Jump to content

Kjøpe stor båt til lav pris?


XardasKSP

Recommended Posts

@Okkaby Altså jeg ønsker at båten skal være stor og prøver å finne den mest sjødyktige store båten som jeg kan ha råd til. Og det ser ut som jeg ikke vil ha penger nok i nærmeste 3-5 år til deplasementsbåtene som er bygget av glassfiber og da må jeg nøye meg en "vanlig" båt som Princess/Fairline.

Altså jeg ønsker råd hvilken 50+ båt blir den mest sjødyktige ikke råd om å bruke millioner på noe som jeg ikke har lyst på. Klart en ny avensis er mye mer feilfri enn 20 år gammel BMW Alpina B7 men altså man vil ikke kjøre en avensis men en BMW.

Så poenget er å få informasjon om den type båt som interesserer meg slik jeg f.eks fikk tidligere at både Storebro, Fairline og Princess var like gode på sjødyktighet. Og at Trawler med deplasementskrog er bedre men jeg finner ikke de "billige" annonsert. Alle koster mye mye mer enn hva Princess, Fairline og Storebro koster.


PS. Båten skal oppfylle flere ting enn å komme på Skagerrak for å fiske. Og jeg bruker ikke 2 mill på noe som er litt over 30 fot. Det er ikke det som var drømmen. Drømmen var en flott stor båt og nå prøver jeg å finne ut av hvilken av dem har best sjødyktighet. Men de som har det er jo også utrolig dyre.

Link to post
Share on other sites

Du har ingen ting å gjøre på havet i en 50 fots fritidsjolle om værforholdene er slik at du må vurdere sjøegenskapene i en Fairline opp mot en Storebro, Sunseeker eller en trawler.

 

Når værforholdene er slik at de truer sikkerheten i en slik fritidsbåt er overvannet så mye at du vil måtte sitte med paraply i styreposisjonen i hvilken som helst båt av denne båttypen uansett på grunn av alle lekkasjene fra gjennomføringer i flybridge, åpningsbare vinduer, porthull osv.  Stanser motorene så fylles motorrommet med sjø på kort tid, sjøen slår inn over bakdekket og knuser vinduene i skyvedørene, fyller salongen osv.

 

Dette er ikke utstyr eller en båtkategori som under noen slags omstendigheter er egnet for slike forhold uansett båtmerke. Dette er fritidsbåter beregnet for kos og hygge i havn eller til forflytning i godt vær.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at trådstarter nevner trawler som spesielt sjødyktige båter. Husk at de fleste trawlere ikke er noe mer sjødyktige enn vanlige båter. Det er kun design som er den store forskjellen.

De vanligste trawlerene er ikke bedre bygget enn f.eks Princess eller Fairline. 
Store vindusflater med relativt tynt glass, lette skyvedører på sidene etc. gjør at jeg hadde foretrukket noe annet hvis det var sjødyktighet og robusthet som var viktigst.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest alt her, men oppfatter at trådstarter er på jakt etter en robust båt med gode sjøegenskaper for å krysse havstrekk , samt stabil fiske plattform, og til god pris. 

Jeg har ikke sett seilbåt nevnt enda, men det må da være det opplagte valget ?

Trenger ikke seile den en gang. Skrogform og kjøl alene gjør den tryggere. men lærer du deg å seile i tillegg har du både en ny kjekk hobby, en billig fremdrift, men mest av alt en ekstra sikkerhet med to uavhengige fremdrifts systemer.

 

Jeg ville heller seilt til Polen med en 30 fot seilbåt enn en 60 fots gammel motorbåt av ukjent kvalitet og vedlikehold.

 

Sånn, da burde denne tråden ha potensiale for å nå 200 sider også :tongue:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

30 minutes ago, subwoofer said:

Det er vel dårlig med flybridge-seilbåter? Er visst veldig viktig at den har flybridge.

På min drømmeseilbåt er det commandbridge!! ikke direkte flybridge da, men duger

8072615_20211018055426318_1_XLARGE.jpg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 8 timer siden:

Klart en ny avensis er mye mer feilfri enn 20 år gammel BMW Alpina B7 men altså man vil ikke kjøre en avensis men en BMW.

Ser den. Livet er for kort til å kjøre rundt i en Avensis.

 

Og der er vi i gang med side 99 :thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

Altså båten er ment å overleve uværet om det plutselig dukker opp imens man er midt ute på Skagerrak, den er ikke ment å brukes til å dra ut når det er planlagt at det blir bølger og uvær.

Ellers ønsker jeg ikke noe seilbåt da jeg har tenkt å kun bruke motor og hva skal jeg med en diger mast midt på båten, altså det må vel finnes deplasementsbåter eller annet som har samme sjøegenskaper uten mast, seil og masse annet som man ikke har bruk for.

Ellers ønsker jeg å ha en stor båt på gjerne 50+ fot, altså jeg betaler ikke 1-2 mill for en 35 foter. Jeg er klar over at hvis man kjøper en splitter ny toyota avensis så har den større sjans for å komme til Lisboa uten reparasjoner på veien enn en f.eks 7-8 år gammel 7 serie. Men man har ikke lyst på noe tur lenger om man skal kjøre avensis selv om den er ny, da tar man flyet istedet :giggle:

Samme med båt en nesten ny liten båt dævver sikkert ikke men man har ikke lyst å bruke summen som holder til mye flottere og større båt. Ellers er jo tanken bare at dersom det en dag kommer 2-4 meters bølger på en dag hvor værvarselet sa det skal være 0,5 meter eller mindre på Skagerrak at båten skal klare å komme seg til havn.

Men dersom det faktisk virkelig er 0,5 meter bølger også ruller sjøen som noen skrev helt uten at det er vind involvert altså gamle dønninger osv. da vil jeg tro en 60 foter vil fortsatt være mer trivelig å være i ombord enn en 35 foter siden det er vel ikke mulig at den mindre båten ikke vil få mer bevegelse pga. sjøen.

@Tom Rør Altså CE merkinga er ikke noe å stole på? Men hvorfor i all verden er disse båtene så mye dyrere da enn alt annet i samme alder? Er det pga. interiøret at folk betaler dyre summer for disse deplasementsbåtene?

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du virkelig tjener 150-200k på fly i mnd, kjøp deg ett par fly ekstra, sånn at du tjener goooode penger. Så når du har fått bygd ett ett godt budsjett så kjøper du noe som er bra og relativt vedlikeholdsfritt i noen år. I mellomtiden, så kjøper du deg en biam 660 eller noe sånt og får timer på sjøen, det eneste som gjelder er timer timer timer, for og få erfaring 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 3 timer siden:

Altså båten er ment å overleve uværet om det plutselig dukker opp imens man er midt ute på Skagerrak, den er ikke ment å brukes til å dra ut når det er planlagt at det blir bølger og uvær.


@Tom Rør Altså CE merkinga er ikke noe å stole på? Men hvorfor i all verden er disse båtene så mye dyrere da enn alt annet i samme alder? Er det pga. interiøret at folk betaler dyre summer for disse deplasementsbåtene?

 

Ingen av båtene du har vurdert er laget for skikkelig uvær. Vi gikk til Helgoland i høy sjø i 2017. Vii så opp på bølgene langt over båten, og sjøen fosset over dekk og flybridge. Det gikk bra, men hvis noe hadde gjort at vi mistet framdriften, hadde vi vært krabbemat. Båten legger seg da sidelengs, og da har man nok med å holde seg fast, og håpe at båten ikke går i oppløsning.

Når det gjelder trawlere, er ikke billigtrawlerene dyrere enn Princess/ Fairiline, og ikke bedre skrudd sammen. Mainship, Integrity, Swift Trawler etc. er ikke noe annet enn en ren lystbåt, og er heller ikke egnet for skikkelig ruskevær. 
Hvis du tenker på skikkelige trawlere som Nordhavn, Selene, Fleming, er dette båter som er i en egen klasse, og derfor koster flesk. De kalles også passagemakere, da de er egnet til å gå over hav.

Link to post
Share on other sites

La nå TS få kjøpe den båten han vil ha til sitt bruk uten at gjengen her inne skal bestemme hva som er bra eller dårlig Han burde etter min mening ha kjøpt den Princess 55 i Stavanger da det etter hans mening er en båt som passer ham best og kansje det kommer en i ok Stand til lav pris for salg Alternativt til og begynne med en av de eldre Princess 45 som også er gode sjøbåter til hans bruk 

Link to post
Share on other sites

XardasKSP skrev for 4 timer siden:

 Jeg er klar over at hvis man kjøper en splitter ny toyota avensis så har den større sjans for å komme til Lisboa uten reparasjoner på veien enn en f.eks 7-8 år gammel 7 serie. 

 

 

Ikke så sikker på det, for Avensis sluttet de å lage for 6 år siden.. Hadde heller satsa på 7-8 år gammel 7-serle :smiley: Den tåler mye mere sjø også..

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 14 minutter siden:

 

Ikke så sikker på det, for Avensis sluttet de å lage for 6 år siden.. Hadde heller satsa på 7-8 år gammel 7-serle :smiley: Den tåler mye mere sjø også..

Får litt følelsen av og kjøre båt også med en gammel 7 serie 

Link to post
Share on other sites

7 år og 2 måneder - eller 86 måneder - fortsatt ingen konklusjon; 

Stå på !

Med relativt slak læringskurve rekker dere 200 sider før 2030 !!!

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post
Share on other sites

Hvem blar over til side 100? :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hekri skrev 17 minutter siden:

7 år og 2 måneder - eller 86 måneder - fortsatt ingen konklusjon; 

Stå på !

Med relativt slak læringskurve rekker dere 200 sider før 2030 !!!

Joda, han har jo hatt en Alicraft et par år i den tiden. Men den var vist farlig å dra til sjøs med når det skulle fiskes storfisk. Så nå er det Norges største lystfiske båt det jaktes på. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...