Jump to content

Raymarine ST8002 problem med hoppande kurshållning.


ebonita

Recommended Posts

Båten i hall, dags för vinterjobben!

 

Jag har ett Raymarine autopilotsystem ombord med en S2G styrcomputer och olika kursväljare kopplade till denna, bland andra en ST8002. Det fungerar alldeles utmärkt utom ett problem som jag haft sedan 10 år med just denna ST8002. Det är nämligen så att kursen kursen vill ’hoppa’ 10-20 grader extra när man gör små kursjusteringar (enstaka grader) på ST8002.

 

st8002_____20161121_092617.jpg

 

När båten körs i trafikerade vatten så uppstår på detta sätt otrevliga och farliga situationer när båten plötsligt och oväntat kan styra mot mötande trafik. Eller om ett sjömärke skall rundas så kan båten plötsligt och oväntat svänga innanför…

 

När kursen väl blivit rätt med ST8002 så går det bra, så det är bara när man rör själva kursväljarratten som problemet visar sig.

 

Den har varit hos Raymarine service flera gånger och dom har till och med bytt ut hela instrumentet, men det har inte hjälpt. Jag har flera andra kontrollstationer ombord kopplade i samma SeaTalk-system och där fungerar det helt perfekt, så jag vet med säkerhet att det är just ST8002 som är problemet.

 

Numera så läser jag alltid av kursen innan jag rör kursväljar–ratten så att jag direkt ser om jag får 10 grader extra när jag vrider någon grad.

Men det är ju lite störigt.

 

Är det någon annan som har haft samma problem? Och framför allt hur kan man fixa det?

Jag gissar att det är någon form av optisk avläsning av kursväljaren inne i instrumentet, kanske det är så enkelt att man kan dela den och torka bort damm?

 

:confused: :confused: :confused:

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme problem på ST8001 som er forgjengeren til 8002 men som ser likt ut på utsiden.  Og som sikkert inneholder en del av de samme komponentene på innsiden. 

 

Kursendringer kunne gå til begge retninger, uavhengig av hvilken vei jeg dreiet på hjulet.  Var et "tilfeldig" problem som kom og gikk som det ville.

 

Problemet ble løst via forhandler.  Det ble byttet et potensiometer på dreiehjulet, slik jeg forsto det.

Link to post
Share on other sites

Jeg husker ikke, søkte på betegnelse som sto på på den originale og fant et nettsted som hadde tilsvarende. Der kjøpte jeg en pakke på 10 stk, jeg har fortsatt noen i skuffen om du vil ha..

Jeg har ikke prøvd de så hvordan kvaliteten er vet jeg ikke.

Send meg en IM med adresse så kan jeg sende deg et par om du ønsker å prøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...