Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

De er mange  Princess elskere i Norge men denne 56 er i en for sliten stand til at de vurderer den Treverket er utslitt og det kreves mye for og få den i stand Motormessig er det vel kansje ok men resten er så som så etter min mening 

Link to post
Share on other sites

@ohio Derfor vil jeg gjerne ikke betale så mye at jeg må tape altfor mye dersom jeg skal noensinne bytte til noe nyere som den Princess P57 eller om jeg skulle fått råd i fremtiden til en som oppfyller kravet til "enorm" og er enda nyere. Da jeg hørte 7 mill kunne være nok til P62 som er 2010+

 

Så om jeg skulle først ha slik så nyere og så større og like ny, da vil jo jeg helst ikke tape enorme summer på annet enn vedlikehold. Vil jo gjerne ikke ha en halvmillion i verdifall om jeg skulle i fremtiden bytte båt og ikke bruke ett år på å selge den (muligens til slutt til samme pris som man kan selge med engang).

 

Det eneste som er enkelt er å kjøpe noe dyrt det går veldig veldig fort :giggle:

Link to post
Share on other sites

@XardasKSP Skjønner det slik at du vil ha størst mulig båt (>50 fot).

Har du mottatt D5L (eller var det D5LA) sertifikatet ditt nå?

Leste det slik  tidligere i tråden at du kun ventet på at sertifikatet ditt skulle trykkes opp, noe som kunne ta tid?

Selgere vil jo spørre om sertifikatet ditt før de lar deg prøve båter du ser på.  :sailing:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@ohio Har ikke tenkt å eventuelt påkoste mer enn å fikse alle de lekkasjene så det ikke fortsetter å lekke samt påkoste sabla bra ekkolodd og få en skjerm istedet for den som er dårligere eventuelt om alt må byttes koster det vel 150 000 elns for ny navigasjon ol. skulle da også hatt "ryggekamera" til flybridge siden om mulig er det enklere å havnemanøvrere når man ser hvor båten ender når den skal inn i båsen eller til longside avhengig av hva slags plass  som er tilgjengelig i Langesund.

Ellers er ideen vedlikehold og fiksing om noe skulle dævva. Poenget er at hvis jeg ikke får kjøpt den til grei pris så vil jeg tiltross for utbedringer måtte sikkert ta en lavere pris enn hva jeg eventuelt kjøper for om dette skal gå rimelig raskt. Store påkostninger hadde det vært om jeg bestemte meg for å beholde båt for evig og alltid da er det noe annet.

Den er jo tross alt uansett mer verdifull enn eldre modell som var Princess 55 vel så burde jo ikke tape så utrolig meget, motorene er også nyere modell med mer HK.

Ellers er alternativet enten noe for her og nå som er i området som for eksempel den nedprisede Birchwood eller noe dyrt som den Princess 45 til Bergens meglern hvis han godtar bud. Eventuelt vente og se hva som dukker opp siden trolig forsvinner verken Princess 56 eller Princess 45 før prisen kommer nærme mitt budnivå. Tenker egentlig på om jeg vil ha en så "liten" båt til en så høy pris (selv etter bud) som den Princess 45 som blir jo over 2 mill hvis jeg finner ut av at jeg vil så sender jeg bud på mail til Bergens meglern så får en si ja eller nei til det. Og hvis en sier nei så vet han om tilbudet om høsten dersom jeg ikke har kjøpt noe annet båt før da. Samme vet jo selger av Princess 56 hva budet var med mindre jeg bestemmer meg likevel for å gi bittelitt høyere bud.

Så kommer det kanskje også noen bra tilbud til høsten ellers kanskje Stavanger megler også fikser noe "opp av hatten" som den Princess 65 bare plutselig var der i Sverige eller noe så rimelig som den overhalte VP122 Princess 55 til 1,3 mill. Stavanger megler pleide egentlig å ha utgangspriser litt nærmere ferdigpriser enn de til Bergens megler som liker muligens å vente lenger på salg før pris går nedover.

PS. Det er i hvert fall ikke noen "priser fra månen" (direkte oversatt Polsk ordtak) hos både Bergen og Stavanger meglerne som man kan av og til se Høvik megler sette båter ut til (tror jeg bare har sett en som var noenlunde ikke til enorm overpris av Høvik megler annonserte båter).

@Dykker Ikke mottatt noe enda men har hørt en idee om at man egentlig har det når man har levert all dokumentasjon som gir rett på det. Om det er riktig eller ikke vet jeg ikke men uansett var det jo ikke behov for D5L ferdigprinta ved Princess 56 siden selger tok seg jo av å føre båten under "prøveseilinga" så hadde jeg også @sap_2000 der så var ikke noe mulighet eller behov for å selv styre med noe.

Antar det også var tryggest det het vel noe aka "skadet vare er kjøpt" elns :giggle::lol: så ville helst ikke foreta forsøk på havnemanøvrering med båt som ikke er min og heller ikke ment som opplæringsbåt som Storebro 500 til @Chilli Solbris under D5L kurset. Så får nok øve på havnemanøvrering med instruktør når båt er kjøpt.

Link to post
Share on other sites

Ser den Princess 55  i Sverige er redusert i pris og den ser strøken ut i forhold til den Princess  56 og ville nok vurdert den med et bud Den er beskrevet med overhalte motorer og ser ut til og være i utmerket stand 

Link to post
Share on other sites

@ohio Jeg tror de flytta den fra yachtworld men fant den der: https://www.scanboat.com/en/boat-market/boats/motor-boat-princess-55--61-fly-volvo-penta-tamd-122-17486980 det kom i hvert fall ikke nye bilder og den ene cabin eller tilstand på dass/bad er ikke med. Det var i hvert fall nye dasser med tilbehør på båten i Bergen så den biten var i hvert fall fiksa for noen år.

Men den båten trenger jo enda mer oppgradering av navigasjon ekkolodd og hele pakka samt er jo eldre modell både båt og motorer. Eneste positive er vel at den ikke har lekkasjer som den Princess 56 men hørte det ikke skulle være så ekstremt dyrt å fikse de lekkasjene var bare arbeidskrevende men noe var simpelt som å ta ut skruer og fylle inn osv. noe selv meg og min onkel kan klare uten mekaniker. Så får eventuelt mekaniker prøve å komme seg til festene på rekkestøtter dersom det skulle være Princess 56.

Har snakket med megler i Stavanger om den Princess 55 i Sverige men han sa at de som selger den har ikke tenkt seg 1,3 mill for den slik som båten i Stavanger kostet (jeg trenger ikke MVA siden nå er det under 2 år til foreldra skal flytte og jeg kan bruke båten i Norge med tillatelse fra tollvesenet siden jeg er utflytta Norge).

Den båten ser fint i interiør ut men altså om sofaer fra butikken puttes inn i salongen så vil det ikke være dyrt med slik interiør i Polen heller. Spurte megler om jeg så riktig men han svarte ikke noe på det og det går jo ikke med sofaer fra butikken som ikke er montert fast i båten så kommer de jo til å fly rundt i salongen når det er bølger samme med øvrige møbler må jo være skrudd fast i båten.

Uansett kunne vært interessant om det var til prisen som båten i Stavanger var (uten behov for norsk MVA) men det sa megler ikke var interessant for de som solgte og da blir det jo bedre med nyere modell om det ikke er ekstrem prisforskjell. Til 1,3 så hadde det sikkert vært fint da er det jo ikke mye penger å tape man får vel solgt slik båt over 1 mill antar jeg om tilstand ikke forringes. Men man måtte uansett fiksa de møblene siden det går jo ikke med flyvende møbler utpå Skagerrak :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg skal gi deg et råd @XardasKSP. Det skinner jo gjennom at du har lyst på den P56 i Bergen. Du har lagt inn et bud som selger ikke aksepterer, og du har fått et tilbud om å få den til en noe høyere pris enn det du har bydd. Legg inn et nytt bud som er en mellomting, og si take it or leave it. Da blir det mest sannsynlig enighet og en rask handel. 

 

At du skal kjøpe en båt du ikke skal tape penger på må du bare slå fra deg. Det budsjettet du har lagt opp til er så romslig at du tåler et verditap på båten i løpet av f.eks. en femårsperiode. Båten i Bergen er en helt annen enn den P55 i Sverige, som er av et gammelt og utdatert design. Gå for den i Bergen, da har du god båt i mange år! Reparasjoner og påkostninger kommer det til å bli uansett. 

Link to post
Share on other sites

@ohio Jo den i Stavanger med overhalte motorer og fastmonterte møbler til 1,3 mill med norsk MVA (og gratis EU MVA ved flytting av foreldra om man tok den på mora) var ett bra kjøp men var nok ikke klar den gangen da men det var jo flere bra kjøp både fulloverhalt drivverks Princess 45 til 900 000 og den Princess 415 til 850 000 med VP 63P. Vet ikke hva Princess 65 ble til slutt solgt for heller men den var så meget finale båt at jeg hadde lyst på den men var ikke klar for å kjøpe den i april fordi måtte investere. Den var jo så stor og fin båtutseende på at man kunne tålt litt reparasjoner og utgifter og hele pakka om det var nødvendig siden større en det blir det vel aldri uten eurojackpot eller ved 80 års alder eventuelt :giggle:

Er klar nå pga. leiligheta til foreldra, kunne nesten kommet opp på 4 mill om en annen bank mottar siste 700 000 kontanter inn på konto (ellers sender jeg advokat på banken siden de må motta når den norske staten godtar at det er dokumentert). Men i hvert fall opptil 3 er det ingen problemer men vil ikke kjøpe noe som ikke er verdt prisen.

Forsøker nå om det er mulig å få den Princess 56 til bra pris og er det ikke mulig så kan jo forsøke på Princess 45 til Bergens megler eller se om det kommer flere båter.

Den Princess i Sverige er vel nå overtatt av svensk megler "MS Marintjänst / 360 Marine" så antar det er derfor Stavanger megler ikke driver med den mer. Til 1,7 mill koster den jo nesten samme som nyere modell med nyere motorer, men for 1,3 ville det jo kunne være veldig interessant.

@Komodo Takk for rådet, venter også på mening fra noen messenger/whattsapp privat message rådgivere så kanskje sender noe nytt på den i Bergen. Men har jo også blitt frarådet den også med forklaring at den ikke er verdt det og blir en mye vanskeligere historie enn eventuelt f.eks den Princess 45 som Bergens megler har dersom han skulle akseptert riktig bud (for meg) fra meg.

Jeg er klar over at jeg vil bruke penger på vedlikehold, reparasjoner og hele pakka, men hadde vært kjedelig å på toppen få flere 100 000 tap på selve båt hvis den skulle selges som ett normal 1 måned salg og ikke ventes i 1 år i håp om spesial interessert og kanskje til slutt selges for samme pris. Vet jo ikke hvor mange år jeg skal ha den avhenger av hvordan firmaet går og er jo heller ikke bare mine penger men foreldra sine også.

Vil jo ikke oppgradere Princess 56 til svinelige summer for å senere få mindre enn den koster i dag og en "finale båt for evig og alltid" er sånn bitte bitte bitte litt større som man kunne bare pøst på med penger i :giggle::lol:

Eneste problemet er vel at man med 4 mill ikke rekker opp til en P57 i dag (den til Bergens megler kosta langt over 5 utgangspris og billigste på finn kosta 5 mill utgangspris men hadde de mindre motorene som ikke var så ønskede som jeg forstod) og kommer man ikke dit så vil man ikke kjøpe ett stort tap som gjør at man ikke kan kjøpe noe P57 om 1-2-3 år og ikke noe P62 fra 2010 ++ om 10 år elns.

Det aller klokeste hadde sikkert vært å sette seg ned om man ikke får den Princess 56 til riktig pris og bare kjøre på med full sparing og investering og bare sett om det er der nærme 5 til neste år og bare kjøpt både nytt og stort :giggle:


PS. Eneste problem med stort nytt og dyrt er vel at vintersforsøk på Skagerrak under høyttrykk må legges vekk for alltid siden hadde sikkert dævva personlig av søvnmangel om noe til 5++ mill lå på vannet i havna og var trua med å dævve utenfor all forsikring dersom kulda skulle likevel frostsprenge motorer da er det jo dævving til langt over 3 mill med montering. Siden på en båt til 5++ så må man jo bytte til nye motorer om de dævver fordi båten er verdt mer.

Link to post
Share on other sites

@KGB70 Holder meg til de navna som oversatt til Polsk gir litt annerledes mening enn i Norge (altså ræl som driter eksos og ikke ordrett dass). Så "Stor gammel driter", "Svær gammel driter" og "Enorm gammel driter" :giggle::lol:

Kunne egentlig putta inn halvgammel der dersom båt skal være nyere men det hadde liksom ødelagt klangen i navnet :giggle::lol: I Norge vil det forhåpentligvis være humoristisk i havna, i Polen bytter båt navn til "Das Kryp" "El Krypo" eller rett og slett "Krypa" som nettopp betyr digert gammelt ræl av en båt :lol:

Link to post
Share on other sites

@Olepo Det er denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=359706075

Den har vært til salgs fra mars elns. så var det liten pause i Juni også kom den tilbake til salgs for akkurat samme prisen som før, prisene på disse båtene skal være grodd litt under COVID og ikke falt tilbake så fort som muligens større båter. Men de holder vel på å falle tilbake i pris så riktig pris er vel nærmere 2 enn nærmere 3 mill. For 4 mill har jo 2008 Fairline 58 blitt solgt før så nærme 3 mill for 2005 45 fots båt føles som høypris noe markedet trolig også synes siden våren er gått, sommern er her og høsten nærmer seg og enda senere vinterlagring av båter osv.

Så tenkte om jeg går for at "liten" båt kan være sabla dyr så er det vel en idee å sende bud til megler og hvis det blir avslått så vet jo både megler og hans kunde hva som er mulig å få dersom jeg ikke har rukket å kjøpe en annen båt imens og de skulle finne ut av at de likevel vil selge.

Tenkte samme fungerer jo med øvrige interessante båter. Før eller senere kommer man over noe hvor noen vil ha det solgt og man får det til en fin pris.

Link to post
Share on other sites

Dykker skrev for 8 timer siden:

Selgere vil jo spørre om sertifikatet ditt før de lar deg prøve båter du ser på. 

 

Kan ikke selger (med sertifikat) bli med på prøveturen og vise/prøve det som kjøper er interessert i å få vite/prøvd?

Sikkert en mengde spørsmål som dukker opp i løpet av en prøvetur med en såpass stor og kompleks båt, og da er vel det greieste at selger er tilstede og kan svare der og da. (Forutsatt at selger også er tidligere eier og bruker av båten).

Det kan da ikke være så vanskelig å få til.

Link to post
Share on other sites

@XardasKSPDe pengene du putter inn i form av vedlikehold og oppgraderinger i gammel driter får du ikke igjen uansett. Hvordan markedet er om/når du selger den vet du heller ingenting om. Så å tro at du kan forutse hvilken kjøpesum du vil få solgt den for igjen, blir bare tipping.

Om du skal spare mere penger først, tror jeg heller ikke endrer så mye da det å ha stoooor båt teller så mye for deg. Dermed blir det nok heller bare litt nyere, men heller større du vil se etter.

Synes @Komodo ga deg et fornuftig råd.

 

Link to post
Share on other sites

@Jannmar Hadde en selger av en båt bedt meg å dra med den på prøveseiling alene (eller alene med en hjelper men uten han) så selv om jeg hadde med meg en båtkyndig hjelper eller allerede følte at jeg behersker alt sammen med stor båt så hadde jeg fortsatt synes det er veldig mistenksomt. Siden hvorfor ville ikke selgern være med ville jeg tenkt er det kanskje slikt at om noe i båten er på dødens rand og dævver under den turen så får man skylden for å ha medført dævvinga osv.

Selv om det selges for dødsbo f.eks så ville det vel være naturlig at en megler som selger det er med på den prøveseilinga og ser hva som skjer selv om man har med noen båtkyndig til dette også. Så slipper man etterpå å høre f.eks at ting dævva fordi man feilbehandla båten og at de ikke var sånn fra før av + få krav. Er jo best at selger/megler får med seg testen med full kraft på motorne.

@Gullfisk Jeg er fullt klar over at alle oppgraderinger er tapt poenget er å f.eks ikke tape over en halv mill eller en hel mill i tillegg på selve verdien som en "bonus" på alle oppgraderinger og vedlikehold. Hvis man nå skulle eid båten i lengre tid så kommer det alltid en tanke hva hvis om 5 år så betraktes denne modellen som samme som Princess 55 i dag. Og plutselig må man selge for 1,3 hvis det skal komme folk på brygga og båt skal selges i 2 måneder som den i Stavanger. Selv om man venter og bruker 1 år på å selge noe så er det jo ikke sikkert at ikke eneste forskjell blir at man får samme prisen om 1 år som man kunne få med engang.

Derfor forsøker i det minste å få en båt til en grei pris som tilsvarer muligens verdien av den slik den blir vurdert av diverse folk som kan dette både meglere og hjelpere osv.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 16 minutter siden:



@Gullfisk Jeg er fullt klar over at alle oppgraderinger er tapt poenget er å f.eks ikke tape over en halv mill eller en hel mill i tillegg på selve verdien som en "bonus" på alle oppgraderinger og vedlikehold. Hvis man nå skulle eid båten i lengre tid så kommer det alltid en tanke hva hvis om 5 år så betraktes denne modellen som samme som Princess 55 i dag. Og plutselig må man selge for 1,3 hvis det skal komme folk på brygga og båt skal selges i 2 måneder som den i Stavanger. Selv om man venter og bruker 1 år på å selge noe så er det jo ikke sikkert at ikke eneste forskjell blir at man får samme prisen om 1 år som man kunne få med engang.

Derfor forsøker i det minste å få en båt til en grei pris som tilsvarer muligens verdien av den slik den blir vurdert av diverse folk som kan dette både meglere og hjelpere osv.

Skjønner målet ditt, men du har altfor mange ukjente faktorer til at du kan ta mye hensyn til det i forhold til kjøpesum. Det er jo de samme pengene, så du kan ikke være bekymret for om du feks får igjen 200k mindre, mens du ikke bryr deg om de 500k som gikk til vedlikehold og oppgradering. Båtens verdi er det du får solgt den for den dagen du selger(som du ikke vet når er), ikke hva du kjøpte for eller kostet på den.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 9 timer siden:

@Olepo Det er denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=359706075

Den har vært til salgs fra mars elns. så var det liten pause i Juni også kom den tilbake til salgs for akkurat samme prisen som før, prisene på disse båtene skal være grodd litt under COVID og ikke falt tilbake så fort som muligens større båter. Men de holder vel på å falle tilbake i pris så riktig pris er vel nærmere 2 enn nærmere 3 mill.

Tenkte samme fungerer jo med øvrige interessante båter. Før eller senere kommer man over noe hvor noen vil ha det solgt og man får det til en fin pris.

Takk, må jo prøve å følge litt med på hvilke objekter som kan være aktuelle her:smiley:.

Synes den ser veldig fin ut og godt oppgradert den P45. Men sannsynligvis er den noe optimistisk priset ja.

Dessuten burde de jo tatt en ny bildeserie etter at båten er klargjort for salg.

 

Kan ikke helt forstå at du betegner P45 som en trang og liten båt, men jeg spiller jo ikke på lilleputtlaget en gang i forhold til din liga. For meg hadde en flybridgebåt på mellom 35 og 40 fot vært perfekt størrelse:smiley:.

 

Ellers tror jeg du har en fornuftig tilnærming til P56 som du er i forhandling om. Selv om du ikke er er så opptatt av interiør og finish vil det være et tema den dagen du eventuelt skal selge igjen.

Selger av P56 blir nok ikke akkurat nedringt av potensielle kjøpere, det gir både selger og kjøper tid til å tenke og eventuelt komme frem til en avtale.

 

Generelt tror jeg nok båter med størrelse rett under sertifikatkrav vil være mer lettsolgte, og dermed kanskje kan holde seg litt bedre i pris. Kjøpergruppen tynnes nok ut når man passerer 45-50 fot - av flere årsaker.

 

Det er jo også slik at selgere gjerne kan ha ulik motivasjon for salg, noen vurderer salg og legger ut båten litt for å teste markedet - mens andre av ulike årsaker "må" selge. Og vi er nok en del som er optimistiske med tanke på markedsverdi på egen skute:wink:.

 

Lykke til!

 

 

Link to post
Share on other sites

@Olepo Jeg betegnet den som det i forhold til Storebro 500 til @Chilli Solbris, Princess 56, Princess 55 jeg så på i Skien og til og med Fairline 50 i Oslo. Alle de båtene var så meget mer "luftige" med mer rom for bevegelse inni båten. Men de var jo større også. Opplevd størrelse var som med Princess 414 bare den var med aktercabin og uegnet til aktiviteter bak som stangfiske egentlig.

I forhold til Alicraft er den jo som "slagskip" og virker større enn Princess 45 jeg så i Horten som var eldre. Kanskje var det også uheldig at den var omringa med høyest ønskede enorme drømmebåter som Princess 20M selv om denne ikke så så fantastisk ut etter at megler fortalte om alt "pang og krakk" som motorene sa før de begge dævva :lol:

PS. Venter også på den der lappen (av egen feil skulle sendt alt i mars) men om man har jo med hjelpere om bord så kommer jo eventuelt båt seg ned i hvert fall om de ikke printer den ut snart.

P.PS. Men jeg har jo fått med meg at Princess 45 muligens ikke vil trenge reparasjoner og det er stor sjanse for at tap på selve båt ikke blir ekstrem fordi båtene er mer populære dersom man får den til riktig pris. Skal jo kontakte megler så får jeg sende han det jeg mener er riktig pris.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...