Jump to content

Beste innstillinger på EP solar regulator mot Haze Gel batterier ?

Gtir_man

Recommended Posts

Hei der.. 

Har fått på plass 2x80w paneler og en EP Solar Trace MPPT 2215BN med eksternt display MT-50. 

Her kan en legge inn innstillingene for lading selv eller velge et ferdig program., Leser i manualen at GEL og AGM er samme program og føler det blir litt feil.. 

se på bildene. 

Hva burde innstillingene mine være her ? Hvorfor står Equalize charging voltage og time med strek på GEL ? 

bilde

bilde

Det som står i denne tabellen gjelder ikke.
Det er bare det som denne regulatoren tilbyr, og hvis ikke det passer da må du finne en annen.

Derimot bør du lese hva databladet til nøyaktig dine batterier forteller.

Det er det første, og vanligvis eneste som gjelder.

Ellers ville jeg ikke anbefale å lade hvilken som helst Gel-batteri med mer enn 14,4V**
Heller ikke når batteriprodusenten beskriver det i databladet.

:seeya:
Jørg

**: Spenningen gjelder @ 20°C, +/- temperaturkompensasjon iht. databadet.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg kan stille det inn slik jeg ønsker på "user" settings. Di andre er bare prefabrikerte innstillinger jeg ikke ønsker å bruke.

Hva menes med utgjevningsladning og tid ? Trenger jeg det ?

Siden du ikke vet eksakte data om lading for batteriene dine, så syns jeg verdiene for GEL i den tabellen ser ganske greie ut.  I hvert fall de verdiene som det er mulig å forstå noe av, etter å ha skummet manualen lett. 

"Boost" er leverandørens navn på bulk+absjorbsjon fasen, og 14,2V er normalt en helt ok verdi.  Float på 13,8 skal også være ok, mens noen velger konservativt å gå ned til 13,6V.

"Equalization" ønsker du ikke på GEL batterier, da den er ment å heve spenningen høyere enn GEL normalt er fornøyd med.

"Boost duration" er tiden den vil være i bulk+absorbsjon, før den går over til float.  Det er i denne fasen den skal fylle batteriene.  Her kan du eksperimentere litt ut i fra eget bruksmønster.  Kommer du alltid til havn med fulle batterier og bare skal vedlikeholdslade så velg en kort tid her.  Skal solcellene ofte lade batteriene fra litt nedtappet så vil jeg si den bør stå på litt lengre tid.  Vanskelig å gi et standardsvar fordi den vil starte en ny runde hver gang batteriet kommer under nivået for "Boost reconnect charging voltage".  Og du ønsker ikke at den lader for fullt så altfor lenge når batteriene allerede er fulle.

"Boost reconnect charging voltage" tolker jeg som at er spenningen når solcellene går over i en ny runde med bulk+absorpsjon.  For eksempel etter en natt eller periode uten sol, evt. kombinert med noe forbruk.  Her ville jeg prøvd en verdi på 0,1V lavere enn hvilespenningen for batteriet.  Hvis det ellers ikke er noe strømtrekk på batteriene (bortsett fra regulatoren) så vil det gjøre at batteriene får en liten "Boost" med jevne mellomrom, men sannsynligvis ikke hver dag.