Patcha Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Jeg har et 250w solcelle panel og en 350w vindmølle på targabøyle, Idag er de koblet direkte mot forbruksbanken ombord (440A) dvs. Direkte på batteriene, det som jeg lurte på er om det er bedre å koble de til batteri isolatoreren slik at de tar seg av ladingen av både start og forbruksbanken av battterier. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 (edited) Velkommen på Båtplassen.no, Patcha. For det første kommer det an på "isolatoren" og hva den gjør.Da må du nok fortelle litt mer om det.Ellers pleier man å kjøre solceller og vindgeneratoren gjennom enten hver sin, eller felles kombi-regulatorsom så helst bør passe til batteriene (Spenninger? Ladekarakteristikk?),og først deretter til batteriene. Om du da så kobler rett til forbruk (brukes mest), eller også forsyner f.eks. start- og andre batterier i tillegg,er avhengig av hva disse faktisk trenger.Også da finnes det flere muligheter igjen.Det enkleste er hvis du forteller hva du faktisk har, og hvordan du bruker dette over hele året.Så får du temmelig sikker flere foreslag og meninger til det. Jørg Edited November 17, 2016 by Joerg Becker (see edit history) Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
StorStas Posted November 17, 2016 Share Posted November 17, 2016 Velkommen, Patcha :) En av utfordringene med batteriskillet, hvis det er en "god gammeldags" diodeskiller uten støtte for sense, er at regulatoren(e) ikke kan se batterispenningen "på den andre siden". Så hvis regulatoren er avhengig av det, og den ikke har en egen "sense" ved siden av, så vil det bli et problem. Det kan løses ved å bytte skille (der er jeg sikker på at Jørg kan anbefale noe), men det koster jo. Alternativt, hvis regulatoren ikke er avhengig av å se batterispenningen så har den bare en fast spenning ut, og da vil jeg egentlig råde deg til å bytte regulator... Men har du egentlig noe forbruk på startbatteriet, utover start og det som hører med til motoren? Hvis ikke så ville jeg ikke brukt veldig mye energi og penger på å få til lading der. Startbatteriet lades jo uansett hver gang du kjører motor, og kanskje også litt på landstrøm? F.eks sammenlignet med biler, som bruker samme prinsipp, hvor ofte må man lade bilbatteriet sitt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Patcha Posted November 18, 2016 Author Share Posted November 18, 2016 Hei takker for svar, solcelle panelene er i dag koblet opp mot EP Solar Tracer laderegulator med MPPT funksjon og eksternt display. Vindmølla er koblet opp mot Charge Regulator SCR Marine, denne har to utganger og jeg har koblet den ene mot forbruks bank og den andre mot start batteriet. Jeg bruker båten til langturer, var i Lofoten i sommer og da fungerte systemet uten problem. Jeg planlegger langtur i 2019 og i den anledning så ser jeg på å skifte ut batteriene med Litium pakke som har vært en god del diskutert her på forumet. Jeg har sikring på utgangene til begge regulatorene, men ikke noe skille diode. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Under våre 6 år i Middelhavet hadde vi kun to solcellepaneler på tils.150w som gikk via regulator direkte til forbruksbanken. Dette dekker vårt daglige strømbehov for instrumenter, el toa og lys. Vindmølle var lite anvendelig der, derimot ble de en del motorlading ut fra de rådende vindforhold. Mororladingen dekte behovet for start-og trøsterbatteri. Vår erfaring var at på langtur gjelder det ikke bare å kjøre på med mest mulig strøm, men også ha et kritisk blikk på forbruksiden uten å bli direkte strømkjip. Vi gikk bl.a.over til ledbelysning før det var på markedet her i landet. Vi ble virkelig glade i våre to paneler, og sørget for at de var justerbare, skyggefri og rene. Strømtilførsel er i prinsippet enkelt med paneler, men bruk så grov ledningsdim. som mulig og ikke lag mikkmakk som en ikke har 100% teoretisk og praktisk oversikt over. Pugg Ohms lov og spør Becker om råd.;-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Posted November 19, 2016 Share Posted November 19, 2016 Jeg tenker at du kan godt bare la det står som det er.Solcelleregulatoren får ikke problemer hvis en senere LFP-bank kobler ut.Vindgeneratoren ligger på begge batterier, evt. pluss dump.Hvis du ser behov (batterimonitor forteller deg) at start trenger litt mer forsyning slik at den ikke sulfaterer da kunne du bruke en BB-lader, eller BM, men helst ikke noe reléstyring fra LFP og mot start. Ellers som StorStas og pettersand sier. Men et ord ang. ditt ønske om LFP og dynamo.De fleste må eller bør gjøre noe med det, så sett dette også på sjekklisten din.Jørg Quote => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts