Jump to content

Ikke plass til anbefalt Baugpropell fairline 36 turbo


okeido

Recommended Posts

Skal montere Baugpropell på Fairlinen men i fremste skott har jeg ikke høyde nok til 185 diameter pluss motor som er anbefalt til denne båtstørrelsen.

Tenkte sleipner "se 60", men lillebroren "se 40" som går til 34 fot båt, skulle passe greit.

​Blir dette for svakt?

Har prøvd å sjekke andre leverandører men virker som sleipner er den sterkeste på 125 kanal.

Link to post
Share on other sites

Har ikke formening om hvordan det ser ut framme i din båt, men om mulig så kan du legge den ned, de fleste hekktrustere er jo montert 90 grader på akter veggen. Om den legges ned så forutsetter det en støtte til å støtte opp motoren.

 

Lykke til

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Nei glemte å nevne jeg har vurdert det men målte og kikket litt og 185 kanal pluss motor er ikke sjangs i hele tatt ,så sant ikke motoren stikker 15 cm opp av skottet.

Men Vetus har jo en på 150 cm men tror den bare hadde 0,3 kw mer effekt målt i 12 volt, mens sleipner er målt 10.5 volt .

Nesten rart ikke sleipner har en mellomstørrelse.

 

Takker for alle svar..

Link to post
Share on other sites

Sleipner har jo EB60 med 160 mm tunnell og liggende parallell motor.

185 mm tunnell på EB75 da, men fortsatt liggende motor.

 

http://sleipner.no/kategori/1922/eb-serien/

 

Jo lengre fram du kan montere baugpropellen jo mere effektiv. 

Jeg skal fjerne/flytte vanntanken som er foran i baugen så jeg kan montere baugpropell en drøy halvmeter lengre forover enn normalt.

Klarer meg lenge med SE40 og 125 mm tunnell da iallefall (27 fots båt).

 

Her EB-serien med reimdrift istedenfor vinkeldrev.

Har vel vært noen reimbrudd på disse (eller forgjengeren Engbo/QL), så om man har mulighet for å installere Sleipner DC speed control så er det nok en stor fordel (hvis det går på EB-serien da).

Med trinnløs hastighetskontroll blir det vel mye mindre belastning på reima ved oppstart.

 

 

bilde

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Som Hulda skriver så bør du ha 80 på den båten.

Har selv Phantom 38 med SE 80 foran og bak, og det er ikke for mye kraft når det blåser godt i siden.

Båten din har omtrent like mye vindfang vil jeg tro.

Skjønner problemet med plass, men er redd du blir skuffet hvis thrusteren blir for liten.

Er flere her inne med 36 Turbo som sikkert kan komme med hjelp.

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for hjelp skal se på liggende nå, fant ikke de med en gang.

 

Redigerte innlegget mitt over akkurat da du skrev, så i tilfelle kan du jo ta en ekstra titt  :smiley:

 

EB-serien har jo den litt mindre effektive 4-blads propellen, så kan kanskje være nødvendig å gå på EB75 hvis det er plass.

Blir nok litt mere kostbart enn SE-serien som selges i ferdige kit til grei pris hos ymse nettbutikker.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme båt, mener det det sp75 jeg har. Mindre kan du ikke ha. Den er under dørken i forkabinen, mener jeg. Ikke inden åpningsbare standardluken rett ved døra, men i en ny luke innerst i "trekanten" hvor køyene møtes. Har aldri tenkt at det er trangt der - baugpropellenner det eneste jeg har der, og det ser jo romslig ut. Men den treffer nok ikke på toppen av tunellen.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei takk for svar, jeg lurte på å bruke den plassen men var redd bunnen giff for skrått der og tenkte enda lenger opp i benken helt foran.

 

Ligger veldig dypt den da ? hvordan går det i høy hastighet?

Link to post
Share on other sites

Ikke merket noe negativt med det. Litt buet kant på tunellen, synes kanskje ikke så godt på bildet. Jeg mener tunellen sitter dypt i det aktuelle skottet, og at motoren ligger forover. Kan ta bilde neste gang jeg er i båten, men det blir nok en liten stund til.

Link to post
Share on other sites

Ja ikke stress med det.

Men tror vi går for luken fremme er jo fortsatt godt under vannet.

vis det skulle bli litt vann i båten en gang så slipper den å drukne så fort.

Men er vel uansett forsikring sak da. Hvordan har du boblet den?

vurderer et batteri i samme rom jeg da.

Edited by okeido (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Craftsman sine trustere er veldig gode, absolutt på høyde med sleipner sine. HAr montert flere slike, men akkurat nå er jeg litt usikker på om 55-kgf-modellen er på lager i Norge.

 

Uansett, 55 kgf er i absolutt minste laget for båten din. Jeg har installert haugevis av trustere og vil helt klart heller anbefale deg løsningen som ble foreslått lenger opp i tråden fremfor å dytte inn en underdimensjonert truster helt fremst i båten. Husk at det er mye vindfang i båten din.

Edited by Kaftein ØL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tips det virker som den kraftigste jeg for langt foran.ellers må jeg en halvmeter lenger bak og da jeg må vel opp i 75 kilo minst.

Og da blir prisen dobbelt. Men 60 kilo er jo opp til 40 fot sann cirka har jeg forstått. Skulle gjerne hatt kraftigere men tror 55 kilo vil hjelpe litt .

Men optimalt er det jo ikke.

Fant 55 kiloen i Sverige.

Virker jo nesten som en skulle hatt 2 stykk propeller. Men skroget er smalt i bunnen og virket som tunnellengde hadde litt og si?

Link to post
Share on other sites

Rimeligste løsning  :smiley:

 

bilde

 

Spektakulær løsning

 

bilde

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mener jeg hadde 55 kg på min 27 foter tidligere. Det var passe. Veide bare drøye 4 tonn. Men 75 på F36 er på grensen snaut. Husk at skal du kjøre sidelengs med en motor forover, den andre bakover og baugpropellen, så trenger du litt. Vindfanget er også nevnt - når 10-11 tonn er i bevegelse må du ha litt kraft. Selvom boka sier 8.2 tonn tom fra fabrikk har jeg aldri veid inn skuta under 10 tonn med slunkne tanker. I godvær trenger du jo ikke vispen, så skal du ha glede av den må den jo ha litt kraft. Min har doble propeller. Har ikke batteri foran - er koblet til 220 ah startbatteri, med tjukke kabler forover. Er kanskje billigere med batteri foran en tjukke kabler, men det lå nå der når jeg kjøpte båten.

Link to post
Share on other sites

Teerex, har sett den utenpåliggende varianten på en båt i havna. Synes det ser veldig skummelt ut med den klumpen. Enig i at. Den er ganske spektakulær. Ville gått for svømmeføttene, og litt sikaflex :-)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...