Jump to content

Ikke plass til anbefalt Baugpropell fairline 36 turbo


okeido

Recommended Posts

Skal montere Baugpropell på Fairlinen men i fremste skott har jeg ikke høyde nok til 185 diameter pluss motor som er anbefalt til denne båtstørrelsen.

Tenkte sleipner "se 60", men lillebroren "se 40" som går til 34 fot båt, skulle passe greit.

​Blir dette for svakt?

Har prøvd å sjekke andre leverandører men virker som sleipner er den sterkeste på 125 kanal.

Link to post

Nei glemte å nevne jeg har vurdert det men målte og kikket litt og 185 kanal pluss motor er ikke sjangs i hele tatt ,så sant ikke motoren stikker 15 cm opp av skottet.

Men Vetus har jo en på 150 cm men tror den bare hadde 0,3 kw mer effekt målt i 12 volt, mens sleipner er målt 10.5 volt .

Nesten rart ikke sleipner har en mellomstørrelse.

 

Takker for alle svar..

Link to post

Sleipner har jo EB60 med 160 mm tunnell og liggende parallell motor.

185 mm tunnell på EB75 da, men fortsatt liggende motor.

 

http://sleipner.no/kategori/1922/eb-serien/

 

Jo lengre fram du kan montere baugpropellen jo mere effektiv. 

Jeg skal fjerne/flytte vanntanken som er foran i baugen så jeg kan montere baugpropell en drøy halvmeter lengre forover enn normalt.

Klarer meg lenge med SE40 og 125 mm tunnell da iallefall (27 fots båt).

 

Her EB-serien med reimdrift istedenfor vinkeldrev.

Har vel vært noen reimbrudd på disse (eller forgjengeren Engbo/QL), så om man har mulighet for å installere Sleipner DC speed control så er det nok en stor fordel (hvis det går på EB-serien da).

Med trinnløs hastighetskontroll blir det vel mye mindre belastning på reima ved oppstart.

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Som Hulda skriver så bør du ha 80 på den båten.

Har selv Phantom 38 med SE 80 foran og bak, og det er ikke for mye kraft når det blåser godt i siden.

Båten din har omtrent like mye vindfang vil jeg tro.

Skjønner problemet med plass, men er redd du blir skuffet hvis thrusteren blir for liten.

Er flere her inne med 36 Turbo som sikkert kan komme med hjelp.

Link to post

Tusen takk for hjelp skal se på liggende nå, fant ikke de med en gang.

 

Redigerte innlegget mitt over akkurat da du skrev, så i tilfelle kan du jo ta en ekstra titt  :smiley:

 

EB-serien har jo den litt mindre effektive 4-blads propellen, så kan kanskje være nødvendig å gå på EB75 hvis det er plass.

Blir nok litt mere kostbart enn SE-serien som selges i ferdige kit til grei pris hos ymse nettbutikker.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg har samme båt, mener det det sp75 jeg har. Mindre kan du ikke ha. Den er under dørken i forkabinen, mener jeg. Ikke inden åpningsbare standardluken rett ved døra, men i en ny luke innerst i "trekanten" hvor køyene møtes. Har aldri tenkt at det er trangt der - baugpropellenner det eneste jeg har der, og det ser jo romslig ut. Men den treffer nok ikke på toppen av tunellen.

 

bilde

Link to post

Craftsman sine trustere er veldig gode, absolutt på høyde med sleipner sine. HAr montert flere slike, men akkurat nå er jeg litt usikker på om 55-kgf-modellen er på lager i Norge.

 

Uansett, 55 kgf er i absolutt minste laget for båten din. Jeg har installert haugevis av trustere og vil helt klart heller anbefale deg løsningen som ble foreslått lenger opp i tråden fremfor å dytte inn en underdimensjonert truster helt fremst i båten. Husk at det er mye vindfang i båten din.

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post

Takk for tips det virker som den kraftigste jeg for langt foran.ellers må jeg en halvmeter lenger bak og da jeg må vel opp i 75 kilo minst.

Og da blir prisen dobbelt. Men 60 kilo er jo opp til 40 fot sann cirka har jeg forstått. Skulle gjerne hatt kraftigere men tror 55 kilo vil hjelpe litt .

Men optimalt er det jo ikke.

Fant 55 kiloen i Sverige.

Virker jo nesten som en skulle hatt 2 stykk propeller. Men skroget er smalt i bunnen og virket som tunnellengde hadde litt og si?

Link to post

Rimeligste løsning  :smiley:

 

bilde

 

Spektakulær løsning

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mener jeg hadde 55 kg på min 27 foter tidligere. Det var passe. Veide bare drøye 4 tonn. Men 75 på F36 er på grensen snaut. Husk at skal du kjøre sidelengs med en motor forover, den andre bakover og baugpropellen, så trenger du litt. Vindfanget er også nevnt - når 10-11 tonn er i bevegelse må du ha litt kraft. Selvom boka sier 8.2 tonn tom fra fabrikk har jeg aldri veid inn skuta under 10 tonn med slunkne tanker. I godvær trenger du jo ikke vispen, så skal du ha glede av den må den jo ha litt kraft. Min har doble propeller. Har ikke batteri foran - er koblet til 220 ah startbatteri, med tjukke kabler forover. Er kanskje billigere med batteri foran en tjukke kabler, men det lå nå der når jeg kjøpte båten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...