Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Kjapt eksempel ang båt som er sjølverfart frå vi kjøpte vår siste båt.

Båten var meget lite brukt siste to år, selger var absolutt ærlig og bekjent av meg. Alt montert utstyr virka. Eg fikk til og med disponere båten i to dager for å gå over det eg ville.

I løpet av første helga etter handel så svikta motor og dieselvarmer.

I løpet av første året med båten så bytta vi pga defekter ;

Motor, dieselvarmer, komfyr, radar,lensepumpe, trykkvannpumpe og brytepanel.

 

Selger fortvilte. Vi fikk minnelig refusjon for første prisannslag på reparasjon av motor, 20.000.- , men det viste seg at reparasjon ville koste 130.000.-

 

Poenget er at det var dønn ærlig selger og plenty besikting. Og prøvekjøring. Vi gikk alikevel på ein smell. Kraftig.

Båten fikk kanskje sjokk av bruksendring. Og prisklasse var godt over det doble av det du ønsker å bruke på overgangsbåt

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vel da vet man at man har uflaks og biter i det sure eplet og fikser på båten. Det jeg mente er at tingene skal fungere FØR man overtar båten ikke at de skal fortsette å fungere når man selv har overtatt risikoen og vet at båten er gammel. Det som er problemet er hvis selger forteller at alt fungerer og det fungerer ikke allerede før man har overtatt båten men det blir opplyst at det likevel er i topp stand.

 

Men utifra det du skriver så ville det jo kostet like meget om du kjøpte en båt rimeligere enn den du kjøpte dersom den hadde hatt de samme feilene? Altså det lønnet seg ikke å legge ut mer i båtkjøpet siden båten viste seg å ikke ha bedre tilstand likevel enn rimeligere lignende båter.

 

Ellers har jeg også i Princess 414 tråden her på forumet fått vite av den lykkelige eier at han fikk kjøpt båten til under "kupp pris" som jeg antok 550 000 var for en Princess 414 og han fortalte at det eneste som feilet var lyspærene og alt fungerer helt tipp topp (han bygger om båten for han skal bo i den). Så da vil det si at man kan ha like meget flaks som uflaks med rimelig som med dyr båt..... Ergo er det gambling uansett hva man kjøper så og å betale mer for "loddet" gir ikke utrolig mye bedre sjanse for fungerende båt.

Link to post
Share on other sites

Mener du denne: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=87475084 ?

 

Takk for tipset så den faktisk ikke den må ha kommet frem akkurat. Den står jo i Stathelle altså helt perfekt skal finne ut av lista over ting som er byttet, antar at motor er samme årsmodell som båten siden det ikke står noe om det. Da er det vel bare å stikke på tur og se på båten :D

 

@Mouche: På nye ting er det garanti men reklamasjon må selvfølgelig foretas i rimelig tid etter at mangelen er oppdaget. To ulike regelsett det der, men med ny båt er det uvesentlig når mangelen oppstår siden det er garanti. Men den omfatter ikke slitedeler og feilbruk selvfølgelig. På gjenstander uten garanti har man altså kun rett å reklamere det som har vært der før overtagelsestidspunktet altså i selgers risiko periode for båten og kun hvis selger burde ha visst om manglene og ikke har opplyst om dem.

 

Jeg er kanskje ikke god til å forklare reglene får sitere læreboka fra den gangen da jeg studerte istedet men da blir det lite folkelig beskrevet. Men kjøper har i hvert fall rettigheter etter loven og flere dersom man kjøper fra profesjonell næringsdrivende og dersom gjenstanden har en høy pris og ikke er "antikk-samlerobjekt". Har lest en dom hvor selger påberopte seg at en eldre bil var antikk og derfor kostet mye :lol: og ikke fordi den skulle være i toppstand som selger har opplyst om at den var. Endte ikke bra for selger den saken, kjøpet ble hevet siden selger nektet å avhjelpe manglene, men selger måtte også betale saksomkostningene til kjøper.

 

@Jernklumpen: Takk for komplimanget hadde bare advokatene syntes det samme så hadde jeg sluppet å være saksbehandler hahhahahhahahaha :lol: Virkeligheten blir slik som man vil selv, står man ikke på sin rett så vil jo ikke andre gjøre det for deg, med mindre du bestiller nettopp en advokat :lol:

 

Overgangsbåt: En båt jeg skal ha for å lære meg mer om båt alt fra vedlikehold til øvrige kostnader og erfaringer før jeg bruker mitt livs sparepenger på en "drømmebåt" Princess 435 mest sannsynlig.

 

PS. Hva synes dere om denne? Må vel være bra dersom motor virkelig er 2012: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85115013 prisen virket helt kanon i forhold til alder på motor?

Hva med og begynne med 10fot with eller gh, som mange av oss andre gjorde når vi var 14? Mulig du er litt eldre, men greit og begynne i det små. Greit og lære og krabbe før man kan gå.

 

Mulig du kvalifiserer til det jeg omtaler som "postordre båtfolk" dvs: de som plutselig har penger nok til og kjøpe båt, for det høres gøy ut og naboen har jo båt, og det høres så koselig ut. Så da går man i båtbutikken og sier : jeg vil kjøpe båt men aner ingen ting om båt annet enn at den er på vannet.

 

Kommentar fra moderator: Minner om at baatplassen har egne krav for sitering, se punkt 2 i reglene:
  • Sitér kun det som er nødvendig for forståelsen av svaret ditt. Normalt er det unødvendig å sitere fra siste innlegg.
  • Å sitere et innlegg 100% er forbudt.
  •  Bilder bør normalt slettes fra sitatet.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

I 2003 da jeg var 15 hadde jeg en gammel 20 fots herwa snekke med 10 HK bensinmotor som måtte påfylles med bly tilskudd i bensinen og det jeg hatet mest med båten var at den var at den var liten og ubrukelig ved bølger i tillegg var den kjempetreg og motoren "dævva" før jeg fikk brukt den en sesong. Konfirmasjonspengene forsvant sammen med den. Noe mindre enn den snekka og jeg ville følt meg i livsfare med engang det kom bølger :lol:

 

Men jeg har alltid likt hav og sjø og når jeg var barn så beundret jeg de store Princessbåtene og der ble drømmen skapt om at jeg skal engang ha en slik en og det vil jeg gjerne realisere siden "en slik en" (som jeg så på tidlig 90-tall som barn) er blitt gammel og innenfor rekkevidde :D Men før jeg går på den så fant jeg ut av at jeg starter med en "overgangsbåt" for å nettopp lære mer om vedlikehold, kostnader osv. på noe mindre.

 

Uansett vil jeg ha båt som jeg kan bruke til å dra rundt omkring med fiske og ha som båte ferie og helgehobby siden jeg er blitt lei av "sparehobbyen" altså gaming. Dermed vil jeg ha en båt og en som er betydelig bedre enn den snekka. Jeg prøvde en Alicraft som var annonsert i nærheten av samme selger som du kjøpte din båt fra og synes den var helt fantastisk (i hvert fall med snekka i minne) så jeg holdt på å impulskjøpe den da prisen var så god at man kunne ta seg råd til å avskrive hele båten dersom noe "dævva" og det ville ikke være lønnsomt å reparere det. Men selger har som kjent trukket seg fra salget ifølge mekanikern som solgte båten for han skulle selger istedet gi den til barna sine.

 

Man vil ikke ha noe verre etter å ha prøvd noe bedre og dermed har Alicraften satt standarden for hva jeg ønsker meg altså minst ca. like stor og ca. like rask. Gjerne nyere og motoren burde ikke være eldre enn 1998 som mekanikern opplyste Alicraft motoren var. Prøver å lære noe av diverse informasjon og råd fra folk.

 

Eiere av store glassfiber båter både i Princess 414 tråden og drivstofforbruks tråden har fortalt at ting "dævver" ikke så grusomt som det noen advarer mot men kanskje de er heldige med sine båter. Spesielt han som kjøpte Princess 414 til mindre enn 550 000 (som jeg allerede oppfattet som kupp pris) og det eneste som "dævva" var noen lyspærer.

 

Ellers når det gjelder ditt kjøp fikk du beskjed av selger om de øvrige lekkasjene eller bare om baugpropellen? Spørr i tilfelle samme selger annonserer noe nytt til kupp pris så jeg vet hva man kan forvente å bli fortalt og hva man må spørre om eksakt, siden han selger jo båtene der jeg bor.

Link to post
Share on other sites

Så din båterfaring er hovedsaklig en uregjerlig snekke som dævva for 13 år siden for konfirmasjonspengene dine  :saint:

Neida ting dævver ikke for alle, bare for de utvalgte... så det er bare å "go for it".

 

Jeg kjøpte en båt som "dævva" i 2003. Ja den kosta 400.000 og det var mye penger siden det var langt over vanlig brutto årsinntekt den gangen.

Men alt skulle jo være så bra på den.... og mye var jo forsåvidt bra også den korte tiden båten var i drift.

For å bøte på tapet av selvtillit lånte jeg isteden mere penger og kjøpte dyr MC og snøskuter  :giggle: (isteden for å konse om å få fikset båten).

Pausen fra båtlivet ble på 5-6 år men nå er jeg forlengst back in business igjen (om enn ikke helt der jeg skal være, ennå da).

 

Moralen er: Få nok søvn før båtkjøp.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Den Apolloen som ligg på Finn ser ut til å vere i OK stand. Uansett kva som står i annonsa, så er det viktig å sjekke båten grundig sjølv. Dersom du har lite erfaring med båt, så er det svært viktig å ha med nokon som har meir greie på båt. Det er mildt sagt lurt å finne feila som er på båten før kontrakta blir underskriven. Båtane som du vurderer er eldre, og i ei lav prisklasse. Å reklamere på småting som dukker opp er lite realistisk.

 

Kjøpte sjølv bruktbåt i sommar. Gjekk over denne grundig, men det har likevel dukka opp enkelte mindre manglar som eg ikkje såg. Det tek eg på eiga rekning. Fann også ein god del manglar/ behov for oppgraderingar då eg var på visning, og dette vart brukt i prisforhandlinga før kjøp. Å kalkulere med å bruke lovverket i etterkant av eit kjøp, er etter mi meining feil. Då har du gjort ein for dårleg jobb sjølv.

 

Ellers er det bra at du har kutta ut tanken om å kjøpe ein 40-fotar. Du har omtrent null erfaring med båt og vedlikehold, og burde nok helst starta med noko mellom 20-30 fot. Det er ikkje noko problem å gå nokre nm  frå kysten for å fiske i ein 25- fotar.

 

Etter mitt syn er dette ein fin startbåt for deg: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=86119457

Passe størrelse, sjølvlensande dekk som er fint for fiske, fin til heilårsbruk.

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med ny båt. Så en båt som lignet på din ved gjestebrygga for en uke siden men vet ikke om det var deg. Er litt misunnelig på de som har "helårsbåt" nå som det er så mildt og isfritt, båten min står godt innpakket på land..

 

Ja, det har blitt fint langs bryggene og i hovedgata med alle julelysene. De har virkelig vært flinke i år.

Nei, vannet er nok stengt langs bryggene nå. Regner med at du har sjekket på marinaen også?? (Beklager OT).

Enig. Kjempefint julegate der i år. Takk for info om vann. Jeg lå der for en uke siden ja, kom fra Stavern lørdag kveld og ble til søndag.

 

Veldig deilig og kunne bruke båten nå , og ha 24 grader inne i båten.

 

Hva betyr (ot)?

Redigert av Jernklumpen (see edit history)

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Link to post
Share on other sites

@Mouche: På nye ting er det garanti men reklamasjon må selvfølgelig foretas i rimelig tid etter at mangelen er oppdaget. To ulike regelsett det der, men med ny båt er det uvesentlig når mangelen oppstår siden det er garanti. Men den omfatter ikke slitedeler og feilbruk selvfølgelig. På gjenstander uten garanti har man altså kun rett å reklamere det som har vært der før overtagelsestidspunktet altså i selgers risiko periode for båten og kun hvis selger burde ha visst om manglene og ikke har opplyst om dem.

 

Det er ikke gitt at det er garanti på en vare/tjeneste, og dette er en privat avtale mellom selger og kjøper mens reklamasjon er en rett etter Norsk lov. Garanti har kun verdi hvis den går lenger enn den retten man har i henhold til loven.

 

Nei, det er ikke uvesentlig når feilen oppstår etter at en vare ble kjøpt ny for bevisbyrden for at feilen var der fra starten skifter hender etter en viss tid.

 

Hvis en vare viser seg å være av en slik beskaffenhet at varen ikke står i forhold til prisen, kjøpt katta i sekken, kan det gi grunn for reklamasjon/heving.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@Mouche: Dersom man kjøper en ny vare så gir loven 5 år garanti på en vare som bil eller båt som er ment å vare lenger. Og da betyr det faktisk at varen skal holde i 5 år (med unntak for slitedeler) og at dersom f.eks motor slutter å fungere og det ikke er grunnet feilbruk, mangel på service ol. så er det faktisk nybåt selger som skal reprarere den (sende til underleverandører for deres eller sin egen regning avhengig av hva de har avtalt) og kjøper trenger ikke å levere båten andre steder enn ved det vanlige salgsstedet til profesjonelt næringsdrivende selger.

 

En profesjonell næringsdrivende selger kan ikke avtale seg bort fra forbrukerkjøpsloven og fra det vernet loven gir på nye varer. Imens en privat selger er fri til å avtale hva han vil i avtalen og hvis det ikke gjøres så gjelder kjøpslovens regler.

 

@sunnmøre: Skal ført se på båten for å se den og få ett inntrykk deretter eventuelt "bestille" en nøytral båtmekaniker fra verksted i nærområdet for besiktigelse. Ellers så vil jeg ha en båt som er minst like stor&rask som Alicraften jeg prøvde men ikke fikk kjøpt. Orker ikke tanken på noe på størrelse med drittsnekka jeg hadde til en sum av 300 000 selv om det sikkert er rimelig å vedlikeholde osv. en båt skal føles virkelig trygg og en ca. 30 foter (28-32) er vel minstemålet for overgangsbåten så den oppfyller kravet til ut på havet ved kysten uten å føle seg uvel/ i fare. 

 

Når det gjelder drømmen fra den gangen jeg var barn så skal jeg realisere den med en Princess 435 men skjønte fra deres råd at det blir svindyrt å lære seg opp vedlikehold og båt på 40++ båt. Og man risikerer da hele livets sparepenger i dass + måtte utsatt ut på havet med minst 2 år om jeg skulle hatt en forsvarlig buffer til vedlikehold og 800 000 til båt. Dermed vil jeg heller "ta feilingen" på overgangsbåten som ikke blir så dyr og leve med at Princess 435 blir det kanskje om 5 eller 10 år (med mindre jeg virkelig får bli advokat som noen her anbefalte :lol: ).

Link to post
Share on other sites

Loven gir ingen garanti. Garanti er det produsenten som gir.

Loven gir reklamasjonsrett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis forbrukerkjøpsloven gir deg de samme rettigheter som garanti så er den likeverdig. Forhandlere på biler gir dem 5 års garanti istedet for 3 år nettopp fordi loven har gitt utvidede rettigheter altså ifølge loven er bilen og dermed ved analogi båten en dyr vare som er ment å vare lenger og dermed gir det forbrukern en berettiget forventning at varen skal beholde sin funksjonalitet for hovedformålet (kjøring) i 5 år. Dermed hvis en motor "dævver" i en bil uten at det kan lastes feilbruk eller manglende service så plikter forhandler å fikse motoren selv om feilen ikke var tilstede da varen ble produsert som ny. Det er varigheten av varen som blir altså mangelfull.

 

Det er dere som blander reklamasjon med rett til å få mangelen (mangel på varighet som en forbruker kan forvente f.eks) utbedret. En reklamasjon er noe du må foreta deg i rimelig tid etter at mangelen er oppdaget og en reklamasjon kan være for sen selv om man fortsatt er inni perioden på 5 år. Men lovteksten er nok uheldig noe som forklares bedre i juridisk teori og i bøker.

 

Det er dette som egentlig er reklamasjonen:

 

 

Forbrukerkjøpsloven §27 Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Imens dette er det som på folkemunne kalles garanti selv om det heter reklamasjon:

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Imens det er §15 som har gjennom rettspraksis og garanti gitt annet ledd av §27 den samme virkning som en garanti har:

 

b)svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

 

Altså forbrukeren kan forvente en holdbarhet på bil og da ved analogi båt på 5 år og kan dermed reklamere manglende holdbarhet innen 2 måneder fra dette blir oppdaget og innen 5 år fra overtagelse av tingen som ny.

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du blander kortene litt her, men nå er vi over i reklamasjon vs garanti som er omhandlet i flere andre tråder.

Jeg tror du kommer bli en ulykkelig båtkjøper hvis du regner med at reklamasjonsretten redder deg ifra dårlige kjøp. Mitt siste råd i denne tråden blir som mange andre har sagt: Begynn med en mindre, nyere båt og skaff deg erfaring både med tekniske systemer ombord og håndhavende av båten. Lykke til!

Redigert av Kallethekid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Mouche: Dersom man kjøper en ny vare så gir loven 5 år garanti på en vare som bil eller båt som er ment å vare lenger.

 

Nei, nei og atter nei. Du må skille mellom garanti som er en frivillig ordning gitt av produsent/forhandler og reklamasjon som er en rettighet etter loven!

 

Nå er du forøvrig i "godt selskap" siden det store flertallet av ansatte

i varehandelen ikke vet forskjellen; https://www.nrk.no/livsstil/fa-butikker-kan-forbrukerkjopsloven-1.6794471

 

Forøvrig er det også feil at mangelfull service betyr at man mister rettigheter i følge loven, dog avhengig av den aktuelle situasjon og om det er relevant. En forhandler av en bil kan ikke heve seg over loven, eller garantien, pga rustskade grunnet manglende oljeskift.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid: Altså for det første jeg regner ikke med at reklamasjonsretten redder meg fra noe som helst annet enn at f.eks selger forteller at motoren er ny i f.eks 2012 imens den i virkeligheten er bare overhalt i 2012 eller som noen sa "overmalt". Videre regner jeg med at det redder meg fra at ting er ALLEREDE i stykker før overtagelsene men fordi jeg kjenner båt for lite så finner jeg ikke ut av det at det er i stykker imens selger forteller at det er i perfekt stand.

 

For øvrig garanti er noe den selvstendig næringdrivende gir utover det loven gir. MEN i boka er det forklart at reklamasjonsretten etter forbrukerkjøpsloven fungerer på samme måte som garanti dersom varen er ment å vare i 5 år. Da er manglende holdbarhet en mangel ved varen som man reklamerer. Trodde jeg forklarte det mer folkelig, men skjønner at folk her har god oversikt over reglene så det er bare å kjøre på med rene lovtekster uten forklaring.

 

@:Terjefjern: Altså hvis noe går i stykker ETTER at jeg har kjøpt båten så hadde jeg ikke klaget på det så lenge båten var eldre enn 5 år. Når det gjelder funksjon så er det selger selv som forteller hvordan det fungrerer jeg forventer kun og alene at det fungerer i overtagelses øyeblikket akkurat slik som selger forteller. Hvis f.eks selger forteller at batteriene er akkurat byttet så forventer jeg at de er byttet, hvis selger forteller at motor er overhalt så forventer jeg at den er overhalt og ikke overmalt som noen her foreslo :lol:  osv. Det var det jeg mente ikke noen forventning på garanti på båter over 5 år gamle.

 

@Mouche: Ja reklamasjon er en rettighet etter loven men boka jeg hadde på førsteavdeling i 2008 Kjøpsrett av Viggo Hagstrøm sier at loven gir forbrukeren vern som kan best forklares som en garanti som omfatter også holdbarheten av varen. Og holdbarhet blir dermed en mangel som kan reklameres ja. Noen folk vil jo være "helligere enn paven" med definisjonene når selv en juss professor mener man kan si det på en folkelig måte i sin bok.

Og klart holdbarhet av enkelt deler er fortsatt en mangel dersom service på øvrige deler er misligholdt men da er ikke helheten lenger reklamerbar som komplett vare. Dersom vinduene lekker så kan man reklamere de til tross for at man ikke har utført nødvendig service på motor og hvis noen hiver en stein i vinduet så kan man fortsatt reklamere motor osv. Poenget var ikke å fortelle om alle mulige aspekter men poengtere at deresom man kjøper en flunkende ny båt så kan man reklamere manglende holdbarhet uavhengig av om den profesjonelt næringsdrivende har "gitt garanti" eller ikke. Og den profesjonelt næringsdrivende som selger helheten kan ikke be kunden stikke for egen regning til Volvo Penta i Sverige men skal selv ordne med dem dersom motoren "dævver" hvis han har solgt båten som et komplett produkt til kunden. Kunden skal bare komme med den til salgsstedet.

Link to post
Share on other sites

Kjedelig da (med mindre du fikk en rikelig betalt jobb med noe annet :D ), jeg ble ferdig i 2012 og enda er det bare ved overtid at lønningsposen ser ut :lol: . Jobber med juss i jobben min når noen klager ellers er det dessverre plankekjørt saksbehandling selv om noen påstår det kan kalles juridisk arbeid. Antar at du jobber med noe helt annet da....

 

Men nå kom vi overt til lite båt og mye juss, det lærer man ikke båt av :lol:

Redigert av XardasKSP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved kjøp av eldre båt,,er det vel bare UV garantien som gjelder.Dvs ut vågen,resten må kjøper stå for.

Når ein kjøper ein eldre båt med masse utstyr,så må ein vel tenke som så at

her er det så mykje greier at ein kan ikkje forvente at alt skal virke på ein gang.

Kjøp kurant merke som er mulig å få solgt om du er misfornøyd.Husk det blir født ein hver dag

Link to post
Share on other sites

@Kallethekid: Nå er jo advokat yrket et yrke hvor man faktisk får være i rettsalen og ikke kun på kontoret, men så må man også praktisere i to år som advokat/dommer/politi fullmektig for å kunne jobbe som advokat, dessverre ikke bare bare å få disse "praksis jobbene". De øvrige juridiske yrkene er enda mer kontoryrker enn advokat som saksbehandler kommer man seg nærmest ikke ut av kontoret på jobb og lønningsposen blir bare god hvis det er ovetid. Hva driver du med om man kan spørre siden du sier det er 100 % ikke juridisk?

 

Penger er ikke alt, men det man kan kjøpe for dem derimot...... :lol:

 

@Jakob T: Når man kjøper en eldre båt kan man fortsatt forvente å få opplysninger hva som ikke fungerer hvis selger opplyser at båten er i toppstand. Ellers forventer man at opplysninger om f.eks motorbytte, overhaling, alder osv. stemmer overens med virkeligheten. Ellers kan selger alltid selge båten som den er.... med pris for "som den er".

Link to post
Share on other sites

@Jakob T: Når man kjøper en eldre båt kan man fortsatt forvente å få opplysninger hva som ikke fungerer hvis selger opplyser at båten er i toppstand. Ellers forventer man at opplysninger om f.eks motorbytte, overhaling, alder osv. stemmer overens med virkeligheten. Ellers kan selger alltid selge båten som den er.... med pris for "som den er".

 

Ikke alle båteiere har kontroll på tilstanden båten deres er i. Noen har kjøpt seg vann over hode og selger to tre år etterpå, uten å vite om båten har en eller to motorer... Andre har arvet en båt og selger uten å ha sett på den. 

 

Når en båt selges for kunde, så har neppe megler tatt seg tid til å se gjennom båten, og har derfor så å si ingen anelse om hvordan den er, utifra det selger har fortalt. 

~Cral

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...