dacapo Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Hei Jeg skal trekke ny radarkabel på min Princess 420, men sliter med å få det til. Noen som har gjort dette som kan gi meg et tips ? Den gamle er blegg fast, så jeg får ikke til å benytte denne som "tekkesnor" Prøvde å demontere takplater, men over de er det en vegg ut mot styrbord side der den gamle kabelen ligger. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Radarkabeln kan ligga längs SB sida i 'ytterväggen' på flybridge eller går den ner i befintligt flexirör till ytterväggen i salongen.. Jag har satt ett antal inspektionsluckor på 'osynliga' ställen bakom ryggstöden på soffan på flybridge. Det underlättade betydligt om den går där uppe. Kolla då även i salongen om Du kan se den där. Risken är att man har fäst kabeln med buntband på oåtkomliga ställen. Överväg ytterligare inspektionsluckor på andra osynliga ställen ss inne i skåp. En 'ormkamera' kan vara till god hjälp, liksom att lysa i ena änden och titta i andra.... Det är inte lätt men det skall gå! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Renita Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 Hei, Ta deg en telefon til Florvaag Elektronikk på 70147606, de har holdt på med skipselektronikk på alle typer båter i en mannsalder. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dacapo Posted November 25, 2016 Author Share Posted November 25, 2016 Ebonita: Kabelen ligger i overkant av salongen og ned i vindusstolpen bak førerplass. Tror kanskje jeg skal forsøke å legge den ned i bakkant av salongen og bak sofaen som du forslår hvis det er plass til det. Jeg har luker bak sofaen som jeg har åpnet, og der er det lett å komme til hvis jeg bare får kabelen ned først. Får lete frem "snakekameraet" mitt Renita: Takk for tips om Florvåg Elektronikk - tar kontakt med de hvis jeg ikke kommer videre Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 "i overkant av salongen og ned i vindusstolpen bak førerplass" Nu vet jag ju inte hur säker Du är på att den går 'över salongstaket', men på min båt så ligger den i ytterväggen utanför flybridge. Det kan ju möjligen också kallas overkant av salongen. Genom inspektionsluckor bakom soffryggen på flybridge kan jag se dessa utrymmen längs SB sida: Där är ju ett bra utrymme att dra kablar, jag har för mig att den tjocka gråa är radarkabeln. Men det kan givetvis vara annorlunda löst på Din båt. :yesnod: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dacapo Posted November 25, 2016 Author Share Posted November 25, 2016 Stemmer nok det Ebonita - det er slik den ligger Usikker på om jeg får til å lage luker bak sofaryggen på flybridge uten at det vil vise. Ser ut som det er noen trange hull inni der, så hvis det ser slik ut forstår jeg at det blir vanskelig å trekke inn noe uten å lage luke. Bare undrer meg på hvordan dette er gjort når den nåværende radaren ble montert Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 (edited) Nu vet jag inte hur Din Flybridge är möblerad, men här är en bild av hur jag har satt inspektionsluckor bakom soffryggarna på SB sida: Jag mätade ut var mellanskotten fanns och fräste hålen ungefär mitt emellan. Dom syns inte alls när möbleringen kommer på plats. :thumbsup: Edited November 25, 2016 by ebonita (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Baracuda Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 Hvis du allerede har radar og den kabelen skal bort, klarer du da ikke å dra ut kabelen og på samme tid dra igjennom ett trekketau fra salong og opp til der eksisterende radar sitter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dacapo Posted November 25, 2016 Author Share Posted November 25, 2016 (edited) Ebonita: Dette er nok smart også for ettertiden - kan kanskje også legge inn et trekkerør med litt dimensjon. Husker du hvilken diameter det er på lukene ? Ser forresten at du har samme løsningen som jeg med dreneringsplater under putene :) Barracuda: Tenkte jeg skulle gjøre det slik du beskriver, men problemet er at jej ikke får dra ut den gamle. Den har sikkert kilt seg et sted. Edited November 25, 2016 by dacapo (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
nor star 290.. Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 Hvordan løsner man takpanelet ? Skal ned med mitt Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 Kabelen er nok stripsa,er vel få som lar kablene ligge laust,da det er fare for skader mot kvasskanter.Er ein smart måte å lage luker for tilkomst til kabler,som Ebonita har gjort Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dacapo Posted November 25, 2016 Author Share Posted November 25, 2016 Nor star 290: takpanelet hos meg er festet med slike "plaskoner" (vet ikke hva det heter på fagspråket) som er skrudd til platene før trekking. Disse er så presset opp i hull i rammeverket. Problemet er at de sitter som f..... men med en blanding av lirking og rå makt gir de etter. Var et par stykker hos meg der jeg dro ut skruen - håper jeg klarer å lure det til igjen når jeg skal sette de på plass. Hos meg er det delt i 25 - 30 cm brede plater, så når du har fått ned en er de lettere å nå de andre. Om nødvendig presse plastdingsene ut fra oppsiden. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted November 25, 2016 Share Posted November 25, 2016 Husker du hvilken diameter det er på lukene ? Tror jag har använt sådana med ytterdiameter 170mm (hålsåg 140) eller ytterdiameter 145 (hålsåg 115). Huvudsaken att man får in armen, men det blir så klart bekvämare att jobba om hålet är större. Intressant att Du lyckats ta ner takpanelerna. Jag har försökt det flera gånger men dom sitter som berget och jag vågade inte fortsätta med tanke på risken att förstöra något. Så skulle det vore intressant om Du ville beskriva lite mer i detalj hur man skall göra och gärna visa lite bilder på hur fästelementen ser ut och var dom sitter. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dacapo Posted November 25, 2016 Author Share Posted November 25, 2016 Løsnet bare ca halve lengden på en plate slik at jeg fikk kikke bakom og fant at det ikke var mulig å nå den veien... Skal se om jeg får tatt noen bilder i morgen :) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dacapo Posted November 27, 2016 Author Share Posted November 27, 2016 Hei Ebonita og Nor star 290: DA har jeg tatt noen bilder av takplatene. Pinnene ser slik ut Hullene som de skal inni ser slik ut. Jeg var uheldig med et par stykker der plastpluggen ble stående igjen, og jeg dro ut skruen Lurer på hvor man evt. kan skaff nye... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 Tack Dacapo, det var intressant. Om jag förstår bilderna rätt så är det en refflad svart plastplugg med hatt som är fäst mot baksidan av takpanelen med en skruv Det hela skulle då vara kommit på plats innan takpanelen blev klädd med den beiga klädseln? Om detta är ett riktigt antagande så skulle det väl bli svårt att byta ut eller återmontera sådana svarta plastpluggar utan att förstöra klädseln i taket? Om man inte möjligen kan sprätta loss kanten och komma åt skruvskallen på så sätt därifrån? Är det någon typ av bussning i takreglarna där plastpluggarna skall tränga in? Om panelerna sitter hårt - vilket väl sannoligt är nödvändigt om dom inte skall börja ramla ner i hårt väder - så förstår jag att det är lätt att skruvskallarna vill dras igenom plywooden när man försöker bända loss panelen. Problemet som blir om man förstör en panel är väl sannolikt att man får svårt att hitta klädsel i samma nyans vilket då snabbt leder till att man måste sätta upp ett helt nytt tak.... Brrrrr...... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
dacapo Posted November 27, 2016 Author Share Posted November 27, 2016 Det stemmer det Ebonita. Pluggene er skrudd fast før platene har fått på kledsel, så det er vanskelig å sette på nye plugger. I takbjelkene er det bare boret et hull som pluggen går inn i. Etter mange år vil nok disse feste seg ganske sterkt, og plasten blir vel kanskje også stivere. Jeg knekte som sagt to slike, så jeg må finne en løsning på hvordan jeg skal få det fast igjen. Muligend borrelås e tingen. Dette er brukt på platene i gjestelugaren, og det har ikke vært problem med. Jeg har hatt de ned flere ganger uten problen. Er usikker på om det er originalt, eller om det er noe som er påsatt senere. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 (edited) Borrelås fungerer utmerket. Hvis du vil sikre litt ekstra kan du legge på en liten klatt sika e.l. ved siden av. For å få ut disse proppene tror jeg det er lurt å bruke et verktøy, feks et rustfritt 25mm flattstål som man trer inn og vrir rundt. Da får man kraften nærmere pluggen og mer aksielt rettet, og dermed mindre sjans for å ødelegge noe. Edited November 27, 2016 by Komodo (see edit history) Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
ebonita Posted November 27, 2016 Share Posted November 27, 2016 Yeapp, jag förstår. Nog bäst att låta takpanelerna sitta så länge som möjligt... Men det är klart att en hävarm á la Komodo kan nog vara till hjälp. Jag har dragit någon ledning diagonalt över salongstaket genom att jobba i befintliga hål för lampor och högtalare. Och visst - kardborrband är många gånger suveränt. Helst använder jag 3M t ex MP-3526N/27N. Klistrar bra utan att glida när det blir varmt, och det man häftar upp sitter rejält fast. Mycket bra att fästa saker på den lackerade inredningen eller plasten utan att borra. Och går i regel att ta bort utan att skada. :thumbsup: Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts