Jump to content

Hvilken snekke er best egnet for fart?

Canto

Recommended Posts

Jeg går med planer om å bygge om en snekke (med overbygg), til en selvlensende åpen fiskebåt. En kan få tak i mange rimelige eldre snekker hvor skroget er godt som nytt. Jeg ønsker mest mulig fart, helst opp mot 15 knop dersom det er mulig. Jeg ser for meg et skrog på 22-26 fot. Jeg vurderer blant annet Nidelv 24, Skilsø 23, Grimsøy 23, Polar 22 eller tilsvarende. Planen er å montere en motor på 40-50Hk. 

Jeg er klar over at disse skrogene er bygget for lav fart, men jeg har hørt om flere som har montert større motorer og fått bra fart uten at det har gått ut over stabilitet og styreegenskaper. I prosjektet under (Skilsø 23) har en fått en fart på 11,4 knop med en 33Hk motor. Jeg kjenner også en som har fått opp mot 13 Knop på en Nidelv 24 (med overbygg) med en 58Hk motor. Den hadde gode sjø og styreegenskaper.

Er det noen som har erfaringer med hvilket skrog som passer best til et slikt prosjekt? 

Her er et godt eksempel på tilsvarende prosjekt: (Fra denne tråden)

bilde

bilde

De beste turbosnekkene er nesten samtlige variasjoner over samme skroglinjer som kommer fra Alf Jensen. 

Marex 21

Joda 7500

Polar 770

Joda 8100

De fleste moderne halvplanere i dag har skroglinjer som minner mye om disse konstruksjonene. Trolig fordi det er vanskelig å konstruere bedre halvplaner enn disse... :smiley:

Jeg er eier av "Skilsø tråden" det henvises til. Har allerede et nytt prosjekt i tankene, flere grunner til det men hovedsaklig fordi jeg savner et prosjekt :)   Jeg planlegger å gjøre det samme om igjen, altså en åpen båt. Holder muligheten oppe for at den blir oppgradert med styrhus (når jeg blir 50). Jeg vil på min neste båt ha fokus på mer fart og litt større. Ser at Scand 25, nidelv 26 0g Joda 8100 er brennaktuelle kandidater av to grunner:

-Fartspotensiale med motor 100-180hk

-Aktercabinen (toalett og evt 1 overnattingsplass)

Ser for meg en styrepult i første omgang (lik den jeg har idag), for så å bygge et styrhus om noen år. I tilfelle blir det i "Tobias stil" trukket ut i bordet på babord side men passasje på styrbord. Ser og for meg å bygge det sammen med aktercabinen slik at den får tilgang via styrhuset.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...