Jump to content

Heving/montering av mast på liten seilbåt


kr1stoff3r

Recommended Posts

Hei forumet!
Er akkurat blitt båteier for første gang i mitt ikke så veldig lange liv.
Båten er en 21 fots seilbåt av typen Corribee MK2.
Har fått levert båten i en havn langt unna hjemhavnen med masten nede. I helgen er det dags for å reise avgårde og starte prosjekt "Seile båten hjem sent på mørke, våte kalde høsten", og montering av mast står på dagsordenen.

Har seilt noen båter på diverse innsjøer i Polen hvor båtene er designet for å heve/senke masten raskt og enkelt for passering under broer etc, men dette blir første gangen jeg skal heve og montere en mast på en seilbåt som ikke har en slik type rigg. Dette fører til masse ubesvarte spørsmål som kanskje noen her inne som faktisk kan noe som helst om seilbåter (i motsetning til meg) kan hjelpe meg med. :saint:

 

Ser for meg at det er fult mulig å heise masten på en så liten båt uten krane? Ser for meg å låse masten i mastefoten på bakre bolt, hvorpå en i bakkant skubber masten oppover, mens en står på baugen å drar i forstaget.
Masten er omtrent like lang som båten, så ca 6.5 m lang.

Hva bør man være ekstra oppmerksom på? Enkelte lure ting man bør tenke på før man går i gang?

Når masten først er oppe og festet på to bolter i mastefoten, hva bør man begynne med? Feste forstag/akterstag? Eller vantene?

Har også lest at på denne båten kan man skade bærebjælken til mastefeste om man strammer vant og stag for mye (masten blir trykt for hard ned mot kabinen og bærebjelken). Vantene har jo slike strekkfisker for stramming. Når vet man at det er noenlunde stramt nok? Må jeg anskaffe et tensiometer?

 

Alle tips og erfaringer mottas med stor takknemmelighet om noen her inne har erfaring med denne typen operasjoner. :clap::smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips! Masten kom egentlig greit opp med 3 stk i arbeid. Vi fant dog ikke helt ut hvordan akterstaget skal rigges skikkelig. Båten er masthead rigget, slik at strammingen på akterstaget antagelig enkelt skal kunne justeres. Ser vagt på bilder at de fleste har et taljesystem forbundet med akterstaget? Sliter også med å få en 4 takts Tohatsu påhengs om noen har peiling? :) Den starter og går jevnt en stund (så lenge choken er helt ute). Så får den litt ujevn gange og stanser. Hvis jeg tar choken inn, går turtallet i været, og motoren stanser.

bilde

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en fin liten båt!

 

https://corribee.org/ er jo full av informasjon, men du har kanskje sett der allerede.  The Corribee Manual ser jo ut til å være en nyttig ressurs.  

 

Hvis du har fått til å rigge akterstaget stramt nok med eksisterende løsning er det antakelig ok. 

Man jo ikke trimme akterstaget. 

 

Hvor går hjemturen? 

Link to post
Share on other sites

Legg ut bilder av det som måtte befinne seg i enden av akterstaget.

På mastheadrigg vil jeg si det er viktig å kunne stramme akterstaget. Når du strammer akterstaget strammes også forstaget. Det er viktig når du seiler på kryss. Er forseilet ditt på kroker eller rulle? I hard vind strammes også akterstaget for å flate ut storseilet så du tåler mere vind.

Edited by Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må nok få til en stramming på akterstaget ja, i vertfall etterhvert! Nå er wire`en til akterstaget festet til ett enkelt taljejul hvor jeg har tredd et tykt tau gjennom. Dette tauet er festet med knute i hver sin "krok" bak cockpit. Måtte knytte opp og etterstramme de første dagene, men kom seg når strekket i tauet+wire ble tatt ut. Vantene ble strammet med håndkraft og målte med storseilfallet at masten sto rimelig beint. Disse har også måtte blitt ettertightet. Strekkfiskene skal låses, men noen låsingen til noen av strekkfiskene har blitt ødelagt av en av de tidligere eierene (de har låst med skrue og knekt dem inni hullet), så her må jeg til med låsetråd eller noe. Båten er nå ca 18 timers seilas unna hjemmehavnen etter en uke med vinterseilas, så er jeg heldig har jeg den hjem til jul. Da blir det litt lettere å justere og ordne med rigging og en million andre ting (som forvente :lol: ) som må gjøres før jeg (sikkert aldri) blir fornøyd. :rolleyes: Forseilene er på kroker. Kommer flere bilder og massevis av spørsmål ettervært, men fikk ikke tatt så mye bilder på turen. Var vanskelig nok å holde liv i telefonene og den andre elektronikken til det mest nødvendige på turen, kulden tatt i betraktning. Kan herved bekrefte at å seile ut Sognefjorden vinterstid i en nykjøpt seilbåt byr på sine utfordringer, men det har gått veldig bra og seiling med egen båt er enda gøyere enn jeg hadde drømt om! 

Motoren fant vi ut av ettervært. Selve maskineriet går godt, vinterkulde og kraftig sjø til tross, men den sliter med å pumpe bensin fra den eksterne tanken (går kjempebra på innertanken, men den er bare 1L eller noe, så må jo fylle hele tiden). Vi byttet ut slangen fra tanken inn til motoren, og det bedret seg, men den stoppet fortsatt 3 ganger på 8 timer. Når vi da fylte opp innertanken igjen, brummet den videre, glad og fornøyd. Så er noe der som ikke helt stemmer. Men så har jeg jo kjøpt seilbåt fordi jeg skal seile, og slippe alt dette tullet med motorer da. :lol:

 

Corribee-siden er fin den, forumet deres har derimot vært dødt leng, slik jeg kunne se. Både nettsiden og manualen (har den i båten) gir god veiledning til helt spesifikke ting/oppgraderinger, men ikke så mye av mer generelle ting.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...