Jump to content

Hydraulisk styring, det andre rattet svinger motsatt vei


Heimegut

Recommended Posts

hei.

har fått det problemet att når eg svinger ene rattet til fult ror, so begynner det andre rattet å svinge motsatt vei., når roret har nådd full sving.

det samme skjer når eg bruker autopiloten.

 

kan det være luft i det hydrauliske systemet som gjer at ratta begynner å svinge motsatt vei?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig hydraulisk styring. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post

Om eg skal begynna å tenkja -

du svinger rattet til du har fullt rorutslag. Dermed so går ikkje roret lenger. ved fortsatt vri på rattet den samme veien, skal vel egentlig rattet bli umulig å svinga meir. Det får du likevel tydeligvis til, og då går det andre rattet motsatt vei. Eg antar at rattet då går betydelig tyngre ? eg tenkjer at der kan vera ventiler i systemet som avlaster rormotoren, slik at den ikkje får skadelig overtrykk, det kan virka slik. Og, nei - eg vil ikkje setja dette på konto for luft i styringa.

 

Edit:

 

Eg trur nok at Elise har rett.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Defekt tilbakeslagsventil er nok riktig.

 

Det som skjer er at trykket i hydraulikksystemet øker når rorutslaget øker pga. motstanden i vannet. Når du kjører rett fram er roret så og si ubelastet, og systemet nærmest trykkløst. Når du har roret helt i borde kommer det ikke lenger, og trykket blir enda høyere. Det høres ut som om tilbakeslagsventilen begynner å slippe gjennom olje ved et visst trykk.

Link to post

ok.

det var noe slikt eg fryktet.

desse tilbakeslags-ventilene er dei inni ei boks, der som røra ifra rattene (2 rør frå hvert ratt) går innpå, også går der 2 rør videre bak til roret?

 

det er også slik når eg bruker autopiloten;

autopiloten jobber, for og holde båten på rett kurs, men ratta begynner å gå rundt;

så istedenfor at AP klarer å svinge båten, so er det bare rattene som beveger seg, og båten går nærmest rett frem...

Link to post

Det sitter normalt to kuler mot et sete i en slik ventil, med et stempel imellom, fordi dette må værte en såkalt pilotsyrt tilbakeslagsventil.

Det som kan være feil er forurensing i oljen som gjør at  kula ikke klarer å tette.

Det kan hende at det er nok å rengjøre dette.

Et annet triks med slike ventiler er å legg i en tilsvarende kule og slå på denne med bruk av dor og hammer. Da slår du sete til kulen og det blir ofte tett nok.

Redigert av Elise (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...