Jump to content

Fortøyningskultur


Petter-B

Recommended Posts

Nå er jeg ikke helt enig i at å ta av seg sko er så ekstremt dersom en ikke er sikker på at en er helt rein på beina. I seilbåtverden er det en selvfølge ( og de fleste båtfolk i verden seiler ;). Et alternativ til full havn er også å ankre dersom det er forhold for det. Da ligger bra uten mange av de ulempene en kan opplever i en overfylt havn.

Link to post
Share on other sites

Var vitne til en lignende situasjon i helga i en av de mest populære havnene i Kristiansand. En Princess 61 hadde lagt seg longside ved bryggene og det økte på med båter utover kvelden. Alle lå med anker ute bortsett fra denne kjekkasen. Til slutt kokte det over for noen som gav han et godt råd om å legge seg som de andre. Det virket og fyren lirket til "ferja" si slik at det ble plass til en 5-6 båter til.

Man kan jo spørre seg, hvorfor flyttet han ikke på båten før det kokte over for noen, og at han pga dette følte seg litt truet til å flytte på seg? Nei, det er et faktum at disse folka ikke ser andres behov og ønsker, og ikke mist rett til å få legge til.

 

Det er slett ikke alle som ønsker noen utenpå seg, det så jeg selv i helgen på nettopp Østre Bolæren.

Det er ikke lov ti å nekte på Østre Bolærne! Som tidligere fortalt, måtte jeg få fatt i havnevakten der ute pga en rabiat person som ville ha oss bort. Da hadde han vel holdt på et par timer i strekk, så ikke gi dere!!! Vedkommende fikk beskjed av havnevakten om å forlate havnen om han ikke aksepterte at vi lå utenpå han.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

helt enig med skipper worse! kunne ikke falle meg inn å spørre om lov.... men gjerne om hvor lenge de blir liggende og om de kan gjøre fast.

Prøver å finne båter i samme størrelse å ligge utenpå også.

Går alltid over baugen på andre båter, om ikke eier sier noe annet... og legger jolla innenfor/under baugen om den ikke henger i davitene da...

Ta av sko.... er det aprilsnarr?

og er pullerne dine aå dårlige at di ryker ved belastning fra et par tre andre båter bør du snarest senke den å få deg noe skjikkelige greier.

Redigert av Haraune (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På Østre Bolæren er det både longsidefortøyning og fortøyning med bøye/brygge.

Og så er det vestre bolærne i tillegg som man kan gå til om man vil ha et finere sted å ligge rett i nærheten

 

 

Ta av sko.... er det aprilsnarr?

Å ta av sko er da helt topp sålenge det ikke høljeregner, da går man enda mer stille og skånsomt over båten på innsiden.

 

Bare å prøve, du vil bli overrasket over hvor fint det er den gangen du selv ligger innerst og folk tar av skoene når de labber over deg

Link to post
Share on other sites

Jeg forventer som sagt at folk tar av seg sko, spesielt på dekket der puter og lignende ligger, samt forran er det høy finish gelgoat, ala skrogsider, går du med sko der blir det grove/dype riper fort.

 

om folk bare går på teaken er det ok de har sko, men det klarer de sjelden gjøre...

Link to post
Share on other sites

Så akkurat 2 små seilbåter i Brosundet som tok opp ihvertfall 4 plasser....så det er hver sin gang og ingen er perfekt :lipseal:

Og der kom unskyldningen for å holde på i samme sporet. Og for en sammenlikning :lol:

Kan ikke annet enn å le av denne.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Skoløsningen er i all enkelhet å bruke et par sko (kun!) ombord og et annet par ved ilandstigning. Litt orden bør man ha!

Jeg har i fundert litt over hvorfor folk bruker grovmønstrede traktorsko med sorte såler ombord? Det ser ikke ut etter at slike vandaler har tællet over dekket! Fysj :eek:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg har i fundert litt over hvorfor folk bruker grovmønstrede traktorsko med sorte såler ombord? Det ser ikke ut etter at slike vandaler har tællet over dekket! Fysj :eek:

 

-jeg bruker ikke sko ombord.. deilig å gå barfot. På kveldene plukkes ullsokkene frem om det blir kjølig. Sko og sokker tas av og på inne på brygga. Enkelt ( og kanskje litt oppdragende) :)

Når jeg forserer andres båter med skoa i hånda, så har jeg en følelse av at det legges merke til. Ikke bare er det lydløst men jeg drar ikke med søle, grus og sand opp på båtene til folk. Fjellsko, les traktorsåler, bruker jeg til fjellturer.

 

ser jeg ble litt OT jeg også... men jeg skal jaggu komme med noen fotobidrag i denne tråden etterhvert, klassiske eksempler på fortøyning som tar plass. Trophy har sikkert også merket seg 15 til 20fotere som legger seg midt på den 25 meter lange brygga nedenfor Apotekertorgen i Brosundet (Ålesund). Imponerende hvor mye plass en "liten" båt kan oppta.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo da, det kan sikkert gjøres unntak for vestlandet. Men her i siviliserte urbane strøk, her ønskes ikke slikt bentøy på dekk! Det kan dog gjøres unntak, om vedkommende i slikt vulgært bentøy vasker båten etter seg :thumbsup:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Er glad jeg bor på en øy utenfor "sivilisajonen" Her er båtlivet mere enn bekymring om fendere er godt nok polert & fortvilelse over fotspor på et plastdekk...

 

Men for all del, hvis noen absolutt vil labbe på sokkelesten over våte dekk, så håper jeg vorherre ser i miskunn til slike mennesker og velsingner dem med smukt og tørt veir.

Link to post
Share on other sites

 

Men for all del, hvis noen absolutt vil labbe på sokkelesten over våte dekk, så håper jeg vorherre ser i miskunn til slike mennesker og velsingner dem med smukt og tørt veir.

 

:) tar en av seg sokkene også, så går det så meget bedre.

 

forøvrig tror jeg neppe "vår herre" har så mye med dette å gjøre heller.

Link to post
Share on other sites

Opplevde forøvrig forleden at et par vernesko, type sorte med gummisåle, med olje og maling all over, forserte badeplattformer og dekk på samtlige rekker med båter i Ålesund gjestehavn. Han hadde på seg signalgul "arbeidsuniform". Hvem tror dere det var? :)

 

-jo, havnevakta.

neste gang han kommer før jeg rekker å løpe opp i kiosken for å betale, skal jeg jaggu be han bli stående på land med arbeidsskoene sine, så kan jeg heller komme inn til han med pengene. :) eller er det litt ufint?

Link to post
Share on other sites

Dette med å ta av skoa blir vel kanskje litt i meste laget vel? Utendørs? Nei, du må regne med litt merker på dekk.

 

Ellers er jeg enig med dem som legger ut fendere og tar i mot folk når de kommer. Det er sånn vi vil ha det :yesnod: La oss slippe å møte grinebiterne som er redd for at noen skal komme borti båten sin. Egentlig bør disse se til å få seg noen riper langs skutsida sånn at de blir litt mer åpen og jovial :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...