Jump to content

Trapp/landgang til den firbente

grønnpåalt

Recommended Posts

Jeg er nok gal.

I alle fall. Etter mye frem og tilbake har jeg tenkt at jeg verken skal bo i båten eller seile jorda rundt med det første. Men seile vil jeg. Med min firbente venn.

Dessverre er min firbente venn en sværing og nokså umulig å "bære" om bord.

Båtene jeg har sett på er eldre seilbåter, 25-30fot, med budsjett på ca 100 000. Ikke akkurat enkel ombordstigning for en hund. Og før jeg bestemmer meg for noe endelig, må jeg tenke på mulighetene for hvordan jeg skal få med bikkja.

Finnes det en slags "foldetrapp" man kan feste på båten(og gjerne ta av raskt) slik at man kan feste den både fremme og bak og på sidene, og hunden kan gå i den? (forutsatt hunden kan gå i trapper). Det er jo enklest å gå opp, ned kan han hoppe over noen trinn tenker jeg.

Eller en slags landgang. Er det noe man eventuelt kan mekke til selv?

Tips?

Ja, det fungerte utmerket. Han spaserte så pent ombord, men når han skulle i land hoppet han når han var kommet halvveis ned. Nå har vi en noe mindre hund, en Cocker Spaniel som vi løfter ombord. I land hopper han.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kanskje løft etter redningsvest blir litt voldsomt. Dog, det er kanskje noe å øve på uansett. :)

I tillegg til gangvei for hunden må du rigge deg en løsning på å åpne rekkewire på siden av cockpit.

En del seilbåter har med seg en bred planke på noen meter som henges utenpå fenderene så man kan fortøye inntil fastbrygge med påler. Du kan jo lage en landgang som kan brukes til begge deler....

Lars H.: så bra! den så effektiv ut!

Kanskje løft etter redningsvest blir litt voldsomt. Dog, det er kanskje noe å øve på uansett. :)

I tillegg til gangvei for hunden må du rigge deg en løsning på å åpne rekkewire på siden av cockpit.

En del seilbåter har med seg en bred planke på noen meter som henges utenpå fenderene så man kan fortøye inntil fastbrygge med påler. Du kan jo lage en landgang som kan brukes til begge deler....

Er det DET den planken brukes til? Ha! Genialt... Har lurt på hvorfor noen har en planke der...

Ja, rekkewireopplegget må nok modifiseres.

Tenker bikkja kan gå på et agilitykurs og springe over bommen og vippen et par ganger, blir nok vandt med slik planke da!

• 6 måneder senere...

Med mindre hund nå, ligger landgangen hjemme på hemsen i garasjen. Max går fint på dollboardet når vi ligger med baugen mot landd. Da hopper han iland, men løftes ombord, - vanligvis!

Igår sklei han på dollboardet og havnet i vannet. Han har vannskrekk, så han bare lå der og kavet som en gal. Men iom. at dette ikke er første gangen, har vi alltid snellebåndet på. Så da var det bare å taue han inn til flytebryggen og løfte ham (18kg) opp på bryggen. Ble han skremt? Nei da, etter at han hadde ristet seg litt, ble han løftet opp på båten og gikk som en "prins" inn i båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Med baugen inn hadde vi jo landgangen der. Da vi lå langs kai var det jo bare for han å hoppe inn og ut selv, selv med sine 40kg. kan det være så vanskelig da?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Nå aner jeg ikke hva slags båt du har, men ligger du med en seilbåt inn mot bryggen og skal ha hunden inn og ut over et anker som stikker ut høyt der oppe og et forseil som er festet i baugen, kan det jo bli komplisert. Vi har en saga 27 motorbåt, og våre erfaringer er med denne båten. Ha en fin dag, jeg mente ikke å være vanskelig eller negativ.

Lars H.

pt. Källö Knippla

fortøyd i bås med trapp på bryggen

5936fd7f2c171_knippla2017.jpg.4f33d20aaed8bfeeda2277a6e58d740e.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...