westerled Startet 24.November.2016 Link til dette innlegget Startet 24.November.2016 Hei er det noen som kjenner til denne batteriladeren som sitter i en Jeanneau 42" seilbåt fra 2009. Jeg bor i båten og nå har den sluttet å virke, det vil si den lader i en halvtime eller så og så slår den seg av. Det er dyrt å kjøpe en ny, vil gi det et forsøk på å kanskje få hjelp til noen som har mer erfaring med maritimt elektrisk utstyr enn meg. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Slår seg HELT av? Sitér dette innlegget Link to post
westerled Svart 24.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Nei den slår seg ikke helt av den har to lysdioder for på og boost/coasting. På knappen slutter å lyse og booster/coasting lyser svakt. Den lader ihvertfall ikke lenger. Må starte motoren minst en gang om dagen for å ikke ødelegge batteriene mine. Veldig upraktisk i lengden. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 (redigert) -jeg kan nok ikke hjelpe deg, men stilte spørsmålet for at du skal forklare best mulig slik at de som har peil kan hjelpe :) Hvordan er tilstanden på batteriene dine? Kan det være at de ikke tar imot lading ? Er de friske? Ser det er noen som heter gtek.no som forhandler cristec Redigert 24.November.2016 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
westerled Svart 25.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 Takk for innspillet Eureka, Batteriene mine har tatt imot ladestrøm og lader ut som normalt under bruk. Lader med ca 14V ligger på rundt 13V fulladete uten belastning. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 Kjenner ikke denne laderen, men hvis du er helt sikker på at den faktisk lader en stund, så tenker jeg umiddelbart at det kan være et problem med at den blir for varm. Hvis du trekker ut landstrømmen og setter den inn på nytt, starter den å lade igjen da, og bare for noen minutter eller for en ny halvtime? Hvis den da lader bare noen minutter så styrker det mistanken om at den har blitt for varm. Men hvis den lader en ny halvtime så er det nok ikke varme som er problemet. Kjenn på laderen før den kutter, og hør om kjølevifta går. Om den blir veldig varm og vifta ikke går, så kan det være at vifta har tatt kvelden. Det behøver ikke å bli så dyrt å bytte den. Om du ikke har mer enn to tommeltotter så kan du også prøve å skru opp dekselet (hvis mulig) og sjekke for støv på innsiden. Og evt. ta en forsiktig runde med støvsugeren på elektronikk og kjøleribber. Hvis det er varme som er problemet, og laderen har stikkontakt, så kan du avhjelpe problemet med en enkel timer som kjører laderen et kvarter i timen eller så. Ikke noen varig løsning, men inntil du finner ut av det så kan det kanskje redde deg fra å måtte kjøre motor hver dag. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 -hvorfor bruker ikke båtboere omformer 220v til 12v rett ut på anlegget, koblet utenom batteriene, når man ligger i havn over lang tid? ( litt OT men...) Strømmen i havna går vel ikke så ofte.. Sitér dette innlegget Link to post
westerled Svart 27.November.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Takk for mange gode forslag på problemet mitt. Fant til slutt ut hva som var problemet, gel batteriet til baugtrusetren er nok gåent. Koplet fra dette og da startet laderen opp som normalt :) Du har rett Eureka, budre nok fullade batteriene og kople de fra og bruke en omformer til 12V gjennom vinteren... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Se der ja, det var kjekt at det ordnet seg så greit. Ang 12v omformer, det kan jo være verdt å sjekke ut. Du kan jo åpne en egen tråd om det og høre om det er noen som har tips om det. Kanskje du kan kjøre det via en bryter/ "batterivelger". Kan jo være greit å raskt kunne skru over på batteribanken om landstrømmen faller ut, så du slipper å grave deg ned i rommet med teknisk, midt på natta. Vet at en del kjølebokser automatisk kan koble over. Det er jo gjerne den som bruker mest strøm, utenom dieselvarmer, såfremt man har LED-lys.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.