Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Sjøstein Altså jeg tror ikke man har noe behov akkurat som man ikke har behov å ha en bil slik man har drømt om alltid. Men man har ett stort ønske om å ha det. Man har noen drømmer i livet man ønsker å realisere og som vanlig pleier de å kanskje gi mest glede før man er gammel og grå og moden for gamlehjemmet og ikke for havet.

Så hvis man skal realisere de så må man regne med å tape penger og risikere men man vil jo gjerne at riskoen minimaliseres samt lære av folk som kan det her når man ikke kan det selv. Det kan jo hende dere har andre innspill enn mekaniker som jeg kjenner, han er jo en optimist så f.eks sa at om motorne er bra så kommer en båt fra middelhavet frem i verste fall på en motor. Men altså han skulle jo ikke være med i 2 uker eller 1 måneds tur, i Norge blir det jo noe annet han kan bli med på betalt hentetur etter sjekken hvis alt er ok og båten kan kjøpes. Man sier jo gjerne ikke at det er bra hvis det ikke er det når man skal reise i samme båt og er førstehjelp på båten dersom motor stopper.

PS. Da får jeg faktisk starta D5L teori i morgen og kjøper med rabatt D5LA i samme slengen. Fikk også beskjed at de deler ut vanligvis praksis og at alt er like bra. Men jeg sa at de får sette meg opp på venteliste til Solbris båten om man må vente eventuelt siden det er hva båtforumet anbefalte som annet valg når poseidon skolen ikke var tilgjengelig i Stavanger. Så det hjelper jo med råd fra forumet til ting noe jeg er takknemlig for.



 

Link to post
Share on other sites

@Sjøstein Men altså hadde du ikke realisert denne drømmen som du sier helst skulle forblitt en drøm så hadde den vel kommet tilbake i hodet ditt og "plagd deg" frem til sene alderdommen. Man må vel bare starte med å skjønne at det kommer til å "koste flesk" og være forberedt på at alle penga man bruker er muligens tapt for alltid.

Men hva er et liv uten drømmer? Folk riskerte livet for å stikke av fra det sosialistiske paradiset hvor man mente at alle har behov for brød og vann ellers er det bare partisekretærer som har behov for alt annet siden stakkarene bærer hele nasjonen på sine skuldre og de er absolutt ikke det samme som de anklagde kapitalister for å være :giggle:

Man kan jo leve et liv hvor man gjør kun det man har behov for å etterlate en stor oppspart formue når man sier takk for seg i denne verden. Men det blir jo ikke noe annet av dette enn at slektningene sloss om hvem som var "nærmere nevø av kjære onkel" :giggle: Så det er bedre ifølge meg å prøve på drømmene sine også ta tapet om man er uheldig. Men det er jo ikke forbudt å søke kunnskap for minimalisere tapet og sjansen for at det blir kjempestort tap da.

Ellers takk skal bli morro med D5L også morro å få prøvd hvordan det er å styre en Storebro antar den vil ligne mer på båt som jeg til slutt ender opp med enn den båten som Poseidon har. Så må jo instruktør ha nerver av stål når flere vilt fremmede folk skal lære å legge til pent i båsen med såpass fin båt. Den i Stavanger virket som den ville tåle mer en brygga så kanskje instruktøren ikke trengte å være altfor nervøs da folk i tur og orden skulle lære seg å komme inn i båsen.

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

@Komodo Altså ideen din starter jo med at man skal hive ut motorer som fungerer og ikke har dævva enda. Poenget er at hvis man er heldig så lever de litt til og man kan faktisk reparere dem fordi det som sier takk for seg finnes å få kjøpt.

Nei, egentlig ikke, i alle fall ikke nødvendigvis. Idèen er egentlig å få tak i et velholdt eksemplar med motorhavari. Som du har nevnt flere ganger tidligere vil en eldre Princesss/Fairline på 40-50 fot være relativt verdiløs uten fungerende motorer. Da passer det fint å hive ut de to gamle, selge dem som delemotorer, og sette inn èn motor av nyere dato, evt, helt ny. De gamle motorene kan være lett å få solgt som delemotorer, da flere er i en situasjon hvor de trenger deler til disse eldre motorene. Dersom en av motorene har skjært seg vil det fremdeles være mange gode deler igjen. 

 

 

XardasKSP skrev 1 time siden:

Hvis man skal sjekke en båt og bruke 50 000 på det så har man sjekka 10 båter og ikke kjøpt så har man brukt 500 000 bare på å sjekke ting ...

Ser den, og er egentlig helt enig i den delen. Derav har jeg også lenger opp i tråden argumentert for at de som selger båter, særlig store, dyre båter, og profesjonelle selgere, burde gå gjennom båten grundig slik at de vet hva de selger. Jeg mener derimot ikke som enkelte synes å tro at dette skal utølse en form for garanti. Det å forvente garanti på 40 år gamle komplekse luksusbåter blir helt hodeløst. 

 

 

XardasKSP skrev 1 time siden:

PS. En liten digresjon men når jeg hører sosialister si "grønne skiftet" gjerne også de i Polen på polsk så får jeg øyeblikkelig lyst å putte en ekstra motor i bagasjerommet på bilen, siden de i samme åndedrag nevner at folk som meg skal flås gjerne for alle penga ...

:lol: :lol: 

 

 

XardasKSP skrev 1 time siden:

Altså da tenker jeg det er inklusive at mekaniker åpner motorene og sjekker alt, løft av båten og sjekking av skroget + prøvetur hvor mekaniker bedømmer hvordan ting virker (med mekaniker mener jeg da en som kan absolutt alt om båt).

Igjen så demonstrerer du at du ikke har skjønt hvordan dette med kontroll av en brukt båt fungerer. For det første, ingen mekaniker kan alt om båt. En båt består av et komposittskrog, motor/fremdriftssystem og annet mekanisk, elektrisk, rørarbeider, snekkerløsninger, møbler, elektronikk, og noe så banalt som at det kan begynne å lekke fra rekkestøtter og vinduspakninger etter mange år i sjøen. Bare det siste der kan være veldig vanskelig å finne ut av og utbedre, da lekkasjer følger skroget på innsiden av skrogtrekk, takplater osv., og man kommer gjerne ikke til å utbedre det uten å rive eller løsne innredning, noe man ikke alltid klarer uten å ødelegge deler av innredningen.

 

@sap_2000 har også nevnt dette med tanker (flere ganger). Vet du hva det drar med seg å bytte tanker på en stor Princess? Og hvordan går man fram for å gjøre en grundig kontroll av tankene når man er på visning? Uansett hvor dyktig han mekanikerkompisen din er så tror jeg du må ta deg en ny realitetsorientering. 

 

Så til dette med å åpne motorene. Dette er noe som vil være helt uaktuelt under en visning på en båt som ligger på vannet og er i drift. Det eneste jeg kan tenke meg i farta er å demontere eksosbend for å se etter slitasje samt sjekke lager i turbo for slakk samt korrosjon i turbo, pluss kanskje vippe av toppdeksel (hva det nå måtte være godt for). 

En komplett kontroll av alt på en motor fordrer at du tar motoren ut av båten, inn på et ryddig verksted, demonterer alle deler og måler alt for slitasje, ser etter varmgang og skader, demonterer alt av varmevekslere, bend, og manifolder og sender dette til et NDT firma som kan ta røntgen av disse delene, evt. det samme med topp og blokk for å utelukke sprekker i godset. Det er ingen som gjør en slik kontroll av en motor. En grundig kontroll av en motor vil begrense seg til visuell kontroll samt prøvekjøring og testing av alle funksjoner og parametre, evt. sende inn oljeprøver til analyse (heller ikke vanlig). 

 

Akkurat det med røntgen har jeg nevnt for deg en gang før, og det var ikke tull. Da i forbindelse med å gjøre en god utbedring på en båt du har kjøpt. For hvordan kan du vite hvor lang tid det går før du får en lekkasje på en 30 år gammel manifold? Du kan sjekke at den er tett, men tæringer kommer fra innsiden... 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Men da vil du ta utgangspunkt i en båt som allerede har "dævvet" imens jeg ville da ta den risken at jeg kanskje kjøper en båt som vil fungere litt før man må bytte motorer og hele pakka.

Jeg forstår at mekaniker ikke kan alt men kan vel nok for å kunne si noe om grunleggende ting med båten. Og jeg mente ikke demontering av motor jeg mente den grundige sjekken som du skriver om. Jeg har jo sagt at jeg ikke kan ting, så av og til kan folk le av meg fordi jeg vet ikke hva som er seriøst eller ikke seriøst når noen tuller.

Når du skrev om røntgen av båten så var jo tanken min at det var litt "spøk" altså "hei jeg skal ha røntgen men ikke av meg men av båten" høres jo i første omgang ut som en spøk. Men hvis noen virkelig gjør det så er det kanskje en god idee.

Altså poenget var at kanskje mekanikeren vet hvordan man sjekker dette, men jeg engasjerer og betaler gjerne @sap_2000 i tillegg dersom jeg virkelig vil kjøpe en konkret båt (med mindre han skal ha en enorm sum for dette). Så vidt jeg vet så kan mekanikeren som jeg kjenner det meste om båt, visste jo alt angående Alicraften og den fungerte virkelig godt til å være en såpass gammel båt etter litt fiksing. Altså MYE bedre enn den mini snekka jeg hadde når jeg var 16 år elns. som jeg måtte skrote fordi motor sa takk for seg.

Så når jeg sier noe som ikke lyder riktig så mener jeg altså det som folk har anbefalt meg her å sjekke ikke å ta ut motorer osv. osv.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 43 minutter siden:

@Komodo Men da vil du ta utgangspunkt i en båt som allerede har "dævvet" imens jeg ville da ta den risken at jeg kanskje kjøper en båt som vil fungere litt før man må bytte motorer og hele pakka.

 

Og der er du vel tilbake på det som er den røde tråden i rådene du har fått, at det ikke er båten som koster færrest kroner som nødvendigvis er kuppet, men den båten som gir deg mest for pengene/minst utgifter. Og det er offtest de som er best vedlikeholdt og oppgradert, hvor eier har brukt penger på å holde i orden, uten tanke på å få dette igjen eller «lønne seg» som folk ofte sier. Kjøp båt fra en «tulling» som har brukt like mye penger på båten, som du selv har tenk å øse ut i fremtiden. 

Link to post
Share on other sites

@Gullfisk Men det er jo det man ikke vet før man har undersøkt og når man ikke kan undersøke selv så må mekaniker gjøre det. Og hvis man skal i gang med undersøkelser så ønsker man gjerne mest mulig informasjon om båten. Altså informasjon ikke garantier.

Så startet med D5L så ser jeg hvordan markedet utvikler seg, kommer det ikke noe nytt da jeg har fått tatt D5L og er båt i Stavanger fortsatt til salgs så reiser jeg dit med mekaniker og sjekker.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Når du skrev om røntgen av båten så var jo tanken min at det var litt "spøk" altså "hei jeg skal ha røntgen men ikke av meg men av båten" høres jo i første omgang ut som en spøk. Men hvis noen virkelig gjør det så er det kanskje en god idee.

Og akkurat det handler jo om at du mangler innsikt i mekanisk og kontoll/inspeksjon. Røntgen er en helt vanlig måte å kontrollere mekaniske komponenter ved nyproduksjon, men også ved forebyggende vedlikehold. Dette er en del av et fag som kalles NDT (Non Destructive Testing), og det finnes flere firmaer som driver med dette. Andre testmetoder er ultralyd, samt sprekksøking med penetrant eller magnetpulver. Bare prøv å google litt så ser du at dette ikke er tull. Etter at maskindeler er støpt, maskinert, sveist osv. er det ofte strenge krav til NDT før komponentene blir montert sammen, testet, og deretter levert til kunde. I industriell sammenheng er det veldig ofte påkrevet med NDT, det er til og med fastsatt i implementerte forskrifter. Ved kontroll av gamle maskindeler kan NDT absolutt være aktuelt. Eksempler er å se etter tæringer eller sprekkdannelser som ikke synes med det blotte øyet. På en motor kan du f.eks. ha en sprekk som ikke er mulig å se, men åpner seg når motoren blir varm. Visuell kontroll er faktisk også en NDT metode. Finnes egne standarder for det (VT). 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Skal finne ut av om noen gjør det med motorer og om man kan hjelpe dem å leve lenger hvis man finner noe. Selvfølgelig om dette kan sjekkes uten at det koster en halv motor elns. men siden jeg visste ikke at man tok røntgen av båt så vet jeg jo ikke hvor mye det koster heller og om det kan gjøres imens motor sitter i båten.

Hadde jeg kunnet ting selv så hadde jeg jo ikke trengt mekaniker til å undersøke båten.

@ohio Jeg skal sjekke den P55 i Stavanger om den fortsatt er usolgt når jeg har D5L og mer å tilby enn 1 mill i kofferten (det er en metafor altså penger sendes fra konto til konto). Tenker at hvis den inntil da er usolgt så er vel ett dødsbo interessert i penger her og nå mer enn kanskje mer muligens i fremtiden. Men nå vet jeg jo ikke om det er arvinger direkte eller megler man negosjerer pris med, såvidt jeg forstår så er det arvinger som eier båten og ikke megler ellers så hadde det vært forbrukerkjøpsloven uansett beskrivelse om megler solgte den fra sitt firma direkte.

Link to post
Share on other sites

Ska ein kjøpa båt så  finner man ein som kan vera aktuell,så tar ein kontakt med selger,er den framleis aktuell så må ein reisa å sjå og eventuellt prøva båten, er ikkje båten slik ein forventa så reiser ein heim og finn noko anna,eller dersom den framleis er aktuell så er tia inne til å snakka pris,slik synest eg da er grei måte å handla båt på ,

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 45 minutter siden:

@Komodo Skal finne ut av om noen gjør det med motorer og om man kan hjelpe dem å leve lenger hvis man finner noe. Selvfølgelig om dette kan sjekkes uten at det koster en halv motor elns. men siden jeg visste ikke at man tok røntgen av båt så vet jeg jo ikke hvor mye det koster heller og om det kan gjøres imens motor sitter i båten.

Mulig jeg har uttrykt meg litt uklart her nå, men jeg mener ikke at du skal gjøre det Xardas. Dette med NDT av motordeler var mest som et eksempel på hvordan man kan dra dette ut til det ytterlige for å kontrollere "alt" etter at motor er åpnet (som du selv snakket om litt tidligere). Dette er ikke en normal prosedyre ved kjøp av bruktbåt! Da jeg nevnte røntgen første gang noen sider tilbake her i tråden var det fra en annen innfallsvinkel. Da var det å plukke ut de mest kritiske komponentene, f.eks. varmevekslere og manifolder, og sende det til røntgen som en del av en meget grundig kontroll av en brukt motor for å sikre lang driftstid. Dette i sammenheng med å plukke ut dyser, dieselpumpe, starter, dynamo og muligens overhale toppene, men ikke å åpne motorene. 

 

ohio skrev 47 minutter siden:

Røntgen , ultralyd nå begynner dette og grense til vanvidd og TS må jo få grå hår av slike råd

Foreslår at du, i likhet med TS begynner å lese det som blir skrevet før du kommenterer. Når jeg anbefalte TS å google NDT så var det for å vise at dette er metoder som blir brukt i kontroll av maskindeler, ikke bare for å se etter beinbrudd hos legen. 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@husky dane 85 Altså den fremgangsmåten har en liten hake ved den, jeg ville foretrukket etter å ha generelt beskitiget båten blitt enig om pris hvis jeg kjøper den før mekaniker går i gang med å undersøke den.

Altså hvis man finner ut av etter dyre undersøkelser at båten er i bra stand så kan jo plutselig selger si at det blir ikke noe rabatt siden den er bra så da får den gå til fullpris og istedet putter på informasjonen man har funnet ut av i annonsen. Og hvis båten har flerfoldige feil så har man betalt mekaniker og den vil forsatt stå der og bli solgt som den er.

Altså ikke noe fordeler for kjøper å bruke penger på undersøkelse (spesielt når selger ikke har gjennomført undersøkelse) i bilnde uten å ha blitt enig om eventuell pris først.

@Komodo Når jeg skrev "åpne motor" mente jeg en grundig sjekk av motoren som kan gjennomføres av mekaniker uten å ta motoren ut av båten. Jeg mente ikke bokstavelig talt å plukke den fra hverandre, jeg har bare uttrykt meg feil på samme måte som med "parkering" istedet for legge til eller hva det riktig skal hete.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 13 minutter siden:

Når jeg skrev "åpne motor" mente jeg en grundig sjekk av motoren som kan gjennomføres av mekaniker uten å ta motoren ut av båten. Jeg mente ikke bokstavelig talt å plukke den fra hverandre, jeg har bare uttrykt meg feil på samme måte som med "parkering" istedet for legge til eller hva det riktig skal hete.

Helt greit det Xardas. Akkurat det med å åpne motoren er et innarbeidet begrep, men nå har vi jo klarlagt det :thumbsup:

 

husky dane 85 skrev 45 minutter siden:

Ska ein kjøpa båt så  finner man ein som kan vera aktuell,så tar ein kontakt med selger,er den framleis aktuell så må ein reisa å sjå og eventuellt prøva båten, er ikkje båten slik ein forventa så reiser ein heim og finn noko anna,eller dersom den framleis er aktuell så er tia inne til å snakka pris,slik synest eg da er grei måte å handla båt på ,

Denne metoden fungerer nok bra for de fleste, i alle fall for de som er teknisk kyndige, eller når selger er både kyndig og ærlig på hva han selger. 

For de som er teknisk tilbakestående, har elleve tommeltotter og den siste vokser ut midt inni handa, og båten er av det kostbare slaget, kan framgangsmåten ha sine utfordringer. I denne tråden synes jeg TS har vært ærlig fra dag en på at han ikke er teknisk kyndig, og nå har han begynt å titte på båter som beveger seg mellom en og to mill i prisantydning samtidig som de begynner å bli alvorlig voksne i alder. Og ikke nok med det, men han har også fått hint om at det kan koste 50.000 å undersøke en båt grundig, så da skjønner jeg godt at han vegrer seg for å gjøre det før han vet noe mer. 

Link to post
Share on other sites

@husky dane 85 Er jo akkurat det jeg har tenkt å gjøre altså ta med en bekjent mekaniker som kan det meste om båt, hvis jeg er virkelig interessert så er det jo også en idee som jeg sa å få med @sap_2000 hvis han har tid og ikke skal ha "halve kongeriket" i lønn for undersøkelse, så får jeg med meg også en mer pesimistisk visjon av tilstanden siden den mekaniker jeg kjenner pleier å være optimistisk i forhold til hva folk skriver på forumet.

 

Link to post
Share on other sites

Var ikkje da eg meinte,motorer "Havarerer " ikkje sånn uten vidare,men dersom ein kyndig båt mann ser over båten/båtane og meiner den/dei ser ok ut så er da opp til kjøpar å vurdera om han bør gå vidare med ein eventuell handel,så får eg håpa kjøpar legg båten i ein båtplass og ikkje på ein parkerings plass

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Mekaniker skal jo være med på hentetur i Norge så da er det jo førstelinje for "livreddende motorhjelp" om motorne stanser på vei da. Så på en eller annen måte kommer vi frem, jeg tipper han ikke overser "høl i skroget" :lol: Altså jeg stoler på den mekaniker jeg kjenner han hjalp utrolig meget med Alicraften.

@husky dane 85 Altså av å lese forumet får jeg inntrykket at de havarerer mye oftere enn det f.eks bekjent mekaniker mener. Blir jo sjekket før kjøp så godt man kan uten å måtte ta ut motor. Altså den skal legges til i en båtplass hvis det er rette uttrykket. Det høres oversatt så utrolig feil ut altså nærmest som om man skulle putte en båt oppå en båtplass og ikke kjøre/svømme inn i den. Altså kjøre båt høres også rart ut som om man skulle ha den på veien. Men det er kanskje fordi jeg oversetter ting til et annet språk i hodet at det blir så rart.

For øvrig om noen skulle lure på hvorfor jeg bruker dævve så er det fordi jeg trodde det var et dialektord som betydde en "lettere versjon av å dø". Altså i Polen sier folk umrzeć om det dreier seg om en person som dør, også sies det "zdechnąć" om det dreier seg om en ting eller folk sier det på fleip at de "dævver" f.eks av å gjøre noe. Så jeg tenkte på "dø" som ord om personer og "dævve" som lettere ord om ting og tang. Men det blir sikkert feil også.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden blir legendarisk om noen år :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Altså hvis man finner ut av hva som holder på å dævve så kan man kanskje fikse det i tide også forhindre at det fører til at mange andre ting dævver. Folk har jo skrevet her at en liten ting som dævver kan medføre store følgeskader.

Blir litt som leger som undersøker mennesker eller for en bedre sammenligning flymekanikere som sjekker fly. Nå er det ingen som gidder å sjekke en båt for hver 50 timers bruk siden det hadde vært for dyrt (og mennesker har ikke like stor sjans for å dø om en båt dævver enn hvis ett fly dævver) men man kan vel sjekke preventivt det som sjekkes kan før man kjøper en båt. Og deretter når mekaniker ser på den av og til så kan man kanskje finne ut av ting som bør byttes.

Det er jo ingen som ser alt akkurat som leger ofte ikke finner ting på en pasjent som er feil men det er alltid bedre å finne ut av det som enkelt kan finnes ut av på forhånd og ikke senere når det har allerede dævvet fullstendig og kanskje fått andre ting i båten til å dævve. Det er i hvert fall ideen at det kanskje blir rimeligere på den måten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...