Canto Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Jeg går med planer om å bygge om en snekke (med overbygg), til en selvlensende åpen fiskebåt. En kan få tak i mange rimelige eldre snekker hvor skroget er godt som nytt. Jeg ønsker mest mulig fart, helst opp mot 15 knop dersom det er mulig. Jeg ser for meg et skrog på 22-26 fot. Jeg vurderer blant annet Nidelv 24, Skilsø 23, Grimsøy 23, Polar 22 eller tilsvarende. Planen er å montere en motor på 40-50Hk. Jeg er klar over at disse skrogene er bygget for lav fart, men jeg har hørt om flere som har montert større motorer og fått bra fart uten at det har gått ut over stabilitet og styreegenskaper. I prosjektet under (Skilsø 23) har en fått en fart på 11,4 knop med en 33Hk motor. Jeg kjenner også en som har fått opp mot 13 Knop på en Nidelv 24 (med overbygg) med en 58Hk motor. Den hadde gode sjø og styreegenskaper. Er det noen som har erfaringer med hvilket skrog som passer best til et slikt prosjekt? Her er et godt eksempel på tilsvarende prosjekt: (Fra denne tråden) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Må jo satse på ei snekke som er så flatbunnet som mulig, og stor flaps i tillegg. Husker de som oppnådde 20 knop på Sollux sin 24 foter med kraftig motor, men hvordan sjø- egenskapene var, det er jo en annen sak. De snekkene du nevner har jo forholdsvis dyp kjøl, så disse blir jo mange ganger håpløse og manøvrere i høy fart. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 beklager, klarer ikke å la denne ligge.... http://batguiden.no/wip4/detail.epl?id=265271&cat=5866 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Voksen den! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
eysteind Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Vil nok tro at Sollux 24 er en bra kandidat. Husker eg var oppe i 11 knop med tom båt og 34 hk. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekkbølgen Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Joda 7500 er et skrog som tåler bra fart. Har sett noen som gjør 26 knop. Ramin 785 er også omtalt som turbosnekke. Når det gjelder Skilsø 23, Nidelv 24 etc vet jeg det er mange som har støpt på ekstra stor flapp bak for mer bæring som gir mer fart. Dog kan sjøegenskapenekanskje ikke holde tritt med farten.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Du får få Kodvaag her på forumet til å fortelle litt om snekka si. Den imponerer meg i hvert fall... https://www.youtube.com/watch?v=FdwiGwtXgxA Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Master 740 er vel også et brukbart halvplanerskrog på Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Mener at Carat 7400 også kan være en god kandidat: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/brukt-test-carat-7400 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
larsern87 Posted November 16, 2016 Share Posted November 16, 2016 Sollux 24. Min gjør 16 knop med 76 hester. Det er en fart skroget trives veldig bra i. I vinter blir det større motor, så får vi se hva som skjer med egenskapene opp mot 20 knop :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Joda 7500 og 8100 har svært gode fartsressurser! Quote Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Når man snakker om å tyne snekker opp mot 20 knop og mer, er det vel heller bedre å satse på en planende båt? . Snekker med kjøl trives overhode ikke i slike hastigheter, kan vel faktisk være farlige å kjøre når de nesten planer i sikk-sakk bortover sjøen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Riddar4 Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Enig med siste innsender. Sats på Mørebas eller tilsvarende typer viss trådstiller ønsker båt med fart på 15-20 knop.Og de er lettere å manøvrere fordi de er bygd for slik fart i motsetning til snekker... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Ser at Carat 7400 er beskrevet som 'halvplanerskrog' i teksten jeg linket til. Det lå også en video av Joda 850 på YouTube: Denne ser da stabil og fin ut? Tenker at om en finner en av disse snekkene som ikke har typisk 'snekkeskrog' så kan det fort gå godt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fortego Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 De beste turbosnekkene er nesten samtlige variasjoner over samme skroglinjer som kommer fra Alf Jensen. Marex 21 Joda 7500 Polar 770 Joda 8100 De fleste moderne halvplanere i dag har skroglinjer som minner mye om disse konstruksjonene. Trolig fordi det er vanskelig å konstruere bedre halvplaner enn disse... Quote https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Jensen konstruerte mye fint, som feks Scand Dynamic skrogene om jeg ikke husker feil? Er Ramin også fra hans hånd? Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Er det noen fordeler med et snekkeskrog sammenlignet med et planende hvis man ønsker å kjøre opp mot 20 knop? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Joda 850 er jo godt brukenes men de koster noen lapper. Ellers er baugen spiss og dyp slik som på grimsøy/ taule så blir de fort skumle i medsjø. Sjekk skrogformen til tidligere nevnte halvplanere og finn en som ligner. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Halvplaner er vel bare et oppdikta navn. Enten har den et planende skrog, eller så har den et fortrengning-skrog (deplasement-skrog). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Jensen kontruerte mye fint ja, deriblant Scand Dynamic og Polar 770. Han døde under prosessen med Dynamic og Amble fullførte overbygget. Hvis jeg husker rett, så heter Ramin konstruktøren Rasmussen. Begynner å bli noen år siden Båtmagasinet sto i bokhyllen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Det er ikke enten eller med skrogformen. Masse båter er noe midt mellom derav navnet ( oppdiktet eller ei) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 tydeligvis litt delte meninger om det: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/sjømannskolen-halvplaner-og-planer Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Christensen Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Joda 850 og gamle 8100 er vel samme skrog? Ikke mye kjøl på de Jodaene, hverken 7500 eller 8100/850 Ser mer ut som et planende skrog enn et halvplanende, med propelltunnel. Quote Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Fishermidas Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Jeg er eier av "Skilsø tråden" det henvises til. Har allerede et nytt prosjekt i tankene, flere grunner til det men hovedsaklig fordi jeg savner et prosjekt :) Jeg planlegger å gjøre det samme om igjen, altså en åpen båt. Holder muligheten oppe for at den blir oppgradert med styrhus (når jeg blir 50). Jeg vil på min neste båt ha fokus på mer fart og litt større. Ser at Scand 25, nidelv 26 0g Joda 8100 er brennaktuelle kandidater av to grunner: -Fartspotensiale med motor 100-180hk -Aktercabinen (toalett og evt 1 overnattingsplass) Ser for meg en styrepult i første omgang (lik den jeg har idag), for så å bygge et styrhus om noen år. I tilfelle blir det i "Tobias stil" trukket ut i bordet på babord side men passasje på styrbord. Ser og for meg å bygge det sammen med aktercabinen slik at den får tilgang via styrhuset. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Fishermidas Posted November 18, 2016 Share Posted November 18, 2016 Om jeg skulle virkelig slå på stortromma, så går jeg for en Marex Friendship 32 fot. Stor, høyreist, fartspotensiale......men trenger ditto større og dyrere maskineri Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.