Jump to content

Fra Nrk: Stillehavsøstersen sprer seg til svaberg

Gudrun

Recommended Posts

Iflg Nrk,no sprer stillehavsøstersen seg nå til badeområder og svaberg.

Det har vært utført div "ryddetokt" for å tynne ut i arten:

https://www.nrk.no/sorlandet/stillehavsostersen-sprer-seg-til-svaberg-1.13222723  

En annen havforsker mener vi må heller lære oss å leve med den og bruke ressursen kontra å kaste den:

https://www.nrk.no/sorlandet/_-vi-ma-laere-oss-a-leve-med-den-som-en-ressurs-1.13221876

Mye gode ting å gjøre med dem. Enten naturell med finhaket rødløk og litt sitron / vineddik, eller gratinere dem i ovnen eller på grill. Har også med hell kok dem før de legges i legges i hvitløk / chillimarinade og brukes i fiskesuppe. 

Noen med andre bruksområder?

Må man følge blåskjellvarselet, eller kan disse spises uansett?

Forøvrig så dreper jeg alle skjell jeg finner,det hjelper vel ikke imot invasjonen nasjonalt, men ihvertfall lokalt.

Edited by nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg er vant til stillehavsøsters fra Australia. De vokser ikke overalt men etter mine erfaringer liker de grunt og litt brakk vann. Elvemunninger for eks. Der kan de tar helt over. Alt er fullstendig dekket og det ser ganske stygg ut.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Det slås ofte opp som negativt når en art skrumper inn og forsvinner, men vi hører lite positivt når det kommer nye arter.

Handlingslanen i forhold til denne arten ser ut for å være å samle opplysninger om delkatessens utbredning på et " hemmelig" kart ?

Litt i tvil angående virkningsgraden på denne type tiltak.

I resten av verden er folk svært bekymret for gamle rev ( kolonier av skjell/ kalkstrukturer) som dør ut og blir borte, for da forsvinner grunnlaget for nesten alt liv i havet i de aktuelle områdene.

Her på berget er vi heldige som har næringsrikt vann i sjøen, og dermed masse liv som ikke er avhengig av hva som lever på bunnen.

Jeg synes det hadde vært trivelig med flere arter som kunne bygget rev langs kysten vår slik at det blir enda mer liv i sjøen. Det er vel naturens gang at arter kommer og går?

Mons

Ja er det nå det.. disse er vel kommet med båter og slikt å tar over annen fauna.. slik som kongekrabben spiser opp alt i sin ferd sørover..

Nuh. Den kommer ikke lengre enn til Sunnmøre.

Å påstå at det blir umulig å bade er vel litt overdrevet. Det bades jo i alle land hvor stillehavsøsters finnes. Man kan ikke vasse rundt barbeint men med badesko går det helt fint. Men at det er en ulempe og at det ser stygg ut (dersom hele område er dekket av østers) er det ingen tvil om.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Ja er det nå det.. disse er vel kommet med båter og slikt å tar over annen fauna.. slik som kongekrabben spiser opp alt i sin ferd sørover..

Så vidt jeg vet har den vel ikke begynt vandringen sørover heller. Foreløpig er den vel på vei vestover

http://www.imr.no/temasider/skalldyr/kongekrabbe/nb-no

Det er vel mulig å ha to tanker i hodet samtidig...

1. Stillehavøstersen hører egentlig ikke hjemme i våre farvann

2. Den smaker godt og er en delikatesse

Altså kan man slå to fluer i en smekk: 1) høste dem i rikt monn og 2) kose seg med topp råvarer, evt i kombinasjon med et lite glass Chablis?

Her fra vårens første båttur, en liten stopp innom Veierland på vei fra Arendal, og i løpet av 20 minutter har man høstet inn en bøtte med østers.

Bon apetit!

bilde

Edited by Nagel (see edit history)