Lenasmartin20 Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Hei alle båtfolk! Så på litt videoer fra i sommer og kom vel frem til at jeg nesten ikke var ute i båten en eneste tur i sommer uten å se sel! Da jeg ikke er noen spessielt ivrig fisker, men desto ivrig fotograf syntes jeg det er artig med sel. Min sønn derimot er en ivrig liten fisker, han fisker veldig mye, men får ufattelig lite fisk, da jeg var på hans alder, for ca 25 år siden, syntes jeg fisken bet MYE mere enn den gjør i dag! Kjøpte min første båt for ca 20 år siden, og kan ikke huske at jeg så en eneste sel i de 4-5 årene jeg hadde den båten! Så Var jeg uten båt i 10-12 år, før det ble kone, barn og familieliv og vi kjøpte båt ihjen for 6 år siden! På de årene mådet ha blitt vanvittig mye sel, og trolig desto mindre fisk! Hva er deres formening? Er det for mye sel i dag? Jeg holder forresten til i Kragerø distriktet! Her er forresten en videosnutten av sel og utsikt fra Skåtøy mot Jomfruland jeg satt og redigerte på da jeg bestemte meg for å lage dette inlegget! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Har aldri sett sel, men i fjor så jeg niser tre ganger, I år ingen. Quote Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
TerjeFjern Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Så sel inne i Bunnefjorden i sommer så de langt inne i Oslofjorden Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 har de siden -70 hatt ca 100 døgn i året på Jomfruland, så jeg kan bekrefte at selen har økt jamt og trutt i antall. Mindre i Risør/Lyngør/Tvedetrand/Arendal. Skarven har flyttet fra ytterste skjærgård og sees nå jamnlig i ferskvann langs kysten. Har sett skarv i Nordsjo, 4 mil fra kysten. Det er bare ett eksempel på arter som flytter på seg. Trolig pga sviktene næringstilgang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
blueline Posted November 15, 2016 Share Posted November 15, 2016 Det nok ikke bare sel som påvirker fiskebestanden. Googlet litt og fant denne artikkelen. http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Oslofjorden-Fra-marin-orken-til-frodig-tareskog-45808b.html Har forøvrig sett en negativ utvikling i indre Oslofjord. Siste gode sesongen med mye og variert fisk i Vestfjorden hvor jeg fisker var 2007. Etter dette har det stort sett vært dårlig med stedbunden fisk. Makrellfisket har vært bra, men den er ikke stedbunden. Sist sommer fikk jeg ikke en torsk som jeg ikke slapp ut igjen pga. størrelse. Med så lite fisk som det nå er lurer jeg på om styrte tiltak som i artikkelen og fredning av egne områder må til for å få opp bestanden. Har også dykket endel i Oslofjorden og indre Oslofjord er ørken under 3-4 meters dyp. Jeg lurer også på behovet for å drive med garn/rusefiske når bestanden er så dårlig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lenasmartin20 Posted November 15, 2016 Author Share Posted November 15, 2016 har de siden -70 hatt ca 100 døgn i året på Jomfruland, så jeg kan bekrefte at selen har økt jamt og trutt i antall. Mindre i Risør/Lyngør/Tvedetrand/Arendal. Skarven har flyttet fra ytterste skjærgård og sees nå jamnlig i ferskvann langs kysten. Har sett skarv i Nordsjo, 4 mil fra kysten. Det er bare ett eksempel på arter som flytter på seg. Trolig pga sviktene næringstilgang. Så faktisk endel skarv mellom skåtøy og jomfruland i år, men det var første året på lenge jeg har sett skarv! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 (edited) * Noen som vet hvordan man redigere SKRIVELEIF på et postet inlegg forresten ;) ??Du kan redigere i selve innlegget opptil 30 minutter etter at du har postet det. Det vil stå rediger nede ril høyre. Edited November 16, 2016 by Pequod (see edit history) Quote Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Da jeg var liten så vi veldig sjelden sel og aldri skarv i Oslofjorden. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Masse sel er sel helt opp til Sarpsborg. I elva. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hank Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Bestanden har økt kraftig de siste årene: http://www.imr.no/nyhetsarkiv/2015/mars/selinvasjon_pa_sorlandet/nb-no https://www.nrk.no/telemark/frustrerte-fiskere-vil-ha-seljakt-1.13060927 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lenasmartin20 Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 Fleresom har merket at det er betraktlig mindre fisk å få også eller? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 For de som ønsker å gjøre noe med det, så åpner vel jakten i begynnelsen av januar, slik at det er bare å polere rifla å få inn en søknad til fylkeskommunen, de fleste fylker rundt Oslofjorden har kvoter på sel. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 (edited) Og kvotene de er lave. Gjelder steinkobbe. http://www.stfk.no/pagefiles/56364/Forskrift%20om%20kvoter%20i%20jakt%20p%c3%a5%20kystsel%20i%202016.pdf Høringsforslag for kobbekvoter 2017. https://www.njff.no/nyheter/Sider/Selkvoter-kvoter-for-kystsel-2017.aspx Edited November 16, 2016 by Hansi (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Det er mye sel i Oslofjorden.Har fått 4 stk inn i sjvannspumpa i sommer og det er et helvete å få de ut igjen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lenasmartin20 Posted November 16, 2016 Author Share Posted November 16, 2016 Hmm, på tide med et litt mere finmaska inntaksfilter? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Det er mye sel på Hvaler også, og minst like mye på Koster. Kjører man forbi de ytterste skjærene fra Torbjønskjær, Heia og over mot Nordkoster, forbi Kosterøye sørover langs vestsiden mot Ursholmen ser man mye sel. Kan ikke forstå at det bør være så mye sel i dette området. Synes vel at den burde vært beskattet litt hardere, men noen faglig begrunnelse har jeg ikke. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
StåleK Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Ser mye sel på Hvaler. Jeg har også stusset på at man ikke regulerer ned selbestanden, og kanskje holder litt igjen på rekekvotene for å se om man kan få opp fiskebestanden i Oslofjorden igjen. Det er vel over 20 år siden sist jeg fikk en skikkelig koketorsk her på østlandet. Skulle gjerne hatt noen håndfaste fakta om dette. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lenasmartin20 Posted November 17, 2016 Author Share Posted November 17, 2016 Takk for link! !0 stk på kvote i Telemark var vel ikke all verden, men er det noen som jakter sel i det hele tatt egentlig? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Cral Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Det er flere som gjerne skulle jaktet sel, men ikke har mulighet, p.g.a. ikke eksiterende kvoter. Indre oslofjord er det vel ikke lov å jakte i det hele tatt.Pequod, om du har lyst å oppleve sel i indre fjord, så kan du gå sakte rundt Gåsungene og Mikkelrabben. Beste forhold for å spotte dem er når det ikke er noe bølger å snakke om. Bestandstallene for sel i vestfold var så lav at det ikke kunne jaktes på sel en stund. Ulempen med de offisielle tallene var at det lå flere sel på bare et svaberg utenfor tjøme, enn det skulle være i vestfold. Og det lå noen på et par andre svaberg også. En av brukerne her på forumet, som også har sin egen blogg sendte en forespørsel til havforsknings instituttet og dette er deler av svaret han fikk. Hele svaret, og litt info om fiske, sel og ekkolodd finner dere på denne linken: http://teamcolibri.blogspot.no/2016/09/oslofjorden-140916-en-selsom-tur.html Vi er klar over at der er noen mindre kolonier av steinkobbe innenfor Drøbak, men Havforskningsinstituttet har ikke prioritert telling av disse. Vi har derfor ikke noe bestandsanslag for denne delen av Oslofjorden. Det er heller ikke fastsatt noe måltall for Indre Oslofjord (Oslo og Akershus). For Østfold fylke hadde vi ved siste telling 230 steinkobber, her er bestandsmålet 270 steinkobber. Kvoteanbefalingen for 2016 var 10 dyr. I Vestfold registrerte vi ved siste telling (2014) 183 steinkobber mot et måltall på 60 individer. Kvoteanbefalingen for 2016 var på 15 dyr. Nye tellinger er gjennomført i august i år og resultatene blir klar med det første. --- Jeg er småskremt av at de teller 183 steinkobber, når det burde være 60.... Men så er det jo 40 for lite i østfold, så det kan jo være at det er noen som er på feil side av fjorden? Quote ~Cral Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Hva jeg har sett og hørt så er det et rimelig bra antall med sel på Bamblekysten også. Innover i fjordene er det også sel. Vanskelig å tallfeste, men at vi snakker om tresifret tall er rimelig sikkert. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Lurer på hvorfor målet er 270 steinkobber i Østfold. Og hvorfor så stor forskjell på Østfold og Vestfold? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Lenasmartin20 Posted November 19, 2016 Author Share Posted November 19, 2016 270 Hørtes mye ut, blir noen fisk ila et år det! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Team Colibri Posted November 23, 2016 Share Posted November 23, 2016 Selbestanden er stor, og økende. Det er litt forskjell på dietten til ulike arter av sel, så effekten på fiskebestander vil variere. Men googler du litt finner du endel informasjon fra særlig Canada, og med de artene vi har i antall her (steinkobber) er det hovedsakelig skalldyr og torsk som får juling hvis resultatene kan overføres. Sånn sett litt underlig at man ønsker et nytt hummerreservat utenfor Nesoddtangen, hvor det er flere sel per i dag. Havert er en spisemaskin i en helt annen klasse, og den er i ferd med å etablere seg i Indre Oslofjord. Tidligere har det mest vært streifdyr som er innom, men nå har en hun og en hann slått seg til. Med havert snakker vi om årlig beskatning av fisk i tonn, ikke kilo, så disse stiller i en helt annen klasse enn steinkobber. Som andre har nevnt er kvotene for jakt på sel enten lave eller ikke-eksisterende. (Ref mitt eget blogginnlegg som Cral linket til.) En annen begrensning er kravene til utførelsen jakten, siden du ikke kan jakte direkte fra motorbåt er antall potensielle søkere til slik jakt lavt. I mine øyne er bestanden særlig på vestsiden så stor at selen er blitt et skadedyr og det bør åpnes for ren nedskyting av bestanden så man også kan skyte fra motorbåt etter søknad. Selv Statens Naturoppsyn har ved flere tilfeller sagt at dagens bestandsanslag må være for lavt. Dessverre kommer fort diskusjonen rundt sel inn i spor ala rovdyrdebatten. Den blir polarisert så det holder, med mer eller mindre ekstreme meninger i hver ende. Noe av problemet her er at Oslofjorden ligger under en drøss med offentlige instanser, og flere fylker. Disse snakker knapt nok sammen i det hele tatt, og noen felles plan for området er svært vanskelig å stable på beina. Det gjøres mye bra lokalt, ikke minst har ymse hummerreservatet vist seg å ha en positiv effekt på mer enn bare hummer, men nettopp med bakgrunn i erfaringene fra hummerreservatene er en helhetlig plan på overtid så det holder. Hvordan disse hummerreservatene blir påvirket av en sterkt økende selbestand gjenstår å se. Skarv, og da spesielt den varianten som har innvandret fra Europa og ikke egentlig hører hjemme her, er en vel så stor trussel mot lokale fiskebestander. Mellomeuropeisk skarv spiser 300-450g fisk hver dag, nødvendigvis hovedsakelig fisk under eller rundt våre minstemål. Det finnes en drøss med eksempler fra steder hvor slike kolonier rett og slett har tømt elver eller vann helt. Nå tømmer de neppe Oslofjorden sånn fra ett år til et annet, men de står for en betydelig beskatning. De står også for en betydelig nedskiting av holmer og ymse badeplasser. Der de slår seg til er i praksis ikke vanlig friluftsliv som bading etc et alternativ lengre. Og før noen spør: Ja, jeg er ivrig sportsfisker og har utvilsomt en egeninteresse i dette. Jeg ønsker meg en fjord med så mye fisk som mulig. Jeg har ingen interesse rent personlig av å se hverken skarv eller sel. Quote Team Colibri Link to post Share on other sites More sharing options...
Lenasmartin20 Posted November 24, 2016 Author Share Posted November 24, 2016 Syntes personlig det er morsomt å se både sel og skarv, men trenger absolutt ikke så mye sel! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lenasmartin20 Posted November 27, 2016 Author Share Posted November 27, 2016 Noen som har vært på sjøen i helgen da? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts