Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

Chiefengineer skrev 1 time siden:

Hvorfor er du så nervøs for motorene og hva mener du med at de sier takk for seg? Er det at sinkpluggen er oppbrukt?

Han har blitt advart her inne om at gamle motorer må regnes som nedskrevet, og kan avgå med døden når som helst. Og når gamle motorer havarerer, kan det hende man ikke får tak i deler.

 

Men han har fått sprikende råd, for andre har framholdt at det meste kan repareres. 

Link to post
Share on other sites

Altså Princess 414 ble jo nedsatt i pris til før COVID pris og da gikk den som forventet veldig raskt. Jeg tenkte å kjøpe den for en slik pris men altså etter å ha gjennomtenkt alt jeg har fått vite om så kom jeg frem til slutningen at hvis man ikke sparer seg opp og kjøper den båten man helst vil ha så vil man aldri få den. Altså bli sittende igjen med den man har kjøpt fordi vedlikeholdet og reparasjonene vil spise alt som kunne hete sparing til større båt.

Derfor bestemte meg for å kjøpe en virkelig stor en dersom prisen blir som den var før COVID. Og etter å ha studert finn.no arkivannonser kom jeg da frem til at Princess 55 i Skien med de motorene den har er i hvert fall ikke verdt mer enn 1 mill og den i Stavanger var verdt litt mer (fordi motorene var overhalt og større) men ikke mye nok mer for at jeg skulle lånt 200 000 av foreldra for å klaske til øyeblikkelig med 1,2 mill da megler fortalte noen bydde 1,15 mill for den. Princess 435 har en flott rapport av megler som vet hva han selger men før COVID utgangspris var på 900 000 og ikke 1,1 mill (antar prisen fra yachtworld gjelder og at det står 1,19 på finn er fordi megler har tro på utenlandsk kjøper).

Med andre ord det er ikke noe "før COVID" pris på noe annet båt enn den som ble solgt øyeblikkelig da prisen ble nedsatt og som jeg vurderte sterkest å bare gå for det. Men når jeg har først meldt meg på D5L og D5LA og sitter nå og regner på en strømkoblingsark med passer som om jeg var tilbake på ungdomsskolen (jeg ville lære praktisk havne manøvrering + mer om motor) så hadde det vært masse "wasted effort" om båt ikke skulle trenge en D5L :giggle:

 

Så venter konsekvent på før COVID priser siden de kommer jo som på Princess 414, hvorfor betale mer da? Ellers om båt er under 20 meter så er det 100 % bare mitt vedlikehold med mindre jeg finner en blakk båtkyndig mekaniker/fikser/håndverker som vil gjerne bruke en slik båt noen måneder i året og kan yte sitt arbeid mot bruk (da er det bare pris på deler osv. jeg betaler) siden muligens vedkommende ikke har råd til å f.eks kjøpe båt + båtplass + alle deler og vedlikehold selv eller har f.eks "sur kjerring" som nekter pengebruk på båt :giggle: Hvis båten er over 20 meter kan den brukes til komersielle sjøskole kurs i Polen og da kan det hende de fikser vedlikehold mot å bruke den til sine formål når de trenger den (er jo business som starter med erfaren kaptein (skjedde jo med flyskole også men der tjener man penger da som investor så blir noe annet)  som ikke har flere millioner på bok og henter investorer på all slags måter for å utvide sin business).

Så dette er forutsetningene for mine båtkjøpsplaner og jeg ser ingen grunn til å løpe og kjøpe noe som koster mer enn jeg har på konto når det ikke har en ekstraordinært god pris (altså i hvert fall før COVID pris). Og "skambud" jeg kan komme med for båt er altså hva det kosta før COVID (siden prisene vil jo ditover uansett når folk som egentlig ikke liker båt kjøpte det og finner ut av at "ting dævver og ting koster jo" ) :giggle:

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Jo det kunne den siden den er ganske fint prissatt med tanke på årsmodell og motor, men jeg vil nok ikke låne 1 mill av foreldra for å kjøpe den her og nå. Måtte i tilfelle vært om ett år å bruke 2 mill i det tilfelle ingen av de svenske Storebro Royal Cruiser 500 kunne gå til 2 mill men de vil fortsatt ha 2,7 mill.

Men altså prisen er slik satt at jeg betviler de ønsker å gå ned til 1,5 mill altså er vel 1,8-1,9 det maksimalt prutbare (med mindre båten har skjulte feil og mangler som ikke er beskrevet) og i den prisklassen med mindre det er noe hyperkupp (som en 80 fots båt nedsatt fra 4 mill) så vil jeg unngå å låne penger av foreldre da venter jeg heller til jeg har de pengene disponibelt. Denne Fairline er jo noe av grunnen til at jeg er sikker på ingen 10 år eldre Princess 55 selv med riktig motorstørrelse er verdt 1,5 mill og med ikke riktig motor er det absolutt ikke verdt mer enn 1 mill.

Altså det er ikke noe fast budsjett. Ca. 1 mill nå, ca. 1,5 mill til sommern ca.2 mill neste vinter. MEN om noen selger splitter ny båt til 90 mill for 5 mill så skal jeg nok klare å bringe de 5 milla til brygga (men ikke ellers) :giggle:

@Chilli Solbris Venter på at Storebroen kommer opp i nmks sine praktiske moduler, foreløpig er eneste annonserte en stålbåt i Kristiansand og det i slutten av mars. Ellers virkelig bra kurs, den dagen 3 verdenskrig starter så vet jeg hvordan man finner ut av kurs på papirkart i strøm og driv og uten noe GPS eller elektronisk kart :giggle: Men er de praktiske havnemanøvrene jeg ser frem til altså.

 

PS. Visste ikke at motorbåter seiler også men det gjør de faktisk på norsk så det løste mine tanker om hvorvidt de kjørte eller svømte. De seiler med propellen istedet for seil :giggle:

Link to post
Share on other sites

Fairine'n synes greit prissatt og har ikke utdaterte motorer eller annet, for to millioner er den nok et greit prosjekt.

 

80-fotingen til to millioner må du bare styre forferdelig langt unna, det er en kostnadsbombe som vil sprenge ethvert budsjett for en vanlig lønnsmottaker bare i havneavgifter. Dieselforbruk og oppgraderings- samt vedlikeholdskostnader skal jeg ikke engang nevne.

 

Denne her lå forøvrig fryyyyyyktelig lenge til salgs uten at noen luktet på den, båten var forsåvidt i kurant stand og bruksklar. Du må ikke finne på å vurdere slike lommebok-drepere:

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=56154607

Link to post
Share on other sites

@Chiefengineer Nei det var ikke min smak av 80 fots båt den som du linket, jeg mente denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=261414635

Men altså det bare om de virkelig skulle bruke og vedlikeholde ved en sjøskole i Polen senere + jeg er klar over det hadde sikkert kostet enormt. Men altså eget stor yacht er jo ikke noe man kommer til å angre på den dagen man dør som forhåpentligvis gammel mann, selv om det skulle vise seg at man har hivd 2 mill ut vinduet + masse mer til forsøk på å redde yachten fra å måtte "hives".

 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev 8 minutter siden:

@Chiefengineer Nei det var ikke min smak av 80 fots båt den som du linket, jeg mente denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=261414635

Men altså det bare om de virkelig skulle bruke og vedlikeholde ved en sjøskole i Polen senere + jeg er klar over det hadde sikkert kostet enormt. Men altså eget stor yacht er jo ikke noe man kommer til å angre på den dagen man dør som forhåpentligvis gammel mann, selv om det skulle vise seg at man har hivd 2 mill ut vinduet + masse mer til forsøk på å redde yachten fra å måtte "hives".

 

Følg drømmen @XardasKSP .Bedre å «daue» fattig og lykkelig enn rik og ulykkelig.  
 

Link to post
Share on other sites

@MYVIVERA Er jo det jeg gjør bare ønsker at drømmen varer litt lenger og at den må ikke tilbakebetales i ett år eller to når den har "dævva" i mellomtida (derav ikke noe 1 mill lån fra foreldra og her og nå bruke 2 mill f.eks). Så prøver å bruke det jeg har eller vente til jeg har mer.

Også får vel ikke D5L heller så raskt som forumet mente med mindre Storebroen dukker opp for praksis reservasjon (men antar at det er jo minst 1 måned før dato så blir tidligst i Februar). Valgte jo nmks fordi Poseidon skal ikke ha noe kurs før høsten (den skal være best ifølge forumet) og det skulle være tidligere enn ved påsketider hos nmks + båten skulle være flott Storebro (som ligner vel mest på hva jeg faktisk skal kjøpe) istedet for stålbåt (blir jo veldig annerledes båt enn den jeg skal bruke). Teori eksamnene derimot burde bli ferdig i Januar med mindre jeg kløner det til på noe eksamen :giggle:

Link to post
Share on other sites

@index Er ikke sikker på om jeg forstår hva du sikter til med inlegget, men antar du mener D5Len?

Hvis du mente ventetiden på D5L så er det ikke noe problem, det var bare så mange som skrev om at båter stod og venta når jeg skrev at oslo kystskipper skole har båt først til påske for praksis. Så ville bare kommentere at foreløpig så er det også til påske ved nmks men jeg er fornøyd med kurset. 

Jeg haster jo ingen steder, men siden folk ble så opprørt over at man kan gjøre det så mye raskere så måtte jo bare kommentere. Informerer jo selvfølgelig om det dukker opp praksisbit tidligere.

PS. For øvrig har folk allerede fullbooka stålbåten til påske, så spurte vel bare @Chilli Solbris for å vite når jeg skal klikke reserver (siden antar at de fleste vil ønske å praktisere med en Storebro som ligner mer på båter de kanskje skal selv ha, fremfor en stålbåt). Er helt greit for meg om det er til Påske. Antar jo ikke at noe superkjøp dukker opp nå så sent om vintern folk venter vel til april med en flom av båtannonser i håp om en flom av kjøpere....... så kanskje til sommern de som står usolgt vil få reduserte priser.
 

Link to post
Share on other sites

index skrev 47 minutter siden:

Så mange ord, så lite innhold...

 

Ord er heldigvis gratis, både å lese eller hoppe over :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

@Chilli Solbris Men da håper jeg de setter opp båten din, de kosta jo mer enn Oslo Kystskipper skole for kurset.

Jeg mente bare det som en kommentar til at flere folk tidligere kommenterte at man kunne jo bare ta det øyeblikkelig og bli ferdig i Januar. Foreløpig virkelighet er at de har satt opp en stålbåt for Påske i Kristiansand og den ble fullbooka med engang også.

Overført til båtkjøp og noen folk som undres over hvorfor jeg ikke øyeblikkelig kjøper noe, altså da blir det ikke noe kupp og mest mulig båt for pengene. Jeg kunne øyeblikkelig ombooke en D5L med D5LA siden det koster ikke mye når folk skrev at båt venter nærmest med motorn i gang :giggle: Men altså å kjøpe båt til 1 mill eller mer øyeblikkelig blir helt feil om man har god tid og vil treffe et eksepsjonelt tilbud.

Link to post
Share on other sites

fs skrev 52 minutter siden:

båtgleden normalt er motsatt proporsjonalt med størrelsen


Det kan jeg skrive under på! Langt mer båtglede i ei lita seiljolle eller motorsnekke enn i disse store drågene man kan føre med D5L. Men samtidig er drågene kjekke da man har god plass til salong, lugarer, dusj og annet, så da må man gjerne ta et valg hva man ønsker mest. Ja takk begge deler tenker nå jeg, stort og smått har hver sin sjarm😊

Link to post
Share on other sites

@Hakkannen + @fs Det spørs vel på hvor man har tenkt å reise (med mindre båten går 10 cm dypere kun pga. vekten på skipperens "cojones" , men det er jo ikke alltid de redder skippern fra å gå under med båten da) er ikke alle som føler seg trygt i en bitteliten båt i bølgene ut på havet.

Altså i teorien så står det jo at selv båter som folk bruker som havgående er kun CE merka for å tåle 4 meters bølger maks (men så er det jo kanskje 2 meters bølger som ser ut som 4 meter for en person som ikke har så stor erfaring og 1 meters bølger blir til 2 meter). Selv de aller største 80 fots yachter har jeg ikke sett merket som CE A.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er CE B du sikter til så er det maks Signifikant 4m, da kan du møte bølger på 8meter, 4 meter maks, som du skriver er feil, du må nok lese litt mer på pensum.

Feks Sunseeker har targa båt på 40fot som er merket CE A

Sunseeker Portofino 400

Link to post
Share on other sites

@Førstefender Har ikke hatt skipslære enda, men man stoler jo gjerne ikke på at eldre båter tåler maksimalbelastningen for å være på den trygge siden.

Men jeg fatter ikke de CE merkene om denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=317480494 tåler mindre enn denne: https://no.yachtworld.com/yacht/1997-sunseeker-portofino-400-8693285/

 

Altså det går mot all logikk men kanskje får det forklart i skipslære delen.

Link to post
Share on other sites

Førstefender skrev 35 minutter siden:

.....Signifikant 4m, da kan du møte bølger på 8meter, ...... du må nok lese litt mer på pensum.


Du tar vel litt hardt i her da? Fra signifikant til maks bølgehøyde brukes vel en faktor på ca 1,5 i grove trekk. Så 4 m signifikant vil vel bli til ca 6 m og ikke 8. Men det kan være ille nok med 6 m.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...