Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Boatmad skrev for 8 timer siden:

Du står jo fri for hvordan du ønsker bruke kroner og Polsk valuta.

Det er den uerfarende som ønsker en stooor gamel båt som jeg ikke synes er bra. 
Den er ikke god for dem fleste 

også meg.

det er ditt valg og det ser jeg :) og følger litt med  på tråden :)

Med  midler du sitter på kunne du kjøpt en båt som passer din kunnskap og behov men velger noe utenfor din verden.

blir spennende følge tråden :)

lykke til :)

 

 

 

Så lenge @XardasKSP er ydmyk i forhold til å lære seg å håndtere stor båt, tilogmed leie seg opplæringskompetanse, har solid økonomisk innkomst, er villig til å bruke masse penger på å vedlikeholde og oppgradere svær gammel driter, tenker jeg dette kan gå helt fint. Å finne fornuft i det er nok vansklig for de fleste av oss, men det er hans drøm og gjennomførbart, så jeg sier hopp i det når du føler du har riktig driter i siktet. Om han er like komfortabel til å bruke penger på en slik handel når det faktisk gjelder, har jeg blitt litt usikker på i senere innlegg. 

Hva fiskingen på 10 gradern angår, tror jeg han med fordel kunne hatt noe mindre og mer egnet ved siden av til dette.

Link to post
Share on other sites

@Boatmad

 

Quote

Med  midler du sitter på kunne du kjøpt en båt som passer din kunnskap og behov men velger noe utenfor din verden.



Her skrev du noe nesten filosofisk :giggle: Altså det er jo akkurat det veldig mange folk ønsker i livet å oppleve noe ute av sin verden. Det er slik verden har fått alt fra innovasjoner, fremgang, store selskaper osv. osv. fordi folk ønsket noe ute av sin verden og hadde store drømmer. I hvert fall de som har en kapitalistisk tilnærming til livet. Det er derfor folk stakk av fra Europa og grunda USA f.eks eller derfor de gidder å skape nye firmaer, nye oppfinnelser osv. osv. De ønsker å oppleve noe utenom det vanlige og som er "utenfor deres verden".

Man kan jo etterstreve noe ute av sin verden uansett hva det er, eller f.eks bare gjøre det trygge (som f.eks folk som vil ha borgerlønn drømmer om) kjøpe en betjent leilighet med felleskostnader midt i en by, sitte i en sofa sjonglere mellom PS kontroller og PCe, bestille mat hjem med delivery, knaske i seg pizzaen og drekke vodka med andre handa. Så gjerne ringe bordell istedet for å f.eks prøve å stifte familie og gjerne ikke investere i noe annet enn indeksfond eller eie deler av ett selskap siden det er jo ingen jobb å bare kjøpe indeksfond og leve av renta. Hvorfor prøve hvis man kan jo få alt trygt og godt og inne i sin verden til man dævver personlig av noe infarkt. Er jo bare problemer av å gå ut husdøra :giggle::lol:

Men av og til ønsker jo folk noe ut av sin verden og prøver å oppnå det på alle mulige måter. Er forskjell på hvordan folk er. En med kapitalistisk verdenstilnærming som går forbi f.eks en fantastisk flott herregård på landet vil tenke dette vil jeg ha engang og jeg skal prøve alt jeg kan av arbeid, risiko og ideer for å få råd til det der, imens en annen som har en sosialistisk tilnærming vil bare si "ingen burde eie slikt, ta det fra dem alle burde sitte hjemme trygt med borgerlønn og staten skal ta vare på oss og bestemme for oss så vi aldri velger feil".

Når jeg var sånn 4-7 år gammel på sommerferie i Kristiansand (familien hadde sommerferie og faren hadde jobb med å skrive publikasjonene til fremtidig norsk IT professor og samarbeide om forskning) gikk jeg rundt de bryggene der i havna og skuet utover havet og så på all slags mulige svære båter. Og jo større hvit flybridge båt der var der desto mer "sånn skal jeg ha engang" selv om dette var helt hinsides ut av både min og foreldra og noensomhelst som de kjente sin verden. Var kanskje utenom 99,99 % av befolkninga i Polen i 1994-1996 sin verden. Dette var jo noe som gjør en S-klasse eller 7-serie til rimelig hobby og billig å kjøpe ny (i land uten engangsavgift) hvor nypris på "luksus bil" er lavere enn pris på 30 år gammel båt.

Så er man fremme i 2024 drømmen ble 28 år eldre og her står den utenfor håndsrekkevidde og det er ikke langt unna at man kan få råd (og da mener jeg få råd uten å selge alt man eier og kjøpe en båt siden dette er sport for 80++ åringer) til noe som er "bare" 18 år gammelt.

Ifølge meg er det at folk vil ha noe eller oppleve noe som er ute av deres verden er nettopp det som drifter hele verden fremover :giggle: Men dette var dagens dose filosofi ditt uttrykk fikk meg til å filosofere.

@19 fot Altså forhandler salg er forhandler salg og ingen forhandler som selv eier det de selger ut av selskapet sitt kan fraskrive seg forbrukerkjøpsloven. Ellers var båten solgt av forhandler ikke 30 år men 18 år gammel vel og samme var motorene. Det gis sikkert ikke noe garanti men forbrukerkjøpsloven er såpass sterk at hvis motorene dævver under kundens hentetur så er det ikke noe 50% men fullstendig retting av mangeln som påhviler forhandler og som forhandler ikke kan avtale seg bort i fra siden loven pålegger dette. Så forhandler kan like gjerne som bilforhandlere reklamere med garanti på sabla gammel båt som de gjør på sabla gamle biler siden de er jo bundet av loven uansett.
 

Quote

Husk også på at mange selgere kanskje leser på båtplassen (særlig hvis de blir tipset av bekjente på båtplassen om at båten deres omtales i en tråd om en som skal kjøpe en stor gammel driter). Ikke alle leser alle 208 sidene, så det er fort gjort å få med seg dine høye forventninger til selger uten å få med seg et annet innlegg noen sider senere der du presiserer at det er "bare" når selger er forhandler du forventer en god garanti på motorer som er rundt 30 år gamle.


Derfor blir det jo gjentatt på siste siden nå at kjøp fra privatpersoner krever fullstendig sjekk da man ikke har noe reklamasjonsrett utenom ting som en selger skjuler med vilje for at de ikke skal bli oppdaget. Det samme gjelder kjøp av privatpersoner som får hjelp av en megler.  MEN kjøp av en forhandler som eier tingen og er profesjonell næringsdrivende som driver med den tingen han selger er noe helt annet. Det blir som om noen kjøper ett 30 år gammel fly fra en flyskole (som skal f.eks foreta endringer i flåten) og kjøper samme fra en privatperson som f.eks ikke er pålagt samme regler for vedlikehold. Det flyet fra flyskolen vil være i perfekt tilstand det fra privatpersonen kan være i minste tillatte tilstand for fly som fortsatt får lov å fly.


Ellers når det gjelder opplæring så har jo mange i Norge foreldre som eide båt og ikke er første båteier i familien, det er ikke så ofte det er slik i øvrige land i Europa. Ellers så har jeg jo hatt 20 fot minisnekke som 15 åring, deretter 31 fot Alicraft så båten nå blir båt nr. 3. Det høres sabla dyrt ut å kjøpe en ekstra båt på veien i en størrelse på midten mellom 30 fot og 60 fot kun for opplæringsbruk og i hvert fall dersom den skal være så ny som mulig. Derav forsøket å hoppe rett til "finale båten".

@KGB70

Quote

Samme gjelder forhandler/megler, de selger båt med lite eller ingen forkunnskaper om båten, kun den infoen de har fått fra tidligere/nåværende eier.


Du har rett om megler selger for kunde. Men du tar feil dersom megler har kjøpt eller tatt i innbytte en båt fra en kunde. Da får megler samme plikt som en forhandler av biler og må undersøke hele greia fra toppen av flybridgen til laveste punkt på kjølen. Dette fordi megler er en profesjonell part som ikke kan da fraskrive seg forbrukerkjøpsloven uansett hva han skriver i avtalen siden den ikke kan avtales bort. Kanskje båtadvokaten kunne sagt noe mer om hvor meget megler (eller rettere sagt eier av selskapet som ansetter megler) blir ansvarlig dersom han selger båter som selskapet eier og selger.

Men det er 100 % samme ansvaret som bilforhandler som selger 20 år gammel bil. Så f.eks denne båten https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=358982432 selges på samme måte som en gammel bil ut av en bilsalong med samme ufravikelige forbrukerkjøpslov. Og det har ikke noe å si at den er 18 år dersom loven setter opp informasjon om når feil som f.eks skjer under hentetur rett etter kjøpet skal anses å ha eksistert da båten var i forhandlers eie og ansvar. Det er jo derfor det er mye billigere å kjøpe bil av privatperson enn av forhandler fordi privatpersoner har ikke noe ansvar for det.

Så igjen oppsumert kjøp av privatperson så har man som kjøper mye ansvar å finne ut av alt i tilstanden siden man kan ikke reklamere på annet enn det som selger med vilje forsøkte å skjule fra oppdagelse. Imens kjøp fra forhandler så er det forhandler som har mye ansvar for å finne ut av tilstanden på tingen som han har blitt eier av og er nå profesjonell selger av.

Så hvis en megler selger noe for kunde er det likegreit å kjøpe fra privatperson uten megler (og man kan forvente samme pris som fra privatperson uten megler), men hvis en megler selger noe firmaet han jobber i eier da er det muligens verdt å kjøpe det siden man får helt andre rettigheter.

@Gullfisk
 

Quote

Om han er like komfortabel til å bruke penger på en slik handel når det faktisk gjelder, har jeg blitt litt usikker på i senere innlegg.


Man blir aldri komfortabel med å bruke penger som det tar mye mer enn 1 år å skaffe tilbake om de går tapt. Men jeg har jo sendt bud så klarte å komme meg over den pinen det er å skyve fra seg pengene for å kjøpe drømmen :giggle: Følger diverse råd så alt blir korrekt og riktig. Så må det jo ikke på død og liv være akkurat den båten, det kan jo bli en annen båt. Før eller senere finner man en båt hvor den som selger den virkelig vil ha pengene og virkelig ikke vil beholde båten og da får man kjøpt til en bra pris. Er jo viktig å ikke henge seg opp i at det skal være noe konkret båt dersom man ønsker å få en båt til virkelig bra pris.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 1 time siden:

Så hvis en megler selger noe for kunde er det likegreit å kjøpe fra privatperson uten megler (og man kan forvente samme pris som fra privatperson uten megler), men hvis en megler selger noe firmaet han jobber i eier da er det muligens verdt å kjøpe det siden man får helt andre rettigheter.

Har du forstått svaret du fikk av båtadvokaten i denne tråden?

Det virker nemlig ikke som om du har det. Der skriver han at det er nok at selger får bistand av en megler, så gjelder forbrukerkjøpsloven. Så i et sånt tilfelle kan du også reklamere. Men selvfølgelig har du ikke en plikt til å benytte deg av retten.

 

Link to post
Share on other sites

@Olevine Jeg har forstått dette men likevel så blir det jo nærmest rettssak og det ønsker man jo ikke. Imens om man kjøper direkte fra megler noe som megler eier som en forhandler da er det jo ikke snakk om lovpirkeri.

Det er opplagt og uten noe som helst rettssak osv. Det er klart som at sola står opp i øst at megler som selger noe han eier selv er bundet av forbrukerkjøpsloven og megler vil ikke tenke på rettssak engang om en kunde ringer og sier motor dævva under henting av båten, da vil megler ringe til verksted og ikke til advokat :giggle:

Jeg snakker nå om praktiske løsninger hvor den profesjonelle part er ansvarlig. Om megler selger for kunde kan kunden bli ansvarlig og en privatperson har muligens ikke samme ressursene som en stor båtforhandler til å kunne bekoste alt. Dermed er det "tryggeste" kjøpet dersom man kjøper en båt som en båtforhandler selv eier og ikke selger for kunde.

 

Link to post
Share on other sites

Greit, da har du forstått dette. Men hvordan eller om du velger å bruke rettigheten eller ikke, det endrer likevel ingenting  ansvarsforholdet etter loven. Så når du stadig skriver at det er forskjellige regler for om salget er med eller uten megler, så er det ikke nødvendigvis korrekt

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 23 timer siden:

Store, gode motorer kan gå mange timer uten problemer bare de får normal service. Vår Yanmar kan handle på polet i år (den fyller altså 20 i år :giggle:), og bortsett fra normal service med oljeskift og filter, så har følgende blitt utført på disse årene:

  • Byttet ut startrele.
  • Hatt av dynamoen og blåst den ren for børstestøv (den sluttet å lade).
  • Byttet motorlabber.
  • Rettet opp motor.
  • Hatt av turboen og reparert den (i fjor).
  • Tatt ut dieseldysene for kontroll og service (ligger på benken i garasjen og venter på nye spisser nå).
  • Justert ventilklaringer (utført nå i år).

Den starter før du hører at startmotoren går rundt, det gjelder også ved første start etter vinteropplag hvert år.

 

Men nå er jo dette en Yanmar 4LHA, ikke en VP D-serie (med de problemene som har vært der) eller en eldgammel motor hvor alt fra varmevekslere, eksosbend og manifolder kan være tæret i filler. 

 

Husk at alle punktene som du lister opp her er ting som trådstarter betrakter som å "dævve"., og det er nettopp det han ønsker å unngå...

Link to post
Share on other sites

@Olevine Ja loven er kanskje det samme så ikke veldig lurt lenger å være kunde hos megler med mindre megler tar båten i innbytte og tar over ansvaret for salget på seg selv. Men selv om loven er den samme så er det mye enklere å ha ett profesjonelt firma å forholde seg til som 100 % sikkert har ressurser og vil ikke gidde å kverulere rettslig noe som er opplagt men rett og slett biter i det sure eplet og ringer verkstedet uten problemer for kunden som kjøpte.

@Chiefengineer Dette som @Komodo listet opp er vel "delikate dævvinger" som mekaniker og i verste fall bra verksted får fikset uten å bytte ut motor. Det jeg tenkte på er en sånn dævving som megler i Bergen fortalte skjedde på Princess 20M med MAN motorer. Altså det sa "pang, krakkk osv." og motoren var helt dævva ikke noe å fikse der og det skjedde med begge som han fortalte.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Om jeg forstod Bergens megler riktig så dævva først den ene også rett etterpå skjedde det samme med den andre. Altså ikke samtidig men det skjedde det samme med begge. Kan jo hende Bergens meglern la til noe ekstra farger til historien og det skjedde ikke så "filmverdig" som han fortalte og heller ikke så meget "pang". Men i hvert fall om motorn kan bare hives nærmest så er det "brutal dævving" imens om det er noe som kan fikses uten at motor skal ut så er jo dævvinga mer delikat dersom man oppdager dette i tide før det utarter seg til å bli noe brutalt for både motor og lommebok.

Men ellers uten å kunne så mye om båt ville jeg tro at den brygga ikke var beste stedet å selge Princess 45 på for at båten skulle gjøre inntrykk, hadde jeg vært sånn profesjonell selger hadde jeg tenkt tanken å plassere den på bakgrunn av mindre båter slik at den kunne fremstå stor og majestatisk. Når den stod der rett ved siden av en Princess 20M og på andre siden tror jeg det stod en enorm nesten ny Princess (altfor fancy design) så virket det som det var en småbåt som ble solgt ved siden av "slagskip" og gjorde kanskje ikke rette inntrykket.

Altså i Langesund om våren virket til og med Princess 35 og Fairline 36 Turbo som relativt store båter når alt annet var betydelig mindre. Men hadde man putta rundt omkring båter som der i Bergen så hadde de nesten gitt inntrykket av å være "jolle". Men det er kanskje bare meg som får slike opplevelser av å se så forskjellige båter på samme brygge. Men det er jo bare følelser og emosjoner. Men om det ikke var pga. følelser og emosjoner så hadde jo nesten ingen kjøpt båt, fornuften sier jo at båt er en fantastisk måte å tape ekstreme penger på.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

Men det er kanskje bare meg som får slike opplevelser av å se så forskjellige båter på samme brygge

Der tror jeg du traff spikeren på hodet.

De aller fleste som tenker å kjøpe en 42 foter f.eks, tror jeg nok ikke ombestemmer seg bare fordi det ligger noen enda større båter ved siden. Ikke alle er som du: jo større jo bedre

Link to post
Share on other sites

@Olevine Ja det er litt annerledes i Norge folk vet hva de skal ha og hvordan de skal bruke det og har stort sett hatt noe annet før så det er ikke så viktig at salgsobjektet "shiner" som ellers i Europa hvor de selger ting som er premium og som folk ikke behøver men har lyst å ha.

Utover i Eurpa når det selges dyre ting som folk egentlig ikke trenger men har lyst på så forsøkes det stort sett at tingen virker som noe utrolig flott for kunden så vedkommende føler at han kjøper noe virkelig flott. Altså om de selger en M5 på bilforhandler så setter de den ikke omringa med Bugatti Veyron og Ferrari Enzo. Folk skal liksom ha følelsen at de kjøper noe virkelig "rått" for de surt tilsparte penga og ikke "egentlig småtteri".

Men jo det er nok det at i Norge så kjøpes båt annerledes enn hvordan f.eks raske biler kjøpes. Man ser på den ikke som noe "unødvendig" men som man likevel veldig veldig vil ha.

Link to post
Share on other sites

@subwoofer Den båten på 128 fot har nok båtplass på noe veldig dyrt sted om det koster 2 mill per år for båtplass. Både i Norge og Polen hadde man trolig kjøpt eget landstykke ved kysten og fiksa seg egen privateid plass om det skulle koste så meget.

Er helt med på den biten med drivstoff om noen skal bruke båten mye og den biten med maintenance. Men altså 8 mill kroner til mannskap per år, altså hvis man ikke kan få en yacht captain bevis (gjelder worldwide fra Polen f.eks uten å være yrkesskipper) og kunne føre denne båten selv hvor er morroa i det? Da får man vel holde seg til båt under 24 meter. Ellers skjønner jeg at man må ha hjelp med fortøyninger osv. men hvis man ikke har familie og bekjente som skal være med og hjelpe til ved fortøyning hva er poenget med å ha slik svær båt alene hvor man må hyre inn folk for å fortøye båten.

Selv om jeg vant eurojackpot så hadde jeg ikke tenkt meg annet enn å ansette instruktør for å lære meg dette skikkelig + eneste faste ansatte kunne være en mekaniker som har som eneste jobben å sjekke båten hver dag om ikke noe nytt dævva og ordne med at det blir fiksa som går vel av maintenance budsjettet. Men det blir vel lønn til instruktør for ett år (antar det er nok for å lære det) og eventuelle øvrige instruktører til å lære opp folk jeg kjenner hvordan man fortøyer dette der når "kapteinen" har mestra å få lagt til. Deretter ville vel eneste person fast ansatt være en mekaniker som også er båtaltmuligmann. Men dette er jo langt fra 8 mill i kostnader per år.

Men jeg tror nok om jeg vant eurojackpot så hadde det nok først blitt en Fleming eller Nordhavn som er 23,99 meter før det ville blitt enda sværere trawler som hovedbåt, så hadde det sikkert blitt båt nr.2 en så stor som det finnes førerhusbåt til å fiske fra om vintern så får båten være så stygg som den vil om den er egna til å ikke dævve så lett av at det er kaldt. Og tredje båten hadde sikkert vært en svær Princess i middelhavet med enorme MTU/MAN motorer så den ville være tøff for sommerfest. Så hadde sikkert sistnevnte båten ikke vært ny men fra før 2016 pga. design av båten. Trawlern hadde heller sikkert ikke vært ny fordi det er leveringstid og når man vinner eurojackpot så liker man ikke å vente på leketøyet :giggle::lol: Og førerhusfiskebåt tror jeg de har ferdigbygd demobåt av til salgs så kanskje den ville være ny.

Men dette får bli eurojackpot drømmen. Imens virkeligheten får være en mindre båt som lommeboka kan takle uten eurojackpot gevinster. Så får de større og nyere båtene motivere til å gjøre det bedre innenfor business og klare å tjene enda mer :giggle:

Link to post
Share on other sites

En av foreleserne mine fortalte på 90-tallet om sin første store båt. Han kjøpe et tankskip for 1 dollar. Kanskje noe for TS å tenke på om kjøpet av Princess ikke landes. Han bygget den om til å frakte sau fra Australia til Midtøsten. 

Link to post
Share on other sites

@ohio Ble rådet til å ikke offentliggjøre kjøpsprossess før båt eventuelt er kjøpt eller gitt opp fordi en annen mer relevant priset båt dukker opp og selger ønsker en pris som vil være altfor langt unna hva jeg eventuelt kunne få hvis jeg noensinne ville bytte båt (uten å ha ekstrem flaks at det kommer noen som bare skal ha noe og ikke tenker på penga).

@Dykker Tror nok at det er bare tilfeller hvor selger legger ut båt til en pris som han får vondt av å få at det blir noe valg mellom kjøpere på store og gamle båter. Spesielt om de er over 50 fot. Siden eneste som kunne velge noe var vel Princess 45 med regninger på 2,3 mill hvor eldste regninga ikke var eldre enn 2019 motorer var overhalt, tanker splitter nye, akslinger og gir overhalt/nye og båt kosta 900 000. Var vel eneste tilfellet hvor det var meg og en til og båten gikk på 1 uke. Men jeg tror selger fikk vondt av å se egne prisen selv om han trolig selv kjøpte bare 70 000 dyrere om høsten 2023.

Den andre båten som tok litt lenger tid men gikk på 2 uker var den Princess 415 med 63P motorer som var betydelig nyere enn båten og selger såvidt jeg har hørt forsøkte 1 250 000 i pris tidligere men måtte ta 850 000 som pris.

Så var det en Fairline 52 fra 1999 hvor selv en megler i Bergen måtte betydelig under 2 mill for å selge den ellers lå den vel ute ett halvtår.

Også da selvfølgelig den første båten som ble sterkt vurdert (men jeg var ikke klar da) den Princess 55 solgt av megler i Stavanger hvor VP122 motorene var overhalt og båten til slutt ble solgt for 1 300 000 etter 2 måneder. Noe som er en pris som får selger av Princess 55 med "feil" motorisering til å allerede bli uvel og realiteten er jo at båt med 71A istedet for overhalte 122 motorer vil trolig måtte koste betydelig mindre enn 1,3 mill før det står solgt.


Så før selgere av slike båter kan lage en slik tråd så må de prise båten til en pris som får dem til å "gråte allerede". Så jeg forsøker å kjøpe båt til en pris hvor hvis jeg eventuelt ønsker å bytte båt i fremtida så må ikke gråte over å ha tapt en enorm sum på toppen av reparasjoner og vedlikehold. Jeg har hørt at folk ofte beholder båten fordi de ikke får solgt det til noe rasjonelt pris og i de fleste tilfeller ser man jo bare pris på finn og ikke hva båt ble rabattert til.

@bjorngb Jeg ser på båten som sløse og forbruksobjekt ikke som business. Så får noen andre prøve å bli reder som skal tjene penger på det. Jeg fant nisjen med skolefly har ikke tenkt å kjøpe lastebiler eller tankskip der er det nok folk om beinet allerede :giggle::lol:

Men når den bølgen av "å naboen har ferrari men han har ikke båt" når Polen etter at folk begynner å tjene seg rike der også så tror jeg ikke det er feil idee med båtskole i Polen absolutt ikke men det er helt annen diskusjon som ikke har noe med båt til forbruk og sløsing å gjøre :lol: I Polen er det jo praksis krav til diverse grader av sertifikat som går helt opp til yacht captain og folk får ikke medfødte båt kunnskaper som i Norge så de ikke må annet enn teori (de får heller ikke lært noe om båt av foreldre stort sett).

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Man vet jo aldri hva som er aktuelt før noen finner ut av at båt ikke skal beholdes likevel og øvrige kjøpere ikke kommer med ønskede penger. Jeg tror ikke diverse meglere eller øvrige båtkyndige bare prater i løse lufta når de sier slike båter er tungtsolgte og selv om man kjøper dem til bra pris så må man forberede seg på tap dersom man skal skifte båt og da tap i selve verdien og ikke bare til reparasjoner, vedlikehold osv.

Jeg har jo også fulgt med markedet siden senhøsten 2023 og fått noen eksempler på hva båter faktisk ble solgt for og ikke bare lagt ut til. Blir det ikke denne så kommer det helt sikkert noen "gullkorn" til høsten hvor folk er bestemt på at de ikke har lyst å overvintre med båten og ta kostnaden + bryderiet for dette og heller gir den kostnaden i rabatt. Spesielt om noen båter er allerede blitt forsøkt solgt men ikke solgt til våren i år, da er det jo ingen sikkerhet noen betaler ønsket pris til neste vår.

Link to post
Share on other sites

Martine29f skrev for 4 timer siden:

Ny uke nye sjanser. Jakten fortsetter og mellom linjene leser jeg at Lepsøybåten blir uaktuell da budet ikke blir godtatt. Lite vits å bruke energi på båter du ikke fikk kloa i vel🤑

 

Folk leser forskjellige linjer.

Veldig mange salg/ kjøp skjer ikke umiddelbart etter første visning/ forhandlinger. Da ender det ofte med nei, og selger har ofte sagt "det kommer en kar til helga" / "Har noen andre som er veldig interessert" eller noe i den duren.

 

Så da får selger en sjanse til å følge ut disse trådene. Man blir da sannsynligvis informert om selger får et bud over eget, men under det han kunne tenke seg i håp om budøkning.

Forblir båten usolgt over tid er det en indikasjon på at markedet ikke er villig til å betale det man hadde trodd/ ønsket seg. Også kalt mørning.

 

Er prisen riktig eller god, blir båten solgt. Det så vi på P45 og 415, samt til slutt med P55. Med P55 tror jeg både megler og selger hadde blir "mørnet" litt med tiden og slo til på nestemann som kom og ga et konkret bud innen rimelighetens grenser.

 

I de økonomiske tider vi er nå, samt nærer oss snart slutt på ferien tror jeg veldig få tror man får mer for båten utover høsten. Alternativt er båten verdt mer for selger enn markedet er villig til å gi og han kan velge å beholde den. En fair sak som også skjer ofte. Er selger motivert til å selge, enten fordi han har en annen båt på handa eller må av andre grunner,. så kan også prisen bli en annen enn først signalisert.

 

Bare en måte å finne ut på, og man må tørre å ta risikoen med at båten blir snappet av noen andre. Men det går flere tog. 

Med store, eldre båter synes jeg det lurt å ikke betale for mye, med mindre det noe helt unikt med det konkrete eksemplaret.

 

time will show.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kloke ord du kommer med her @sap_2000. Og det er litt greit at du sier det, for nå har jeg lenge hatt en følelse av at uansett hva TS skriver, så blir det vridd til det ugjenkjennelige av 3-4 forskjellige debattanter som i det ene øyeblikket klager på at tråden har blitt veldig lang, og i det neste øyeblikket ikke klarer å la være å kommentere den minste ting. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror i hvert fall at så lenge man ikke må ha en konkret båt og har god tid så finner man til slutt en båt i godstand til lavpris. Det finnes jo alltid flere båter, så jo på en "liten" (liten i forhold til P56) Princess 45 i Bergen også f.eks. Om den virkelig skulle være så enkel å selge til som meglern i Bergen mente så kan det jo også være en idee med "dyr midlertidig båt" dersom megler i Bergen og hans kunde rekker å mørne utover høsten fra den høyprisen som ligger fast siden våren.

Så kan det jo hende det dukker opp noe helt nytt både av "finale" og "midlertidig båt" kategori. Eneste med den Princess 45 er at neste båt måtte vært til 5 mill eller mer fordi man skal jo ikke ha eldre båt enn man har hatt og større skal den være i finale båt størrelse.

Hørte jo forøvrig det ble nevnt at Princess 62 fra 2010++ kunne synke så lavt som til 7 mill priser da er det jo fullt finale båt av riktig alder på horisonten noen eller rettere sagt mange år frem i tid :giggle:

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Jo har fått den med meg de har nok funnet ut av at "ingen" vil ha Caterpillar 3208 med turbo og at "alle" har hørt en historie om det til og med selgerne av Fairline 50 i Oslo.

 

Siden det startet vel på 1,19 mill. En Birchwood 44 med samme motorer gis bort snart nesten starta på 1 mill og er ved 500 000 snart. Man vil jo gjerne ikke ha en tikkende katastrofe i motorrommet med mindre båten er nesten gratis noe 890 000 ikke er (var jo prisen på Princess 45 med overhalte VP71B, nye drivstoff tanker, akslinger og gir).

 

Motor er jo så å si hele verdien av en eldre båt nesten.

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP Er mange tråder på BP om CAT3208. 

Du kan lese en hvor @Hulda (som har jobbet som reklamasjonsgeneral med CAT) har kommentert.

Tråden finner du her (Erfaringer med Caterpillar 3208).

En bekjent av meg har en Azimut 50 med to stk CAT3208 (hver på 440hk). Han har aldri hatt noen problemer med de.

Er lavturtall industri/generator blokker dette.

Så ikke heng deg opp i en (!) historie  :giggle:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...