Kystskippern Startet 12.November.2016 Link til dette innlegget Startet 12.November.2016 Sommeren 2017 blir første sommer med skjærgårdsjeep (tror vi) og planen er å ta turen fra Oslo til Mandal med en 25 fots Nordkapp Enduro med 300 hk Evinrude, Båten har liggeplass til 2 dverger, noe ikke vi er, så tanken er å ligge på hotell langs ruten. Er det noen som har forsøkt noe sånt som kan dele litt erfaringer her? Tenker litt på hvilke hoteller som er mulig å benytte langs kysten hvor man kan legge båten trygt over natten. Vi leier nok en hytte i området Søgne-Mandal, men det hadde jo vært fint å slippe å frese ned på en dag. Blir jo litt avhengig av brukbart vær underveis, men blir det for mye vind og bølger flytter vi oss om natten, da det ofte er roligere. Har radar/AIS/kartplotter/VHF og selvfølgelig resten av nødvendig sikkerhetsutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Oslo - Mandal er ca 175 nautiske. Med en masjfart på 25 knop blir det bra nøyaktig 7 timers gange. Et spørsmål er hvor lange etapper du ser for deg, et annet spørsmål er hvor mye dere ønsker å gå innaskjærs i sakte fart for å nyte sommern og fine steder. Går du i masjfart kan du jo for eksempel dele turen i 3 med to overnattinger. Stavern kan vel kanskje være et greit første stopp, og Arendal det neste? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kystskippern Svart 13.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Ikke dårlige forslag det Komodo . Har overnattet på Wassilioff for mange år siden, så Stavern er ikke noe dårlig forslag. Tenkte å ta turen innaskjærs der det er mulig og kanskje bruke 3-4 dager nedover. Frese over lange strekk, putre gjennom trivlige steder. Har vært nedover langs kysten noen ganger tidligere men med 42 fots seilbåt. Da mister man mange trange sund og idyller fordi det er en bru, en kabel over leia eller for grundt. Seilbåten stakk 220 cm, det satte noen begrensninger. Hvis noen har gode gjemte perler å foreslå så hadde jeg blitt glad Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Finne sikker havn og hotell i gang avstand er på dette strekket lett for det finnes i alle byeneTror jeg bare hadde tatt turen uten noe særlig planlegging.Latt vær og vind samt ønsket om å putre innaskjærs for å se mixed med bading og spising så fikk kvelden styre hvor langt man rakk den dagen.Tror jeg hadde nøyd meg med i lage diverse innaskjeærs ruter på kartplotteren. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Jeg vurderer å ta med båten på sørlandet i sommer på henger, og starte f.eks i Kristiansand.. Jeg har starta litt ruteplanlegging, men ser jo det at selv om det er veldig kort i NM i mellom steder/byer på sørlandet i forhold til Møre og Trøndelagskysten, så vil det ta litt tid, i og med at vi er interessert i å gå innaskjærs å putre rundt holmer og skjær, se steder og gå trange leder der store båter ikke kan gå! bading soling og alt som hører med. 25 knop masjfart er bare å glemme. skulle jeg gått kysten utaskjærs ville jeg nok heller hatt en 30fots halvplaner.. vi kan lage dobbeltseng akter og har en minilugar forran som jeg og sønnen bruker å ligge over i noen ganger, men vi kommer nok til å ta inn på kysthoteller ol. vi også! Selvsagt har været stor betydning. Vi har vært inne på tanken om å ta med husteltet vårt i uthavn. Det kan jo være et alt for dere også! Vi har et moderne hustelt som var overaskende bra! Importerte fra UK som var betraktelig mange tusenlapper mindre enn å kjøpe i Norge! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sørlandet2 Svart 13.November.2016 Link til dette innlegget Svart 13.November.2016 Sommer og sol, er drømme-dager på Sørlandet. Det betyr ofte urolig sjø yttasjærs. Skal en flytte seg raskt, så er det flott før solgangsbrisen får tak i 10-tia. Etter det, så er innaskjærs i 5 knop måten å nyte Sørlandet. ankre opp på et blankslipt svaberg med "teane" i tanga. Kose seg, vente til i åtte-tia på kvelden. Så er det på ny mulig å flytte seg raskt yttaskjærs. God tur. Kos dere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.