Heimegut Startet 13.November.2016 Del på Facebook Startet 13.November.2016 hei. har fått det problemet att når eg svinger ene rattet til fult ror, so begynner det andre rattet å svinge motsatt vei., når roret har nådd full sving. det samme skjer når eg bruker autopiloten. kan det være luft i det hydrauliske systemet som gjer at ratta begynner å svinge motsatt vei? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig hydraulisk styring. hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 13.November.2016 Del på Facebook Svart 13.November.2016 Dette tyder på at tilbakeslagsventilene i den pumpen som rattet beveger seg på lekker, Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.November.2016 Del på Facebook Svart 13.November.2016 (redigert) Om eg skal begynna å tenkja - du svinger rattet til du har fullt rorutslag. Dermed so går ikkje roret lenger. ved fortsatt vri på rattet den samme veien, skal vel egentlig rattet bli umulig å svinga meir. Det får du likevel tydeligvis til, og då går det andre rattet motsatt vei. Eg antar at rattet då går betydelig tyngre ? eg tenkjer at der kan vera ventiler i systemet som avlaster rormotoren, slik at den ikkje får skadelig overtrykk, det kan virka slik. Og, nei - eg vil ikkje setja dette på konto for luft i styringa. Edit: Eg trur nok at Elise har rett. Redigert 13.November.2016 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 13.November.2016 Del på Facebook Svart 13.November.2016 Defekt tilbakeslagsventil er nok riktig. Det som skjer er at trykket i hydraulikksystemet øker når rorutslaget øker pga. motstanden i vannet. Når du kjører rett fram er roret så og si ubelastet, og systemet nærmest trykkløst. Når du har roret helt i borde kommer det ikke lenger, og trykket blir enda høyere. Det høres ut som om tilbakeslagsventilen begynner å slippe gjennom olje ved et visst trykk. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Heimegut Svart 14.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2016 ok. det var noe slikt eg fryktet. desse tilbakeslags-ventilene er dei inni ei boks, der som røra ifra rattene (2 rør frå hvert ratt) går innpå, også går der 2 rør videre bak til roret? det er også slik når eg bruker autopiloten; autopiloten jobber, for og holde båten på rett kurs, men ratta begynner å gå rundt; så istedenfor at AP klarer å svinge båten, so er det bare rattene som beveger seg, og båten går nærmest rett frem... Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 (redigert) Det sitter normalt to kuler mot et sete i en slik ventil, med et stempel imellom, fordi dette må værte en såkalt pilotsyrt tilbakeslagsventil. Det som kan være feil er forurensing i oljen som gjør at kula ikke klarer å tette. Det kan hende at det er nok å rengjøre dette. Et annet triks med slike ventiler er å legg i en tilsvarende kule og slå på denne med bruk av dor og hammer. Da slår du sete til kulen og det blir ofte tett nok. Redigert 14.November.2016 av Elise (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Heimegut Svart 14.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2016 takk for svar, elise. og alle andre. ska ta å prøve å rengjøre på ventilene. håper det er så enkelt :) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.November.2016 Del på Facebook Svart 14.November.2016 (redigert) Slik er HYDRIVE Hos meg hadde kula kommet inn i fjera. Jeg har lagt opp et 5mm plastrør fra den Hyhrauliske sylinderen opp til pumpa så så det er enkelt og lufte. Redigert 14.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.