okeido Startet 21.November.2016 Del på Facebook Startet 21.November.2016 Skal montere Baugpropell på Fairlinen men i fremste skott har jeg ikke høyde nok til 185 diameter pluss motor som er anbefalt til denne båtstørrelsen. Tenkte sleipner "se 60", men lillebroren "se 40" som går til 34 fot båt, skulle passe greit. Blir dette for svakt? Har prøvd å sjekke andre leverandører men virker som sleipner er den sterkeste på 125 kanal. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Har ikke formening om hvordan det ser ut framme i din båt, men om mulig så kan du legge den ned, de fleste hekktrustere er jo montert 90 grader på akter veggen. Om den legges ned så forutsetter det en støtte til å støtte opp motoren. Lykke til Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
okeido Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 Nei glemte å nevne jeg har vurdert det men målte og kikket litt og 185 kanal pluss motor er ikke sjangs i hele tatt ,så sant ikke motoren stikker 15 cm opp av skottet. Men Vetus har jo en på 150 cm men tror den bare hadde 0,3 kw mer effekt målt i 12 volt, mens sleipner er målt 10.5 volt . Nesten rart ikke sleipner har en mellomstørrelse. Takker for alle svar.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Kan du ikke montere den med motoren liggende som Haik sier? Du bør ha SE80 på den båten der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 (redigert) Sleipner har jo EB60 med 160 mm tunnell og liggende parallell motor. 185 mm tunnell på EB75 da, men fortsatt liggende motor. http://sleipner.no/kategori/1922/eb-serien/ Jo lengre fram du kan montere baugpropellen jo mere effektiv. Jeg skal fjerne/flytte vanntanken som er foran i baugen så jeg kan montere baugpropell en drøy halvmeter lengre forover enn normalt. Klarer meg lenge med SE40 og 125 mm tunnell da iallefall (27 fots båt). Her EB-serien med reimdrift istedenfor vinkeldrev. Har vel vært noen reimbrudd på disse (eller forgjengeren Engbo/QL), så om man har mulighet for å installere Sleipner DC speed control så er det nok en stor fordel (hvis det går på EB-serien da). Med trinnløs hastighetskontroll blir det vel mye mindre belastning på reima ved oppstart. Redigert 21.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Det finnes thrustere som ligger langs tunell. Eg har engbo xf 90. Den ligger. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
okeido Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 Tusen takk for hjelp skal se på liggende nå, fant ikke de med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Som Hulda skriver så bør du ha 80 på den båten. Har selv Phantom 38 med SE 80 foran og bak, og det er ikke for mye kraft når det blåser godt i siden. Båten din har omtrent like mye vindfang vil jeg tro. Skjønner problemet med plass, men er redd du blir skuffet hvis thrusteren blir for liten. Er flere her inne med 36 Turbo som sikkert kan komme med hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 (redigert) Tusen takk for hjelp skal se på liggende nå, fant ikke de med en gang. Redigerte innlegget mitt over akkurat da du skrev, så i tilfelle kan du jo ta en ekstra titt EB-serien har jo den litt mindre effektive 4-blads propellen, så kan kanskje være nødvendig å gå på EB75 hvis det er plass. Blir nok litt mere kostbart enn SE-serien som selges i ferdige kit til grei pris hos ymse nettbutikker. Redigert 21.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
okeido Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 (redigert) Takker for erfaringene blir jo litt mer plass liggende. Ja prisen dobles ser jeg...må undersøke litt mer jeg nå.. Redigert 21.November.2016 av okeido (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Jeg har samme båt, mener det det sp75 jeg har. Mindre kan du ikke ha. Den er under dørken i forkabinen, mener jeg. Ikke inden åpningsbare standardluken rett ved døra, men i en ny luke innerst i "trekanten" hvor køyene møtes. Har aldri tenkt at det er trangt der - baugpropellenner det eneste jeg har der, og det ser jo romslig ut. Men den treffer nok ikke på toppen av tunellen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Her er et innvendig bilde av hvor luken i dørken er laget: Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 Hei takk for svar, jeg lurte på å bruke den plassen men var redd bunnen giff for skrått der og tenkte enda lenger opp i benken helt foran. Ligger veldig dypt den da ? hvordan går det i høy hastighet? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Ikke merket noe negativt med det. Litt buet kant på tunellen, synes kanskje ikke så godt på bildet. Jeg mener tunellen sitter dypt i det aktuelle skottet, og at motoren ligger forover. Kan ta bilde neste gang jeg er i båten, men det blir nok en liten stund til. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 (redigert) Ja ikke stress med det. Men tror vi går for luken fremme er jo fortsatt godt under vannet. vis det skulle bli litt vann i båten en gang så slipper den å drukne så fort. Men er vel uansett forsikring sak da. Hvordan har du boblet den? vurderer et batteri i samme rom jeg da. Redigert 21.November.2016 av okeido (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnseeker Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 se 40 er for liten. Har en slik på mine searay 300 og det er helt i grensen.. Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 Har funnet craftsman i Sverige 55 kg og den vil vist passe i helt foran ..bare finne ut hvor langt under vannlinjen den må. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 (redigert) Craftsman sine trustere er veldig gode, absolutt på høyde med sleipner sine. HAr montert flere slike, men akkurat nå er jeg litt usikker på om 55-kgf-modellen er på lager i Norge. Uansett, 55 kgf er i absolutt minste laget for båten din. Jeg har installert haugevis av trustere og vil helt klart heller anbefale deg løsningen som ble foreslått lenger opp i tråden fremfor å dytte inn en underdimensjonert truster helt fremst i båten. Husk at det er mye vindfang i båten din. Redigert 21.November.2016 av Kaftein ØL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
okeido Svart 21.November.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.November.2016 Takk for tips det virker som den kraftigste jeg for langt foran.ellers må jeg en halvmeter lenger bak og da jeg må vel opp i 75 kilo minst. Og da blir prisen dobbelt. Men 60 kilo er jo opp til 40 fot sann cirka har jeg forstått. Skulle gjerne hatt kraftigere men tror 55 kilo vil hjelpe litt . Men optimalt er det jo ikke. Fant 55 kiloen i Sverige. Virker jo nesten som en skulle hatt 2 stykk propeller. Men skroget er smalt i bunnen og virket som tunnellengde hadde litt og si? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Ikke stol blindt på de tabellene. Jeg har SE80 i vår 30 foter, og det er ikke for mye. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Teerex Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 (redigert) Rimeligste løsning Spektakulær løsning Redigert 21.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordan family 27 Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Mener jeg hadde 55 kg på min 27 foter tidligere. Det var passe. Veide bare drøye 4 tonn. Men 75 på F36 er på grensen snaut. Husk at skal du kjøre sidelengs med en motor forover, den andre bakover og baugpropellen, så trenger du litt. Vindfanget er også nevnt - når 10-11 tonn er i bevegelse må du ha litt kraft. Selvom boka sier 8.2 tonn tom fra fabrikk har jeg aldri veid inn skuta under 10 tonn med slunkne tanker. I godvær trenger du jo ikke vispen, så skal du ha glede av den må den jo ha litt kraft. Min har doble propeller. Har ikke batteri foran - er koblet til 220 ah startbatteri, med tjukke kabler forover. Er kanskje billigere med batteri foran en tjukke kabler, men det lå nå der når jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Teerex, har sett den utenpåliggende varianten på en båt i havna. Synes det ser veldig skummelt ut med den klumpen. Enig i at. Den er ganske spektakulær. Ville gått for svømmeføttene, og litt sikaflex :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Jeg ville ikke installert noe mindre enn SP75/SE80 på denne båten, helst en SP95/SE100 som også går i 185mm tunneldiameter. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.November.2016 Del på Facebook Svart 21.November.2016 Har 90kg i 34 fot. 185mm tunel. Glad eg gikk for "rikelig" når eg investerte, for det er akkurat passe synest eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.