19 fot Svart 8.Desember Link til dette innlegget Svart 8.Desember XardasKSP skrev On 6.7.2025 at 16.12: @19 fot Var vel like stort ved Risør godt nok for at uerfarne med havet som meg ikke hadde følt seg trygge i pontonger eller joller. Hvordan går det med båten din nå? Siste kommentaren din i denne tråden var 6. juli, og det er jo ei stund siden. Men mener å huske å ha lest at det var lite fisk så båten din ble lite brukt. Selv tok jeg opp båten min 12. oktober. Har fått brukt 19-foteren mye og har vel fylt litt over 600 liter bensin på den i år tror jeg, hvorav litt over 200 liter på 6-hesteren. Grei båtstørrelse og sjelden jeg dypper gummilista nedi sjøen på båtturene mine, så ikke særlig skummelt på båttur. Dagen etter opptak av min båt dro jeg opp ei snekke for en bekjent da jeg har egnet bil. 18. oktober tok jeg årets siste båttur, da kjørte jeg rib (17 eller 18 fot tror jeg) som følgebåt for vikingskip. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 8.Desember Link til dette innlegget Svart 8.Desember 2 hours ago, 19 fot said: Har fått brukt 19-foteren mye og har vel fylt litt over 600 liter bensin på den i år tror jeg, hvorav litt over 200 liter på 6-hesteren. Står respekt av få brukt 200l på en 6 HK! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
19 fot Svart 13.Desember Link til dette innlegget Svart 13.Desember -morten- skrev On 8.12.2025 at 7.42: Står respekt av få brukt 200l på en 6 HK! Og tilsammen har jeg fylt over 900 liter bensin på 6-hesteren min siden jeg kjøpte den ny litt uti sesongen i 2022. Fikk spørsmål om jeg byttet girolja hvert år. Svaret var at jeg tar oljeskift på motor og gir 2 ganger pr sesong. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Desember Link til dette innlegget Svart 14.Desember -morten- skrev On 8.12.2025 at 7.42: Står respekt av få brukt 200l på en 6 HK! Er vel ikke stort mer enn man bruker på snøfreseren Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 14.Desember Link til dette innlegget Svart 14.Desember Hvor kjører du snøfreser? Neppe i Tønsberg ihvertfall! Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2 Svart 14.Desember Link til dette innlegget Svart 14.Desember Snøfreser går kontinuerlig på tomgang fra 15/11-15/4 for å være klar når snøstormen kommer...... Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 14.Desember Link til dette innlegget Svart 14.Desember Dixie 2 skrev for 1 time siden: Snøfreser går kontinuerlig på tomgang fra 15/11-15/4 for å være klar når snøstormen kommer...... 😂😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Vidar F.H. Svart 14.Desember Link til dette innlegget Svart 14.Desember Dixie 2 skrev for 2 timer siden: Snøfreser går kontinuerlig på tomgang fra 15/11-15/4 for å være klar når snøstormen kommer...... Du tuller, men om du titter innom FB-gruppa for folk som eier Honda snøfreser så vil du se at du ikke er så langt unna sannheten. Der i gården tas pottiten opp som stappe med forsterka brytebolter og nitro i 98 oktanen. Påregn litt "pitling" i maten for å unngå den verste knasinga... Sitér dette innlegget Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig???? Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier! Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring. Link to post
-morten- Svart 15.Desember Link til dette innlegget Svart 15.Desember 10 hours ago, Vidar F.H. said: Du tuller, men om du titter innom FB-gruppa for folk som eier Honda snøfreser så vil du se at du ikke er så langt unna sannheten. Der i gården tas pottiten opp som stappe med forsterka brytebolter og nitro i 98 oktanen. Påregn litt "pitling" i maten for å unngå den verste knasinga... Brøyter med Honda ATV jeg, men 200l tror jeg ikke jeg klarer å bruke på et år! men selv i Trøndelag har det vært ganske lite snø de siste åra! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Okkaby Svart 15.Desember Link til dette innlegget Svart 15.Desember Dixie 2 skrev for 19 timer siden: Snøfreser går kontinuerlig på tomgang fra 15/11-15/4 for å være klar når snøstormen kommer...... Tror sku det er mer bruk for dykkpumper i området hos os pr idag. Er jo monsun tid i sørvest nå. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 15.Desember Link til dette innlegget Svart 15.Desember Dixie 2 skrev for 1 time siden: Snøfreser går kontinuerlig på tomgang fra 15/11-15/4 for å være klar når snøstormen kommer...... Tipper det går med litt i underkant av ei 20-liters kanne med bensin pr vinter på min snøfreser. Min snøfreser blir mindre klar til innsats om den står på tomgang uten å jobbe. Under normal drift drives skovelen (selve fresen) av ei drivreim fra akselen ut fra motoren. Drivreima går over to reimhjul og et strammehjul. Når jeg slipper opp håndtaket så skovelen stopper vil strammehjulet ikke lenger stramme og reima går slakk over to reimhjul, hvor det ene er motorens roterende aksel. Dette betyr enorm slitasje på reima når snøfreseren står på tomgang fordi jeg feks flytter søppeldunker osv. Når jeg feks går bakover eller av andre grunner beveger meg med motordrift på hjula uten å trenge at skovlene går så pleier jeg alltid etter å ha blitt klar over dette å holde inne håndtaket så skovlene går. For det er mindre slitasje på drivreima når den fungeer som ei vanlig drivreim i drift enn når det er ei slurende drivreim. Når man passer på dette så holder drivreima mye lenger har jeg funnet ut. Ser jo også at endel reimer har dype slitasjespor på et lite område (der reima har stått i ro ved slik sluring når en ikke er innkoblet) mens de er lite slitt andre steder. Har vel byttet drivreim ca 5-6 ganger siden jeg kjøpte denne 2-trinns snøfreseren ny i 2012 på Clas Ohlson for 3500 kr: https://www.clasohlson.com/no/Cotech-totrinns-snøfreser-5,5-HP-(3,7-kW)/p/Pr315052000 Minus er at det blir endel skruing på den. Også var det kort kastelengde i starten, inntil jeg gjorde en liten ombygging av skovelen ved å sette på gummilapper på den. Liten vekt gjør at den ikke er så effektiv i hardpakket snø, da må man skyve mye fordi den spinner. Pluss er lav pris, 3500 kr betalte jeg, ser de nå selges brukt for en tusenlapp mer enn jeg betalte for min som ny. Lav vekt (68 kg) har en fordel også, da slipper jeg å styre med ramper og kan lett løfte snøreseren opp på lasteplanet på pick-up-en. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 18.Desember Link til dette innlegget Svart 18.Desember 19 fot skrev On 15.12.2025 at 20.15: Tipper det går med litt i underkant av ei 20-liters kanne med bensin pr vinter på min snøfreser. Min snøfreser blir mindre klar til innsats om den står på tomgang uten å jobbe. Under normal drift drives skovelen (selve fresen) av ei drivreim fra akselen ut fra motoren. Drivreima går over to reimhjul og et strammehjul. Når jeg slipper opp håndtaket så skovelen stopper vil strammehjulet ikke lenger stramme og reima går slakk over to reimhjul, hvor det ene er motorens roterende aksel. Dette betyr enorm slitasje på reima når snøfreseren står på tomgang fordi jeg feks flytter søppeldunker osv. Når jeg feks går bakover eller av andre grunner beveger meg med motordrift på hjula uten å trenge at skovlene går så pleier jeg alltid etter å ha blitt klar over dette å holde inne håndtaket så skovlene går. For det er mindre slitasje på drivreima når den fungeer som ei vanlig drivreim i drift enn når det er ei slurende drivreim. Når man passer på dette så holder drivreima mye lenger har jeg funnet ut. Ser jo også at endel reimer har dype slitasjespor på et lite område (der reima har stått i ro ved slik sluring når en ikke er innkoblet) mens de er lite slitt andre steder. Har vel byttet drivreim ca 5-6 ganger siden jeg kjøpte denne 2-trinns snøfreseren ny i 2012 på Clas Ohlson for 3500 kr: https://www.clasohlson.com/no/Cotech-totrinns-snøfreser-5,5-HP-(3,7-kW)/p/Pr315052000 Minus er at det blir endel skruing på den. Også var det kort kastelengde i starten, inntil jeg gjorde en liten ombygging av skovelen ved å sette på gummilapper på den. Liten vekt gjør at den ikke er så effektiv i hardpakket snø, da må man skyve mye fordi den spinner. Pluss er lav pris, 3500 kr betalte jeg, ser de nå selges brukt for en tusenlapp mer enn jeg betalte for min som ny. Lav vekt (68 kg) har en fordel også, da slipper jeg å styre med ramper og kan lett løfte snøreseren opp på lasteplanet på pick-up-en. Det finnes sikkert et snøfreser forum du kan logge deg inn på.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.