Jump to content

Bytte fra Bly til LiFePo4 batterier


MR Swe

Recommended Posts

Har en batteribank på 2x215Ah AGM som jeg nå bytter ut til LiFePo4 200Ah. Jeg var i utgangspunktet litt i tvil om 200Ah ville være nok, men forhandler hevdet at jeg med dette batterier vil ha mer strøm tilgjengelig enn jeg hadde i den gamle banken (kan ta ut nærmest 100% av banken, osv osv). Han hevdet også at det vil være uproblematisk å eventuelt føye til med et 100Ah i tillegg om det senere skulle bli behov for det.

 

Jeg tok opp spørsmålet om eventuelle utfordringer ved det å blande nye og gamle batterier (samt også forskjellige Ah), men dette skulle iflg forhandler ikke ha noe å si så lenge batteriene var koblet parallelt (12v). Er det noen som har synspunkter på dette? Vet jo at teknologien i Lithiumbatterier er en del forskjellig fra bly/syre, men vil det si at man også må tenke anderledes med hensyn til dette? 

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev for 4 timer siden:

Har en batteribank på 2x215Ah AGM som jeg nå bytter ut til LiFePo4 200Ah. Jeg var i utgangspunktet litt i tvil om 200Ah ville være nok, men forhandler hevdet at jeg med dette batterier vil ha mer strøm tilgjengelig enn jeg hadde i den gamle banken (kan ta ut nærmest 100% av banken, osv osv). Han hevdet også at det vil være uproblematisk å eventuelt føye til med et 100Ah i tillegg om det senere skulle bli behov for det.

 

Jeg tok opp spørsmålet om eventuelle utfordringer ved det å blande nye og gamle batterier (samt også forskjellige Ah), men dette skulle iflg forhandler ikke ha noe å si så lenge batteriene var koblet parallelt (12v). Er det noen som har synspunkter på dette? Vet jo at teknologien i Lithiumbatterier er en del forskjellig fra bly/syre, men vil det si at man også må tenke anderledes med hensyn til dette? 

 

Jeg bruker å si at om forhandler spør deg hvilken dynamo og regulator du har (og landstrømlader) så har han skjønt teknologien og du kan høre på han. Hvis forhandler mot formodning ikke spør om dette, så kan man ta utgangspunkt i at han er bare ute etter å selge og har ikke skjønt teknologien. Kabler og diode/skillerele er jo også interessant, men i de fleste tilfeller det går galt så er det dynamoen som ikke holder følge og går varm. Hvorvidt man senere kan sette inn flere batteri tør jeg ikke svare konsekvent på. Men igjen, spør han ikke om dynamo så er det et veldig godt tegn på kompetansen. Men nå er ikke avstanden mellom agm og LFP det største spranget du kan gjøre, for agm kan også trekke veldig mye strøm. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tittet på hjemmesiden til Makspower. To ting interesserer meg:

1) CCA

2) Pris

 

Om batteriene kan dra en expressokaffe interesserer meg midt i ryggen. Hvordan USD har utviklet seg over de siste 10 år, uinteressant, det vet jeg allerede. Hvordan utviklingen NOK/USD de neste 10 år ville være av større interesse:-) Informativ hjemmeside.

Link to post
Share on other sites

Har bestilt 4 x 100 Ah makspower (forbruk) og 2 x optima redtop startbatteri så det blir spennende å teste. Skal i første omgang se hva lading (og ikke minst temp på dynamoer) blir med originale dynamoer og intern regulatorer, dette er orginale 2 x 60A (2 X KAD 300). Mye lærerikt i denne tråden, jeg skal før installering sette inn  vifte som blåser luft utenfra og direkte på dynamoer! Tenker det blir oppgradert med nye dynamoer og ekstern regulering etterhvert. 

 

Har også bestilt, 

- Victron multiplus 12/3000/120

- Victron 3kW skilletrafo 

- Victron Argo FET 200-2

- Victron BMV 712 batterimonitor 

- Victron digital multicontrol 200

- Victron MK3-USB interface 

 

Lager en tråd på dette når det er tid for montering :yesnod:

Noen synspunkter på oppsettet? 

 

Redigert av Larss1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

offpist skrev for 1 time siden:

Larss1. Har du sammenlignet pris opp i mot 400AH med Winston celler i stedet? Etter min mening en bedre løsning enn 4 stk 100AH i parallell.

Hadde jeg lest denne tråden før jeg bestilte ville det nok absolutt blitt vurdert, det virker som en stabil løsning, men batteriene er bestilt desverre. 

Link to post
Share on other sites

 

 

"Mathilde" skrev On ‎21‎.‎12‎.‎2017 at 9.34:

Har en batteribank på 2x215Ah AGM som jeg nå bytter ut til LiFePo4 200Ah. Jeg var i utgangspunktet litt i tvil om 200Ah ville være nok, men forhandler hevdet at jeg med dette batterier vil ha mer strøm tilgjengelig enn jeg hadde i den gamle banken (kan ta ut nærmest 100% av banken, osv osv). Han hevdet også at det vil være uproblematisk å eventuelt føye til med et 100Ah i tillegg om det senere skulle bli behov for det.

 

Jeg tok opp spørsmålet om eventuelle utfordringer ved det å blande nye og gamle batterier (samt også forskjellige Ah), men dette skulle iflg forhandler ikke ha noe å si så lenge batteriene var koblet parallelt (12v). Er det noen som har synspunkter på dette? Vet jo at teknologien i Lithiumbatterier er en del forskjellig fra bly/syre, men vil det si at man også må tenke anderledes med hensyn til dette? 

Ang. kapasitet:

En grei tommelfingerregel er at du får ca. dobbelt så mye ut av en Ah med LFP ift. en Ah med blybatterier, sånn i praksis.  Men har du et spesielt bruksmønster så kan det påvirke regnestykket på hvordan dette oppleves:  Korte motoretapper,  kraftig dynamo og sjelden landstrøm, favoriserer LFP veldig.  Har du lange motoretapper, hyppig landstrøm og svak dynamo, får du kanskje ikke fullt så mye ut av å bytte til LFP. 

Regn med maks 90% utnyttelsesgrad på LFP batterier og 50% på blybatterier om du vil sammenligne epler og epler ift. ren utnyttbar Ah kapasitet.

 

Om du ser at du trenger å øke batterikapasiteten på LFP banken din etter et år eller to, så er det normalt uproblematisk å sette inn et nytt LFP batteri av samme type/merke/størrelse i parallell med de gamle LFP batteriene.  Når og om det blir aktuelt så sjekk gjerne med forhandleren at batteriet ikke har gjennomgått større forandringer i "indre design" siden sist du kjøpte.

 

Å blande forskjellig merke/type/størrelse i samme bank ville jeg i utgangspunktet vært litt forsiktig med, spesielt hvis du har høye strømtrekk som vinsj/thruster på LFP-banken.  Ulikheter i elektronikk og celler kan i sum resultere i forskjellig indre motstand i batteriene, og det kan igjen slå ut i "skjevbelastning" under bruk, som man ikke helt har kontroll over.  Normalt så går det sikkert bra, men jeg ville unngått det hvis jeg kunne.

 

Å blande AGM og LFP kan også fungere fint, men med noen potensieller issues (ble diskutert litt på s.14 i denne tråden).

 

Hulda skrev for 13 timer siden:

Tittet på hjemmesiden til Makspower. To ting interesserer meg:

1) CCA

2) Pris

Da er nok ikke LFP batterier noe for deg Hulda (det kommer vel ikke som noen bombe for de som har fulgt Hulda-tråden, he he).  "Pris pr. CCA" er ekstremt høy for disse batteriene.  Og spesielt for disse "alt-i-ett" LFP batteriene, så kan ethvert blybatteri med samme Ah kapasitet lett matche på CCA.

 

@Larss1, det er alltid spennnende å følge sånne prosjekter, så bra at du tenker å kjøre en tråd for "LFP-prosjektet" ditt :)

Link to post
Share on other sites

Tenkte det. For Hulda på 17 tonn spiller 150 kg batterier 70 cm under havets overflate ikke annet enn at det er ekstra vekt der vekten skal være. Men det hadde vært kult å vite hva koster det? Akkurat den biten virker til å være noe slags hemmelighetskremmeri. Hva må man ha for å kunne ha tilgjengelig kapasitet 250 Ah, hva må man ha av batteri- og dynamostyring? Og om jeg skulle bli multimillionær på den månedlige utbetalingen fra NAV, vil jeg kunne starte min 6,2 liter NA GM V8'er  fra 1985 på en slik batteripakke?

Link to post
Share on other sites

Så 4 x 185Ah  x 47,1 kg bly  ca.kr 12000 kan erstattes med  ???

http://sonnak.com/batteri/se1853-sonnak-expert-hvr/

100Ah dynamo bare 2x15Ah lader

 

Ah ? , vekt?  og  pris  forvent levetid? 

Ps. må ha 2 banker for å lage 24 V til vispen

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 3 timer siden:

et sted mellom 7-10000 kr per 100Ah avhengig av....

Takker, da er utopien bekreftet for min del :-)

I dag kan jeg trekke omtrent 300 A uten å overbelaste en batteribank til pris kr. 6 000. Da kan jeg kjøre femgangen pluss regulator(er), dynamo og diverse. Minst kr. 10 000 til. Da børster vi opp i kr. 40 000 pluss. Og så må jeg kjøpe bly for å kompensere for den tapte vekten. Da kommer vi rundt regnet borti kr. 50 000. Jeg vet jeg nå regner som en politiker som ikke ønsker å få gjennomslag for budsjettet.

 

I tillegg må jeg trolig ha blybatteri for å sparke igang V8'ern og batteri til baugpropellen separat. 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sakset fra hjemmesiden til "Skandinavisk batteriimport" (https://skanbatt.no/collections/lithium-batterier/products/skanbatt-lithium-batteri-12v-200ah-150a-bms-serie-lith-12200b150) ; >Årlige batterikostnader er inntil 50% lavere en f.eks med syrebatterier, takket værelang livssyklus og den innebygde BMSèn som beskytter batteriet.

 

Tja....:confused:

Link to post
Share on other sites

..og her sakset fra; https://www.2soler.no/blog/hvor-stort-solcelleanlegg-trenger-jeg;   

 

Batteriet skal være så stort at gjenværende kapasitet vanligvis ikke underskrider 75% av full kapasitet. Altså forbruk maks 25%. Hvis vi en gang i blant bruker mer, ned til 50%, i nødsfall til 25% av fullt, er likevel ingen skade skjedd. Men mange og dype utladninger reduserer batteriets levetid, og reserven skal helst bare brukes som reserve når det røyner på. Litiumbatteri oppfører seg litt anderledes enn blytype batteriene (flytendebly/syre, AGM, Gel). Litium kan tappes helt ned til ca. 20-25%, av full kapasitet i normal daglig bruk. Nødvendig størrelse er altså kun ca. ¼ av blybatteri.

 

Ut fra denne teorien forstår jeg det slik at jeg vil  ha nesten dobbelt så stor kapasitet nå, til tross for at min nye bank har halvert Ah i forhold til den gamle m/AGM. Høres for meg usannsynlig ut :confused:

Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev for 1 time siden:

Litiumbatteri oppfører seg litt anderledes enn blytype batteriene (flytendebly/syre, AGM, Gel). Litium kan tappes helt ned til ca. 20-25%, av full kapasitet i normal daglig bruk. Nødvendig størrelse er altså kun ca. ¼ av blybatteri.

 

Ut fra denne teorien forstår jeg det slik at jeg vil  ha nesten dobbelt så stor kapasitet nå, til tross for at min nye bank har halvert Ah i forhold til den gamle m/AGM. Høres for meg usannsynlig ut :confused:

Lithium bør gjerne beveges mellom 80 og ca. 25%.
Det betyr at man trenger omtrent 25% pluss (+) planlagt forbruks-kapasitet, ikke 1/4 del av blybatterier.
 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

"Mathilde" skrev for 18 timer siden:

"Skandinavisk batteriimport" (https://skanbatt.no/collections/lithium-batterier/products/skanbatt-lithium-batteri-12v-200ah-150a-bms-serie-lith-12200b150) ; >Årlige batterikostnader er inntil 50% lavere en f.eks med syrebatterier, takket værelang livssyklus og den innebygde BMSèn som beskytter batteriet.

 

Hvordan får de til dette regnestykke?

Har siden 1984 til 2017 hatt ca. 1000kr i året i batteriutgifter åpene syre.

Skal 2 lithium-batteri- være like bra som  4 syrebatteriene må de holde koken i 36 år.???

skal en nedpå  inntil 50% lavere kost  enn syrebatterier så nytter det ikke å tro på julenissen din må finnes.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev 9 minutter siden:

så nytter det ikke å tro på julenissen din må finnes.

mmh... for meg kan det virke så at du ikke tror på julenissen, Roger.  :confused:
Er ikke det litt vågalt å si sånt, så tett før det gjelder?!    

 

:santcheers:

Jørg

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mange interessante vinklinger her.  Jeg syns Hulda har et fint perspektiv på sakene.  Er man pensjonist på n'te året så er det ingen vits i å kjøpe batterier med tanke på at de kan vare i 30 år eller mer.  Og for den som er opptatt av marginer så kan man også ha i bakhodet at man ender opp med et mindre "buffer" for krisetilfeller, når man tapper ned et LFP batteri til 80-90%.   Har man i tillegg godt med plass og ønsker vekten velkommen så blir det få argumenter for å velge LiFePO4 batterier, det er det ingen tvil om. 


Ang. kost/nytte så koster en rimelig LFP innstallasjon i deler, tre ganger så mye som tilsvarende utnyttbar kapasitet i blybatterier.  Men LFP varer seks ganger så lenge, grovt sett.  Og derfor kan man argumentere med at LFP er halvparten så dyrt som bly i det lange løp.  Men det forutsetter jo at man har et forbruk, bruksmønster og et tidsperspektiv som utnytter LFP batterienes styrker.  Pluss at man må behandle batteriene som man skal.  Her er det mulig å "konstruere" mange regnestykker som blir riktige, begge veier.  Men dette er uansett ikke for alle, og det må være helt OK om man velger bly fremfor LFP.  En av mange fine ting med denne tråden er at den viser akkurat det.


Men for de som fremdeles er nysgjerrige, så mener jeg som sagt at man normalt klarer seg med halvparten så stort LFP batteri som bly når vi snakker forbruksbatterier.  Ikke en fjerdedel, det er å ta for mye Møllers Tran.  Min egen erfaring for et par år siden, var at 555Ah AGM ble for lite for oss.  Da satte jeg inn 360Ah LFP, men så økte vi også strømforbruket betraktelig.  Vi begynte å gjøre all kaffe/vann koking og litt matlaging elektrisk, pluss at vi har tatt ombord en ekstra kjøleboks. Men vi klarer oss nå allikevel godt med 360Ah LFP med vårt bruksmønster (og vi sparer noen hundrelapper i propan hver sesong).  Fire av fem AGM batterier er fremdeles ombord, jeg trodde jeg skulle få bruk for de siden vi nå bruker mer strøm enn før.  Men de har knapt blitt brukt i år.  Kan huske kun én gang, når vi måtte kjøre varmtvannstanken via inverter. 


Årsaken til at LFP yter bedre, er dels at de kan tappes godt ned, men også at de tar til seg godt med ladestrøm helt inntil de er nesten fulle.  Ikke som blybatterier hvor ladestrømmen faller merkbart allerede fra rundt 80% fyllingsgrad.  Vi ligger sjelden på landstrøm, så det er viktig for oss at vi lader så mye som mulig på motoretappene.  Istedenfor å lade effektivt fra 50% til 80% så lader vi nå effektivt fra 10% til 90-95% fyllingsgrad på batteriene.  I tillegg så går mer av effekten som dynamoen produserer, inn i batteriene (LFP er mer effektivt).  Det blir kanskje som å få en 10% større dynamo, selv om dynamoen lader med ca. samme antall A som tidligere.  I sum så gjør dette at vi i andre enden får såpass mye mer kapasitet tilgjengelig til forbruk, enn hva man er vant til fra tilsvarende blybatterier. 


Jeg er helt sikker på at jeg hadde behøvd godt over 700 Ah med AGM for å kunne bruke like mye strøm som 360Ah LFP gir meg anledning til.  Det er det jeg mener med at man kan klare seg med halvparten LFP ift. bly.  At LFP batteriene kun opptar en tredjedel av plassen og veier en fjerdedel av tilsvarende blybatterier, var også et godt argument for meg.

Link to post
Share on other sites

StorStas skrev for 7 timer siden:


Men for de som fremdeles er nysgjerrige, så mener jeg som sagt at man normalt klarer seg med halvparten så stort LFP batteri som bly når vi snakker forbruksbatterier.  Ikke en fjerdedel, det er å ta for mye Møllers Tran.  Min egen erfaring for et par år siden, var at 555Ah AGM ble for lite for oss.  Da satte jeg inn 360Ah LFP, men så økte vi også strømforbruket betraktelig.  Vi begynte å gjøre all kaffe/vann koking og litt matlaging elektrisk, pluss at vi har tatt ombord en ekstra kjøleboks. Men vi klarer oss nå allikevel godt med 360Ah LFP med vårt bruksmønster (og vi sparer noen hundrelapper i propan hver sesong).  Fire av fem AGM batterier er fremdeles ombord, jeg trodde jeg skulle få bruk for de siden vi nå bruker mer strøm enn før.  Men de har knapt blitt brukt i år.  Kan huske kun én gang, når vi måtte kjøre varmtvannstanken via inverter. 


 

 

Ja, jeg er fortsatt nysgjerrig, eller skal vi si spent, på hvordan dette vil bli. Plass og vekt er et viktig poeng for meg, og jeg syntes også det er interessant at LFP holder spenningen bedre/lengre enn bly/syre, hvordan vil dette slå ut for eksempel(?) Takk for gode innspill. 

Link to post
Share on other sites

nok et bra innlegg av StorStas. Etter mitt syn er den aller aller viktigste fordelen med LiFePO4 at man vil kunne lade mye mer effektivt enn det man kan med bly eller agm (det er noe magisk med å se dynamoen levere over 100amp). Hadde jeg hatt en stor tung båt eller forflyttet meg mest med motor hadde jeg neppe tatt bryet eller kostnaden med å gå over til LFP...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Så lenge man ikke har spesielle krav eller at vekt/volum er ei utfordring, så er nok åpne bly/syre absolutt å foretrekke. Da kan men i tillegg velge og vrake i batterier med forskjellige CCA. Selv så har jeg bygd om dynamo og laderegime med tanke på LFP, men begynner faktisk å tvile om jeg i det hele tatt trenger LFP. Volum er selvsagt et moment i min NB820, men ut over det er det ingenting som tilsier at jeg burde hatt det. Jeg har ofte tilgang til landstrøm og dynamoen min lader så det suser. (Balmar At-165). Går ikke lange tiden før batteriene er toppet. Med åpne batteri så kan jeg også tune ladespenningen opp så langt jeg tør for etterfylling er vann 1 gang i året er ingen problem. LFP er veldig bra batteri for de som trenger det, men for den menige mann så er det ikke alltid det er behov for slike batterier. For det er ikke å legge skjul på at LFP kan gi forskjellige utfordringer selv om forhandlerne elsker å si noe annet. Så får bare tiden vise hvor holdbare batteriene er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...