Komodo Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Kjørte en liten tur med jolla i går. Så faktisk en sel rett utenfor odden her da. Dette er inne i Løperen (mellom Asmaløy og Kirkøy). Det er som regel mer sel å se utaskjærs. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
millisivert Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 [...]Som andre har nevnt er kvotene for jakt på sel enten lave eller ikke-eksisterende. (Ref mitt eget blogginnlegg som Cral linket til.) En annen begrensning er kravene til utførelsen jakten, siden du ikke kan jakte direkte fra motorbåt er antall potensielle søkere til slik jakt lavt. I mine øyne er bestanden særlig på vestsiden så stor at selen er blitt et skadedyr og det bør åpnes for ren nedskyting av bestanden så man også kan skyte fra motorbåt etter søknad. Selv Statens Naturoppsyn har ved flere tilfeller sagt at dagens bestandsanslag må være for lavt.[...] Det ER lov å skyte sel fra motorbåt, da seljakt ikke er jakt men fangst og reguleres dermed etter "forskrift om forvaltning av sel på norskekysten" (og våpenloven og lov om dyrevelferd og slikt) Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 1.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2016 (redigert) Kan selv underskrive på at det er mye sel helt innerst i Oslofjorden , og også flere skarv enn jeg har sett samlet på ett sted før. Mer oppsiktsvekkende er kanskje at dette også gjelder innenfor Dyna Fyr. Var flere turer utpå på sensommeren i år , rundt hummerfangst starten, og traff på flere sel bla.a ved Nakholmen. Lå f.eks stille og fisket selv, og nysgjerrige sjeler/seler dukket opp rett som det var - mindre enn 10 meter fra båten når de følte seg trygge. Både ekstremt mye skarv (i forhold til vanlig) og sel må jo bety at det er rikelig tilgang på mat og fisk. Eller kanskje det skyldes andre naturfenomener ... Redigert 1.Desember.2016 av krabbelars (see edit history) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Team Colibri Svart 4.Desember.2016 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2016 Jeg er noe tvilende til at mengden skarv og sel skal krediteres mengden fisk. (Selv om de neppe hadde vært her hvis det var helt dødt under overflaten, så en viss sammenheng er det nødvendigvis.) Uten å ha noe vitenskapelig belegg for det, mistenker jeg at det rett og slett har med næringskonkurransen andre steder å gjøre. Når fagkompetansen snakker om 20.000 sel syd for oss er det ikke helt unaturlig at mange individer vandrer derfra og opp til oss rett og slett fordi de sulter der de kommer fra, og så lager nye kolonier her hvor de tross alt overlever. At mellomskarven flytter seg av samme årsak er godt dokumentert i EU, der store kolonier har forlatt områder som er utfisket og beveger seg til neste, og så neste osv. Siden hverken sel eller skarv har naturlige fiender (utover oss) her er det naturlig at bestandene vil fortsette å vokse til de kollapser på grunn av næringsmangel eller sykdom. Sånn sett vil naturen rydde opp i dette selv på sikt, men noe pent syn blir det neppe og veien dit er kjip for oss som også liker å fiske. Med en hardere beskatning fra oss hadde både bestandsveksten bremset og man spares for slike naturlige katastrofer. Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.