okeido Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Skal montere Baugpropell på Fairlinen men i fremste skott har jeg ikke høyde nok til 185 diameter pluss motor som er anbefalt til denne båtstørrelsen. Tenkte sleipner "se 60", men lillebroren "se 40" som går til 34 fot båt, skulle passe greit. Blir dette for svakt? Har prøvd å sjekke andre leverandører men virker som sleipner er den sterkeste på 125 kanal. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KARILLA Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Har ikke formening om hvordan det ser ut framme i din båt, men om mulig så kan du legge den ned, de fleste hekktrustere er jo montert 90 grader på akter veggen. Om den legges ned så forutsetter det en støtte til å støtte opp motoren. Lykke til Quote Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 Nei glemte å nevne jeg har vurdert det men målte og kikket litt og 185 kanal pluss motor er ikke sjangs i hele tatt ,så sant ikke motoren stikker 15 cm opp av skottet. Men Vetus har jo en på 150 cm men tror den bare hadde 0,3 kw mer effekt målt i 12 volt, mens sleipner er målt 10.5 volt . Nesten rart ikke sleipner har en mellomstørrelse. Takker for alle svar.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Kan du ikke montere den med motoren liggende som Haik sier? Du bør ha SE80 på den båten der. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 (edited) Sleipner har jo EB60 med 160 mm tunnell og liggende parallell motor. 185 mm tunnell på EB75 da, men fortsatt liggende motor. http://sleipner.no/kategori/1922/eb-serien/ Jo lengre fram du kan montere baugpropellen jo mere effektiv. Jeg skal fjerne/flytte vanntanken som er foran i baugen så jeg kan montere baugpropell en drøy halvmeter lengre forover enn normalt. Klarer meg lenge med SE40 og 125 mm tunnell da iallefall (27 fots båt). Her EB-serien med reimdrift istedenfor vinkeldrev. Har vel vært noen reimbrudd på disse (eller forgjengeren Engbo/QL), så om man har mulighet for å installere Sleipner DC speed control så er det nok en stor fordel (hvis det går på EB-serien da). Med trinnløs hastighetskontroll blir det vel mye mindre belastning på reima ved oppstart. Edited November 21, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Det finnes thrustere som ligger langs tunell. Eg har engbo xf 90. Den ligger. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 Tusen takk for hjelp skal se på liggende nå, fant ikke de med en gang. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Baltic Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Som Hulda skriver så bør du ha 80 på den båten. Har selv Phantom 38 med SE 80 foran og bak, og det er ikke for mye kraft når det blåser godt i siden. Båten din har omtrent like mye vindfang vil jeg tro. Skjønner problemet med plass, men er redd du blir skuffet hvis thrusteren blir for liten. Er flere her inne med 36 Turbo som sikkert kan komme med hjelp. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 (edited) Tusen takk for hjelp skal se på liggende nå, fant ikke de med en gang. Redigerte innlegget mitt over akkurat da du skrev, så i tilfelle kan du jo ta en ekstra titt EB-serien har jo den litt mindre effektive 4-blads propellen, så kan kanskje være nødvendig å gå på EB75 hvis det er plass. Blir nok litt mere kostbart enn SE-serien som selges i ferdige kit til grei pris hos ymse nettbutikker. Edited November 21, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 (edited) Takker for erfaringene blir jo litt mer plass liggende. Ja prisen dobles ser jeg...må undersøke litt mer jeg nå.. Edited November 21, 2016 by okeido (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Jeg har samme båt, mener det det sp75 jeg har. Mindre kan du ikke ha. Den er under dørken i forkabinen, mener jeg. Ikke inden åpningsbare standardluken rett ved døra, men i en ny luke innerst i "trekanten" hvor køyene møtes. Har aldri tenkt at det er trangt der - baugpropellenner det eneste jeg har der, og det ser jo romslig ut. Men den treffer nok ikke på toppen av tunellen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Her er et innvendig bilde av hvor luken i dørken er laget: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 Hei takk for svar, jeg lurte på å bruke den plassen men var redd bunnen giff for skrått der og tenkte enda lenger opp i benken helt foran. Ligger veldig dypt den da ? hvordan går det i høy hastighet? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Ikke merket noe negativt med det. Litt buet kant på tunellen, synes kanskje ikke så godt på bildet. Jeg mener tunellen sitter dypt i det aktuelle skottet, og at motoren ligger forover. Kan ta bilde neste gang jeg er i båten, men det blir nok en liten stund til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 (edited) Ja ikke stress med det. Men tror vi går for luken fremme er jo fortsatt godt under vannet. vis det skulle bli litt vann i båten en gang så slipper den å drukne så fort. Men er vel uansett forsikring sak da. Hvordan har du boblet den? vurderer et batteri i samme rom jeg da. Edited November 21, 2016 by okeido (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
sunnseeker Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 se 40 er for liten. Har en slik på mine searay 300 og det er helt i grensen.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 Har funnet craftsman i Sverige 55 kg og den vil vist passe i helt foran ..bare finne ut hvor langt under vannlinjen den må. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaftein ØL Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 (edited) Craftsman sine trustere er veldig gode, absolutt på høyde med sleipner sine. HAr montert flere slike, men akkurat nå er jeg litt usikker på om 55-kgf-modellen er på lager i Norge. Uansett, 55 kgf er i absolutt minste laget for båten din. Jeg har installert haugevis av trustere og vil helt klart heller anbefale deg løsningen som ble foreslått lenger opp i tråden fremfor å dytte inn en underdimensjonert truster helt fremst i båten. Husk at det er mye vindfang i båten din. Edited November 21, 2016 by Kaftein ØL (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
okeido Posted November 21, 2016 Author Share Posted November 21, 2016 Takk for tips det virker som den kraftigste jeg for langt foran.ellers må jeg en halvmeter lenger bak og da jeg må vel opp i 75 kilo minst. Og da blir prisen dobbelt. Men 60 kilo er jo opp til 40 fot sann cirka har jeg forstått. Skulle gjerne hatt kraftigere men tror 55 kilo vil hjelpe litt . Men optimalt er det jo ikke. Fant 55 kiloen i Sverige. Virker jo nesten som en skulle hatt 2 stykk propeller. Men skroget er smalt i bunnen og virket som tunnellengde hadde litt og si? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Ikke stol blindt på de tabellene. Jeg har SE80 i vår 30 foter, og det er ikke for mye. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 (edited) Rimeligste løsning Spektakulær løsning Edited November 21, 2016 by teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Mener jeg hadde 55 kg på min 27 foter tidligere. Det var passe. Veide bare drøye 4 tonn. Men 75 på F36 er på grensen snaut. Husk at skal du kjøre sidelengs med en motor forover, den andre bakover og baugpropellen, så trenger du litt. Vindfanget er også nevnt - når 10-11 tonn er i bevegelse må du ha litt kraft. Selvom boka sier 8.2 tonn tom fra fabrikk har jeg aldri veid inn skuta under 10 tonn med slunkne tanker. I godvær trenger du jo ikke vispen, så skal du ha glede av den må den jo ha litt kraft. Min har doble propeller. Har ikke batteri foran - er koblet til 220 ah startbatteri, med tjukke kabler forover. Er kanskje billigere med batteri foran en tjukke kabler, men det lå nå der når jeg kjøpte båten. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Teerex, har sett den utenpåliggende varianten på en båt i havna. Synes det ser veldig skummelt ut med den klumpen. Enig i at. Den er ganske spektakulær. Ville gått for svømmeføttene, og litt sikaflex :-) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Jeg ville ikke installert noe mindre enn SP75/SE80 på denne båten, helst en SP95/SE100 som også går i 185mm tunneldiameter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Posted November 21, 2016 Share Posted November 21, 2016 Har 90kg i 34 fot. 185mm tunel. Glad eg gikk for "rikelig" når eg investerte, for det er akkurat passe synest eg. Quote Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.