Honduras Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Noen som har erfaring med praktisk forskjell mellom en og tosylindret bensinmotor i 20-24" snekke? Har sett på ei snekke med en tosylindret FM som har rustet fast, og alternativt til å reparere er å bytte den ut. Er kanskje ikke så mange som har byttet fra to til ensylindret, men flere som har byttet andre veien. Hva var den store forskjellen i praktisk bruk? Tenker da på å bytte fra ca 10 til 5Hk. Noe skjer selvsagt på farten, men hvor mye? Båten skal bare brukes til kosekjøring i nærområdet, så ingen dyp krisen om den ikke klarer 8 knop, men er jo fint om den klarer ca 5knop på marsjfart kanskje. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Hvis vi tar utgangspunkt i en 24 fots deplasementsnekke som er 20 fot i vannlinjen og som veier, tja, 1500 kilo, vil den antageligvis fint kunne oppnå 5 knop med en 5 hesters motor. Men "20-24 snekke" er ikke nok informasjon til at man kan si noe sikkert. Vil du bruke den opprinnelige propellen? Er skroget laget som en "sann" deplasementsbåt? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Grunnregelen er at skal farten dobles, øker vannmotstanden med kvadratet av sitt eget tall. dette gjelder for fortrengerskrog, eller på norsk : deplasement. Vil tro du får en til halvannen knop mindre fart, ish. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Nero II Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Tja, en ting er teori en annen ting er motvind. Med s lite kraft vil du oppleve at farten går mot 1 -2 knop når vinden går mot frisk bris og mer. Jo mer det blåser jo mindre fart får du. Ellers er jeg enig i at det er vanskelig å si noe om du ikke har mer data: Vekt spiller inn. Hvorfor 1500 kilo? En Tromøy 23 veier over to tonn. Bredde, Vindfang. Alt slikt vil ta farten ned fra det teoretisk mulige. Og jeg sier ikke dette for å skremme, men fordi jeg i flere år hadde en 8 hesters Marna i en to tonns båt, og det var så pinlig for lite at jeg tilslutt ikke orka mer og kjøpte en 27 hester fra Telemark Trade. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Posted November 24, 2016 Share Posted November 24, 2016 Hvorfor 1500? Av mangel på et tall fra TS trakk jeg et nummer ut fra der sola aldri skinner. Jeg synes der er rimelig å begynne med hvor mye kraft man trenger på stille vann og at man deretter legger på en "fudge-faktor" for å ta høyde for vind, strøm, blåskjellfarm under skroget etc. TS ønsker å forhøre seg om en 5 hk motor vil klare 5 knop under "kosekjøring i nærområdet". Med de veldig begrensede dataene vi har fått vil jeg tro at, ja, sannsynligvis vil det gå fint, jamfør kalkulasjonen. Når det nærmer seg frisk bris er i alle fall min bedre halvdel ikke veldig kosete... Da er det vel sannsynlig at TS holder båten sin i fortøyningene. tb55 synes jeg gjør et litt for raskt hopp fra den første til den siste delen av innlegget sitt uten å gå inn på validiteten. For alt vi vet kan den gamle motoren vært større enn strengt tatt nødvendig. Kan hende TS går opp i fart som følge av lettere motor og en bedre propell. Vanskelig å vite før TS kommer på banen med mer info. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Posted November 27, 2016 Author Share Posted November 27, 2016 Hei. Takk for alle innspill. Grunnen til at jeg var litt vag i første innlegg var at jeg var i litt forhandlinger med selger. Ønsket ikke å være helt nøyaktig ift hvilke planer jeg hadde for båten i tilfelle selger også vår på BP. Nå har jeg imidlertid kommet til at dette prosjektet ikke blir noe av. Imidlertid er konklusjonen interessant å ta med seg videre, da jeg nok er mer klar for et slikt prosjekt om et par år. For denne trådens skyld kan jeg si at det var ei 23 fots skjermsnekke/sjekte i tre med en utslitt Marna MB10 motor, og som jeg lurte på å bytte til en ensylindret. Man kan nemlig enkelt ta av vindskjermene på snekka, og få en helt åpen båt med. Tipper at vekten ligger rundet 900-1000 kg. Måtte nok byttet propell tenker jeg. Quote * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.