Jump to content

Fortøyningskultur


Petter-B

Recommended Posts

Se for deg situasjonen...

 

En nydelig kveld med solnedgang og flatt hav, du kan se et par fisk sprette i vannflata, du siger inn mot plassen der du hadde tenkt å fortøye for natta og finner ut at alle plassene er opptatt og i tillegg ligger flere båter longside til kaia.

Neste natthavn ligger ca en halv time unna.

 

Hva gjør en god sjømann i en sådan stund.

 

(nei dette er ikke tull, skjedde meg faktisk på Bolærne for et par helger siden....med noen flere båter selvsagt).

 

Petter

 

Bilde

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Det å ligge på utsiden burde i utgangspunktet ikke by på problemer.

Folk er vel stort sett greie.

Men dette er som mye annet, en sak med flere sider.

Mange av dagens moderne cabincruisere/flybridgebåter ( ingen stigmatisering fra min side bare så det er klart ), er lite egnet til å ligge på utsiden av.

Hovedgrunnen er at det knapt nok finns mulighet til å gå over fordekket deres om en vil på land.

 

Personlig ville jeg føle meg beklemt om jeg måtte bevege meg gjennom cockpit / uteplass på en slik båt, gjerne snike meg under kalesjen, forbi bord hvor det sitter folk osv .

Har stor respekt for privatlivets fred også i båt, og alle båtene er ikke like enkle å ligge på utsiden av.

 

Kom en sen nattetime i fjor sommer inn til Knarrlagsund på Hitra.

Stappfullt lans bryggene, men folk var oppe over alt.

Seg langs båtrekka og kikket etter plass.

På de fleste båtene snudde folk seg vekk, tydeligvis for å unngå kontakt og å slippe å ha en gammel solo-seiler på utsida ?? ( jeg var ren og pen i tøyet og nybadet :smiley: )

 

Helt til gjengen på en trebåt fra Børsa vinket meg inntil og tok tampene mine.

De satt på lukekarmen i sommernatta og jeg ble invitert på en pils, og alt var vel :cheers: .

 

Samme på Lovund for to sommere siden.

Full havn, men jeg fant meg plass langs ei kai ( ikke flytebrygge ). Kaia var ny og fin med leider, så det var ikke problem å ligge der. Etterhvert hadde jeg fire seilbåter utapå meg.

En tysker, en brite og to norske. Ingen lå utapå de mange cabincruiserne ved flytebrygga.

Igjen... ingen stigmatisering fra min side, men det har kanskje med de praktiske ting å gjøre ??

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Det å ligge på utsiden burde i utgangspunktet ikke by på problemer.

Folk er vel stort sett greie.

Men dette er som mye annet, en sak med flere sider.

Mange av dagens moderne cabincruisere/flybridgebåter ( ingen stigmatisering fra min side bare så det er klart ), er lite egnet til å ligge på utsiden av.

Hovedgrunnen er at det knapt nok finns mulighet til å gå over fordekket deres om en vil på land.

 

Personlig ville jeg føle meg beklemt om jeg måtte bevege meg gjennom cockpit / uteplass på en slik båt, gjerne snike meg under kalesjen,  forbi bord hvor det sitter folk osv .

Har stor respekt for privatlivets fred også i båt, og alle båtene er ikke like enkle å ligge på utsiden av.

 

 

Arild

<{POST_SNAPBACK}>

 

Ja Arild,

 

Så enig så enig.

Vi har i tillegg en ganske stor skipshund ombord, 50 kg. Det gjør jo ikke saken enklere.

 

Noen steder har man vært nødt til å sette opp skilt, for å få folk til å ta hensyn.

 

Jeg har også forståelsen av at seilbåtfolk er noe mer imøtekommende og hensynsfulle, men så skal det også sies at min erfaring ikke er valdig stor. Har hatt Solluxen i 3 år nå.

 

Hilsen Petter

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en "organisert" havn burde dette ikke være noe problem. Der er det vel en vaktmann som kan anvise plasser og muligheter så langt det lar seg gjøre. I vår havn har vi en meget samvittighetsfull havnekaptein som møter opp når det forventes stor trafikk og som dirigerer alle gjester på plass. Men hvis forholdene bare er basert på "først-til-mølla"-prinsippet, da har jeg meget god erfaring med enkel og høflig verbal kommunikasjon (les: en liten prat med de det gjelder) :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg minnes at for en del år siden lå jeg i Rødvig sør for København. Til slutt var vi 9 båter utenpå hverandre og her var det ikke snakk om å nekte å få noen utapå, havnefogden dirigerte det hele. Er det sent på kveld og fullt må man bare akseptere å få noen utapå, kanskje ikke så trivelig, men dog. I Danmark er det en selvfølge å ta imot noen som kommer sent og ikke finner plass. Vel jeg har selv avvist båt i Hals, da kom en diger tysk seilbåt og ville legge seg utapå og jeg lå på en plass jeg knapt ville ligge alene. Da ble det mye gestikulering og trønderske gloser, men han fikk plass etter hvert.

Link to post
Share on other sites

En nydelig kveld med solnedgang og flatt hav, du kan se et par fisk sprette i vannflata, du siger inn mot plassen der du hadde tenkt å fortøye for natta og finner ut at alle plassene er opptatt og i tillegg ligger flere båter longside til kaia.

 

Hva gjør en god sjømann i en sådan stund. 

<{POST_SNAPBACK}>

En god sjømann (dvs. de som allerede ligger der) bør vite at dersom en ligger ved offentlig kai kan en ikke nekte andre å ligge longside utenpå. En høflig forespørsel til den båten som passer best ift. høyde/lengde osv. angående når han skal gå er på sin plass - ikke spørre om lov til å ligge utenpå.

 

(Går ut fra at Bolærne er offentlig kai - i alle fall nå som jeg så ypperstepresten fra Kolbotn beære øyparadiset med et besøk på kveldens dagsrevy).

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var vitne til en lignende situasjon i helga i en av de mest populære havnene i Kristiansand. En Princess 61 hadde lagt seg longside ved bryggene og det økte på med båter utover kvelden. Alle lå med anker ute bortsett fra denne kjekkasen. Til slutt kokte det over for noen som gav han et godt råd om å legge seg som de andre. Det virket og fyren lirket til "ferja" si slik at det ble plass til en 5-6 båter til.

Link to post
Share on other sites

jeg synes en god skikk er og legge ut fendere på begge sider av båten, dette betyr at du er velkommen! :cheers:

kansje skulle vi laget en velkommen fender som kunne henge på utsiden så er det jo ikke noen tvil.

vi i seilbåt beveger oss mye saktere og er ofte lengre tid ute på sjøen, har flere ganger vert rimelig sliten og trett når vi kommer til havn, tanken på og finne ny havn da er ikke aktuel så fremt den ikke er like ved.

synes også at det er en selvfølge og få en på utsiden i en havn me mye turister.

jeg har jo inntrykket av at di fleste båt folk er hjelpsome :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda med sine beskjedne 12 tonn jern finner det spesielt hyggelig når båt som ligger fortøyd til brygga har fortøyd gummijolla demonstrativt på utsiden. Det innbyr til gratis fendring. Man kan jo ikke si nei til en slik invitt. Alt annet vil være direkte uforskammet.

Link to post
Share on other sites

Hulda med sine beskjedne 12 tonn jern finner det spesielt hyggelig når båt som ligger fortøyd til brygga har fortøyd gummijolla demonstrativt på utsiden. Det innbyr til gratis fendring. Man kan jo ikke si nei til en slik invitt. Alt annet vil være direkte uforskammet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ligger så godt som alltid med sida til og med jolla på sida. Ikke demonstrativt som det kan se ut for, men for ikke å svi av båten som eventuelt skulle legge seg longside mens jeg ikke er til stede. Varmeanlegget lever sitt eget liv ombord og avgassen kan fort vekk gjøre den minste fender til ei kjempeblåse og lage nye uønska luftehull i glassfiber/plastbåter. Har måttet innføre denne rutina etter å ha svidd av ett par fendere og lagd fargekart på ett skrog som la seg til om natta mens jeg sov.

Begynner havna å bli full, flytter jeg jolla og legger ut gjestefendere.

Link to post
Share on other sites

Jeg legger ofte gummibåten på siden,

Det betyr IKKE at du ikke er velkommen til å ligge på utsiden av meg! 

<{POST_SNAPBACK}>

Dette gjør jeg også. Men det er oftest av praktiske årsaker. Det er som regel så trangt at det ikke er plass til å ha jolla liggende bak. Eventuelt så kan det hende at jeg har lyst til å ta en dukkert, og da ligger den også på siden, samme som hos Kent.

På gamle båten hadde jeg ikke davitere, så jolla ble slept hele tiden. Får se hvordan det går nå, om jeg kan ha jolla hengende i daviterne når jeg vil bade, eller om den må bort hvis jeg vil ha en dukkert. Det har ikke blitt utprøvd ennå, men nå ser det ut til at det kanskje kan være håp snart. :diving:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fint at dette temaet luftes. Vi farter mye i svenske- og danske farvann og det er en selvfølge at en ligger på utsiden- via en høflig forespørsel (kan være at de skal seile snart). Å legge jolla på utsiden vil nok oppfattes som svært avvisende og vil bli uglesett i en full havn.

Nå er båtfolk generelt hyggelige mennesker, men en skal være oppmerksom på at både fendrer for ikke å snakke om joller gir tydelige signaler til omgivelsne.

Link to post
Share on other sites

Når en ligger inntil offentlig kai må en regne med å få andre båter liggende på utsiden av egen båt. Jeg spør alltid først om det er ok, om det er folk tilstede. Om det svares nei argumenterer jeg for at de ligger ved offentlig kai og må regne med å ha båter på utsiden av seg.

 

Det har hendt at adskillige større båter har kommet for å legge seg utenpå min båt, hvor jeg har tilbudt de plassen min, for så å legge meg utpå båten som er mye større. Det har aldri vært noe problem.

 

Det er i allefall sikkert at om noen vinker deg bortil, og hjelper til med fortøyning, når du kommer inn i full havn, så føler en seg velkommen og at det er noen fantastisk trivelige mennesker i båten en legger seg utpå. Da smaker ankerdrammen ekstra godt, da den inntas i lag men nye venner.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

Det ville ikke akkurat ha falt meg inn å "spørre" om å ligge utenpå når det er offentlig kai. Egentlig gjør jeg heller det motsatte. Lemper over et tau og ber det arme offer om å gjøre fast. Sitter de i skjul og ser en annen vei gir jeg et klemt i fløiten for å få dem på dekk til å ta imot.

 

På den annen side, kommer det nogen og vil legge seg long-side med meg, så henger fendrene mine allerede ute og jeg går tidlig på dekk for å ta imot og ønske velkommen.

 

Sjøen (og kaien ...) er jo for alle.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Hos oss er det alt etter hvilke båter som ligger der, vi har seilbåt og da kan det være litt "knotete" å hoppe fra båt til båt viss det er vanlige motorbåter, iallfall for ungene. Liker heller ikke å legge oss utfor en som sitter med pussefilla på båten hele tiden heller, da vil jeg heller gå en halv time ekstra.

Men i det store og hele så er det veldig sjelden at folk er vanskelige? Alt går for en natt :sleep:

Link to post
Share on other sites

Liker heller ikke å legge oss utfor en som sitter med pussefilla på båten hele tiden heller, da vil jeg heller gå en halv time ekstra.

Men i det store og hele så er det veldig sjelden at folk er vanskelige? Alt går for en natt :sleep:

<{POST_SNAPBACK}>

Ikke no problem viss en følger skikk og bruk. Spør først og TA AV SKOA når du kommer fra land og skal gå over andre sin båt, om det reiner eller ei. Gå over dekket foran og unngå å stirre inn i båten så du ikke forstyrrer.

 

Å by på en ankerdram må vurderes i forhold til de folka som er der.

Link to post
Share on other sites

I utgangspunktet liker jeg ikke å ligge utenpå andre og vise versa, men jeg lurer på hvem betaler skaden på min båt når det er en som har lagt seg utenpå meg og det kommer litt mye svell eller bølger slik at min puller blir dratt i stykker samt at det blir en del plastskader? (10-20 tusen i skade)

Det burde ikke være mitt problem eller? (Har opplevd og sett dette men ikke på min båt)

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg ser ann hvem jeg legger meg inntil, velholdte båter uten merker er favoritten, og har ikke fått noen nei hittil, da de ser jeg har kjøpt inn myeeee fendere og selv ikke ønsker merker ;)

 

Passer også på at mine gjester og jeg ikke tråkker i puter uten at det er absolutt nødvendig, og at ingen uansett har på seg sko når man går igjennom andres båter.

 

Ser ikke det store problemet i at folk ligger longside, om det da ligger flere longside på utsiden igjen, for min del med anker og ankerwinsj som er en vits er det helt ypperlig.

Link to post
Share on other sites

På Østre Bolæren er det både longsidefortøyning og fortøyning med bøye/brygge. Om man kommer sent i havn må man ta i betraktning at det kan være fullt.

 

Skal dere være garantert plass så kom dere i havn tidligere, om ikke ha et alternativ klart. Det er slett ikke alle som ønsker noen utenpå seg, det så jeg selv i helgen på nettopp Østre Bolæren.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Her på Vestlandet er det helt normalt å ligge utenpå andre båter. Man finner den båten som passer best i størrelse og legget seg utpå den. Avklarer hvor lenge de skal ligge, og legger telefonnummer i vinduet om man blir lenge vekke. (båtplassenklistremerkene er fine i så måte)

Hos oss anmoder vi om at de går akter på badeplattformen, og ikke over framdekket om mulig. Ikke spesielt gøy når folk hopper ned på fordekket rett over høvlebenken i forpiggen.

Å ta av seg sko når man kommer fra land, blir litt vel hysterisk. Men høye hæler kan jo være farlig både for båt og person, så de kan med fordel taes av.

 

En selvsagt ting er at man fendrer godt opp og gjør klar fortøyninger før man går inntill. så sjekker man at eksosen på evnt. varmeapparat ikke kommer i konflikt med disse etter tillegging.

 

God sommer fra en som har bruksbåt som tåler å gåes på:-)

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...