Jump to content

Hvorfor bruke skattepenger på å betale båtplasser til lystbåter?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Her er det noen som har røka sokkene sine. Dette er veldig enkelt: kommunen er grunneier og retningslinjer for styre og stell er vår stemme i demokratiet. Med unntak av de kommuner som har drevet litt "snusk" og blitt tatt for det er min mening krystallklar: Lystbåthavner skal IKKE ut på private konkurransemarked der det i dag er kommunal drift, det blir slutten for båtlivet til menig mann. 

 

Hvorfor det, om det ikke er fordi det går offentlige ressurser inn i driften som gjør plassene billigere enn hva det faktisk er mulig å drifte på kommersielt vis? 

 

Hvermannsen ligger da både i kommunale og private havner allerede... men en skattepengesubsidiert kommunal plass kan være en tom bås hos en kommersiell aktør, dvs rent tap. 

 

Så det er ok med subsidierte kommunale plasser som stjeler næringsgrunnlaget fra andre? Jeg syns ikke det. 

 

Feks tror jeg ikke det hadde vært noe problem å ha en kontrollert utfasing av kommunale plasser i Oslofjord- området samtidig som man la til rette for kommersielle aktører. 

 

Så kunne man tilbakeført de områdene som lå sentralt og ble brukt til kommunale båthavner til folket. Folk flest har ikke båt. 

--------------------

Link to post

Ingen av de kommunene jeg har, eller har hatt med å gjøre, driver denne type subsidiering (lenger) heldigvis og selvfølgelig ikke. Frie midler må, bør, ja jeg vil si skal, i størst mulig grad brukes på det som kommer det store flertallet til gode, ikke en egen liten gruppe.

 

Ååå, hva da med operahus, teater osv...

Link to post
Guest Avmønstret#

Ååå, hva da med operahus, teater osv...

 

Det er vern av kultur som ellers ikke ville overlevd, eller har små muligheter til å overleve uten offentlig subsidiering på ene eller andre måten. 

 

Tviler på at mange vil mene båtlivet ikke eksisterte om vi ikke hadde kommunale havner, i ihvertfall ikke i områder med mange kommersielle aktører allerede. 

----

For å snu på det, heller bruke offentlige ressurser på opera og teater enn å subsidiere båtplasser til lystbåter. Lystbåtfolket klarer å betale for sine båtplasser uavhengig av det offentlige. Uten det offentlige vil vi fort kunne ende som en nasjon uten egen opera og uten teater som kan sette opp stykker med kunstnerisk verdi, for vi har jo en del private teatre allerede men de grenser vel fort vekk til revysener....

Link to post

Hvem skal få pengene for salget av båthavnene til båtforeningene syntes du?
Er det kommunen som er grunneier eller båtforeningene som har opparbeidet båthavnen i mange ti år og eventuelt hva skal båtforeningen bruke pengene på når de ikke har båthavn?

Syntes problemstillingen din er helt på tryne.
Det er jo ikke slik at båtforeninger med kommunal fødselhjelp popper opp og fortrenger private bryggeanlegg.
Båtforeningene var først så må andre aktører til passe seg  det.
Båtforeningene betaler leie av grunnen til kommunen og de er bygget opp havnen over mange år med dugnad og innskudd samt årlig leie.
Ofte har de ikke en eneste ansatt da alt gjøres på frivillig basis.
Hvordan du kan hevde kommunen bruker skattepenger på båtplasser til noen få heldige er for meg en gåte.
De bruker ikke penger på det og har ofte en inntekt i form av leie som du ikke hadde hatt fått hvis området ikke var opparbeidet av båtforeningene.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Det er vern av kultur som ellers ikke ville overlevd, eller har små muligheter til å overleve uten offentlig subsidiering på ene eller andre måten. 

 

Tviler på at mange vil mene båtlivet ikke eksisterte om vi ikke hadde kommunale havner, i ihvertfall ikke i områder med mange kommersielle aktører allerede. 

----

For å snu på det, heller bruke offentlige ressurser på opera og teater enn å subsidiere båtplasser til lystbåter. Lystbåtfolket klarer å betale for sine båtplasser uavhengig av det offentlige. Uten det offentlige vil vi fort kunne ende som en nasjon uten egen opera og uten teater som kan sette opp stykker med kunstnerisk verdi, for vi har jo en del private teatre allerede men de grenser vel fort vekk til revysener....

 

Njaa, at fiffen skal subsidieres for å gå i teater har jeg ingen forståelse for...

 

Da er det faktisk mer legitimt at vanlige båtfolk subsidieres med båt plasser...

 

Men begge deler er en uting etter min mening..

Link to post

For å snu på det, heller bruke offentlige ressurser på opera og teater enn å subsidiere båtplasser til lystbåter. Lystbåtfolket klarer å betale for sine båtplasser uavhengig av det offentlige. Uten det offentlige vil vi fort kunne ende som en nasjon uten egen opera og uten teater som kan sette opp stykker med kunstnerisk verdi, for vi har jo en del private teatre allerede men de grenser vel fort vekk til revysener....

 

Tiltredes!

Link to post
Guest Avmønstret#

Njaa, at fiffen skal subsidieres for å gå i teater har jeg ingen forståelse for...

 

Da er det faktisk mer legitimt at vanlige båtfolk subsidieres med båt plasser...

 

Men begge deler er en uting etter min mening..

 

Nja, jeg ser greia om en har et klasseperspektiv, men det er vel like riktig å se på Opera osv som marginale greier som rett og slett ikke har livets rett kommersielt, men stor kulturell verdi for enhver sivilisert nasjon. 

 

Å eie en lystbåt er et overskuddfenomen og noe som ikke er i nærheten å forsvinne om den offentlige subsidieringen opphører. 

 

Jeg er ikke sikker på at det er mer legitimt å sponse lystbåtplasser altså :-) Kommunen stiller ikke opp med lavt prisede parkeringsplasser for campingvogner og campingbiler til byfolk heller ;-) Og tenk hvor avgiftsbelagt de er fra før. 

 

Sett i perspektiv så ville vel folk bare flira om campingfolket krevde lavt prisede kommunale parkeringsplasser for vognene og bobilene sine. Men er det mer urimelig enn å kreve kommunal båtplass, gjerne sentralt, og i hvertfall rimeligere enn gjengs markedspris?

Link to post

Pinkvin, du er en hederlig kar som har mange fornuftige synspunkter. Men nå synes jeg du beveger deg ut på et område som blir vanskelig å forstå for oss vanlige folk på gulvet.

 

Det er vern av kultur som ellers ikke ville overlevd, eller har små muligheter til å overleve uten offentlig subsidiering på ene eller andre måten. 

Har denne kulturen livets rett om ikke de som vil bruke den er villige til å betale prisen?

 

Uten det offentlige vil vi fort kunne ende som en nasjon uten egen opera og uten teater som kan sette opp stykker med kunstnerisk verdi,

Hva skjer da, og hva er kunstnerisk verdi?

 

vi har jo en del private teatre allerede men de grenser vel fort vekk til revysener....

Er revy dårligere enn teater? Av de jeg kjenner har nok de fleste vært mer på revy enn teater, men det er tydeligvis ikke fint nok.

 

Kanskje det går an å trekke en analog til båtlivet:

 

"Jasså, har du bare en Solux 24, nei det var ikke rare greiene nei. For at det skal kunne regnes som en akseptabel båtkulturell verdi av samfunnet må du minst ha en Princess 45"

 

 

Nja, jeg ser greia om en har et klasseperspektiv, men det er vel like riktig å se på Opera osv som marginale greier som rett og slett ikke har livets rett kommersielt, men stor kulturell verdi for enhver sivilisert nasjon.  

Hvilken verdi har Opera for nasjonen?

 

Jeg har vært på teater noen ganger, men aldri på opera. Av helsemessige årsaker kommer jeg aldri til å gå på teater eller opera igjen. Men det er tydelig at jeg gjennom skatteseddlen skal være med på å sponse opera og teaterfesten for fiffen resten av livet. Jaggu heldige de som har den sære interessen. Mine interesser må jeg finansiere selv.

Link to post

Jeg synes pinkvin har et poeng. I Oslo-området betaler jeg nå nærmere 50000 kr i året for en 4,5 meters båtplass hos private aktører. Det er selvsagt lange ventelister i alle de kommunale havnene og i praksis ikke mulig å få en plass der før om mange år. Det jeg finner feil og meningsløst ved dette systemet er at svært mange av disse kommunale båthavnene blir fylt opp av gamle "lik" som verken blir brukt eller vedlikeholdt, men kun ligger der fordi eier av båtplassen kansje får lyst til å kjøpe båt igjen senere og uansett betaler så lite for å ha plassen at de ikke vil si den fra seg. Det finnes mange skrothauger i disse kommunale båthavnene og jeg har tom møtt på folk som skryter av at de ikke har startet motoren på 6 år, der de ligger i sin billige båtplass, subsidiert av fellesskapes midler, mens de egenlig burde fått beskjed om at det er andre som trenger denne båtplassen mer enn de. I en annen havn, er det folk som eier to båter over 60 fot. Den ene brukes aktivt i sommerhalvåret, mens den andre fungerer som lagerplass... Jeg har vanskelig for å tro at dette var intensjonen til politikerne når disse ordningene ble etablert. Det gjør meg ingenting at noen betaler mindre for båtplassen enn meg, men da burde det i hvertfall være et legitimt behov for båtplassen, og skrothauger som ikke har vært flyttet på årevis burde definitivt blitt bedt om å finne seg en annen plass, selge eller skrote. En annen måte det kanske kunne blitt gjort på var at plassene ble utdelt for en begrenset periode slik at folk ikke kunne tviholdt på disse plassene i årevis når de ikke har noe reelt behov. En annen ting er selvsagt at disse foreningene bidrar til å gjøre det vanskeligere for de private aktørene som har gjort store investeringer i sine anlegg. Der jeg arbeider mottar vi mange oppsigelser hvert år, siden flesteparten av båteierne også står på venteliste i alle de kommunale havnene og forsvinner dit så snart en mulighet byr seg.

 

Om jeg ønsker å dra på en teater eller operaforestilling så har jeg akkurat samme muligheter som andre til å kjøpe billett når de legges ut for salg. Det er så vidt jeg kjenner til ikke slik at det er en privilegert gruppe som først får mulighet til å se på forestillingen gratis, mens jeg evt. må ta meg til takke med en restbillett på bakerste rad og betale blodpris, slik det i praksis fungerer i båtplassverdenen. Flere av mine venner fikk for øvrig medlemskap i den lokale båtforeningen i dåpsgave, og lever godt på leieinntektene båtplassene genererer i dag, selv om de selv aldri har hatt noen båt og nå er godt oppe i 30-årene. 

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post

Hvilke kommuner er dette?

Det får en ikke svar på.

 

Det er da noen kommuner som hjelper til med å legge ut brygger,  MEN de skatte kronene renner fort inn i kassen igjen i form av innskudd og årlig leie.

 

Her i fjorden er det Grenland Havn som skummer fløten og båtforeningene står for driften og må betjene låneopptaket når bryggen skal  utvides/fornyes.

Enda båtforeningene bare er leietaker og står for innkrevingen,  på Husmanns kontrakt.

Grunnen til at "de såkalte komunale havner" er at de drives etter "næring etter tæring” ikke for å tjene en masse penger og gå konk når det passe driverene og alle innskudd er tapt..

 

Er det  båtfolket som klager   på alle de som forlanger parkering og oppkjørte løyper betalt med skattekroner. :nonod:

Har en båtforening litt opplagsplass vill/ tar kommunen den til annet formål.

 

Og nå vil noen legge ned det som er igjen av båthavnene i Oslo, slik en gjorde gang på gang på 50 tallet, denne filmen kunne hvert laget i dag..... 

https://www.youtube.com/watch?v=NyXJKnuyjoo

 

Slik var det før, her er det fornuftig bruk av skattekroner.

 

Flere på sjøen og  det blir færre på sykehjem helse i hver tur.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Pinkvin, du er en hederlig kar som har mange fornuftige synspunkter. Men nå synes jeg du beveger deg ut på et område som blir vanskelig å forstå for oss vanlige folk på gulvet.

 

Har denne kulturen livets rett om ikke de som vil bruke den er villige til å betale prisen?

 

Hva skjer da, og hva er kunstnerisk verdi?

 

Er revy dårligere enn teater? Av de jeg kjenner har nok de fleste vært mer på revy enn teater, men det er tydeligvis ikke fint nok.

 

Kanskje det går an å trekke en analog til båtlivet:

 

"Jasså, har du bare en Solux 24, nei det var ikke rare greiene nei. For at det skal kunne regnes som en akseptabel båtkulturell verdi av samfunnet må du minst ha en Princess 45"

 

 

Hvilken verdi har Opera for nasjonen?

 

Jeg har vært på teater noen ganger, men aldri på opera. Av helsemessige årsaker kommer jeg aldri til å gå på teater eller opera igjen. Men det er tydelig at jeg gjennom skatteseddlen skal være med på å sponse opera og teaterfesten for fiffen resten av livet. Jaggu heldige de som har den sære interessen. Mine interesser må jeg finansiere selv.

 

 

Kunne ikke vært mer enig med Komodo.

Link to post

Jeg synes pinkvin har et poeng. I Oslo-området betaler jeg nå nærmere 50000 kr i året for en 4,5 meters båtplass hos private aktører. Det er selvsagt lange ventelister i alle de kommunale havnene og i praksis ikke mulig å få en plass der før om mange år. Det jeg finner feil og meningsløst ved dette systemet er at svært mange av disse kommunale båthavnene blir fylt opp av gamle "lik" som verken blir brukt eller vedlikeholdt, men kun ligger der fordi eier av båtplassen kansje får lyst til å kjøpe båt igjen senere og uansett betaler så lite for å ha plassen at de ikke vil si den fra seg. Det finnes mange skrothauger i disse kommunale båthavnene og jeg har tom møtt på folk som skryter av at de ikke har startet motoren på 6 år, der de ligger i sin billige båtplass, subsidiert av fellesskapes midler, mens de egenlig burde fått beskjed om at det er andre som trenger denne båtplassen mer enn de. I en annen havn, er det folk som eier to båter over 60 fot. Den ene brukes aktivt i sommerhalvåret, mens den andre fungerer som lagerplass... Jeg har vanskelig for å tro at dette var intensjonen til politikerne når disse ordningene ble etablert.

Denne delen av argumentasjonene er jeg enig i. Ikke feil at felleskapet legger til rette for båtfolket og bruker penger på det, men skjevhetene i praksis er uheldige.

 

Dette skriver seg nok tilbake til den tiden da båtfolket engasjerte seg i ideelle foreninger for å få til noe. De foreniningene lever videre den dag i dag, men dekker ikke behovet for alle som har båt. Her i Fredrikstad ser vi f.eks. at du skal være særdeles heldig for å ha en båt på mer enn 4m bredde og få plass i en båtforening.

 

Nå er det jo heller ikke slik at alle vil ha plass i båtforening. Noen fortrekker en marina som tilbyr en høyere grad av service og er villig til å betale for det.

 

 

Om jeg ønsker å dra på en teater eller operaforestilling så har jeg akkurat samme muligheter som andre til å kjøpe billett når de legges ut for salg. Det er så vidt jeg kjenner til ikke slik at det er en privilegert gruppe som først får mulighet til å se på forestillingen gratis, mens jeg evt. må ta meg til takke med en restbillett på bakerste rad og betale blodpris, slik det i praksis fungerer i båtplassverdenen.

Noen er så heldige å ha en interesse som er sterkt subsidiert. Er man mer uheldig kan man gå gjennom livet med interesser som ikke skal subsidieres, kanskje tvert i mot avgiftsbelegges ekstra.

 

Uansett vil det allitd være slik at offentlige midler blir fordelt ut til særgrupper. At båtfolket også får en pott ser jeg ikke det store problemet med.

Link to post

 Kommunen stiller ikke opp med lavt prisede parkeringsplasser for campingvogner og campingbiler til byfolk heller ;-) Og tenk hvor avgiftsbelagt de er fra før. 

 

Sett i perspektiv så ville vel folk bare flira om campingfolket krevde lavt prisede kommunale parkeringsplasser for vognene og bobilene sine. Men er det mer urimelig enn å kreve kommunal båtplass, gjerne sentralt, og i hvertfall rimeligere enn gjengs markedspris?

Tror nok du trenger en liten reality sjekk.

Kommunale parkeringsplasser til bobiler finner du i mange byer rundt oslofjorden.

Å ja de er langt billigere å stå på en vanlige parkeringsplasser også.

Her har du hva som gjelder for bobiler i min by.. Tønsberg

http://www.tbgparkering.no/mappe-med-underside-til-parkering/bobilparkering/

For de som ikke gidder å trykke på linken koster det kr 150 i døgnet inkludert strøm,vann og søppeltøming for å parkere midt i byen.

Du må gjerne ta med deg privatbilen din til Tønsberg så finner du fort ut hva det koster å stå et døgn på kommunal plass i sentrum.

 

I samme by har vi en kommunal svømmehall med lattlig lave priser som ingen private kan konkurrere på pris.

Det hindrer ikke at vi har to private badeanlegg som lever av å ha bedre fasiliteter enn den utslitte kommunale svømmehallen.

 

 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post

Ååå, hva da med operahus, teater osv...

 Ja, her er du inne på noko. Har høyrt kvar bilett til DEN Norske Opera vert subsidert med nær 1000 kroner, og det er ikkje til dei med minst råd. Berre for å ha nemdt det. Trur  subsidieringen til den norske lystbåtflåten er nesten ikkje eksisterande. Me betaler gilde sjølve, og vel so det. Eg kjenner ikkje til noko subsidiering her på mine kantar. 

Link to post

Vi må akseptere (og glede oss over) at vi har en til dels velfungerende blandingsøkonomi i Norge.

Litt kapitalisme, litt sosialisme, litt velferdsstat og litt fattigdom, litt ytringsfrihet og litt politisk sensur osv. osv. -Dette varierer litt etter som velgerne stemmer inn hvem som dominerer i landets og kommuners ledelse.

 

Jeg ser lite mening i å angripe lystbåteiere med skattepenge-argumentet, mange båthavner er møysommelig bygget opp av gratisarbeidende foreningsmedlemmer, der en andel av kontingenten dekker tomteleie til kommunen, som oftest til en ganske hyggelig pris som ikke har vært justert opp muligens.

 

Men hør nå her: Det finnes da veldig mange andre hull å bli indiignert over, hvis du er opptatt av hvordan skattepengene dine brukes, Pinkvin? Ikke at jeg tror at det er ditt politiske ståsted, så hele diskusjonen du drar i gang virker veldig kunstig og er i det hele tatt lite treffende.

 

Ditt forsøk på å simulere Frp-er med allergi mot skatter og avgifter er mislykket.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post

Ååå, hva da med operahus, teater osv...

 

Opera og teater er tilgjengelig for alle, bare å kjøpe billett det?

 

Når det gjelder opera så koster billetter alt fra 100 til rundt 800 kroner per sete, men blir vel subsidiert med noen tusen per billett. Jeg vil tro at uten denne subsidieringen så vil mye av norsk kulturliv måtte stenge dørene, og jeg er klar over at det for noen vil være å anse som en fordel (?), men kanskje litt synd i et større bilde mht å bevare vår kultur og kulturlivet i det hele tatt. Jeg mener i alle fall det.

 

Tror at denne subsidieringen først og fremst gjøres av staten mens båthavner i kommunen må tas fra frie midler for vi skal vel ikke innføre dobbeltrom for alle på gamlehjem slik at båtfolket skal få billige plasser og subsidiert bensin/diesel?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Guest Avmønstret#

I motsetning til kommunale havner så diskriminerer i det minste ikke kommersielle tilbydere basert på bosted. 

 

Hvor mange kommuner er det innen 30-40 minutters kjøring fra Oslo? Eller i Vestfold/Østfold osv. Med hvilken rett kan kommuner reservere noen av de beste plassene for å ha småbåter samtidig som de nekter andre adgang basert på bostedsadresse? 

 

For fakta så sondrer alle til den samme sjøen og samme fjorden, og heldig er de som bor nær, skal de ha fordelen av offentlig subsidiert havn fordi de bor nær sjøen?

 

Tvert i mot, om det skulle være et offentlig tilbud om båtplass burde vel de som ikke bor nær sjøen vært prioritert, kommuner uten kystlinje osv.

 

Her brukes offentlige midler motsatt... først har man fordelen av å bo nær sjøen, så bruker ens kommune penger på å gi en billig båtplass og holde "utenombys folk" unna.  

--------------

 

Noen av de kommunale båtplassene har åpenbart sett "utfordringen" og har vedtekter som sier at folk fra kommuner uten egen kystlinje har rett til å søke, men søkere fra egen kommune prioriteres. Og all den tid prisene i en kommunal havn er lavere en markedspris, og havnens plasser som regel er blant de beste, ja da har andre i praksis ikke adgang. 

 

Som et "offentlig tildbud" burde alle hatt lik tilgang, på samme måte som hos kommersielle aktører. Hvis man skal diskriminere etter noen kriterier så må det være noe annet enn bosted. Men hvorfor skal de kunne diskriminere i det hele tatt?

-----------

 

Og så er det problemet Kaften tar opp. Når noe blir for billig så blir det "pervertert", ingen er villig til å gi fra seg plassen fordi det i praksis vil være et økonomisk tap, eller man sier fra seg økonomisk gevinst ved fremleie osv. 

 

Det hele ender i at en drifter ineffektivt med båter som ikke er i bruk (men det er så lang venteliste og prisen er så lav at man ikke setter båten på land for godt for da mister en plassen), plasser som fremleies med gevinst til den som har fått tildelt offentlig sponsa plass. Ja til og med folk som kjøper "vrak" som de har i båsen bare for å beholde plassen. 

 

Alt dette blir gjort av en svært god grunn. Tilbudet er for godt til å være sant, det ville ikke vært mulig om det ikke var offentlig subsidiert, og da gjør man man mye rart for å beholde fordelen. 

------------

 

Og til dere som mener at det ikke gis noen fordeler med kommunale havner, hva er da problemet med å la andre overta driften?

Link to post

Hvordan kan det ha seg at vi i 2016 har flere kommuner som bruker offentlige penger og ressurser på å gi noen få heldige billige båtplasser for sine lystbåter? 

 

Jeg spør igjen.

Hvilke kommuner bruker offentlige penger og ressurser på dette?

Det må da gå an og komme med et konkret eksempel.

Hvis ikke blir hele spørsmålet pisspreik.

Link to post

Jeg spør igjen.

Hvilke kommuner bruker offentlige penger og ressurser på dette?

Det må da gå an og komme med et konkret eksempel.

Hvis ikke blir hele spørsmålet pisspreik.

Dette lurer jeg også på.

Det vanlige er jo at båtforeningene leier en tomt, og at medlemmene driver på dugnadsbasis, og det belaster ikke økonomien i en kommune så vidt jeg kan se.

Link to post
Guest Avmønstret#

Jeg spør igjen.

Hvilke kommuner bruker offentlige penger og ressurser på dette?

Det må da gå an og komme med et konkret eksempel.

Hvis ikke blir hele spørsmålet pisspreik.

Alle kommuner som tilbyr kommunale båtplasser til vesentlig under markedspris. Særlig der hvor konkurransen er stor, feks i Oslofjorden.

 

Med mindre du mener lav pris på kommunale plasser oppstår på mystisk vis så er det takket være offentlige ressurser,på ene eller andre måten.

 

Og pissinga er vel greit å holde utenfor :-/

.......

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...