Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

En baugpropell som ikke virker burde være unødvendig å poengtere. Hvis ikke kjøper sjekker slike åpenbare enkle ting. Shame on him.

Enten så brukes baugpropell ved mavøvrering under prøvetur, eller så tar man et kjapt trykk hver vei på joystick/knapper og sjekker at denne virker.

 

Jeg byttet en 2000 mod båt i en 1998 mod for et drøyt år siden. Jeg visste alt funket på min, og hadde mye nytt og dyrt utstyr ved bytte, spurte om alt som jeg ikke fikk sjekket med andre båt var i orden. Fikk til svar at alt var ok. Hadde "ny"båten på tur en helg før landsetting for vinteren. Oppdager da at forbruksbatterier var utslitt og lader var kaputt. Byttet disse sammen med andre oppgraderinger ila vinteren, mens jeg oppdaget at dusjpumpe ikke suger ut vann, søkelyskaster ikke virker (spurte spesifikt om den virket) og at 18år gammel Ardic dieselvarmer hadde lekk dieselpumpe. Eier burde lett sett at disse ting var defekt... Surt å måtte fikse sånt, men hvilken garanti har jeg for at ikke generator, ac, dusjpumpe eller diverse annet "dævver" i den båten jeg byttet fra meg? 

Jeg biter i det sure eplet og tar slike ting på "gammel båt" kontoen. Hvorfor? Jo, fordi jeg vet at det ikke er nye båter vi har handlet med, og at ting kan skje. Greit nok at søkelyskasteren er amatørmessig fikset før med glassfibersparkel i sokkelen, slik at den ikke snurrer og tilter. Men det burde jeg sett ved inspeksjon, så jeg fikser ivei, og antar at han jeg har byttet med, har samme oppfatning som meg. Vi har byttet gamle båter og ting skjer...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Tanken er ikke at ting ikke skal skje i ettertid fordi gamle ting "dævver" jo, tanken er at de skal være som beskrevet av selger i overtagelses momentet. Og at alle deler som er skiftet er virkelig skiftet slik selger forteller osv. da er det et ærlig salg. Og dersom selger informerer om hva som er dårlig eller hva som har allerede "dævvet" så kan man finne ut av hva det koster å utbedre og dermed vite hvor mye det vil koste i god stand. 

 

Når det gjelder kjøp av mekaniker med verksted så burde det være enda enklere siden vedkommende kan man forvente vet hva som har "dævva" i båten og man bør også få tilbud hvor mye det vil koste å fikse det på vedkommendes verksted.

 

Uansett noe må man til slutt kjøpe og da tror jeg det er det vel bedre å kjøpe en rimeligere båt og fikse den opp med nye deler som man vet er nye og gode, enn å kjøpe en dyrere båt som kan vise seg å være i samme tilstand som den billigere så man vil betale like meget for vedlikeholdet. Jo dyrere man kjøper desto mer gambler man jo på at man kjøper noe som virkelig er i så super flott tilstand som prisen og selger skulle fortelle. Og hvis det viser seg å ikke være rett så har man tapt ved å kjøpe dyrt og måtte ta de samme reparasjonene som på en rimeligere båt.

Link to post
Share on other sites

Xardas. Gi meg navnet på han du kjøper rev av. Dette vil jeg prøve

 

Nei da. Bare tuller.

 

Jeg tror reven har "dævvet"  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tanken er ikke at ting ikke skal skje i ettertid fordi gamle ting "dævver" jo, tanken er at de skal være som beskrevet av selger i overtagelses momentet. Og at alle deler som er skiftet er virkelig skiftet slik selger forteller osv. da er det et ærlig salg. Og dersom selger informerer om hva som er dårlig eller hva som har allerede "dævvet" så kan man finne ut av hva det koster å utbedre og dermed vite hvor mye det vil koste i god stand.

 

Når det gjelder kjøp av mekaniker med verksted så burde det være enda enklere siden vedkommende kan man forvente vet hva som har "dævva" i båten og man bør også få tilbud hvor mye det vil koste å fikse det på vedkommendes verksted.

 

Uansett noe må man til slutt kjøpe og da tror jeg det er det vel bedre å kjøpe en rimeligere båt og fikse den opp med nye deler som man vet er nye og gode, enn å kjøpe en dyrere båt som kan vise seg å være i samme tilstand som den billigere så man vil betale like meget for vedlikeholdet. Jo dyrere man kjøper desto mer gambler man jo på at man kjøper noe som virkelig er i så super flott tilstand som prisen og selger skulle fortelle. Og hvis det viser seg å ikke være rett så har man tapt ved å kjøpe dyrt og måtte ta de samme reparasjonene som på en rimeligere båt.

 

Jeg tror ikke en mekaniker som selger en båt for kunde bruker masse tid på å kontrollere funksjoner på utstyr. Da er det enklere og sikrere å henvise til eier av båten.

Link to post
Share on other sites

En baugpropell som ikke virker burde være unødvendig å poengtere. Hvis ikke kjøper sjekker slike åpenbare enkle ting. Shame on him.

 

Hvis en selger bevisst unnlater å påpeke et for eksempel en baugpropell ikke fungerer, men denne er påpekt som en del av båten/utstyrt med i annonsen, så er det selger som har et problem i ettertid, ikke kjøper! En selger kjenner jo båten han selger på en helt annen måte enn en potensiell kjøper.

 

Et praktisk eksempel:

 

1. Har selgeren gjort en feil ved salget, vil han normalt være ansvarlig. 

- Det kan være at selgeren ikke har opplyst om feil han kjente til. Har du kjøpt en bruktbil, og selgeren visste eller burde ha visst at bilen har en oljelekkasje uten å opplyse om dette, så er dette en mangel som kan gi grunnlag for erstatning, sier Steen.

Hvis selgeren velger å reparere oljelekkasjen, vil erstatningen her kunne bestå i utlegg som kjøperen har hatt, for eksempel utlegg eller kostnader til å få undersøkt bilen på verksted.

 

 

http://www.dinerstatning.no/nyheter/har-du-kj%C3%B8pt-katta-i-sekken

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Uansett noe må man til slutt kjøpe og da tror jeg det er det vel bedre å kjøpe en rimeligere båt og fikse den opp med nye deler som man vet er nye og gode, enn å kjøpe en dyrere båt som kan vise seg å være i samme tilstand som den billigere så man vil betale like meget for vedlikeholdet.

 

Med tanke på at det (meste) som kjøpes skal selges igjen bør man tenke over:

 

Man kjøper en båt til 500.000 og "må" reparere denne for 500.000 og får inn gode deler man kan stole på. Hvor mye tror du båten har økt i verdi?

 

Man kjøper en båt til en million og må gjøre en del reparasjoner for 200.000 og får inn gode deler som man kan stole på. Hvor mye er båten verdt ved salg og hva har tapet ditt vært?

 

Det er klart at hvis du virkelig mener at en båt av en viss størrelse normalt vil ha like stort behov for reparasjon uavhengig av alder og synlig  tilstand (derfor forskjellig pris) så kan du har rett, men sannsynligheten for det er nokså dårlig og jeg ville gitt odds!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg har vel ikke sett nok båter til å se hva forskjellen i pris er forårsaket. På bilder ser jo båter like ut og selgere påstår stort sett at alt er tipp topp og hvis aldern er noenlunde lik så er det enkelt å tenke at enten så lyver den ene selgern eller så er den andre båten overpriset.

 

Dere som kjenner dere godt på båt ser kanskje hva som er bra og hva som er dårlig uten at selger trenger å opplyse om det dårlige. Men for meg er det veldig viktig å få båten i den tilstanden ved overtagelsen som selger påberoper seg at båten er i, og da er det en vesentlig mangel om f.eks baugpropell ikke virker allerede ved overtagelsestidspunktet. Klart man burde sjekke alt selv men det finnes jo ting som man ikke får sjekket på engang og som selger vet godt om eller burde vite i hvert fall og da er det selgers opplysnignsplikt å opplyse. Selv en gammel båt kan reklameres for mangler som var der før overtagelsen og som det ikke ble opplyst om spesielt når kjøpesummen f.eks er flere hundre tusen kroner for da sier rettspraksis at man kan forvente noe mer enn en vare som er klar for "vraking" til tross for at varen er gammel med mindre varens hovedegenskap er "samlerobjekt - antikk" noe som tror jeg blir hardt å argumentere for på en moderne gammel båt :lol:

 

PS. Jernklumpen ble du informert om manglene eller fant du dem først etter overtagelse som med baugpropellen ?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man skal kjøpe båt og ikke tester baugpropell under prøveturen, er det virkelig ikke synd på kjøperen når han oppdager den ikke virker senere. Man trenger ikke stappe hodet under vann for å se om den virker... Et kjapt trykk på knapp/joystick hver vei og man både hører og merker om den virker eller ikke.

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Med andre ord hvis kjøper er uerfaren så betyr det at det er ærverdig godt og rimelig av selger å unngå å fortelle noe som helst om eventuelle feil i båten dersom selger opplyser at båten er i toppstand på alt det funksjonelle? Nye båtinteresserte folk skal betale "dyr inngangsbilett" med andre ord? Loven mener uansett da at det er en mangel dersom selger opplyser at noe fungerer utmerket imens det i virkeligheten ikke fungerer ved overtagelsestidspunktet spesielt tungt veier opplysningsplikten dersom selger er profesjonell næringsdrivende, forbrukerkjøpsloven gir forbrukern bedre vern mot å få mangelfulle og misvisende opplysninger nettopp fordi man verner det faktum at kjøper er uerfaren og ikke skal bli lurt.

 

Ellers angående båtpriser på "overgangsbåter": Skal gi ett eksempel på hvordan jeg ikke forstår prisingen av båter. Nå skjønner jeg at de er av forskjellige merker men tror ikke merke kan forsvare dobbel pris vel?

 

Eksempel på rimeligere båt hvor det påstås at motor er fra 2012 og gått kun 60 timer: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85115013 dermed selv om båten er 26 år gammel kan man vel forvente at motor er 2012 dersom selger underskriver at dette er sant i kontrakten ol. 

 

Så kommer det noen eldre båter i lignende størrelse og til betydelig høyere pris: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85282270 1983 modell, http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=80627157 1985 modell og motor 2001 modell, http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84989189

Er de dyrere båtene kun dyrere pga. merke og gjensalgsverdi eller er de dyrere fordi de er virkelig i bedre stand som man betaler for ?

//Off-topic: Så et spørsmål angående rev her :lol: , skal prøve å yte litt hjelp for den som ønsker å skaffe seg en rev (har personlig en "ulv" som ikke har "dævvet") :lol: :  

 

I Russland ble det oppdrettet rev som du kan ha hjemme: https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Domesticated_Red_Fox russisk side om dette: https://lemurov.net/motivation/paren-kupil-lisu-na-mehovoj-ferme/?utm_source=fb-lemurov&utm_medium=fb-lemurov-paren-kupil-lisu-na-mehovoj-ferme&utm_campaign=fb-lemurov-paren-kupil-lisu-na-mehovoj-ferme og en på engelsk om hvordan du går frem for å skaffe deg rev:  http://domesticatedsilverfox.weebly.com/aquiring-a-tame-fox.html

 

Det er bare å prøve et annereldes kjæledyr blir nok mer unikt enn hund, personlig foretrekker jeg ulv (Saarloos) fremfor rev :lol: For øvrig aner ikke om rev stortrives i båt og liker vann, ulv og ulvehunder derimot liker å bade :lol:

 

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis man skal kjøpe båt og ikke tester baugpropell under prøveturen, er det virkelig ikke synd på kjøperen når han oppdager den ikke virker senere. Man trenger ikke stappe hodet under vann for å se om den virker... Et kjapt trykk på knapp/joystick hver vei og man både hører og merker om den virker eller ikke.

 

Ikke uenig i dette, men det endrer ikke fakta hva angår ansvarsforhold og mulig senere reklamasjon!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg tror reven har "dævvet"  :smiley:

Er dette et norsk ord som står i ordboken?

 

Trur noen her er polske, og ikke alltid så lett med språk da.

 

Kurva

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Problemet er at jeg har vel ikke sett nok båter til å se hva forskjellen i pris er forårsaket. På bilder ser jo båter like ut og selgere påstår stort sett at alt er tipp topp og hvis aldern er noenlunde lik så er det enkelt å tenke at enten så lyver den ene selgern eller så er den andre båten overpriset.

 

Dere som kjenner dere godt på båt ser kanskje hva som er bra og hva som er dårlig uten at selger trenger å opplyse om det dårlige. Men for meg er det veldig viktig å få båten i den tilstanden ved overtagelsen som selger påberoper seg at båten er i, og da er det en vesentlig mangel om f.eks baugpropell ikke virker allerede ved overtagelsestidspunktet. Klart man burde sjekke alt selv men det finnes jo ting som man ikke får sjekket på engang og som selger vet godt om eller burde vite i hvert fall og da er det selgers opplysnignsplikt å opplyse. Selv en gammel båt kan reklameres for mangler som var der før overtagelsen og som det ikke ble opplyst om spesielt når kjøpesummen f.eks er flere hundre tusen kroner for da sier rettspraksis at man kan forvente noe mer enn en vare som er klar for "vraking" til tross for at varen er gammel med mindre varens hovedegenskap er "samlerobjekt - antikk" noe som tror jeg blir hardt å argumentere for på en moderne gammel båt :lol:

 

PS. Jernklumpen ble du informert om manglene eller fant du dem først etter overtagelse som med baugpropellen ?

Feil med baugpropell ble vel nevnt ved signering. Andre mangler ble ikke nevnt. Men man må regne litt og fixe på bruktbåt. Det er ikke noe som heter problemfri båt, selv ved og kjøpe nytt blir det plunder med reklamasjoner. Brodern kjøpte ny båt via herholt Andersen i Tønsberg. Og måtte selv kontakte Volvo pga motor, kontakte utstyrsleverandør og transportere båt dit. Takluker gikk tregt, måtte kontakte pga det og kjøre båten til Tønsberg.

 

Det eneste som er sikkert, er at vi stryker med alle sammen.

Lev livet NÅ . Og jeg lever livet så mye som mulig i båten. Mvh Anders

Redigert av Jernklumpen (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Hvis feilen med baugpropellen ble nevnt så er jo klart at det ikke er en mangel siden det ble gitt informasjon, men de andre lekkasjene som måtte ha vært der før overtagelses tidspunktet er jo mangler. Dersom broren kjøpte en ny båt så hadde han rett å få mangelen avhjulpet hos ansvarlig salgspart eller innenfor rimelig avstand fra salgsstedet med mindre noe annet var avtalt i kjøpskontrakten men man kan nærmest ikke avtale seg bort fra dette dersom selger var profesjonelt næringsdrivende siden forbrukerkjøpsloven er ufravikelig. Men så må man jo også stå på sin rett hvis man godtar å transportere en nybåt for egen regning et annet sted enn den næringsdrivendes vanlige salgssted så er det et eget valg.

 

For øvrig dersom man kjøpe en helt ny båt som komplett vare så er det 5 års garanti jamført EØS reglene som selger ikke kan fravike og det er den næringsdrivende selger av helheten som er ansvarlig for å kontakte underleverandører med mindre man kjøper halvfabrikat og skal montere alt selv.

 

Ellers bra å leve livet det er derfor man skal ha båt, men ikke noe gøy å få noe mindre enn det man avtaler for hvis man kjøper noe da.

 

//Off-topic: Vet jo det heter dødd eller i dette tilfelle "sluttet å fungere". Men antok at "dævvet" er et norsk dialekt/slang ord som jeg har hørt anvendt i Telemark i hvert fall. Ordet "dævvet" stammer overhodet ikke fra polsk, kurva blir derimot sving/kurve på svensk du må bytte v med w om du skal ha det polske ordet :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

For øvrig dersom man kjøpe en helt ny båt som komplett vare så er det 5 års garanti jamført EØS reglene som selger ikke kan fravike og det er den næringsdrivende selger av helheten som er ansvarlig for å kontakte underleverandører med mindre man kjøper halvfabrikat og skal montere alt selv.

 

Det er faktisk litt viktig å skille mellom garanti og reklamasjon.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis feilen med baugpropellen ble nevnt så er jo klart at det ikke er en mangel siden det ble gitt informasjon, men de andre lekkasjene som måtte ha vært der før overtagelses tidspunktet er jo mangler. Dersom broren kjøpte en ny båt så hadde han rett å få mangelen avhjulpet hos ansvarlig salgspart eller innenfor rimelig avstand fra salgsstedet med mindre noe annet var avtalt i kjøpskontrakten men man kan nærmest ikke avtale seg bort fra dette dersom selger var profesjonelt næringsdrivende siden forbrukerkjøpsloven er ufravikelig. Men så må man jo også stå på sin rett hvis man godtar å transportere en nybåt for egen regning et annet sted enn den næringsdrivendes vanlige salgssted så er det et eget valg.

 

For øvrig dersom man kjøpe en helt ny båt som komplett vare så er det 5 års garanti jamført EØS reglene som selger ikke kan fravike og det er den næringsdrivende selger av helheten som er ansvarlig for å kontakte underleverandører med mindre man kjøper halvfabrikat og skal montere alt selv.

 

Ellers bra å leve livet det er derfor man skal ha båt, men ikke noe gøy å få noe mindre enn det man avtaler for hvis man kjøper noe da.

 

//Off-topic: Vet jo det heter dødd eller i dette tilfelle "sluttet å fungere". Men antok at "dævvet" er et norsk dialekt/slang ord som jeg har hørt anvendt i Telemark i hvert fall. Ordet "dævvet" stammer overhodet ikke fra polsk, kurva blir derimot sving/kurve på svensk du må bytte v med w om du skal ha det polske ordet :lol:

Skulle vært advokat du.. ikke slik virkeligheten er gitt.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Nå ligger det en Apollo 3001 turbo til salgs på FINN, den har flyingbridge og er visst mye påkostet i det siste med utstyr som sikkert ikke dævver med det første.

Kanskje det kan være en passende overgangsbåt for deg?

Hva er overgangsbåt? Hilsen uvitende.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Mener du denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87475084 ?

 

Takk for tipset så den faktisk ikke den må ha kommet frem akkurat. Den står jo i Stathelle altså helt perfekt skal finne ut av lista over ting som er byttet, antar at motor er samme årsmodell som båten siden det ikke står noe om det. Da er det vel bare å stikke på tur og se på båten :D

 

@Mouche: På nye ting er det garanti men reklamasjon må selvfølgelig foretas i rimelig tid etter at mangelen er oppdaget. To ulike regelsett det der, men med ny båt er det uvesentlig når mangelen oppstår siden det er garanti. Men den omfatter ikke slitedeler og feilbruk selvfølgelig. På gjenstander uten garanti har man altså kun rett å reklamere det som har vært der før overtagelsestidspunktet altså i selgers risiko periode for båten og kun hvis selger burde ha visst om manglene og ikke har opplyst om dem.

 

Jeg er kanskje ikke god til å forklare reglene får sitere læreboka fra den gangen da jeg studerte istedet men da blir det lite folkelig beskrevet. Men kjøper har i hvert fall rettigheter etter loven og flere dersom man kjøper fra profesjonell næringsdrivende og dersom gjenstanden har en høy pris og ikke er "antikk-samlerobjekt". Har lest en dom hvor selger påberopte seg at en eldre bil var antikk og derfor kostet mye :lol:  og ikke fordi den skulle være i toppstand som selger har opplyst om at den var. Endte ikke bra for selger den saken, kjøpet ble hevet siden selger nektet å avhjelpe manglene, men selger måtte også betale saksomkostningene til kjøper.

 

@Jernklumpen: Takk for komplimanget hadde bare advokatene syntes det samme så hadde jeg sluppet å være saksbehandler hahhahahhahahaha :lol: Virkeligheten blir slik som man vil selv, står man ikke på sin rett så vil jo ikke andre gjøre det for deg, med mindre du bestiller nettopp en advokat  :lol:

 

Overgangsbåt: En båt jeg skal ha for å lære meg mer om båt alt fra vedlikehold til øvrige kostnader og erfaringer før jeg bruker mitt livs sparepenger på en "drømmebåt" Princess 435 mest sannsynlig.

 

PS. Hva synes dere om denne? Må vel være bra dersom motor virkelig er 2012: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85115013 prisen virket helt kanon i forhold til alder på motor?

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv ikke i et ekteskap mellom to mennesker er det like mye ærlighet og åpenhet som noen ønsker at det skal være ved båtsalg.

 

Det et best å kjøpe ny båt, men selv da kan man bli skuffet og oppdage feil.

 

Kupp finns ikke, med mindre selger er åndsfraværende. Men tilsynelatende gode kupp dukker opp av og til. Men det viser seg gjerne at det ikke var helt slik.

Om noe er for godt til å være sant, så er det gjerne det.

Link to post
Share on other sites

Det var fint i holmestrand i dag olepo. Tok en liten testtur med skuta og leitet etter åpen vannkran. Vet du om det er noen plass i holmestrand det går og fylle vann nå? Hilsen jernklumpen

Hei og gratulerer med ny båt. Så en båt som lignet på din ved gjestebrygga for en uke siden men vet ikke om det var deg. Er litt misunnelig på de som har "helårsbåt" nå som det er så mildt og isfritt, båten min står godt innpakket på land..

 

Ja, det har blitt fint langs bryggene og i hovedgata med alle julelysene. De har virkelig vært flinke i år.

Nei, vannet er nok stengt langs bryggene nå. Regner med at du har sjekket på marinaen også?? (Beklager OT).

Link to post
Share on other sites

@Olepo: Jeg er takknemlig for mange gode råd som jeg forsøker å benytte meg av for å øke min båtkunnskap, det jeg stusset over var at noen fortalte at jeg vil være en kravstor kjøper som selgere ikke bør selge til fordi jeg ønsker at selger skal være ærlig og ikke fortelle at alt nødvendig for at båten fungerer er tipp topp dersom det ikke er i samsvar med virkeligheten ved overtagelsen, det finnes jo noen ting som man ikke får sjekket som uerfaren med båt men som f.eks man kan forvente at en profesjonell næringsdrivende selger burde vite tilstanden på.

 

Ellers båtplass blir vel Salen båthavn, Stathelle Marina eller Skjelsvik båtforening vil jeg tro så det blir ikke Holmestrand. Men jeg skal nok unngå forsida i avisa med knust båt & brygge :lol: Tenker å skaffe meg "overgangsbåt" før jeg går løs på Princess 435 er altfor kjedelig å vente noen år til for å spare opp 800++ + vedlikeholdspenger. Ellers skjønner jeg også ut ifra gode råd at det er bedre for både båt og båhavn  :lol:  å øve med en 3-4 tonn båt før den blir nesten 15 tonn.

 

Nei, vi får virkelig håpe du unngår å havne på førstesiden av avisen etter et båtuhell :smiley:. Men det vil nok være veldig klokt å satse på en "overgangsbåt" når erfaringen er begrenset.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å tenke litt mindre på juss og rettspraksis, og heller komme deg ut å se på båter som kan være aktuelle. Ved å se på båter og sammenlikne vil du kanskje få litt mer forståelse for at prisene kan variere. Finner du en båt du kan tenke deg må du få med deg en uavhengig person eller kanskje aller helst en takstmann som kan gjøre en grundig vurdering  av båten og det tekniske. Siden du (foreløpig) ikke har kompetanse/kunnskap/verktøy/utstyr til å gjøre reparasjoner og utbedringer selv vil det som svært mange allerede har anbefalt lønne seg å heller legge litt mer penger i kjøpet fremfor å skulle ruste opp båten selv. Båtutstyr/deler er dyrt, det er også verkstedtimer dersom alt arbeid må settes bort.

 

Ha også i bakhodet at det dessverre finnes en del useriøse aktører og inkompetente mekanikere i båtbransjen.

Link to post
Share on other sites

@Eureka: Det er nok derfor lovgiverne fant ut i sin tid at det er fint med kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven så selgere skal ikke tjene på å selge til uerfarne kunder, og kundene skal ikke måtte betale dyr "inngagnsbilett" for å starte med noe man ikke har erfaring med. Selgeren skal derfor fortelle det som er sant eller rett og slett selge båten som den er hvis han selv ikke vet hva som er feil med den (men det reflekterer seg da prisen).

 

Ellers så må man jo kjøpe noe til slutt ergo er jeg klar over at det blir mye dyrt å fikse uansett hva man kjøper men noe kan man sikkert begrense med å kjøpe den rette båten, men hva er rett båt? Hva er rett pris? Når alle båtene der ute er stort sett av ulike merker og typer og det de kan ha til felles er størrelsen, alderen og motoren.

 

Så hva er riktig pris: Er det denne med tilsynelatende motor fra 2012: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85115013 og prisen er lav pga. ukjent merke ?

 

Er det denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85282270 med veldig kjent merke men liten motor som det ikke står noe om at er nyere enn båten altså 1983 men siden prisen er høy så er alt veldig godt vedlikeholdt?

 

Eller er det denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=83067468

 

Eller er det denne som er rett priset: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=60986595

 

Eller er det denne fordi den er dyrest og "må da være i best stand": http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=79917620 (den har jeg tenkt å se på bare for å se siden den er nærme men liker ikke helt konseptet med AC på en så liten båt, aktekabin er fint på en Princess hvor man "får igjen uteplassen" på taket av cabinen) ?

 

Eller skal man gå rett for denne http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84930750 hvis man først skal ut med 300++ istedet for en "liten i forhold scand" dette er jo også kjent merke?

 

Det er jo dette jeg prøver å lære meg å forstå før jeg betaler i dyrt for å være en nybegynner  :lol: Men har skjønt fra rådene at å spare i 2 år til og gå for Princess 435 ol. blir enda dyrere dersom man ikke skaffer seg peiling fra "overgangsbåt" og ellers kjedelig å vente når man er klar for sjøen.

 

@Olepo: Takk for forslaget har tenkt å "besøke" 2 båter annonsert i nærheten. En uavhengig person som kan båt vil jeg ta med hvis jeg skal kjøpe det har vært min tanke lenge, var bare Alicraften jeg ville impulskjøpe fordi det var så billig som vedlikehold på en Princess 435 for ett år dermed kunne man bare "tape hele båten" hvis det ble ulønnsomt å fikse den opp ved funksjonssvikt. 

 

Når det gjelder inkompetente mekanikere så er det derfor man har håndverkertjenesteloven og det er vel derfor det er timepris på over 1000 NOK per time på verksted at man kan klage på jobben dersom den blir gjort feil og det er ikke delene fra leverandør som er feil. Det viktigste blir da at mekanikern som fikser båten er solvent hvis han ikke er kompetent :lol:  Der tror/håper jeg alle er enige at det er fint å få behandlet båten sin riktig hos mekaniker og at forbruker er vernet av håndverkertjenesteloven.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må huske at de er forskjell på når en motor er installert og når den er produsert.

Jeg synes for øvrig du har mange gode tanker om båtkjøp, men jeg er redd du vil bli skuffet hvis du tror virkeligheten er like enkel som loven.

Har man veldig begrenset erfaring med båt bør man ikke kjøpe (eller føre) båter over 30 år eller 30 fot.

Link to post
Share on other sites

Jeg så det stod installert i 2012 men så ble det påberopt at motoren er bare gått 60 timer. Skal vel spørre om hvor gammel den er da, ellers når det gjelder resten av båten aner jeg ikke hvordan man skal finne ut av hva som er i topp stand og hva som er ikke annet enn de funksjonelle elementene som man ser at de ikke fungerer om de ikke gjør det. Båten var i hvert fall under 30 år og under 30 fot :lol:

 

I nærheten skal jeg se den i Stathelle og Scanden i Porsgrunn bare for å se i det minste og f.eks sammenligne hvordan bedre (utifra prisen i hvert fall) tilstand ser ut i forhold til Alicraften som så helt bra ut faktisk selv om prisen var lav. Men synet kan jo bedra.

 

Virkeligheten er nok mye mer komplisert enn loven, men loven er jo til for at man skal kunne gripe tak i de verste tilfeller av juks eller feilarbeid (når det gjelder håndverkertjenesteloven). Slik at folk trenger ikke å betale i så "dyre dommer" for å være nybegynner. Et slags vern mot altfor kreative selgere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...