Jump to content

En duktig axelmakare


ebonita

Recommended Posts

För den som vill lära sig lite om propelleraxel-framställning plus helst är lite maskinbearbetningsnörd så bifogas ett par filmer från Turnright Machine Works och dess ägare Keith Fenner.

 

Ingen luxuös verkstad precis men han vet uppenbarligen vad han sysslar med och jobbar med höga ambitioner när det gäller kvalitet.

’Less than 2 thau always’ (2 tusendels tum dvs ungefär 5 tusendels mm) som han säger när det gäller axelkast, och det kan jag säga är långt bättre än vad jag har blivit erbjuden hos s k välrenommerade axeltillverkare här i Sverige och Danmark. Plus att han bearbetar med stort kunnande och dessutom i slutmomentet passar kopplingar och propellrar på axlarna.

 

I filmerna riktar och maskinbearbetar han 2 st  2 ¾”x17ft ämnen till propelleraxlar med konor i båda ändar.

 

Det är 4 filmer på vardera omkring en halvtimme, men det går ju att hoppa lite om man tycker att det blir för mycket av det goda.

 

Enjoy!

 

Set Your Standards And Never Settle, Part One    

 https://www.youtube.com/watch?v=8ZJFP9vEFJY

Set Your Standards And Never Settle, Part Two     

 https://www.youtube.com/watch?v=HCqIjxmmmzw

Set Your Standards And Never Settle, Part Three     

https://www.youtube.com/watch?v=Fe-7PPH7HIk

Set Your Standards And Never Settle, Part four            

https://www.youtube.com/watch?v=y6-QkmTbbIE

 

Den fjärde videon kommer om man klickar på länken ovan.

 

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

 

Ingen luxuös verkstad precis men han vet uppenbarligen vad han sysslar med och jobbar med höga ambitioner när det gäller kvalitet.

Eg har sett over 400 av videoane til Keith Fenner, og eit eksempel på "ikkje luksuriøst" kan vel vera ein video (husker ikkje hvilken), der han stod ved dreiebenken og golvet gynget under og gjorde arbeidet vanskeligere.

Ei anna side av Keith er Toolbox giveaway, der blir samla godt verktøy til å fylla ein verktøykasse, som so blir trekt ut mellom dei som har søkt.

 

Magne

Link to post

Moro å se filmene til denne karen, her snakker vi om en kunstner av en maskinarbeider som virkelig har det i hendene :yesnod:   Den måten å låse spennblikkene på bakkene i del 1 var smart, den skal jeg adoptere.

 

Men jeg er litt skeptisk til den måten han retter akselen på. Når man varmer og kjøler på den måten låser man spenninger inne i stålet. I tillegg varmer han på et veldig lite område, det gjør at han får lokale spenninger i stålet. Det jeg tenker på er faren for akselbrudd. Utmatting er den i særklasse mest vanlige årsaken til akselbrudd og havari, og starter alltid i en inhomogenitet, f.eks. strukturfeil eller overflatefeil.

Link to post

Komodo: 'jeg er litt skeptisk til den måten han retter akselen på'.

 

Ja jag har också blivit lite undrande till den metoden av samma skäl som Du Komodo.

Visserligen har han ju uppenbart erfarenhet, och axelbrott pga utmattning brukar väl hellre uppkomma vid t ex kilspår än på 'raksträckorna' men ändå.

 

 

På andra filmer vill jag mena att jag även sett honom rikta i press. Som t ex här där han provar att rikta en kraftigt böjd axelände:

 

 

:crazy: :crazy: :crazy:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Det er virkelig gøy å se på. Men, det er alltids et 'men'. Som Komodo hevder, mannen laster inn store spenninger i materialet med denne punktoppvarmingen. Kan være at lasten på akslingene er så lav at det er uten betydning. Men hadde jeg gjort noe slik på en aksling til en million offshore, hadde jeg fått sparken, på dagen. Bruddet ved akselkonen er artig. Det kommer av slarket i propellen mot konen. Har ingenting med kilen å gjøre. Eller kanskje mer korrekt, propellens bråstopp mot kilen. Men greit nok, en skal ikke forlange at mannen er professor i bruddmekanikk. Jeg har sett ganske mange pumpeakslinger med samme 'freting' i overflaten. Grunnen til at pumpeakslingene ikke havarerer er nok at de hele tiden trekker samme veien. På en båt snur rotasjonen en gang i blant. Når man drar på en propell på konen, så er poenget å strekke materialet i propellen slik at det blir en lett presspasning. Egentlig skal en propell kunne sitte uten å slure selv om kilen ikke var montert. Noe mekanikeren vår selv er inne på. De største navene jeg har montert, de som overfører største effekter, er montert med hydraulikk på kone akslinger og uten kiler.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Har fulgt denne karen i 3-4 år,og liker videoene hans.

For de som er enda mer interessert, kan jeg nevne Abom 79, Tubalcain, Halifax og Oxtool,sånn da skulle resten av vinteren gå greit unna med You tube på fanget.

 

En annen som jeg beundrer mer ende andre til sammen er "Clikspring" , en Australier som bygger ei klokke. En sann fryd å se på!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Appropå dragning av propelleraxelmuttrar, jag har 1 3/4" axlar med M30x2 gängor och muttrar.

 

Jag drar muttrarna med en hylsa nv55 och en 2 meters förlängare på draget.

Pss kan jag dra HÅRT - kanske för hårt?

 

Är det någon som kan våga sig på att föreslå någon metod att veta när det blir lagom?

 

:confused: :confused: :confused:

 

Btw ser jag att jag fick med en 0:a för mycket i första inlägget ovan, 

’Less than 2 thau always’ (2 tusendels tum dvs ungefär 5 tusendels mm) skall givetvis vara

’Less than 2 thau always’ (2 tusendels tum dvs ungefär 5 hundradels mm)

Stackars amerikaner som fortsätter med dessa konstiga sorter.....

 

:giggle: :giggle: :giggle:

Link to post

Det finnes generelle tabeller for tiltrekkingsmoment. Du kan bruke slike, og ta hensyn til materialer i aksling og muttere.

 

Hva som var ekstra fint med gubben på videoene, var metoden han brukte for å tilpasse propell og nav til akslingene. Den tror jeg ikke det er mange som gidder. Fra min tid som supermann, mener jeg å huske at vi skulle ha mer enn 80 % kontakt mellom nav og kon på akslingen. Vi hadde noen runder med slipepasta. Og vi kunne ikke snurre akslingen, for i den andre enden satt det en motor som enten gikk på 1800- eller 3600 rpm. Om det da ikke satt en gassturbin i andre enden.

 

Disse tommegreiene gir meg liksom ingen følelse for størrelser. Som en engelsk kollega sa for mange år siden: "Oh, Hulda, we went metric years ago. We have been metric for decades. Allmost." Og han regnet i 3/64 inch og thou. Hodet hans var miles away from metric.

Link to post

Appropå dragning av propelleraxelmuttrar, jag har 1 3/4" axlar med M30x2 gängor och muttrar.

 

Jag drar muttrarna med en hylsa nv55 och en 2 meters förlängare på draget.

Pss kan jag dra HÅRT - kanske för hårt?

 

Är det någon som kan våga sig på att föreslå någon metod att veta när det blir lagom?

 

Som Hulda skriver kan man ikke uten videre ta tiltrekningsmomentet ut fra en tabell. Momentet må beregnes ut fra fastheten i akselstålet, og det må tas hensyn til at gjengene er skjærte, ikke rullet. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har puslet med det siden studiedagene, så der er jeg litt for rusten til at jeg vil komme med noe sånn på sparket.

 

Det første du må vite er jo stålkvaliteten du har i akslene. Tipper du har en kvalitet som heter EN 1.4418 / SS 2387. Sleipner her i byen er hoffleverandør av akselutstyr til bla. Princess. Tror ikke de bruker noen andre kvaliteter på rustfrie aksler enn denne. Dette er forøvrig en martensittisk kvalitet som ikke er hva som omtales som "syrefast" siden den ikke har nok molybden og ligger veldig lavt på nikkel. Fastheten er 700 MPa på flytegrense og 900-1150 MPa på strekkfasthet. Tilsvarende tall for EN 1.4404 (syrefast 316L) vil være 200 / 500-700. Martensitten er altså en sinna variant med meget gode fasthetsegenskaper!

 

Ps: Merk at her i Norge snakker vi om strekkfasthet som grensen der stålet ryker, mens dere "broderfolket" har begrepet "strekkgrens" som tilsvarer vårt begrep flytegrense, altså der stålet får en varig deformasjon.

Link to post

Jeg dro til propellmutteren på Trudelutt en gang. Eieren begynte å svette :-)

 

Noe av det maskinereren nevner 'to give some heat'. Det er mange som sverger til å varme propellen litt, kanskje til 50- til 60 grader over omgivelsestemperaturen. Slik prosedyre gir et innmari klem, sterk presspasning. Personlig er jeg noe skeptisk, for demontering kan bli mer enn normalt krevende. Har en story der også, men kan ta den en annen gang. Offshore ga jeg smekk over fingrene når noen kom med slike løsninger.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Tack Komodo och Hulda för inspel.

 

Problemet med tabeller för åtdragningsmoment är att dom jag hittar avser stå/stål och inte stål/brons eller stål/mässing.

 

Och jag antar att det är brons respektive mässing-mutterns hållfasthet som sätter gränsen för åtdragningsmomentet?

 

Och montering med värme, jo det har jag praktiserat.

Jag lägger propellern på en el platta i en kvart eller så så blir den ungefär 50-60 grader som Hulda skriver, och sen trycker jag upp propellern på axeländan och drar muttern.

När sedan propellern svalnat så tar jag av muttern och sätter den tillbaka med Loctite.

Detta är enligt valda delar av ett 'recept' jag fått av Korsör Propeller.

 

Men så var det ju åtdragningsmomentet????

 

:confused: :confused: :confused:

Link to post

Har du forsøkt å google det? Jeg gjorde et kjapt søk, men fikk ikke opp så mange relevante resultater. En masteroppgave om skrueforbindelser, et lærehefte fra en ingeniørskole osv., men ikke noe som gikk på å beregne tiltrekningsmomentet ut fra fastet og gjengedimensjon. Stigningen blir jo også viktig i dette regnestykket.

 

For øvrig er jeg ikke helt overbevist om at messingmutteren blir dimensjonerende. Så lenge den har gods nok vil jo mutteren holde så lenge gjengene holder. Det som gjør at skruen (propellakselen i ditt tilfelle) ryker er en samvirkning av strekk og vrikrefter fra tiltrekningen, ikke at gjengene i seg selv ryker (f.eks. Tresca og Von Mises hypotese om jeg erindrer riktig). Det ideelle er jo at hele momentet blir omdannet til strekkraft, altså forspenning, men i praksis vil jo mye forsvinne i friksjon. Hvor mye er igjen avhengig av gjengenes overflatebeskaffenhet, stigning, friksjon mellom hode og underlag osv. Fordelen med mutter av messing, eller aller helst bronse, er jo at bronse har mye bedre friksjonsegenskaper mot rustfritt enn rustfritt mot rustfritt. Bronse er jo et lagermetall.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...