Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Bonus Det er vel nynorsk som samlet på dialektorda og riksmål som skulle være så nærme dansk som mulig så vidt jeg husker fra norsk skole :giggle:

Ellers er jo tanken at ut på havet så blir det ikke momentalt uvær så kanskje om begge motorer dævver så rekker redningsskøyta å tauue meg inn før det da. Nærme kysten om båten driver mot land kan man vel kanskje ankre den imens man venter på å bli tauuet inn?

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 27 minutter siden:

... Nærme kysten om båten driver mot land kan man vel kanskje ankre den imens man venter på å bli tauuet inn?

 

Om framdriften svikter nær land i litt ekstra pålandsvind, så tror jeg stressnivået til en ikke fullbefaren skipper blir / burde bli særdeles høyt. Mulig du klarer å få ut ankeret og får det til å holde skuta, men langt fra sikkert.

 

Jeg var alltid veldig glad for to separate og velservede drivlinjer da jeg gikk langs kysten sørover. Utaskjærs, på vei over til eks. Danmark, var det aldri stress. selv i en del sjø.

 

En av grunnene til at vi hoppet av båtlivet var at kostnadene til å holde båt og maskineri på det nivået vi ønsket, ble for høye for oss. Vår siste båt var 37 fot og fra 2006.

Link to post
Share on other sites

@Bonus Da må det vel være veldig bortgjemt anker eller at mekanismen for å slippe den ned har dævva om det ikke går ganske fort å sleppe det ned vil jeg tro. Ellers pleier aldri å være så nærme kysten at man er der øyeblikkelig med mindre det er ved havnemanøvre. Men dævver båten i havna så er det kanskje ganske fort man får hjelp også.

Ellers så har jeg blitt gjort klar over at kostnader for vedlikehold er høye, det er vel bare å lage en budsjett for livet hvor man regner seg frem til hvor mye man kan bruke om en katastrofal "dævving" av ett eller annet intreffer og eventuelt hvor lenge det vil ta før man har spart seg opp til noe stort som motorbytte + hva prisen er om båten bare står der når den ikke fungerer.

Så er det vel hva man prioriterer kunne jo kjøpe et digert hus i Polen f.eks men hvordan skal jeg ha det morro med huset? Løpe rundt i gangene med støvsuger og føle seg godt at man har 400m2 hvor man benytter kjøkkenet, dassen, vaskerommet og soverommet :giggle: Da er det bedre å tape pengene på noe som er morro, man kan selvfølgelig fortsette å spare og investere helt til man er klar for gammelhjemmet men da dør man ifra pengene som blir eneste resultat. Men folk som har andre hobbyer og ønsker, velger sikkert noe annet enn bil og båt å bruke penger på.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 17 timer siden:

… om  det ikke går ganske fort å sleppe det ned vil jeg tro …


Når du blir overrasket av dårlig vær nær kysten og samtidig mister framdrift, så løses kanskje ikke situasjonen kun ved å slippe ankeret … Du har kanskje ikke løsnet sikringskjettingen … Tauet eller kjettingen er kanskje ikke lang nok … Ankeret finner ikke feste … osv. osv. ikke helt trivielle situasjoner dette.

Link to post
Share on other sites

@Bonus Eneste situasjonen jeg var borti da drevet til Alicraften og propellen traff en undersjøisk trestokk som noen sendte til havs. Men da var det så vindstille i fjorden at båten ikke drev noen steder og nærmest bare stod på plass da drevet dævva fullstendig. Hadde jo anker og enorme mengder tau siden jeg tenkte å bruke det til å ankre opp over fisken men altså det var klart men ikke nødvendig selv om det tok lang tid for redningsskøyta å komme og tauue oss inn. Dette da de var mer interessert i hvor vi var enn WGS koordinater, de skrev dem opp først etter at kuskjær som de visiterte viste seg å være noe helt annet enn nærmeste stedsnavn ved breviksfjorden.

Men om været er feil og båten er altfor nærme land så tipper jeg man får hast med å hive ut ankeret, så må man også ha meget uflaks om begge motorer på båt med strake aksler sier takk for seg samtidig da må nok noe være feil med drivstoffet nesten.

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

... da må nok noe være feil med drivstoffet nesten.

Og det er faktisk ikke uvanlig. Ikke bare det, men akkurat det med grums i dieseltankene og tette filter har en lei tendens til å gi motorstopp akkurat den dagen da været er på det verste, og bølgene på det høyeste. Det er ikke da du vil ha motorstopp rett utenfor en holme. Og ankre opp en 50-foter i dårlig vær rett utenfor en holme, det går vel nesten ikke. Der kan du banne på at det er flat fjellbunn som ikke gir noe feste til ankeret. Det er annerledes på lesiden av holmene, der er det ofte flat mudderbunn og lett å ankre. 

Link to post
Share on other sites

@Komodo Filtre er vel noe som undersøkes uansett jevnlig men sjekk av dieseltankene får vel legges til den lange lista av motorreddende vedlikehold. Så får man håpe dieselstasjoner i Norge ikke får ideer som "om jeg "mister" 1000 liter "vann" oppi 100 000 liter drivstoff så har jeg tjent 18 000 extra, så sier vi tanken var ikke tett om noen klager" :giggle: I Polen skjedde slikt før EU tida og biler dævva.

Link to post
Share on other sites

Periodisk skifte av dieselfilter er lurt, men hjelper deg dessverre ikke en dritt dersom du vasker løs grums som ligger i tankene. Og akkurat det er noe som har en stygg tendens til å skje akkurat de dagene i året da været er som verst. 

 

Vann i tankene kan du sjekke ved å tappe av litt i bunn etter hver fylling. Men du må vente en stund slik at vannet får skilt seg ut. 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Men da er vel gjennomsjekk av dieseltanker ekstra punkt på lista over ting som må sjekkes eller utbedres i en eldre båt, godt å fylle ut lista så ingenting blir glemt da minimeres vel risikoen for at "motorne bare dævva begge to helt uten forvarsel".

Så husk å sjekke hva det koster om diesel tanker på sådan båt koster å bytte, om de er dårlige. Er en gjenganger på disse gamle båtene at tanker ertærer opp. Da må du ut med motor å masse utstyr. Blir jævla dyrt det. Å skjer det på våren når sesongen starter, ja da kan fort heke sesongen være forbi, før du er ferdig.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 1 time siden:

Men da er vel gjennomsjekk av dieseltanker ekstra punkt på lista over ting som må sjekkes eller utbedres i en eldre båt, godt å fylle ut lista så ingenting blir glemt da minimeres vel risikoen for at "motorne bare dævva begge to helt uten forvarsel".

Ja, men dette har du også blitt fortalt tidligere...

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 4 minutter siden:

@Komodo Det var vel i kombinasjon med andre ting som stjal oppmerksomheten fra tankene. Nå var de mer fremtredende når alt det andre som kan dævve ikke var diskutert i samme post.

 

Det er kun om man er hjelpesløs at man opplever at ting bare "dævver". For andre kan feil repareres og utbedres uten at tingen må kondemneres.

 

At man får feil eller problemer med utstyr i båt er forøvrig en helt vanlig del av båtlivet, er man ikke nevenyttig nok til å utbedre slikt fortløpende og på egen hand kommet båtlivet til å bli fryktelig dyrt for deg.

Link to post
Share on other sites

Er vel en stor sjanse å ta å la tilfeldige personer ta seg av vedlikehold på " das boot". Tar lang tid å lære seg å holde vedlike båter. Hvilken erfaring har du selv i så måte🙂kjøpte selv båt for 10 år siden og jeg må bare innrømme at jeg heller ikke idag har helt kontroll men den har heldigvis ikke "dævva" ennå.  Vedlikehold må gjøres jevnlig. Og ikke f... om jeg lar menigmann slippe til ned i kjelleren.

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Det er jo folk som driver profesjonelt en privat sjøskole i Polen. Ellers så er det blitt plutselig også ganske mange båtbyggerier i Polen noe som har medført at noen håndverkere faktisk kan båt. Men de som faktisk kan noe koster jo samme som i Norge nesten så på den måten er det ikke mye forskjell.

Men Norge har ikke noe "yacht captain" og ikke noe behov for at privatpersoner skal bruke en svær båt under opplæring om de vil ha fri valg av båt siden man har D5L og D5LA som rekker opptil 24 meter. I Polen stopper det på 18 meter, videre er det egenpraksis + 100 timer med yrkeskaptein på 20 meter båt.

Ideen var altså ikke at herr Kowalski som fikser bilen sin selv skal imponere dama og låne båten en måned for å så gjennomføre personlig vedlikehold av alt fordi båt er som bil :lol:

Link to post
Share on other sites

ohio skrev 36 minutter siden:

Drømmebåten er nok den i Stavanger da den har bedre motorer og integrert badeplatform med hekkport , overhalte Motorer etc iallefall etter min mening 

Drømmebåten til TS, er nettopp det, en Drømmebåt. For den finnes ikke i virkelige verden.

Men er jo greit å ha en drøm da hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Martine29f Jeg trenger jo ikke å se samme båt 2 ganger? Den har gitt meg et godt inntrykk men altså motorene er litt dårligere enn de i Stavanger spesielt etter forklaring fra folk hvor viktig det var med slagvolum på motorene. Også mener jo eier i Skien at utgangspris skal være 150 000 mer enn den i Stavanger ergo antar ferdig pris er tenkt også høyere enn den i Stavanger. Så er det en annen sak om det finnes kjøpere som ønsker å tilfredstille eiers prisønske.

Jeg har jo uansett gitt "samme skambudet" når jeg så på båten altså 250 000 norske kronestykker mer enn hva slike båter som litt yngre kosta i 2015. Så får jeg vente til jeg har spart opp litt mer enn 1 mill og komme eventuelt med nytt bud for den med bedre motorer om den står fortsatt til salgs i mellom tiden vil jeg jo få testa havnemanøvre med en flott Storebro og ha en D5L så jeg kun trenger å ta med mekaniker til undersøkelse av båt (med mindre den nye loven fører til at meglersolgte båter får en undersøkelse av megler som vedkommende må stå for altså slik bilforhandlere må).

Ellers så driver jeg jo business og det er ikke alltid den kan planlegges, forventa å ha i Januar både en simulator og ett 2 motorsfly som tjener penger så jeg kunne dobla inntekta fra 100 til 200 ville jo fått fart på ting. Istedet så har jeg ikke fått MVA tilbake enda og det er i norske kronestykker 3,5 mill (inklusive simulator nr.2) som ligger og inflasjonsskades i 3 måneder nå. Men det var fortsatt ett klokere valg å bruke forrige penger til å sikre enda bedre fremtid enn f.eks i September komme med en 80 foter til 2 mill som sikkert hadde rukket å spise 1,5 millen til vedlikehold på de 3 månedene (det må jo ha vært en hake ved den prisen).

@ohio Jeg ser på hvordan markedet utvikler seg, båten i Stavanger ser jo ikke ut til å gå noen steder og det vil den trolig ikke før de eventuelt bestemmer seg for at annonsert pris er nærme ferdigpris noe f.eks eier av Princess 414 gjorde og den forsvant på en uke, tenkte jo selv på å bare kjøpe kanskje en midlertidig båt. Men så tenkte jeg at den midlertidige vil jo ende opp som den "finale" trolig.

@Okkaby Det finnes jo men punkt 1. Jeg vil gjerne ha D5L så jeg kan prøve en båt. punkt 2. Jo lenger tid går det desto mer penger og bedre valg har jeg. punkt 3. Hvis man kjøper noe så blir man værende med det båter går jo ikke raskt unna med mindre man har kjøpt til en urealistisk lav pris og vil selge det igjen til enda lavere pris da går det kanskje fort unna.

Også kan det jo hende at en stor nok båt er verdt å vente på med tanke på bruk av sjøskole som også arrangerer turer og ting og tang som kan f.eks føre til at de betaler vedlikeholdet som en del av business deal. Altså i Norge er gamle båter ikke interessant da folk gjerne punger ut med 100vis av tusen for å låne en nybåt til 20 mill men i Polen er det annerledes og andre muligheter for hvordan redusere utgifter dersom man har riktig båt.




 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...