StorStas Svart 21.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2018 (redigert) Kaien40 skrev for 10 timer siden: Har noe vurdert å erstatte forbruks batteriene med brukte Tesla Batterimodul 24V, 250Ah, 5.3kWh pris 9500,- hva er utfordringen her? 24V Dynamo med Temperatur styrt regulator må monteres i tillegg til . Hvilken omformer trengs for å få 12 volt ut med minimalt tap. Modulen har innebygd BMS. denne modulen vil tilsvare 1000 Ah/12v bly batteri og 10 ganger flere utladninger enn bly. Tror mine tall er noenlunde riktige, men tar forbehold. Ligger en lenge i uthavn og har liten generator tilgjengelig så fylles Tesla banken fort opp. Kanskje mitt spørsmål allerede er tatt opp, men tråden var veldig lang. Personlig så ville jeg ikke hatt Li-Ion (som disse Tesla batteriene) som forbruksbatteri, eller fast montert på annen måte, pga. hvordan de oppfører seg om de mot formodning skulle ta fyr. Det skjer selvsagt ikke så ofte, men hvis og om så brenner de som fyrverkeri. De vil i praksis ikke kunne slukkes før etter at båten har sunket, og det vil skje raskt. LiFePO4 derimot, brenner som fuktig ved i forhold, og er sånn sett mer egnet i båt hvor det ikke bare er å stanse og gå ut om noe skjer. Andre kan vurdere dette annerledes, men jeg håper man tar det i betraktning . 5.3kWh tilsvarer ca 440Ah ved 12V og ca. 220Ah ved 24V. For blybatterier regner man vel fra 200-300 ladesykluser for de billigste. For Li-ion, 500-800, for LiFePO4 rundt 2000. Tar man denne levetiden i betraktning så må man altså kjøpe 3-4 ganger så mye Li-Ion som LiFePO4 for å få det samme, gitt alt annet likt. Prisene på Li-Ion og LiFePO4 ligger på noenlunde samme nivå pr. kWh, så her får man ofte mest for pengene til båtbruk, om man velger LiFePO4. For øvrig så er disse cellene som Tesla bruker (Panasonic) helt "state of the art" mht. hvor mye energi de lagrer pr. kg. batteri. Så til mange andre formål enn akkurat i båt, så tenker jeg at de kan være et godt valg. Redigert 21.Januar.2018 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2018 Lifepo4 har vel lavere energitetthet, så sånn sett er det ikke nødvendigvis mer for penga dor oss som er opptatt av vekt. (Men brannsikkerheten trumfer.) Sitér dette innlegget Link to post
oyster Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Jeg ber om absolusjon for å lede denne ellers opplysende samtalen inn på et sidespor, i og med at denne tråden handler om litium. Men i landet hinsides havet er det visstnok blitt populært med en annen batteritype, som går under det mer eller mindre tillitsvekkende handelsnavnet Firefly. Jeg har ikke sett at dette er markedsført her hjemme i Furet Værbitt. Er det noen av dere som har erfaring eller kunnskap om denne varianten? http://fireflyenergy.com/ Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 24.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2018 Litt off-topic, men likevel relevant for denne "litium" tråden; Driver med detaljplanleggingen rundt skifte til LiFeYPO4 bank som tidligere nevnt, og tenker å beholde AGM start batteriene. Utfordringen jeg har stoppet litt opp ved er hvordan jeg bør koble dieselvarmerne. Er av en eller annen grunn mest bekymret for luft varmeren, en Eber D5. Dersom, av en eller annen grunn, LowVolt kontaktoren (LVC) faller ut, vil jo all tilførsel til disse varmerne falle fra, noe som absolutt ikke anbefales når de står og går. Skal ikke spekulere så mye i hvor ofte dette kan skje, men har for meg selv konkludert med at det er vesentlig mer sannsynlig i et "litium oppsett" enn i dag når disse har tilførsel rett fra batteri. Ser så langt følgende muligheter; - Ta sjansen på å koble hovedtilførselen til Eber'n på batterisiden av LVC, og hente spenning til styrepanelet fra den "normale" siden. Gjør man dette, vil ved LVC utfall brenneren kjøre seg ned normalt. Liker egentlig ikke å ha noe koblet til denne siden av kontaktoren, med unntak av BMS, batterimonitor og sense til dynamo - ergo ikke noe som kan tappe ned til skadelig nivå for batteriet. - Finne et "smart relé"/diode som kan ha tilførsel fra to kilder, hvor litium banken er primær, og startbatteri sekundær, og koble styringspanelet som løsningen over. Noen som har forslag til slikt relé/diode? Har søkt litt, men ble veldig usikker på hvor lenge Eber'n tåler tap av tilførsel, for fortsatt å kjøre seg ned kontrollert. Denne f.eks veksler på 200ms, men er redd det er for lang tid; https://www.ebay.com/itm/DC12V-10A-Dual-Power-Automatic-Transfer-Switch-Relay-Controller-UPS-Power-Supply/172962220792?hash=item28455a0af8:m:mIevuDCZlWYxWQS1-iZcaYw Forslag og tanker taes imot med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 I mitt oppsett har jeg en Victron battery protect som kobler ut forbrukskurser ved et spenningsnivå som er satt noe høyere enn den der BMS trigger LVC. Da får jeg et tydelig varsel om at spenningen er lav, og at det må lades. Jeg tror det skal veldig mye til for at LVC vil kutte ut uforutsett, så jeg er ikke bekymret for det. Holder så klart øye med spenningen på hver av de fire cellene, men så langt har det ikke vært særlige forskjell mellom disse (mindre enn 1/100 volt). Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
StorStas Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 @VirtualMe Mener at Eber D5 stenger seg ned ved <10.5V (i 20 sek) målt ved varmeren. Da er spenningen ved batteriet noe høyere enn det igjen, så kanskje varmeren i alle tilfeller vil stenge seg ned før LVC. Et alternativ kan kanskje være å bruke en kraftig diode i kretsen mot varmeren, det vil senke spenningen frem til varmeren med 0.5-1V, så får du marginene du trenger for at den skal stenge ned i "god tid". Alternativt, klarer du å koble deg inn på styringssignalet til varmeren (det er enkelt på Eber vannvarmer, men usikker på luftvarmeren) så kan du bruke en "battery protect" i kretsen der. Bryter du styringssignalet så stenger den ned. Fins billigvarianter av sånne reléer på ebay: https://www.ebay.com/itm/12V-20A-Relay-Voltage-Controller-Delay-Under-Voltage-Protection-For-Car-Battery/311754827745?hash=item48960927e1:g:imEAAOSw5cNYRtUk Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 25.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2018 Mulig jeg var litt uklar i min formulering. Er egentlig ikke veldig engstelig for at spenningen i banken skal falle til så lavt nivå at LVC slår ut, men tenker at om BMS'en får en hick-up, rebooter seg eller annen obskur årsak, så vil jo LVC falle ut. Dette kan vel også skje om en av cellen e plutselig drifter vekk fra de andre? Mulig problemet er av rent teoretisk karakter.. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 (redigert) En uforventet utkobling av LVC er noe man ikke ønsker. Som beskrevet for lenge siden i denne tråden har jeg hatt slike problemer ved et par anledninger grunnet utstyr/oppsett som ikke virket som forutsatt. Alt av forbrukstrøm kobler da ut, og det er ingen spøk om man f.eks er alene ombord og seiler gennaker med autopiloten innkoblet....(dieselvarmer som stopper er småtteri i forhold :-) Så det er essensielt at slik utkoblinger aldri skjer. Jeg har ikke hørt om noen som opplevd dette med det oppsettet jeg har, og lever i den oppfatning at sannsynligheten er svært lav. Vil følge spent med om slike rapporter skulle komme inn. En måte å skaffe seg redundans på er ved å ha flere batterier med egen BMS. Redigert 26.Januar.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 (redigert) PS: jeg har vurdert å sette på en "by-pass" slik at jeg med en bryter kan koble bort LVC i et nødstilfelle. Det er jo ikke store jobben å koble om manuelt ved behov, men uansett tenker jeg at et ferdig opplegg vil være kjekt om elektronikk/rele sier takk for seg på et uheldig tidspunkt. Redigert 26.Januar.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
VirtualMe Svart 26.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2018 By-pass har jeg planlagt inn med tanke på strøm til navigasjon etc som du nevner, men det hjelper ikke over-oppheting av dieselvarmer. Det du nevner med autopiloten er jo svært aktuelt, og noe jeg hadde glemt litt bort. Aktualiserer jo enda mer å finne en "primary/secondary" batteri "omvendt skillediode" som kan brukes permanent for hele forbrukssiden. Har funnet en, men den var vel maks 70A, og var lik men omvendt av lade skiledioder. Tenker at det kan være litt uegnet..? På den annen side, med referanse til tråden til Sjøbliss som kjører kombinert AGM/LFP bank, er vel erfaringen at LFP batteriene tappes først. Kanskje det aller enkleste er å sette inn et "lite" AGM batteri "før" LVC, for slik å alltid ha noe strøm å by på? Flere som gjør dette som lifesaver for dynamoen har jeg lest, men da ofte på utsiden av HVC. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 (redigert) Et passende blybatteri i parallell med LFP er den enkleste løsningen for backup, og det vil nok fungere ganske bra. Jeg er imidlertid i tvil om du vil klare å holde blybatteriet toppladet, siden du optimaliserer ladingen veldig for LFP. Hvis du ikke tar spesielle grep for å få ladet blybatteriet separat da. En utfordring er vel også at LVC kan koble ut på verst tenkelig tidspunkt, mens autopiloten jobber overtid, varmeren går for fullt og du trakter kaffe på inverter. All dimensjonering inkl. batteristørrelse må bli i hht. det maksimale strømtrekket som det kan bli aktuelt å oppleve. Det kan jo bli noen kostnader ut av det. Et alternativ for backup, mer i retning av det du tenkte først men i kategorien DIY, kan være å innføre en liten forsinkelse på LVC. Noen få hundredels sekund forsinkelse vil gi et annet rele tid til å veksle inn startbatteriet i forbrukskretsen før LVC kobler ut. Altså et "vekslende" relé som lukker (skrur seg på) uten forsinkelse, samtidig som LVC kontaktoren åpner med en liten forsinkelse. Dette blir et rimelig alternativ (du kan handle komponenter på ebay), men det blir mer "fikling" selvsagt. Det du trenger er en motstand, en kondensator og tre dioder, pluss ett eller to reléer. Samt en loddebolt og litt pågangsmot :). Forstår at dette ikke passer for alle, men det får stå sin prøve. Har lekt meg litt med et program jeg fant på internett. Koblingen vil se noe sånn ut (har forenklet bort hovedbrytere/sikringer o.l.): - Når signalet fra BMS forsvinner, "klapper" det vekslende reléet sammen umiddelbart. Dette kan f.eks. være et mikro-relé, som styrer et større. - Kondensatoren (C1) fungerer som et batteri og sørger for at LVC beholder spenning en liten stund etter at signalet fra BMS'en forsvinner. - Motstanden (R1) sørger for at kondensatoren lades opp i passe tempo, når det er signal fra BMS. Det vil ta et snaut minutt å lade den helt opp. - Diodene (S3-S5) sørger for at strømmen fra kondensatoren bare kan flyte inn i LVC og ikke inn i det vekslende reléet eller tilbake til BMS'en. Fordelen med denne løsningen er at den er relativt rimelig, og du kan utnytte et eksisterende og sikkert kraftigere startbatteri. Det jeg kan komme på av utfordringer er at startbatteriet kommer til å være parallellkoblet med LFP banken for et kort øyeblikk når det veksles (eller lenger ved feil i den delen av kretsen), så hovedkretsen må dimensjoneres deretter. Og så vil startbatteriet alltid være forbruksbatteri så lenge LFP batteriet er utkoblet (er jo en del av backup strategien egentlig), og noe styrestrøm må hentes fra startbatteriet. Må passe på at det ikke blir noen "strømtyver til overs" her. Og så skal man ha litt respekt for kondensatoren, fokusere på å koble riktig... Bruk vernebriller ved "prøvekjøring" av kretsen. Må også passe på å nevne at elektronikk bare er en hobby for meg, så hvis noen av de "ekte" elektro-hodene der ute har noen kommentarer så er det bare fint :) Redigert 1.Februar.2018 av StorStas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 (redigert) Er ikke dette å gjøre ting vel komplisert StorStas?. Hvis man har en battery protect på forbrukssiden vil denne ta støyten før LVC i tilfeller med overbelastning, helt tilsvarende det man har om det er blybatteri som ligger i bunn. Utkobling av LVC vil således kun skje dersom det er stor ubalanse mellom LFP-cellene (noe som etter hva jeg forstår ikke er noe stort problem, og det er lett å overvåke) eller ved teknisk feil på BMS eller kontaktor. Dersom det er helt kritisk at forbruksstrøm ikke ramler ut kan man vel da heller ikke ha noen Battery Protect, sikringer, releer eller annet i kursen, siden de jo også i teorien kan koble ut strømmen. Skulle det vise seg at opplegget kobler ut en gang hvert annet skuddår kan man jo heller gjøre noen endringer da :-). Redigert 1.Februar.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
StorStas Svart 1.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2018 Jo, det var kanskje å ta litt mye Møllers Tran, Framtia. Det var en respons på VirtualMe's ønske om avbruddsfri strømforsyning. Ønsker man bare å beskytte dynamoen så er jeg helt enig med deg, da holder det med Battery Protect. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 11.April.2018 Link til dette innlegget Svart 11.April.2018 Denne tråden var en "langlesing" over et par dager, og den svært interessant. Jeg lurer veldig på om dette med Litium batterier kan svare til forventningene hos oss hva gjelder "ubekymret" strøm i båten, og snuser nå litt på den fristende kroken. Vi mangler alltid litt strøm, til tross for stor AGM bank. Oppsettet her i motorbåten er: 2 x D4-300. Har 2 x dynamo på 115A. Båten er fra 2013 2 x 350 Ah fra Sparelys, på vei inn i sin 5. sesong. Landstrøm laderen er fra Cristec, en 45 A, som ikke har vært stilt inn på AGM. Styrbord motor lader forbruksbanken, og antar også thrusterbatteri via en Quick ECS 163 ladeseparator Motorene lader hvert sitt startbatteri - bly Har en BMV-700 batteri monitor Ved opptak av båten i høst, så hadde en brakett på dynamoen på styrbord (som lader forbruksbanken, AGM 700 Ah), knekt tvert av. Har forstått at det er feil at "alt funker" mht batterier og lading, slik min leverandør har sagt. Har også fått med meg at dynamoen kan slite. Når jeg nå vurderer Litium, så er ønsket følgende: Erstatte AGM banken på 700 Ah med 400 Ah timer Litium Begge motorerer/dynamoer skal lade forbruksbanken Har snakket med en leverandør av dette, og de er klare til å ta en titt og sette igang prosjektet. Men gitt denne tråden, så tenkte jeg at de kanskje er lurt å sjekke innom her først. Så: Er det noen som har tanker om dette prosjektet? Hva er viktig her? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
VirtualMe Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Hei Dennrick, Dette høres jo spennende ut :) Med 400 Ah LFP vil du få litt mer enn du har tilgjengelig i dag, gitt at du nå opererer batteriene i området 100-50% SOC. Mangler du strøm i dag, ville jeg nok gått for 600 Ah. Selv gikk jeg fra 720Ah bly til 800 Ah LFP. Tanken var at jeg da kan holde meg innenfor 95-20% SOC, som trolig vil gi veldig lang levetid på banken, samt mer enn nok strøm. Har så langt kun en helg med systemet i bruk, og da brukte vi ca halve kapasiteten, med dieselvarmer og to kjøleskap på hele helgen. Looks good :) Først og fremst må du få på plass god regulering på dynamoene dine. Dette kan gjøres på flere måter, men f.eks 2 stk Balmar MC-614 og en Digital Duo Charge for synkronisering av disse. Gjør du ikke det, må du påregne overoppheting. For å få på ekstern regulering, må dynamoene bygges om. Dette fikser f.eks Jørg for deg. Deretter må du bytte landstrømladeren din, med mindre denne kan programmeres fritt, tilpasset LFP. Du bør også påregne en liten gjennomgang av det elektriske anlegget med tanke på hvordan beskyttelseskontaktorene kan settes inn. Kan gi litt mer-abeide som ikke synes ved første øyekast. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 @Dennric: Jeg tenker mye av det samme som VirtualMe, men er AGM batteriene dine dårlige eller bare "litt for små"? Med det opplegget du skisserer så tenker jeg at det viktigste bidraget til mer strøm vil være at du dobler ladekapasiteten med den andre dynamoen. Med en såpass voksen AGM bank som du har, vil du få god nytte av den andre dynamoen, også om du skulle beholde AGM batteriene dine. Nye 400Ah LFP batterier vil også bidra litt, men til en kostnad som kanskje ikke står i forhold til hva du tjener på det. Med mindre du går for ennå litt mer LFP-kapasitet som VM. er inne på. Så hvis den AGM banken er ok og du bare mangler litt strøm, så ville jeg vurdert å bare gjøre oppgraderingene på ladesystemet i første omgang. Gjort riktig så vil det ikke bli dyrere eller vanskeligere å bytte bare batteriene senere. Men klart, er AGM banken din allerede sliten så stiller det seg annerledes. Hvis du går for lithium så bør innstallatøren vite det som trengs, og siden du nå har lest denne tråden så kan du jo stille dem noen kontrollspørsmål?. Det eneste jeg vil nevne er at du sannsynligvis bør justere på solcelle regulatoren din. Synes å huske at du er medlem i Victron gjengen og da bør det være en grei sak :) Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 (redigert) Lifepo4 batterier koster en del idag. Ett 100Ah batteri har pris på kr 6-7000,- og skal man ha 400Ah blir det kr 25-30000,- pluss div lade utbedringer. Virker noe dyrt. Redigert 12.April.2018 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
dennrick Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Takk for innspill på dette. @VirtualMe Høres ut som om dere lever et tilnærmet bekymringsfritt strømliv med den installasjonen. Å ha orden på dynamoene tror jeg, etter å ha lest denne tråden, må være en prioritet, så det skal jeg ta på alvor. En større bank enn 400Ah er også en mulighet. @StorStasStemmer med Victron "klubben" Solcelletråd ifjor, LFP tråd iår... Glemte over å nevne at jeg da også har 2x100W på "taket" + et løst sammenleggbart 100W panel som jeg flytter litt rundt koplet i parallel til en Victron 30A laderegulator (lader forbruksbanken). På de beste dagene ifjor logget den 1.6 kWh med mating til batteriene ila 18 timer med solcellelading. Samtidig drar vi nok 10A (minst) ut i snitt ila 24 timer med 5 personer ombord. Så 3-350Ah tilgjengelig med min bank (700 Ah)er ikke allverden. Vi sliter litt med en helg på samme sted i uthavn. Har forresten også en Victron inverter på 2kW og bruker den til Moccamasteren mest. Forslaget med å få orden på dynamoene, evt kople om, er helt klart et alternativ. Babord dynamo gjør jo tilnærmet ingenting i denne båten, mens Styrbord lever et hardere liv. Fått sjekket og bekreftet idag at jeg har 2 stk Mitsubishi på 115A. Her kan nok mye gjøres med lading. Ser at en annen over i denne tråden har optimalisert ladingen sin før det evt skal inn med LFP. Situasjonen idag er at det tar lang tid å lade når vi trenger mer med AGM banken. Desverre tror jeg AGM banken vår har fått dårlig behandling når de nå er på vei inn i sin 5. sesong. Landstrømlader har ikke blitt justert til AGM, og båten har ligget fire sesonger i hjemmehavn med landstrøm og lading på kontinuerlig i ukedagene. Etter solcelleprosjektet ifjor har vi ikke brukt landstrøm i hjemmehavn, selv med kjøleskap på. Det endelige målet for prosjektet er vel å kunne ta en tur i uthavn, bruke strøm som vi vil, evt flytte litt på oss og lade mye når det skjer. Innkjøp av generator til 100-150 båtlapper blir for dyrt, og kanskje litt meningsløst når jeg tror jeg muligens kan komme i mål her med omkring 40k? Prosjektet lever videre... Imorgen blir forresten skuta sjøsatt Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
VannTro Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 @dennrick Spennende ombygging ! Del gjerne uderveis og med aktører/leverandører du benytter. Landstrøm med feil innstilling i 4 år sliter nok på en batteribank, så jeg tror mer enn gjerne at du har litt dårlige odds der. Selv mener jeg banken vår har fått den beste pleie og den er også på vei inn i sin 5. sesong(nye våren 2014), men før eller senere vil det nok komme på plass en forbruksbank med LFP hos oss også og da er all erfaring man kan få før man setter igang gull verdt. For vår del er det nok mye enklere i og med at jeg har alt på lade-siden med programmerbare Victron produkter og bare en dynamo. De vil antagelig holde med en ombygging av dynamo. Lykke til ! (følger tråden) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Kjellg Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Er helt enig med guttene her og deres synspunkter. Laderegimet er særdeles viktig å gå over bare man tenker å gå over til LFP eller større agm banker. Du vil spare deg en masse arbeid og tenking med å gjøre dette på forhånd. Mener å erindre at disse dynamoene er greie å bygge om både med tanke på regulering men også temperatur sense. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 (redigert) Ikke når det dreier seg om Mitsubishi 115. Det er dårlige kjølere og blir varm med en gang. Derfor fikk dynamoene spandert en regulator som i utganspunkt skulle holde temperaturene i sjakk. Det gjør den på så måte at den må redusere effekten fra 115 mulige Ampere til så lite som 75A = 65% Ville da problemet med temperaturen være løst da kunne man jo slå seg til ro med det. Men dessverre koker dynamoen da fortsatt i sin egen fett. (jeg har masse termografibilde av sånt, det er et vanlig bilde på krevende batteribanker). Årsaken er at den har dårlig kjøleevne. Regulatoren som kan begrense spenning, og strøm med det, er antakeligvis tenkt for å skjerme dynamoen for overtemperatur ved kortvarig høy last (f.eks. når invertere slår inn for vanlig oppvarming av "en kopp tee"). Men dynamoen er nok ikke tenkt for å lade store batteribanker med både høy effekt og over lang tid. Igjen: Ingen (!) small case dynamo er beregnet for slike oppgaver, så sant den skal gi mer enn ca 35 Ampere. Alle dynamoer kan vernes ved hjelp av bra regulering, men da helst med korrekt effektreduksjon -før- den blir for varm. Skal dynamoen forsyne og lade med høy kapasitet da er det avgjørende at dynamoen har rett kjøleevne slik at en regulator kan hente ut det som er maks mulig uten at noe begynner å slite. Siste poenget pleier jeg å sammenlikne med en lastebil. Når den skal kunne bære "20" tonn i Norge ville man heller ikke komme på ideen at man velger en motor med 1,3 liter slagvolum. Ellers ang. modifisering: Den her omtalte Mitsubishi 115 er negativ regulert, mens MC arbeider positiv. Når en ønsker å modifisere en Mitsubishi 115 slik at den kan styres med MC-regulatorer må altså originalregulatoren (og D+) deaktiveres, dvs. kobles ut eller fjernes. Men når en nå bruker kraft for det meste rundt hele temaet for å optimalisere både batteriene, fordeling, og tilpasset bra lading: Finnes det da noe mening i å "redde" en dynamo når den som eneste komponent faktisk ikke er beregnet for denne oppgaven? Det blir kanskje noe annet når en har flere slike som så skal begrenses om mye uansett. Men da finnes det også andre muligheter, selv om jeg mener at det er bedre å begrense belastningen av en komponent (dynamo) isteden å bruke atter flere komponenter med maks last. Det finnes mye som kan gjøres, men jeg ville alltid anbefale at man "går soft". Jørg Redigert 13.April.2018 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
dennrick Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Takk for praten og god informasjon idag, Becker. Tenkte jeg bare ville oppsummere konklusjonen, kanskje til fordel for flere: Dynamoene mine (Mitsubishi 115A) er ikke laget for oppgaven jeg har prosjektert. De må ut av båten og noe mer egnet må inn. F.eks Balmar AT 165A. Det fordyrer prosjektet mitt en del. Et godt eksempel på at det ikke finnes snareveier, men prosjektet skal få leve videre. Må bare planlegges enda bedre. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
VannTro Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Jeg må vist ta et bilde av min dynamo i morgen. Vet Cummins bruker Delco, men de har mange varianter av QSB 5.9 og derav benytter mange forskjellige varianter av Delvo. Mest sannsynlig har jeg en Delco 19SI, men de benytter også 21/22 og 24SI på QSB-motorene. Takker for oppdateringen @dennrick og takk til @Joerg Becker for veldig god forklaring av problematikken i sitt innlegg over her. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Joerg Becker Svart 13.April.2018 Link til dette innlegget Svart 13.April.2018 Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Haddock_ Svart 14.April.2018 Link til dette innlegget Svart 14.April.2018 (redigert) Jørg - du virker ha erfaring av flere typer av generator, har du noen erfaring av de generator som VP KAD300 har originalt? Tror disse er på 65A maks for lading av LiFePO4? Mine er montert slik att både ladder gemensamt både banker via dioder. Hva sker då de får lade på maks...overheating? (ursäkta svorsk, jag er svensk men forsöker tilpasse meg) Redigert 14.April.2018 av Haddock_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.