mekaniker og den øvrige gode hjelper).

Opinionen var at det virket teknisk bra men interiøreret kunne trengt enn oppgradering for noen 100 tusen. Det er jo noen pågående lekkasjer som lekker så må vel mekaniker uttale seg om han får tid og mulighet til å fikse dem. Siden om de blir ufiksa så vil det jo fortsette å drepe innsiden av båten. Det regner jo ikke så mye i Langesund som i Bergen men det regner jo fortsatt.

Ellers så det ut som badeplatform her ikke var pålimt men dermed som den ønsket å knekke av men den gode hjelper trodde det er nok kosmetiske sprekker og den holder seg godt fast.

Så virker som det er verdt å reise med hele reisefølget må vel bare få senere opinion av den andre hjelper når han har sett filmene.

PS. Ser ut som forsikring skal ikke være ett problem nåværende eier har fullkasko med ansvar hos Fender marine forsikring til 16-17000 per år. Så da blir det jo mye til overs for f.eks drivstoff til turer i forhold til forsikring for 50 000. Men klart hadde det vært nyere enn 15 år båt så hadde det vært verdt nattesøvnen å betale for premium forsikring som inkluderer motorforsikring mot dævving av motor.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 20 timer siden:

@Martine29f Da har dagens helt @casie sett på den og laget videoer som jeg fikk lov å dele med forumet (når jeg får det til å laste dem opp noen sted annet enn videresende til mekaniker og den øvrige gode hjelper).

Opinionen var at det virket teknisk bra men interiøreret kunne trengt enn oppgradering for noen 100 tusen. Det er jo noen pågående lekkasjer som lekker så må vel mekaniker uttale seg om han får tid og mulighet til å fikse dem. Siden om de blir ufiksa så vil det jo fortsette å drepe innsiden av båten. Det regner jo ikke så mye i Langesund som i Bergen men det regner jo fortsatt.

Ellers så det ut som badeplatform her ikke var pålimt men dermed som den ønsket å knekke av men den gode hjelper trodde det er nok kosmetiske sprekker og den holder seg godt fast.

Så virker som det er verdt å reise med hele reisefølget må vel bare få senere opinion av den andre hjelper når han har sett filmene.

PS. Ser ut som forsikring skal ikke være ett problem nåværende eier har fullkasko med ansvar hos Fender marine forsikring til 16-17000 per år. Så da blir det jo mye til overs for f.eks drivstoff til turer i forhold til forsikring for 50 000. Men klart hadde det vært nyere enn 15 år båt så hadde det vært verdt nattesøvnen å betale for premium forsikring som inkluderer motorforsikring mot dævving av motor.

Du får oppdatere når reisefølget tar tur :)

kanskje kommer det bilde av båt og følget  på den store dagen ?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@Boatmad Jeg skal oppdatere, foreløpig prøver å finne ut av hvordan laste opp filmer fra besiktigelse av båten.

@Martine29f Hvorfor i all verden skulle jeg ønske at noen kjøper båten? Hvis jeg ikke ønsker å kjøpe den så kjøper jeg den ikke og da behøver jeg ingen andre til å kjøpe den. Men jeg vil jo ha båt så får vel bare betale det den koster og bruke all forbrukskapital på den i 2 år fremover vel eller enda mer siden det blir jo sabla kostnader på ting og tang.

Har jo den triveligheten at det er ikke banken jeg låner eventuelt penger til forbruk fra så om det skulle skje noe i livet så trenger jo ikke foreldra penga der og da. Hele greia er jo opp til meg behøver ikke at utenforstående faktorer påvirker mitt valg. Tydeligvis har jeg valgt at det er bedre å skaffe en flott båt og sove dårligere om natta enn å skaffe en bittelitt større Alicraft og sove bedre om natta :giggle::lol:

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 minutt siden:

@Boatmad Jeg skal oppdatere, foreløpig prøver å finne ut av hvordan laste opp filmer fra besiktigelse av båten.

@Martine29f Hvorfor i all verden skulle jeg ønske at noen kjøper båten? Hvis jeg ikke ønsker å kjøpe den så kjøper jeg den ikke og da behøver jeg ingen andre til å kjøpe den. Men jeg vil jo ha båt så får vel bare betale det den koster og bruke all forbrukskapital på den i 2 år fremover vel eller enda mer siden det blir jo sabla kostnader på ting og tang.

Har jo den triveligheten at det er ikke banken jeg låner eventuelt penger til forbruk fra så om det skulle skje noe i livet så trenger jo ikke foreldra penga der og da. Hele greia er jo opp til meg behøver ikke at utenforstående faktorer påvirker mitt valg. Tydeligvis har jeg valgt at det er bedre å skaffe en flott båt og sove dårligere om natta enn å skaffe en bittelitt større Alicraft og sove bedre om natta :giggle::lol:

Da har du jobb utover sommer’n med lasting av filmer :)

vedr kjøp av gammel/stor båt får gå sin gang.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 10 minutter siden:

prøver å finne ut av hvordan laste opp filmer fra besiktigelse av båten.

Last opp på Youtube, og legg inn link her i tråden. Du får ikke lastet inn filmer direkte her på samme måten som bilder. 

 

Edit: Der kom visst Pequod meg i forkjøpet...

 

Martine29f skrev 40 minutter siden:

Et ærlig spørsmål ts, håper du innerst inne at noen andre kjøper båten slik at du fortsatt kan sitte på gutterommet og drømme? 

Og det jeg lurer mest på i denne tråden er hvorfor du og enkelte andre er så sykelig opptatt av hvordan @XardasKSP prioriterer, og hvorfor han ikke gjør akkurat som du/dere synes han skal gjøre. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...