Campingcruisern Startet 12.November.2016 Del på Facebook Startet 12.November.2016 Tenkte jeg skulle lage en liten tråd med ett lite prosjekt vi driver med for tiden. Nemlig oppussing av en Askeladden 15 fot 3050 fra 92. Først noen bilder av hvordan den så ut før vi kjøpte den. (Første bildet før den var vasket i det hele tatt. Stått på land i vind og vær ett helt år :D ) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 12.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2016 (redigert) Planer vi har for båten (Foreløpig iallfall): * Male innvendig (ferdig) * Sparkle og pusse sår utvendig på båten (påbegynt) * Male utvendig over vannlinje * Male utvendig under vannlinje (til våren) * Sette inn kontrollpanel for lanterner, gps, vindusvisker og etter hvert radio. * Montere nye stoler fra Biltema (Allerede innkjøpt) * Sy nye puter i hvit skai baki og framme i båten (Skai og skumgummi allerede fått tak i) * Få fikset nye Askeladden klistremerker på utsiden * Montere lensepumpe Båten etter maling innvendig: Vi hadde opprinnelig tenkt å beholde putene framme i båten, men etter nærmere inspeksjon viste de seg å være mye mer morkne og stygge enn vi trodde. Festene datt bare fra hverandre da vi prøvde å demontere de. Så etter demontering ble båten vasket grundig igjen (ovenfor det nymalte) og ser da slik ut: Synes den ble ganske bra, men ser egentlig bedre ut i virkeligheten enn på bildene.Så nå er det å få pusset og sparklet ferdig båten utvendig. Muligens blir selve malingen utvendig lagt til våren, da garasjen båten står ikke har porter og bare har presenning for åpningene. Det er dermed ikke helt temperatur for å male der inne på vinterstid, selv om man guffer på med ovner. Alle de gamle putene er tatt inn i hus for tørking, siden de skal brukes til mal for de nye. De nye blir helhvite for å ikke krasje for mye med førerstolene som er hvite/Offhvite og grå/Beige.. Meningen er å sy de med biseer for litt mer fancy look Førerstolene som skal brukes er av denne typen: Kontrollpanel som skal brukes er dette. Redigert 12.November.2016 av Askeladden3050 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ibizafan Svart 12.November.2016 Del på Facebook Svart 12.November.2016 rubbing polering voks utvendig IKKE MAL Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Campingcruisern Svart 12.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2016 Hvorfor det? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.November.2016 Del på Facebook Svart 12.November.2016 er gelcoaten i bra stand så er det mitt forslag også, blir bra resultat. maling vil kunne flakke av. Misfarging i vannlinjen tas med vannlinjerens/gelcoatclean eller annet syrebasert middel så blir den hvit og fin igjen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Campingcruisern Svart 13.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2016 Gelcoaten har flere sår rundt hele båten. Har ikke prøvd vannlinjerens, men rustfvask så ikke ut til å ta den gule linja langs overgangen til bunnstoff. Dette er nok mange års skitt som nok sitter ganske godt. Tror ikke båten har vært polert så mange ganger i sin levetid heller. Sitér dette innlegget Link to post
Søringen Svart 13.November.2016 Del på Facebook Svart 13.November.2016 Seajet vannlinjerens er veldig bra på å ta misfarging i vannlinja. Spray på, la virke noen minutter, skrubb med gryteskrubb (med gummihansker på hender, inneholder syrer!), gjenta til du er fornøyd. 2 - 3 behandlinger bør gjøre susen. Original gelcoat utvendig skrog tåler som regel langt mer enn ny maling, utfordringen ved reparasjon med gelcoat sparkel i sår er nok å få mest mulig lik farge som båt. Så spørsmålet til slutt må vel bli hvor strøken du vil at båten skal se ut. Bruksbåt eller "smykke". Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 13.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2016 Bruksbåt som ser grei ut. Den er jo fra 92 og ganske mørbanket gjennom årene, så ønsker at den skal se noe bedre ut enn den gjorde. Det gjør den jo snart allerede. Hempel 2 komponent polyuretan maling ble anbefalt av en lokal bårforhandler. Maling er allerede handlet inn og vi er veldig fornøyd med forvandlingen den gjorde innvendig :) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 27.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.November.2016 Da har jeg fått sydd ferdig putene til båten. Mangler bare trykk-knapper for å feste de fast. Tror jeg skal få fikset noen løsputer eller noe til å sprite opp litt fargemessig :D. Ellers er ett marint anlegg og nytt ratt bestilt. Det gamle rattet var litt slitent, så den ene sønnen synes det var på sin plass. Det er tenåringsgutta i huset som har kjøpt inn båten, mens vi voksne hjelper til med å fikse den opp litt. Ikke noe erfaring med slikt fra før, men det er nå absolutt spennende med slike prosjekter. Og resultatet blir nå vel bra nok for bruket :) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 4.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2016 Satt førersetene inn i båten. Ikke montert de fast, bare satt de der de skal være for å se hvordan ting blir. (Ikke helt max bilder med dårlig lys inni en garasje nå på vinteren) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 9.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2017 (redigert) Da har man fått gjort litt mer med båten. Kalesje var påbegynt, men gikk rett ad Dundas, så foreløpig vil båten bare få en havnekalesje. Har dog fått nyss om at en i nabolaget syr kalesjer til en fin pris, så kanskje man heller skal høre der etter hvert hvis det blir aktuelt med ordentlig kalesje. Ellers er havnekalesje så vidt påbegynt. Men etter nedturen med vanlig kalesje, så ble andre ting heller prioritert. -Har begynt å skjære ut/bore ut hull for høyttalere under benkene framme. - Har også montert på "passasjersete" i båten. Selve førersete er ikke montert, da dette er litt med fikling med,(Det må først monteres en plate i underlaget for å ha noe å skru fast selve setet i) -Den delen av trykk-knappene til båtputene som skal monteres i båten er montert, så neste blir å slå fast andre halvdel i putene og montere de i båten. -Men den viktigste forskjellen på båten er gjort utvendig. Båten sparklet, pusset og malt over sjølinjen. Neste blir å male under sjølinja. Tror vi kommer til å gå for en sprek blåfarge der. (Se for øvrig første innlegg i tråden for hvordan båten så ut forut) Redigert 9.April.2017 av Askeladden3050 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 13.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2017 I dag har jeg fått satt inn bryterpanel og høyttalere I båten. Selve spilleren skal mest sannsynlig stå på "dashbordet" I en slik vanntett boks. Må få tak I noen lengre høyttaler ledninger før jeg monterer det sammen. Samtidig må jeg vel bore ut noen hull for ledninger/kabler diverse steder. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 22.April.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2017 (redigert) Fått montert på trykk-knapper og festet alle putene i båten. I morgen blir det boring av hull til båtstereokabler og montering av vanntett boks på "dashbordet". Kanskje blir det også test av om motor fungerer som den skal, hvis ikke været blir for jævlig. Her har det visst plutselig begynt å sludd og snø igjen :( Redigert 22.April.2017 av Askeladden3050 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 2.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mai.2017 Da har man fått bunnsmurt båten og. Blei ikke verst :) Har også fått test-starta motor, som nevnt i en annen tråd her og den fungerte ialllfall Montering av resten av stereoanlegget er satt litt på vent, da jeg må ha noen kabelgjennomføringer før dette kan gjøres. Viktigste nå er å få gjort ferdig denne havnekalesjen, men strever litt med å finne ut hvordan jeg skal gripe det an for å ikke tulle det til som jeg gjorde med forrige "kalesjeprosjekt" Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Da har jeg gitt opp alt som heter kalesjer. Det lå visst ikke for meg. Selv med en mal først, så gikk det ikke veien med havnekalesje. Så skal man ha dette etter hvert, så blir det overlatt til proffer. Stoffet ble sydd om til store oppbevaringsposer som jeg kan oppbevare puter og redningsvester i når vi ikke bruker båten. Båten er ble for øvrig sjøsatt på onsdag, og er allerede brukt en del :) Motoren er testet til 20 knop med hele familien på 6 i :) Og vi har funnet ut at noen fendere bør vi sikkert ha når vi skal legge til små gjestekaier . Står fortsatt igjen diverse greier elektrisk i båten, som å montere ferdig anlegg og kontrollpanel. Men dette har ikke noe praktisk betydning for den daglige bruken, så det haster ikke. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 Gratulerer! Og 20 knop med fullastet båt er slett ikke galt. Ang. kalesjesjesying: har prøvd meg litt , og fått det til men det kan være en skikkelig tålmodighetsprøve. Og har man ikke tråd / nåler / maskin som funker bra så blir det fort enda mer frustrasjon Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Campingcruisern Svart 28.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 ivar skrev 1 time siden: Gratulerer! Og 20 knop med fullastet båt er slett ikke galt. Ang. kalesjesjesying: har prøvd meg litt , og fått det til men det kan være en skikkelig tålmodighetsprøve. Og har man ikke tråd / nåler / maskin som funker bra så blir det fort enda mer frustrasjon Maskinen funket bra. Tror det var mer feil på den som styrte den ? Har iallfall funnet ut at at kalesjestoff er langt mindre tøyelig enn andre stoffer. Og at jeg skal gi meg mens leken er god overlate det til proffer når lommeboka tillater det ;) Ett bilde av båten på sjøen der den skal ligge Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 10.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2017 Ny kalesje blir det nok ikke i denne sesongen. I stedet endte vi opp med ny motor, kontroll boks og ratt med styresnekke osv. Den gamle sviktet. Så vi demonterte den og har nå montert den på bukk i garasjen for å prøve å finne ut av det og kanskje selge den billig etterpå. Eller som reperasjonsobjekt. Båten er inne hos forhandler for å få ny motor med tilbehør montert. Veldig surt de siste ukene hvor vi har strevd med motor og denne har fjusket bare mer og mer :( . Attpåtil er det stadig (som i dag) knallfine forhold for å dra på båt-turer. Når båten kommer tilbake, er det på tide å få sett på kontrollpanel og koble dette sammen med anlegg og resten. Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 17.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 (redigert) Nå begynner båten å bli skikkelig bra. Siste som har blitt montert på er nye lanterner (med nye ledninger) og musikkanlegg. Så da er snart det meste nytt her: * puter * førerseter * motor * kontrollboks (med kabler til motor) * styresnekke * ratt * lanterner( med kabling) * musikkanlegg og høytalere * bryter panel I tillegg ble båten malt innvendig utvendig i fjor og bunnsmurt. Redigert 17.Mai.2018 av Campingcruisern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 17.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2018 (redigert) Turteller og ekkolodd er forøvrig også montert i båten. Bare montere ny vindusviskermotor igjen. Mem mangler noen ledninger som må fikses i morgen. Noe som burde vært skiftet er kjøllisten. Denne er veldig dårlig. Hvor får man tak i slikt tro? Redigert 17.Mai.2018 av Campingcruisern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Kjøllista ble i stedet fjernet og båten primet og bunnsmurt på nytt. Kun vindusvisker igjen å montere nå. Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Dette blir lekkert! Blir det kalesje på henne i år? Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Autofil Svart 24.Mai.2018 Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 Blir bra det der :) Ungdommen blir nok ekstra glad i deg om du monterer kabinett til høyttalerne, du mister mye bass slik de står montert ;) Sitér dette innlegget Link to post
Campingcruisern Svart 24.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2018 SøndreSvaberg skrev 1 time siden: Dette blir lekkert! Blir det kalesje på henne i år? Skulle gjerne hatt, men bortimot 20 000 er litt i drøyeste laget synes jeg. Skulle dog hatt noe havnekallesje, eller noe enklere som man kunne trukket over fremre del av båten pluss førerseter, slik at puter kunne ligget fast i båten. Når de må demonteres og legges i nøst mellom hver gang, blir de fort liggende der i stedet. Autofil skrev 1 time siden: Blir bra det der :) Ungdommen blir nok ekstra glad i deg om du monterer kabinett til høyttalerne, du mister mye bass slik de står montert ;) Viktigste i første omgang var at man kunne spille av musikk fra Spotify :D , så får man se hvordan det funker ellers i sommer. Nå vil vi få båten på sjøen, så får det heller bli ett prosjekt senere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.