Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Ok, du hatet den trege 20 fots snekka, og likte den hurtiggående Alicraft'en på 31 fot.

 

Hvis du ikke har erfaring med andre båter så synes jeg du ska teste litt fler.

 

Forskjellige båt/skrog -typer med samme lengde kan ha veldig forskjellig bredde, høyde, romfølelse, stødighet, sjøegenskaper, trygghetsfølelse og manøvrerbarhet. Så ikke fokuser for mye på antall fot.

 

Hurtiggående (planende) båter over 20 fot oppleves generelt som stødige og trygge i marsfart, og når du kommer opp i 27-28 fot er kjøreopplevelsen veldig nær 30 fotere, mens prisen er 30-35% lavere.

 

Ved ca 25 fot går skille mellom båter som kan "trailes" (fraktes på båthenger), og da er det fort mye å spare på opptak/utsetting, transport, opplag, rengjøring, etc.. 24-25 fotere koster ca 1/2 -parten av 30 fotere, og åpner for valg av båter med bensinmotor, som igjen koster ca 1/2 -parten av dieselmotorer å bytte/overhale.

 

Prøvekjør litt fler båter, så finner du ut hva du vil ha.

Link to post
Share on other sites

http://www.fvn.no/nyheter/okonomi/Windy-kutter-all-produksjon-i-Norge-352266b.html

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/windy-til-polen

 

Forklaringen er jo at timelønnen er ca 1/3 av i Norge.

 

Noen drar den enda lengre og flytter produksjonen til Kina.... https://www.nrk.no/sorlandet/flytter-nidelv-til-kina-1.7414472

 

bilde

 

Flere svenske båtprodusenter har også flyttet produksjonen til Polen. Bl.a. Uttern.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tipper at det finnes noe "høyfaglig" og "lavfaglig" arbeid ved båt og at det er det lavfaglige arbeidet de tjener mest på å flytte ut, det høyfaglige blir jo også rimeligere uten arbeidsgiveravgift og med betydelig lavere skatt så blir det jo naturligvis lavere lønn også for "høyfaglig" arbeid. I tillegg ingen 16 dagers risiko for arbeidsgiver dersom arbeidstaker blir syk osv. Men skal undersøke om det finnes båtspesialister med tid til overs i Polen.

 

For øvrig så gikk det raskt i svingene med den stålbåten som mekanikern (som holdt på å selge Alicraften) annonserte solgt på 2 dager (og merkelig nok skulle ikke noen barnebarn ha den :lol:  var bare jeg som var uheldig) ifølge en post her på forumet i stålbåt tråden. Nå ville jeg jo ikke ha en stålbåt siden de er alt for trege synes jeg men det blir fint å høre dersom nye eiern forteller om båten holder lovet kvalitet til det som for meg virket som en rimelig pris for en 38 fots båt & motor fra 2005 til tross for at den var stål. Dersom den holder kvalitet så er det nesten bare å vente hva mekanikern får tak i av neste båt siden det er jo på stedet og nærme verkstedet hans båten vil holdes i tilfelle, er jo salgsfremmende for nye salg dersom varene holder det som er lovet :D

 

For øvrig lurer på om mekanikere og øvrige salgspersoner kjøper båter som de fikser opp og selger med gevinst eller får de tak i båter til under markedspris som de kan videreselge rimelig. Kanskje begge alternativer.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis han selger båtene for kunder så skjønner jeg ikke hvordan det blir så gode priser siden kunden kunne jo lagt ut båt selv for salg til lavpris da går det gjerne fort unna i svingene når noe er rimeligere enn det markedet tilbyr. Når det gjaldt Alicraften som ikke ble solgt så sa mekanikern at han kunne underskrive kontrakten med selskapet sitt, men så har den som skulle selge den ombestemt seg og gitt den til barna i stedet var forklaringa. Det stemte i hvert fall at vedkommende eier jobbet i Nordsjøen i hvert fall utifra informasjon på facebook.

 

Uansett så er båtene han selger veldig godt priset og tilgjengelige for prøvekjøring uten å reise noen steder som for meg, håper kjøpern som fortalte om det i ståltråden her på forumet forteller noe mer om båten han kjøpte er som beskrevet i annonsa. Dersom ja så venter jeg og ser om mekanikern kommer med noe nytt rågodt tilbud på en båt som ligner Alicraften da blir det igjen et raskt salg :D

Link to post
Share on other sites

Det er mange som ikke ønsker å selge hus, båter, biler med mere selv. Derfor dukker det opp diverse formidlingsselskaper eller meglere. Du har sikkert sett annonser fra for eksempel Aker yachts? 

For en megler er det ofte gunstig å selge raskt for et ok pris i stedet for å jobbe lenge med flere visninger for å presse ut de siste prosenten av den høyere prisen man eventuelt kan oppnå.

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest hele tråden, men det er en tommelfingerregel som en bør ta hensyn til.

 

En båt koster 10% av nypris i året i hele levetiden.

 

Man kan i perioder klare seg for mindre, men da forfaller båten. Dette gjelder hvis en setter bort alt, blir vesentlig billigere hvis en gjør mye av jobben selv. Så en båt som ny kostet 3 millioner koster 300 000 i året. 

Link to post
Share on other sites

Eg må kommentere litt, først og fremst får eg inntrykk av at du oppfatter ein mekaniker som litt meir framsynt en mulig. Sjølvsagt vil ein båtvandt mekaniker kunna avdekka feil og mangler som er tilstede ved salg, men du gir inntrykk av ein tillit og forventning til mekaniker som vil utløse enorm arbeidsmengde for å tilfredsstille deg. Det er ikkje vanlig å demontere kjølere og slanger for å sjå etter tæring eller tette kanaler, eller demontere kabler for å leite etter påbegynte dårlige kontakter. Det er ein anseelig mengde installasjon i båt, og man må være både elektrikker, mekaniker og rørlegger for å få kontroll.

Pris gjennspeiler kva du kan forvente av produktet, men det er ikkje slik at ein båt til 300.000.- er dobbelt så god som ein båt til 150.000.- slik du gir utrykk for å oppfatte. Nokre båttyper er meir populære og har høgare pris, men kan ha fleire dårlige kabler en tilsvarande båtstørrelse til lågare pris. Det er litt lotto med båt, man kan ha skikkelig uflaks sjølv om både selger og mekaniker meiner båten er bra. Og dessuten, om man må bytte gearkasse, radar, kjøleskap, turbo og overhale dyser til samla sum over 100.000kroner etter eit år, så er det kanskje vanlig vedlikehold, og ikkje uflaks, Kjedelig med slike utgifter på 150.000 kroners båt i forhold til på 300.000.- kroners båt kanskje.

Poenget er at ikkje ein gong mekanikeren slepp unna utgifter til reparasjon og oppgraderinger.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det jeg mente var at det er kjedelig å kjøpe en 150 000 kroners båt til 300 000 dersom man får samme vare. Hvis jeg får betalt en mekaniker til å se på båten jeg skal kjøpe så skjønner jeg jo at han ikke vil demontere motor osv. men kan i det minste fortelle om det selger forteller stemmer noenlunde overens med virkeligheten. Er jo bedre å kjøpe en båt som må vedlikeholdes til 150 000 enn å kjøpe en båt som må vedlikeholdes på samme måte og betale 300 000 for samme varen.

 

Når det gjelder det pacuare sa så tror jeg nok det er vel litt overdrevet ellers så ville man ikke hatt så mange båter i Norge som det er og vedlikehold av båt hadde toppet alle bedriftsstatistikker i Norge. Da hadde vi hatt "båtmekkern" som Norges største selskap og ikke saker som Statoil ol. :lol:

 

Med mindre det menes 10 % av nybåt prisen båter hadde på 80-tallet. Og at det ikke gjelder nye båter for kan ikke tenke meg f.eks at en ny Princess 49 til 7 mill skal vedlikeholdes for 700 000 første året noen bruker den. Da hadde jo ingen kjøpt nybåt noensinne hvis man skal plusse på verditap på toppen av dette.

 

Det finnes jo flere titalls tusen båter i Norge og ikke noe "båtmekaniker superselskap" på størrelse med Statoil, så da kan ikke kostnadene være såååå grusomme men jeg har forstått at dyrt skal det være.

Link to post
Share on other sites

Tanken er derfor å lære seg så mye som mulig slik at så lite som mulig skal settes ut til båtmekaniker. Når det gjelder hus og bil så pleier det ikke å være så mye feil på det (en A8 2006 modell fra 2005 med "Norges motor (tilpassa avgift som var sinnssyk på W12 og S8) 4.2 TDI"  har f.eks gått i min familie sin eie 100 000 km (i løpet av tiden fra 2012 til i dag) med kun noen slitedeler, dekk og en vifte til klimaanlegget (pluss freon) som ble bytta totalt betydelig mindre enn verdifallet fra ny til 1 år gammel), båter er nok eksepsjonelt utsatt for feil i hvert fall ut ifra det dere skriver.

Link to post
Share on other sites

 

Når det gjelder det pacuare sa så tror jeg nok det er vel litt overdrevet ellers så ville man ikke hatt så mange båter i Norge som det er og vedlikehold av båt hadde toppet alle bedriftsstatistikker i Norge. Da hadde vi hatt "båtmekkern" som Norges største selskap og ikke saker som Statoil ol. :lol:

 

Med mindre det menes 10 % av nybåt prisen båter hadde på 80-tallet. Og at det ikke gjelder nye båter for kan ikke tenke meg f.eks at en ny Princess 49 til 7 mill skal vedlikeholdes for 700 000 første året noen bruker den. Da hadde jo ingen kjøpt nybåt noensinne hvis man skal plusse på verditap på toppen av dette.

 

Det finnes jo flere titalls tusen båter i Norge og ikke noe "båtmekaniker superselskap" på størrelse med Statoil, så da kan ikke kostnadene være såååå grusomme men jeg har forstått at dyrt skal det være.

Jeg skrev "koster", det inkluderer det meste utenom drift. På ny båt er avskrivninger store, på gammel båt er vedlikehold dyrt. Kjøper du båt til 7 mill forventer jeg 500k i avskrivninger (kanskje vesentlig mer første året), og 200k til service, havn, forsikring etc.

 

De fleste jeg kjenner med stor båt gjør veldig mye selv. Å levere 49 fot på høsten, få den tilbake ferdig vasket, polert, service på alle motorer på våren er dyrt. Enten blir båt en livsstil, eller så må man være rik skal man opp i størrelse.

 

Noen år er billige, andre er dyre. Bytte av motorer for eksempel. Eller sende båten til verft for full shining. En grei båt blir sliten på 5 år hvis en ikke bruker en del ressurser på vedlikehold.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg tenkt å vedlikeholde enkle ting som vask, bunnstoff, skraping osv. osv. selv og håper å lære så mye som mulig om det som vanskeligere er slik at kun det aller vanskeligste skal gis til en mekaniker. Men det blir sikkert en dyr læringsprosess men noe hobby må man jo ha.

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men banken vil jo ikke selv engang som de skriver i dette emnet likevel pådriver folk reklame for båtlån til 7 %. Mye bedre å nyte 7 % oppgang på oppspart kapital per år som man senere kan bruke på båt som egenkapital. Men hver sin smak selvfølgelig. Jeg vil i hvert fall ikke ha lån.

Link to post
Share on other sites

Forresten nå blir denne snart "gitt bort gratis" altså til en pris som folk selger båter uten fungerende motor: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85365601 det er bare så synd at den ligger i enden av verden og man må påplusse 30 000 i frakt som noen sa ellers kunne bare satset på å kjøre den så lenge den fungerer (eventuelt lære seg noe av å forsøke å fikse den dersom den dævver) blir jo snart innenfor prisen for hva en Princess forbruker av drivstoff i løpet av en sesong. Finnes ikke noe rimeligere fraktalternativ fra "enden av verden" ? Er slik båt for stor for å fraktes oppå en lastebil?

 

For øvrig kan disse være noe bra: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=83996420 eller http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=62456244 virker som om den ene har motor som har gått 377 timer da kan den vel ikke være veldig gammel? Og den andre har motor fra 2002 som ble totalrenovert i 2011. Synes dere noen av disse kan være et bra kjøp? Hvor meget kan man forsøke å prute på pris før det anses som uønsket "skambud"  (har forstått det som at båter er prutbare objekter med mindre de er satt ut til kupp pris slik disse som mekanikern fra Porsgrunn annonserer ofte er med tanke på hvor fort de blir solgt eller trukket fra salg) ?

 

Link to post
Share on other sites

Hvis han selger båtene for kunder så skjønner jeg ikke hvordan det blir så gode priser siden kunden kunne jo lagt ut båt selv for salg til lavpris da går det gjerne fort unna i svingene når noe er rimeligere enn det markedet tilbyr. Når det gjaldt Alicraften som ikke ble solgt så sa mekanikern at han kunne underskrive kontrakten med selskapet sitt, men så har den som skulle selge den ombestemt seg og gitt den til barna i stedet var forklaringa. Det stemte i hvert fall at vedkommende eier jobbet i Nordsjøen i hvert fall utifra informasjon på facebook.

 

Uansett så er båtene han selger veldig godt priset og tilgjengelige for prøvekjøring uten å reise noen steder som for meg, håper kjøpern som fortalte om det i ståltråden her på forumet forteller noe mer om båten han kjøpte er som beskrevet i annonsa. Dersom ja så venter jeg og ser om mekanikern kommer med noe nytt rågodt tilbud på en båt som ligner Alicraften da blir det igjen et raskt salg :D

Holder deg oppdatert jeg.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Her er jo en fantastisk båt for fiske og urolig sjø, men den er jo i verdens ende (Tromsø).

Med 9 år gammel flott 6-liters steinknusermotor av merket Perkins som nok er den motorprodusenten jeg rangerer aller øverst.

Prisen er jo imidlertid høy kan man si. Men den motoren kostet nok flesk i 2007.

 

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86864615&WT.synd_type=agent

 

Og ja den Wiking 28 så ut til å være et kupp hvis det stemmer med timetall på motor osv.

Motoren er på 3,6 liter hvis du sammenligner med den over med Perkins 6 liters motor. Ganske vesentlig forskjell på turtall, slitestyrke osv.

 

Motoren i den Viking 28 er derimot et kapittel for seg. 

Totaltoverhalt i 2011 etter 9 års drift. Og nytt drev... Det sier jo litt om kvaliteten... dessuten er det altså drev.

Motoren er på 7,3 liter, og allerede i kraftigste laget for drev. Selv om drevet er nytt og friskt da. Styr helst unna.

Men den kan jo fungere som overgangsbåt noen år, hvis du er heldig.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Jernklumpen: Takk for at du ønsker å dele erfaringer om å kjøpe båt til god pris. Forresten fikk du skrive kontrakt med mekanikern (HH Invest) som selger eller ble det den svenske eieren i kontrakten?

 

@teerex: Har sett den båten spesielt siden navnet på den er ekstremt morsomt på polsk :lol: (Huj/Hui = kuk (som brukes der nede slik man bruker faaen i Norge). Men fra navnemorsomheter til kvalitet så blir det jo 30 000 ekstra i frakt. Så den båten måtte være skikkelig god som båt ellers så kan man innenfor prisen 390 000 skaffe både båt og en flunkende ny motor fra Volvo Penta og ikke 2006 motor. Tenker uansett det blir litt i meste laget en overgangsbåt til så høy pris da tror jeg at jeg hadde gått for helt ny motor hvis jeg skulle bruke så mye penger da vet man også at timestanden (tilsvarer vel km stand på bil) stemmer osv.

 

For øvrig hvis man har med en mekaniker går det an å finne ut av om de oppgitte 377 timer på Wikingen stemmer? Da er den rimelig med god motor hvis det som står der er sant.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

For øvrig hvis man har med en mekaniker går det an å finne ut av om de oppgitte 377 timer på Wikingen stemmer? Da er den rimelig med god motor hvis det som står der er sant.

Hvis dette er motor som er like gammel som båten dvs fra 1979, så er den brukt 10 timer i snitt pr år. 37 år og 377 timer.

Synes du det er bra?

Eller hadde det vert bedre hvis motor var gått 2000 timer på 37 år?

Hva ville du foretrukket?

Link to post
Share on other sites

@Jernklumpen: Takk for at du ønsker å dele erfaringer om å kjøpe båt til god pris. Forresten fikk du skrive kontrakt med mekanikern (HH Invest) som selger eller ble det den svenske eieren i kontrakten?

 

@teerex: Har sett den båten spesielt siden navnet på den er ekstremt morsomt på polsk :lol: (Huj/Hui = kuk (som brukes der nede slik man bruker faaen i Norge). Men fra navnemorsomheter til kvalitet så blir det jo 30 000 ekstra i frakt. Så den båten måtte være skikkelig god som båt ellers så kan man innenfor prisen 390 000 skaffe både båt og en flunkende ny motor fra Volvo Penta og ikke 2006 motor. Tenker uansett det blir litt i meste laget en overgangsbåt til så høy pris da tror jeg at jeg hadde gått for helt ny motor hvis jeg skulle bruke så mye penger da vet man også at timestanden (tilsvarer vel km stand på bil) stemmer osv.

 

For øvrig hvis man har med en mekaniker går det an å finne ut av om de oppgitte 377 timer på Wikingen stemmer? Da er den rimelig med god motor hvis det som står der er sant.

Hei. Skal møte eier og hh investeringer i dag for testtur og kontrakt skriving. Regner med jeg skriver kontrakt med eier, penger skulle overføres til hh invest (noe med at eier bor i Sverige) . Litt usikker på om alt i annonsen stemmer om denne båten , jeg blir overrasket hvis alt utstyr virker. Er det slik at det som står i annonsen skal virke, og hvis ikke kan man heve kjøpet/ kreve litt fratrekk i prisen?

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

Du bør skrive kontrakt med HH Invest hvis det er selskapet som skal ha pengene. Da er du beskyttet av forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig. Når jeg skulle kjøpe Alicraften så gav mekanikern beskjed om at jeg kan skrive kontrakt med HH Invest i kontrakten selv om eier av båten var en fyr som jobba i Nordsjøen (noe som facebook undersøkelse virket å bekrefte). Men det ble ikke noe kjøp siden selger informerte dagen før kjøpet at eieren har valgt å gi bort båten til barna sine.

 

Når du skal skrive kontrakt så må du få med deg at båt og motor er i overleveringstidspunktet i feilfri stand og få med selgers beskrivelse i annonsen. Da kan du kreve mangler utbedret ved avhjelp altså mangler som var der allerede før du overtok båten som selger kjente eller burde ha kjent til som den profesjonelle part (næringsdrivende). Dersom det er store mangler som f.eks motor som dævver grunnet en feil som var der før du overtok båten og risikoen for den så kan kjøpet trolig heves. For øvrig tungt med avhjelping av mangler dersom du ikke bor i Telemark siden du skal stort sett levere tingen til selger for avhjelp med mindre annet er avtalt i kontrakten. For min del var det perfekt siden jeg tenkte å ha båtplass rett ved verkstedet til mekanikern.

 

Hvis alt er i god stand så er jo prisene han legger ut båter med helt kanon så verdt nesten å vente og se om neste båt han skal selge er noe jeg vil ha som f.eks Alicraften.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...