Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

XardasKSP skrev 26 minutter siden:

Utifra annonsen ser det ut som at båten er som 2001 modell altså restaureringen skjedde for 22 år siden og at den har motorer fra 1991.

Nå vet jeg ikke hvordan du leser annonser, men det står

«Båten ble totalt renovert og oppgradert i 2001 hos det velrenommerte Astondoa Yacht verftet i Spania.

Motorer/gear og alt teknisk ble byttet.»

(utheving gjort av meg, for å få fram poenget).

 

Ellers er prisen inkludert avgifter, levert i Norge. Ut fra bilder og beskrivelser en langt mer påkostet og pen båt enn mye av det andre tjafset som ligger fortøyd rundt forbi.

Link to post
Share on other sites

@Hakkannen Ok da har jeg ikke lest nøye nok så altså båt er renovert 22 år siden og motor er 10 år yngre enn båt også fra 2001. Så kanskje et bra kjøp men likevel hadde heller betalt 1,5 mill for båt og motor fra 1999 enn 2001 renovert båt til 2 mill. Og det tror jeg også kjøperne gjorde siden den førstnevnte er markert som solgt.

Poenget er at 2 mill er nærme det man kan kjøpe den fineste av dem alle etter min smak altså Storebro RoyalCruiser 500 etter en vel gjennomført pruterunde (har sett engang før i tiden da de var mye nyere Storebro 500 RoyalCruiser i Danmark til 1 800 000 omregnet til norske kroner). Altså hvis jeg skal vente enda ett år med kjøpet så sparer jeg heller hele 2024 og kjøper en Storebro.

Hvis jeg finner en båt nærmere 1 mill så blir det båt til vintern/våren.

PS. Denne er til 2 mill og det er lovlig å prute siden det ikke står noe om ikke negosjabel: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317319844 hadde jeg hatt akkurat nå i lommen 1,5 mill ++++ så hadde jeg helt sikkert vært mer interessert i denne som er original 1999 enn 2001 renovert.

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, XardasKSP said:

@sap_2000 Utifra annonsen ser det ut som at båten er som 2001 modell altså restaureringen skjedde for 22 år siden og at den har motorer fra 1991. Ellers er vel den ikke til salgs eller er den bare utløpt? Uansett det virker som at man må betale mye for at båten er fin innvendig men motor er fortsatt fra 1991?

 

Bom og som vanlig tolkning mot at ingeting er verdt noen ting og burde vært gratis.

Les hva som skrives. Kombinert med litt innsats og evt googling at 122P EDC på 610 hk kom mange år etter at båten var ny. Ergo byttet.

Utløpt annonse betyr akkurat det det står. Annonsen er utløpt. Vil du vite noe mer får du ta kontakt med selger.

 

Det virker som tolker og vrir alt så det passer inn i dit eget bilde av hvordan ting er.

Tror du ikke det er milevis av forskjell på en båt som eier har kastet millioner inn i og så brukt djevelsk mye penger på opp gjennom årene kontra en som bare har blitt holdt live og i senere år antagelig av noen med begrenset økonomi?

Den båten er langt mer enn fin innvendig. Hele innredningen er revet ut og det er håndbyggget komplett ny innredning i høy standard fra gulv til tak. Ikke bare puter, tepper og trekk. Alt av teknisk, elektrisk såvell som motorer gir er gjort noe med, bygget om og enda viktigere fulgt opp i årene etterpå uten hensyn til kostnad.

 

Uansett hva folk sier til deg basert lang erfaring og kjennskap til både marked, båter, motorer og meglere betviler og argumenter du mot alt på tross av du ikke har noen som helst innsikt eller erfaring selv og bygger dine påstander på luft og egne tanker.. 

 

Ingen tvinger deg til å kjøpe det ene eller det andre. Det valget tar du selv. Men argumentasjonen og logikken din stemmer ikke med virkeligheten og er unnskyld uttrykket ofte helt på jordet som vi sier i norge.

 

 

26 minutes ago, XardasKSP said:

llers av en eller annen grunn virker den båten på bilder og oppgitt vekt mer lignende en Princess 45 enn en Princess 55 i størrelse eller det er kanskje et slikt inntrykk man får. Ellers hvis den er fortsatt til salgs så er det vel fordi eier skal ha 2 mill uten pruting fordi han mener det er verdt det men folk mener ikke det siden ingen kjøpte det.

Og ang størelsen så tror du og mener ditt og datt på tross av at jeg sa at de oppleves som nesten like store (p55). Jeg har vært ombord i begge typer mange manger og sett de ved siden av hverandre. Hva har du?

En P45 fra 80 tallet veier typisk 13-15. tonn i krana. Denne og P55 er mange størrelser opp

Ta mål i annonser og spesielt vekt med stor klype salt. Det er forskjellige målemetoder på lengde også. Selv produsenter greit ikke å oppgi vekt nøyaktig. For mange variabler. Båter som er oppgitt til 20 tonn kan fort veie 28 når de henger i krana. Sånn er det og har alltid vært.

 

33 minutes ago, XardasKSP said:

Altså uansett hvor meget skinnseter og annet fyren har putta i Fairline så er Storebro mye penere i mine øyne selv om det ikke skulle være totalrenovert i 2001.

 

At du greier å få det som er gjort med denne båten til å drei seg om skinnseter gjør at det blir vanskelig å diskutere med deg. Blir som å sammenligne original BMW 518i med Alina B10.

Stil er smak og behag og storebro er unike båter og noe helt eget. 

Men før du kjøper deg en SRC 500, så bør du lese gjennom tråden hvor  @Chilli Solbris viser mye av hva det vil si å kjøpe stor, eldre båt. Heldigvis har han masse kunnskap, bekjentskaper i bransjen og har gjort en enorm egeninnsats. Vær så snill å les gjennom den tråden. Ser du for deg at du er klar for, har tiden og greier det samme så kjør på :thumbsup:

 

 

42 minutes ago, XardasKSP said:

Ellers har jeg tidligere linket en annonse til en Princess 52 som ble solgt for 1,5 mill fra 1999 altså inklusive motorer fra 1999 synes det var bedre kjøp enn en Fairline for 2 mill som ble renovert i 2001. Men den 52 båten ble solgt da siden folk mente vel det samme som meg at det var bra kjøp.

 

Du utelater bl a MVA forskjellen her selv om du har blitt opplyst om det. 

Med båt er det alltid en grunn til at noe er langt billigere eller dyrere enn noe annet. Uten å kjenne den P52 konkret, så kan jeg nesten garantere deg at det er noen haker ved den siden den ble lagt unt til 1,5 i sverige.

 

45 minutes ago, XardasKSP said:

Altså med andre ord sier du at dersom motor på en gammel båt dævver så bør man heller hive båten og kjøpe en ny en istedet for å bruke millioner på å få motor med garanti. Alternativet er jo som sagt å ikke kjøpe båt i det hele tatt før man er moden for gammelhjemmet og har spart opp 20 mill.

 

Den var god. Jeg er vel den som gjentatte ganger her at du bør kjøpe en båt der motorene har minst sjanse for å dævve så du slipper å spytte inn millioner i noe som aldri får en verdiøkning som står stil til investering (pluss tiden som går med). Alternativ foreslo jeg også å sette inn billigere, store motorer med lite HK og gjøre P55 om til en moderne og "ECO vennlig" båt som du også hadde fått solgt senere om motorene dævva.

 

49 minutes ago, XardasKSP said:

iden hvis man skal bruke la oss si 4,5 mill på en båt så får man fortsatt ikke yngre enn 20 år gammel minst ergo kanskje 10 år mer før motorene er i samme tilstand som de er på 30 år gammel båt.

 

Tja. Ser motorer som havarer etter 10 år og andre som går like fint etter 30. Det det kommer an på er hvilke motorer som er solide i utgangspunktet, riktige til båten de sitter i, levd et fint liv med masse TLC og ikke blitt overbelastet.

Du virker bare å se på år. Det handler om langt mer enn det.

 

53 minutes ago, XardasKSP said:

Selvfølgelig kan man kjøpe en annen liten båt vil noen si, men det blir som å si til noen som skal kjøpe Jaguar XJR at vedkommende burde kjøpe en ny Fiat 500 siden det er mye klokere og den har garanti og bruker mindre drivstoff. Poenget er at personen vil ikke ha en Fiat 500 hvis vedkommende har drømt om en limousin. Blir nesten samme som noen som mener man bør kjøpe fabrikkny halvelektrisk BMW 3 serie istedet for 6 år gammel BMW Alpina B7 med 608 HK.

 

Det folk prøver å forklare deg er at dette handler om gamle store båter som er billige pga alder, oppgraderingsbehov og potensielle kostnader. Det kan rett og slett koste langt mer enn det er verdt. Den beste strategien er å kjøpe en båt i best mulig stand så du slipper prosjektet samt millioner det vil koste å restaurere en gammel båt. 

Alternativet er nyere båt til helt andre priser. Eller mindre.

58 minutes ago, XardasKSP said:

Men poenget er at jeg vil ikke ha bitteliten båt siden jeg vil dra ut på Skagerrak og hvis jeg måtte kjøre Fiat 500 så hadde jeg tatt bussen istedet.

 

Da må du enten være villig til å betalte det det koster å få noe som er bra eller nyere eller ta risikoen for megaprosjekt og og putte noen mill inn i ett svart hull ved å kjøpe stor båt billigst mulig.  Bedre å kjøpe noe litt dyrere som noen andre har blåst noen millioner på før deg.

Ang F50 så skinner det lett gjennom at det er brukt mye penger på den også i senere år.

 

Tror jeg må få meg blodtrykkstabletter og valium om denne tråden fortsetter i samme sporet...:crazy::giggle:

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

28 minutes ago, XardasKSP said:

Ok da har jeg ikke lest nøye nok

 

Er vel det som er grunnen til at denne tråden slår alle rekorder i gjentakelser og forsøk på å forklare hva det vil si å kjøpe slike båter billigst mulig

 

31 minutes ago, ohio said:

Er den registrert under 15 meter i skipsregisteret 

 

Nei. Akkurat den er registrert  som 15,04 meter, så er 5 cm for lang. Andre er reg på 14,99. Stor båt da de originalt ikke hadde plattform som endel av skroget/ transom forlenget under vannlinjen. Større enn mange nyere 50 fotere

 

34 minutes ago, XardasKSP said:

(har sett engang før i tiden da de var mye nyere Storebro 500 RoyalCruiser i Danmark til 1 800 000 omregnet til norske kroner). Altså hvis jeg skal vente enda ett år med kjøpet så sparer jeg heller hele 2024 og kjøper en Storebro.

 

Ikke glem at DKK er 1,6 i forhold til NOK nå og at MVA kommer i tillegg. 

Les også tråden til solbris om du tror det bare er fryd å gammen å eie en slik om man ikke er ekstremt nevenyttig eller har store ressurser. Storebro er antagelig en av de dyreste båtene man kan eie om man må sette bort arbeidet.

 

og mye nyere? De fleste SRC 500 ble laget ca 1991-1995. Noen senere også, men veldig få.

 

9 minutes ago, ohio said:

Eg begynte med tabletter og intravenøst på side 60 men må visst gå over på noe sterkere 😅

 

Forslag? Jeg skal en tur til medisinmannen i morgen. Jeg bør nok be om noe som kokes i en skje og skytes rett i åra :crazy:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

@sap_2000: Det med nyere mente jeg at jeg så det i 2016 altså var det for 7 år siden ergo var det 7 år mer liv i motorne. Jeg regnet også om valuta selvfølgelig. Jeg har sett den Storebro tråden og folk her vil jo ha båt i 100 % perfekt super tilstand og fikser absolutt alt som fikses kan.

Hadde ikke båten gått i 1 eller 2 år uten alt fiksinga? Kanskje ikke men altså jo mer man skal spare opp desto lengre blir det til det blir båt. Så mitt poeng er at jeg skaffer meg noe stort nok til at det er verdt å hive masse penger på det og at det kanskje kan brukes sommer 2024 fordi det fortsatt fungerer. 

Hvis jeg skal sitte og spare men altså skaffe meg båt litt tidligere enn gamlehjemsalder om 35 år (må jo ha med inflasjon og at 20 mill båt i dag blir 40 mill båt i fremtiden så kan man avregne for gevinst på investeringer og gleden av å slippe formueskatt når man sparer til en drøm. Er jo helt vilt for meg at i Norge så anbefaler staten luksusfellen til borgerne ved å gi skattefritak for renter på lån men gi formueskatt på sparepengene det er jo som om staten synes luksusfellen er hvor folk bør være og ta så mye lån som mulig).

Da er ideen at når jeg først har 2 mill så vil jeg heller ha en Storebro som er fineste båten av den type båter som jeg har sett istedet for en indivduelt pynta Fairline. Men det er jo smak og behag. Så hvis jeg skal vente til 2025 med båt så kjøper jeg akkurat den jeg synes ser finest ut og som jeg alltid likte best designet på. Så får man ta ting videre som de dævver.

Altså hele poenget er jo å kjøpe en båt som man ønsker å beholde og som ikke trenger å bli fikset øyeblikkelig. For da kan jeg ha båt til neste sommer. Skal jeg spare 1 år til så kjøper jeg en Storebro fordi den er som en BMW Alpina blant båter etter min smak. Og jeg tror flere har slik smak når båten prises minst 1 mill dyrere enn tilsvarende størrelse båt med tilsvarende alder.

Ellers ser man jo på gamle annonser hvilke båter ble faktisk solgt og da ser man også gjerne helt andre priser enn på de som ligger usolgt. Altså hvis denne Fairline var så fantastisk så hvorfor har ingen ønsket å betale 2 mill? Jeg mener den fra 1999 som er annonsert i Bergen hadde vært å foretrekke om jeg skulle brukt denne summen av penger, men denne summen er jo nærme en Storebro så om jeg skal ut med 2 mill++ så er det 100 % det blir Storebro Royal Cruiser (med mindre de går opp i pris enda engang).

PS. Folk sa samme om Alicraften at man bør bruke 200 000 ++ på slik båt som er ca. 30 fot. Men jeg kjøpte den for 90 000 og den dævva ikke mer enn båt for 200 000. Og jeg er rimelig sikker på at om jeg hadde kjøpt en til 200 000 så hadde jeg også fått solgt den til ca. 110 000 og hatt akkurat samme utgiftene i mellomtida. Siden jeg tviler at de til 200 000 hadde ekkolodd ny kalesje og fiksa kabel spaghetti (dette ble gjord ved Alicraften + propell, fiksa drev osv.).
 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 2 timer siden:

... restaureringen skjedde for 22 år siden og at den har motorer fra 1991.

I følge annonsen ble både motorer, gear og alt teknisk byttet:

 

"Motorer/gear og alt teknisk ble byttet. Innredning ble byttet/renovert til Astondoa Yacht style standard + +."

 

Det står også at prisen er levert i Norge. Det må du ta med i betraktningen. Frakt til Norge har jo tidligere blitt estimert til 400.000.

 

"Båten ligger i Alicante og kan besiktiges der, pris er levert Norge inkl avgifter."

 

Lagt til:

Ser nå at @Hakkannen skrev akkurat det samme :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

@Komodo Jeg sa jo at jeg ikke leste den nøye nok og da er alt 22 år gammelt da. Og jeg vet det koster 2 mill i Norge. Men båter som står i Norge som f.eks Fairline i Bergen koster 2 mill med mulighet for negosjasjoner og er fra 1999 hele greia altså 2 år eldre men likevel nyere skrog osv.

Tidligere ble det solgt Princess 52 fra 1999 for 1,5 mill + MVA (med mindre den ikke gikk til utgangspris) men den ble altså solgt noe jeg også tror båten i Bergen hadde blitt for ett sted rundt 1,7 - 1,8 mill. Imens denne til 2 mill ble ikke solgt, det kan kanskje også ha noe å gjøre med at besiktigelse må foretas i Spania. Ellers blir det kanskje litt "stereotypisk" men jeg ville foretrukket båttekniske ting gjennomført i Norge siden av alle ting man overbetaler i Norge så synes jeg at nordmenn kan båt som en båtnasjon. Så om jeg skulle fikse teknisk på båt hadde jeg foretrukket Norge og teknisk på bil foretrukket Tyskland og alt pynt og ikke tekniske greier blir billig og bra i Polen.

Uansett når jeg ser på ting som faktisk blir solgt raskt så virker prisene ganske lavere enn det som står og står på finn.


PS. Hvorfor hente båt som finnes i Norge for lignende priser (som Fairline fra 1999) altså President har jeg aldri sett annonsert i Norge som den der f.eks https://www.yachtworld.com/yacht/1991-president-650-5086172/

 

Men det er fortsatt Storebro priser + frakt så hvis jeg skal spare til jeg har over 2 mill så vil jeg heller ha en Storebro som er mindre enn President men som faller veldig godt i min smak. Og som sagt før jeg tror de er 1 mill dyrere enn tilsvarende Princess/Fairline på samme alder fordi flere enn meg synes Storebro er finest.

Link to post
Share on other sites

Med all respekt, så tar ikke ts til seg noen av de tips og råd som mange kompetente medlemmer kommer med, så jeg skjønner ikke hvorfor han gidder å spørre engang.  Jeg foreslår at han bare kjøper etter eget forgodtbefinnende, så får han erfare selv. Av alle båter som det har blitt linket til, er den Fairline Fifty den fineste, og sikkert ikke et dårlig kjøp. Den kan ikke sammenlignes med tilsvarende båt som ikke har blitt renovert, og selvom en gammel "purke" ligger 750 000 billigere her hjemme ville jeg heller hatt den som ser strøken ut og ligger i Alicante.

Til å være en som sier han ikke har peiling, vil jeg påstå at ts er rimelig sikker i sine vurderinger av gamle båter. 

Link to post
Share on other sites

"Altså med andre ord sier du at dersom motor på en gammel båt dævver så bør man heller hive båten og kjøpe en ny en istedet for å bruke millioner på å få motor med garanti. Alternativet er jo som sagt å ikke kjøpe båt i det hele tatt før man er moden for gammelhjemmet og har spart opp 20 mill.

Siden hvis man skal bruke la oss si 4,5 mill på en båt så får man fortsatt ikke yngre enn 20 år gammel minst ergo kanskje 10 år mer før motorene er i samme tilstand som de er på 30 år gammel båt." 

 

Dette er noe av grunnen til at svært få i Norge har resurser, kompetanse og ønske om å eie så store båter. Dette er for de spesielt interesserte med meget god råd. Hva tror du selv er grunnen til at båter blir liggende usolgt selv om prisen er under en tiendel av nybåtspris? Det er ikke mangel på båtinteresserte som har siklet på slike båter helt siden barnsben og som kan skaffe frem et par millioner.

Link to post
Share on other sites

Selv en gammel og dyr Storebro vil nok ha/få de samme kostnadene som feks Princess 55 eller Fairline 50 og motorer kan dævva på Storebro også men det ser ikke ut som TS forstår det alle de båtene som er nevnt her på forumet har gamle motorer og det er vel kun den Princess 55 som har overhalte motorer men ingenting varer evig 

Link to post
Share on other sites

@Tom Rør Altså hele saken startet med at jeg så på en Princess 414 i Sandefjord. Så kom forumet med dommedagsprofetier om at motor er ureparerbar og man må bytte motor om den dævver og det er ikke verdt det på en Princess 414 osv osv.

Så jeg startet med å ville betale 500 000 så fikk folk meg til å tenke at man må legge litt mer i det så jeg beveget meg over til 1 mill, deretter foreslår folk at jeg løper og kjøper en båt i Stavanger til 1,5 mill når jeg har faktisk 1 mill i lomma og vil kanskje ha 1,25 om våren. Så det er ikke noe å løpe til.

Også kommer da noen og legger inn en båt til 2 mill da er vi allerede i vinter 2024 - 2025 og ved priser på Storebro som er så pene ifølge min smak at jeg kan faktisk betale 1 ekstra mill bare fordi båten er pen å se på. Det er ikke de andre selv ikke den som ble så meget betalt for i Spania. Den ser fortsatt ut som en Fairline og ikke som en Storebro.

Til slutt ender det opp med at folk linker båt til 20 mill og foreslår at jeg kjøper en da jeg blir moden for gamlehjemmet siden ellers hadde alle båtentusiaster kjøpt de gamle båtene dersom man ikke måtte bruke 20 mill.

I takt med at pris stiger blir jo båt senere og senere. Deretter kommer noen og spørr hvorfor jeg ikke øyeblikkelig kjøper. Lån finnes ikke i min verden det er noe folk som virkelig liker risiko gjør altså for meg den som tar lån tar en risk som er mye større enn å kjøpe noe man risikerer å måtte kondemnere men som man har råd til å kjøpe.

@Kallethekid Da kondemnerer jeg båten om den dævver og tar tapet på alt fra 1 mill til 2 mill dersom alternativet er at jeg får båt når jeg er moden for gamlehjemmet. Men før jeg kondemnerer den så lar jeg den stå til jeg har råd å forsøke livreddende førstehjelp i form av motorskifte eller hva det skulle være da som har dævvet. Er jo mye å gå på før man har nådd 20 mill i kostnader da.

Man lever jo gjerne engang og har noen drømmer. Med bil fikk jeg realisert den nå står båten for tur, jeg vet at det er mye lurere å bare fortsette å investere spare opp alt og kjøpe mye nyere båt når man er halvmoden for gammelhjemmet. Også stikke tilbake til WoW på fritida og ikke forstyrre et ellers rolig båtforum med ting som man ikke gjør som å kjøpe en gammel båt av den dumme grunn at man lever bare engang.

@ohio Jeg har sett på Princess 414 i Sandefjord og nesten fikk ideen om å kjøpe den som er vanlig ved første båt man ser på etter en lang pause fra båt. Men folk mente jo den er ureparerbar og vil måtte kondemneres snarest ergo ble det ikke noe kjøp og noen andre fikk den til prisen som jeg opprinnelig tenkte altså faktisk under 500 000 da den var annonsert for 490 000 da den ble solgt.

Deretter så jeg på Princess 55 i Skien så nå vet jeg hvordan en Princess 55 føles størrelsesmessig, så vet jeg at båten i Stavanger har bedre motorer. Så jeg vil reise og se på den når jeg er klar med D5L, mekaniker og mer penger i kofferten (det er en metafor de er på konto og blir overført) å tilby enn 1 mill som er for lavt bud. Siden jeg reiser ikke med mekaniker for å sjekke hele båtens tekniske tilstand og gjerne betale en pen sum for den sjekken for å så la være å kjøpe om ting faktisk fungerer.

Ellers en gammel og dyr Storebro er fortsatt fin siden både jeg og mange andre folk er villige å betale en mill ekstra i pris fordi det er Storebro. Ellers så hadde jo disse båtene kosta 1,5 mill utgangspris tatt størrelse og alder i betraktning.

 

@Okkaby Et godt kjøp som jeg har råd til (jeg har råd til mer og mer for hver måned) altså om de selger Storebro til 1,5 så tar jeg penger fra morra mi (blir ikke samme som lån i banken) men om det skal være vanlig båt så venter jeg til jeg har 1,5 om jeg skal betale 1,5.

For øvrig ett godt kjøp er som med bil folk kommer og skal kjøpe og noen kjøper så raskt at selger etterpå står der og klør seg i hodet om han ikke har lurt seg selv med den prisen. Men altså du ser jo på finn hvilke båter som ble solgt.


Princess 52 fra 1999 til 1,5 + MVA ble solgt øyeblikkelig, imens den flotte båten som anbefales til 2 mill uprutbar pris har annonsen som utløpt. Det sier noe om markedet og hva folk faktisk mener ting er verdt. En fantastisk gjenstand blir ikke stående usolgt om den er priset riktig siden folk kjøper også gamle båter på den størrelsen som man kan se av finn sin statistikk.


 

Link to post
Share on other sites

@ohio Ja de ligger usolgt fordi folk har utgangspris på 2,7 mill NOK + MVA. Da tror jeg selv om noen har 2 mill på konto så ringer de ikke og sier at de byr 2 mill siden det blir for stor forskjell i hva de skal ha for båten (man måtte jo bydd langt under 2 mill for at det skulle bli 2 mill med MVA). Men altså hvis motor og alder og tilstand er den samme så vil de ha mer enn 1 mill i utgangspris (de regner jo ikke med at noen skal bruke den i Norge så MVA bryr de seg ikke om) mer enn tilsvarende båt koster av øvrige merker i denne alder.

Noen som har restaurert 1991 modell prøver seg jo på 5 mill med D12 motorer fra 2007. Altså noen mener de skal ha betalt for alt som er gjort. En 2002 modell koster 6 mill.

Altså det er enkelt å se at Storebro verdsettes som noe mye "finere" enn Princess/Fairline og at folk faktisk mener de kan få tilbake penger for å putte inn nye motorer i en slik båt fordi folk synes rett og slett båten er fin. Selvfølgelig har de også drømmepriser siden båtene er usolgt men det betyr ikke at de ikke får meget mer betalt enn for tilsvarende alder og tilstand av Princess/Fairline.

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor du ser på gammel princess til 1mill, om du egentlig vil ha Storebro. Når du kan spare opp 500k i året eller hva det var, er det jo ikke langt til Storebro?

Du sier du ikke låner, men snakker om 3mill til nye motorer i gammel princess om motor havarerer. Hvorfor legger du ikke de 3mill til kjøpesum og får en storebro i stedet med en gang?

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Fordi disse 3 millionene må kanskje betales om 2-3 år og motorene sier ikke takk for seg slik at de ikke kan fikses allerede ved hentetur fra selger? (Altså hvis de gjør det så tror jeg de hører bannord helt nede i Polen også får jeg parkere båten til jeg har tjent inn motorbytte men jeg tror ikke det er så sannsynlig at de dævver slik at de ikke kan fikses i det hele tatt rett etter at mekaniker har undersøkt dem grundig).

Jeg ønsket å kunne bruke båt om sommern, hvis det skal bli Storebro så blir det båt tidligst neste vinter og det hvis den kan kjøpes for 2 mill i det hele tatt noe jeg ikke tror siden MVA tilkommer selv om man skulle klart å prute noen ned fra 2,7 ned til 2 mill (dersom det skulle ligge i år og dag usolgt).

Ellers så skulle jeg gjerne fått med meg litt fisking i Skagerrak og Norge, morra mi tar pensjon om sånn ca 2,5 år så hvis jeg bruker hele tiden til å spare så kan jeg likegodt dra med båten rett til Polen og Østersjøen blir da mest andre aktiviteter enn fisking siden fisken er jo utfiska + ofte forgifta med etterlatt Tysk materiell på bunnen (som de nekter å hente).

Link to post
Share on other sites

Jeg beundrer til tålmodighet @sap_2000!👍😂

Jeg bøyer meg virkelig i hatten for din evne og vilje til å holde deg seriøs. Jeg må få deg utpå fjorden i min gamle balje så du kan få lekt deg litt! Du og flere fortjener det etter denne tråden her!🫣🫣😂😂😂

Pass på blodtrykket alle sammen!🤣🤣🤣

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Altså jeg forstår ikke hva som opprører noen folk så meget? At jeg ønsker en gammel og stor båt fordi jeg ikke har råd til å betale 20 mill for en ny stor båt? At penger i morgen er penger man ikke har i dag (som med utleieboliger så er det med andre ting som fly f.eks man vet at de kommer men de kommer jo ikke før de har kommet)? At jeg risikerer å tape pengene (det finnes jo folk som bruker halv mill per år på pub og restaurant i Norge) men uten den riskoen så får jeg jo ikke hatt slik båt før pensjonsalder nærmest dersom den skal være nesten ny?

Det foreslås stadig dyrere og dyrere båt også samtidig undres noen over det faktum at jeg ikke har kjøpt båt øyeblikkelig. Jeg får jo med meg råd på forumet de første folk gav fikk meg til å ikke ville kjøpe Princess 414 og heller gå for "ferdig størrelse" med engang. Foreløpig så er det ingen nye annonser så det blir vel for det meste avsporing av diskusjonen istedet for kommentar angående nye interessante båter til salgs.

Derfor tenkte jeg å gå i gang med D5L i mellomtiden og fikk jo takket være forumet informasjon at det ikke er nødvendig å vente til Oslo Kystskipperskole setter båten sin på vannet da man kan ta kurset via NKMS. Fikk dessverre ikke ringt i dag på det nummeret jeg fikk her siden det var allerede etter 16:00 så får bestille det i morgen.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 6 timer siden:

Altså jeg forstår ikke hva som opprører noen folk så meget? 

Folk er ikke opprørt, men heller oppgitt.

Du vrir og vender på alt som blir sagt, så jeg lurer egentlig på hvorfor du gidder å spørre om noe som helst?

Til å være en som sier han ikke kan noe, har du utrolig mange meninger allikevel.

Gå heller for egne løsninger, så får du erfare selv. Det kan jo fort bli en lang tråd det også.:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...