Jump to content

Første seilbåt Max 100 000kr

cptn

Recommended Posts

Hva skal du bruke den til, i hvilket område og hvor mange skal være med ?

:)

Og ikke minst hva kan du om motor og fixing generelt ?

Bare så du vet det, det er veldig lite båter på finn nå.

Sjøl har jeg en comfort 30. Ligger 2 veldig rimelige comforter til salgs nå. Om prisen er lav fordi selgerene vil bli kvitt dem, er ikke godt å si.

Om motorene og rigg/mast er ok og de er uten skader, så vil jeg si de kan være svært gode kjøp og du har mye igjen av budsjettet. Særlig med nyere seil.

Den ene ser ut til å ha påbegynt isoleringsarbeidet med maritim.no sin skrogisolasjon. -bare at isolasjonen er lagt inn ut...

Husk, størrelsen på en båt kan man ikke gjøre noe med. Det meste annet kan pimpes opp.

Forøvrig:

Sprayhood og kalesje er kostbart. Sprayhood er minimum og kalesje er utrolig kjekt på en mindre båt da det gir et ekstra rom og det er der man sitter på kveldstid i havn..

Edited by Eureka (see edit history)

turseiling med kjæreste eventuelt et par venner i tillegg. Kan ikke fikse noe mekanisk/elektrisk, har ingen erfaring md motor men andre ting som vedlikehold av båten og slik skal gå fint. :)

Ok, da må du ha ok toalettfasiliteter, og soveplasser, samt bysse/kjøkken.

Generelt om motorvedlilehold lærer du deg etterhvert. Det samme med elektrisk.

Jeg skal ikke framsnakke comfort 30, men jeg tror størrelsen vil være et bra utgangspunkt.

Køyeplass til to fremme i bauen, en stikkøye akter og plass til to i salongen.

Toalett er et kompromiss iom at det er delvis i samme avlukke som forpiggen. Men det er uansett adskilt fra salongen.

Kokeplassen er veldig bra synes jeg. Rett ned til venstre, og uendelig med takhøyde når du lager mat. Ellers i salongen er det 185 cm ca.

Romslig cockpit.

Jeg har hatt min i 4-5 år og bodd i den i 6 måneder. 189cm høy.. fin helgetursbåt, og du skal ikke engste deg for at det blir " for stort" som første båt. Seiler godt gjør den også.

turseiling med kjæreste eventuelt et par venner i tillegg. Kan ikke fikse noe mekanisk/elektrisk, har ingen erfaring md motor men andre ting som vedlikehold av båten og slik skal gå fint. :)

Dersom du skal seile for å kose deg vil jeg anbefale å prioritere ståplass i salongen. I første seilbåten vi hadde måtte kona bøye hodet over alt bortsett fra ved pantry. Hun ble noe grinete på det etter hvert. Jeg ble mer irritert over dårlig plass i motorrom.

Jeg vil ikke komme med forslag til type båt, men let på finn i prisklassen du vil ha båt i. Dersom du ikke har hast finner du nok noe som passer.

OK, skal ta en nærme kikk på den. er selv ikke mer en 173 så høyden under dekk er ikke det største problemet mitt. :)

når på året vil det ligge mest eller en god del båter på Finn? Du nevnte at det ikke var serlig mange nå.

I mai / juni er vel antall på topp. 2-3 ganger så mange som nå. Dog, prisene stiger også da. Men nå kan du gjøre gode kjøp. Ref den ene comforten selges jo fordi han har kjøpt ny båt.

Om du er 174, så vil comforten være stor og ha god takhøyde.

Hvordan er det med båtplass da?

I det prissegmentet du sikter deg inn på, så vil det ofte uansett være litt arbeid å gjøre ombord. Og det så er å legge nytt skrogtrekk eller montere litt nytt utstyr.

Om du tenker å dra på visninger fremover nå i vinter, så er det uansett greit å tenke litt på hva som ligger i ditt eget nærområde av båter.

Om du ikke får alliert deg med noen som kan seiling eller er erfarne, så blir det litt risky å kjøpe båt på Vestlandet om du bor på østlandet. Så hvor bor du?

Får du med deg noen som kan litt om seilbåt, på visninger?

Om ikke, så er det uansett lurt å se på flere aktuelle båter. Da drar du med deg erfaring fra den ene visningen til neste. Dessuten er det lurt å ta bilder av båten under visning, så har du noe å studere når du kommer hjem og skal tenke.

kan nok få md noen som har peiling på båt så lenge visning er i distriktet. Bor i Stavanger. men skulle nok få til å dratt på visning på hele Vestlandet i vertfall, da med hjelp...slik at ved et eventuelt kjøp skulle jeg kunne seile den hjem.

Synes den comforten på Øystese ikke ser så dum ut. Viktige ting er byttet, som røstjern, -kjent problem på disse båtene, nye skroggjennomføringer i kompositt av beste kvalitet du får ( samme som meg) nyere seil og forseil på rulle. Nye puter i salongen.

Med ny dass og septiktank til 5-6 tusen, få inn en god kjøleboks og legg på nytt skrogtrekk, som ser ut til å ha blitt tatt bort, så har du en god båt.

Ny pakning på bunnpanna burde være overkommmelig. Båten er 81 modell, og det er bra. Min er fra 82, og de sluttet vel å lage båtene rundt den tiden.

Forøvrig, nye seil til en slik båt koster 15000 for storseil og gjerne litt mere for forseil. Ny motor koster opp mot 100tusen inklusiv montering...

-bare så du har en pekepinne på hva ting koster...

Tok en titt på finn nå, på alle båter opp til 150tusen. Det ligger jo en pen Aphrodite på Hommersåk, tror jeg det var, og så var det en Albin Ballad på Bryne.

Begge innenfor ditt budsjett og tilsynelatende lite som må ordnes.

Kjenner ikke Aphrodite som båt, men den så jo bra ut. Albin Ballad er en skikkelig klassiker og veldig lik comfort 30. Nesten identisk. Den har en vetus motor, så den er nok av nyere årgang.

Jeg ville tatt en titt på Balladen!

Høres ut som det lille store havseileren Alo Mikkel 26 med ståhøyde og 4-5 sengeplasser (avhengig av bysseløsningen) er midt i blinken. Kan og anvendes med påhengsmotor om angsten for innvendig blir for stor. Lå for litt siden en en-eiers slik som alltid hadde fått ferskvannsflush etter hver tur, og gode seil. Hender også en og annen med ny innenbordsmotor, men de er litt sjeldne. Men det finnes også veldig mange dårlige og ødelagte utgaver.

• 3 weeks later...

Nå vet jeg ikke om du allerede har kjøpt båt. Men kan jo dele mine erfaringer og vurderinger. Kjøpte min første seilbåt høsten 2012. Vi hadde heller ikke allverden å rutte med. Budsjettet var ca 80 000. Vi vurderte både Express, IF, Ballad, Scampi Comfort 30 m.fl.,men endte til slutt på en norskbygget Nessy 94. Selv om det har gått mange timer på å pusse den opp er jeg veldig glad for at vi valgte en båten vi kjøpte. Hun er smart innredet, romslig for sin størrelse og byggemåte (31ft lang og 3,28m bred) og har ståhøyde i byssa (185). I tillegg har jeg det siste året fått sansen for regattaseiling. Hun er fortsatt forholdsvis rask for sin alder og gir meg umiddelbar tilbakemelding på trim. Selv om lensetakler er litt stress ved tursegling er jeg veldig fornøyd. Du kan se min prosjekttråd i signaturen.

bilde

Edited by Copernicus (see edit history)

fort tiden båtløs seiler